Negar_۲۰۲۱۰۹۲۴_۲۱۵۹۱۳-۱۰۲۴x768
به گزارش تهران پرس، شیوع ویروس کرونا در کشور اگر چه موجب شد تا اقدامات مهمی برای مقابله با آن صورت بگیرد اما اقدام جدی برای مهار این ویروس و قطع زنجیره آن از طریق  واکسیناسیون عمومی در حرکتی جهادی و نهضت ایمن سازی، با کمک تمام ارکان از جمله بسیج و سپاه و احداث مراکز تجمیعی، سیار زیر نظر وزارت بهداشت در هر کوی و برزنی، در دولت مردمی و جهادی سیزدهم به اصلی ترین رویکرد تبدیل شد و مسوولان و دست اندرکاران بهداشت و درمان توانستند عقب ماندگی های چند ماهه گذشته را تا حدودی جبران کنند.

 



 واکسن به عنوان نوشداروی درمان کرونا، نخستین و بهترین ابزار مقابله با این ویروس کشنده معرفی شده که با ایجاد ایمنی، ریسک پیشرفت بیماری کووید- ۱۹ و عواقب جدی ناشی از این بیماری را به طور قابل توجهی کاهش داده و میلیون ها نفر در سراسر جهان را از زندگی قرنطینه ای به زندگی عادی و انجام فعالیت های روزمره بازگردانده است.



 



موضوعی که در کشور ما هم با اقدامات به موقع وزارت بهداشت در دولت سیزدهم در انجام واکسیناسیون سراسری، گام های مهمی برداشته شده و قرار است جهش های افسارگسیخته کرونا مهار و زندگی به روال عادی بازگردد.



 



در این راستا، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که با شروع به کار دولت سیزدهم سکان این وزارتخانه را در دست گرفت، معتقد است که تنها راه حل مقابله با کرونا واکسیناسیون عمومی است.



 



او یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم در این نزدیک به ۲ ماه آغاز به کار دولت را بحث واکسیناسیون ذکر کرد و با تاکید براینکه در این مدت عقب ماندگی ۹ ماهه گذشته جبران شد، توصیه کرد که شیوه نامه‌های بهداشتی حتی بعد از واکسیناسیون باید رعایت شود چرا که کرونا به راحتی ریشه کن نمی‌شود.



 



عین اللهی با یادآوری این موضوع که اگر ویروس کرونا قابل مشاهده بود مردم بیشتر رعایت می‌کردند، تصریح کرد: برای تغییر سبک زندگی و آموزش مردم در رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، رسانه ملی باید سریال و برنامه سازی هم انجام دهد.



 



 جنبش های ضد واکسیناسیون

تحریم های ظالمانه آمریکا و اهمال کاری و اعمال سلیقه برخی ها اگرچه روند واکسیناسیون در کشور و به تبع آن در پایتخت را که حدود ۱۰ درصد جمعیت کشور ایران در خود جای داده است، تا حدود قابل توجهی کند کرد و موجب فوت بسیاری از عزیزان و هموطنان شد اما با شروع به کار دولت مردمی سیزدهم اکنون برای تزریق واکسن، هیچ اما و اگری در کار نیست و واکسیناسیون بی وقفه ادامه دارد و در برخی شهرها مراکزی شبانه روزی نیز دایر شده است.



 



طرح واکسیناسیون کرونا در حالی که به سرعت در کشور در حال انجام است و بسیاری از مردم به خود می بالند که دولت سیزدهم به قول خود در خصوص اولویت بودن واکسیناسیون، عمل کرد اما شوربختانه اینکه در این رهگذر جنبش هایی به راه افتاده که خواستار توقف واکسیناسیون اجباری کرونا هستند؛ این افراد که به صورت سازماندهی شده با انجام واکسیناسیون اجباری مخالفت می کنند بر این باورند که برای مقابله با کرونا باید از درمان‌های سنتی استفاده کرد.



 



طراحان پویش "واکسیناسیون اجباری ممنوع شود" توجهی به مرگ و میر روزانه هموطنان ندارند و ادعا می کنند که "تمامی واکسن های کرونا مراحل کارآزمایی بالینی استاندارد را طی نکرده و تنها دارای مجوز اضطراری هستند".



 



این ادعا و تبلیغات گسترده پویش " واکسیناسیون اجباری ممنوع شود" موجب شده است تا تعداد قابل توجهی از جمعیت کشور برای تزریق واکسن دچار تردید شوند؛ موضوعی که می تواند چنانچه ادامه داشته باشد کل کشور را متضرر کند و هرگز نتوان برای ایمنی جامعه واکسیناسیون صددرصدری را اجرا و عملی کرد.



 






تاکید بر واکسیناسیون اواخر هفته گذشته در برنامه "تیتر امشب" شبکه خبر سیما روی آنتن رفت و علی اکبر حقدوست متخصص اپیدمیولوژیست یکی از شرکت کنندگان در این برنامه تاکید کرد: تزریق واکسن، رعایت پروتکل های بهداشتی و دارو مهم ترین راهکار مقابله با بیماری کرونا است در حالی که داروی موثری برای مهار این بیماری نداریم و رعایت پروتکل های بهداشتی نیز محدودیتهای زیادی را برای افراد به وجود می آورد.



 



وی افزود: لذا تنها راهکار مناسب برای مقابله با این بیماری زدن واکسن است تا زندگی مردم راحت شود، همانطوری که هم اکنون در برخی کشورهای جهان توانسته اند با تزریق واکسن این بیماری را کنترل کنند.



 



این متخصص اپیدمیولوژیست گفت: هم اکنون درصدی از جمعیت ایران و جمعیت کشور های مختلف جهان واکسن نمی زنند و اگرچه با اجبار نمی شود واکسن تزریق کرد، اما با اعتماد سازی و اطلاع رسانی مناسب باید این افراد را برای زدن واکسن قانع کرد.وی افزود: برخی افراد تزریق واکسن را سخت می پذیرند و باید به سوالات این افراد پاسخگو باشیم و با جواب علمی قانع کنیم که برای کنترل این بیماری باید واکسن کرونا تزریق شود.



 



طرح کنترل هوشمند برای رفع محدودیت ها و جاری شدن زندگی و رونق کسب و کار

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طرح کنترل هوشمند را یکی از طرح هایی ذکر کرد که برای واکسیناسیون صددرصدی هموطنان اجرایی می شود و گفت که با برنامه ریزی‌های انجام شده ظرف چند هفته آینده تحولی در بحث قرنطینه ایجاد خواهد شد و قرنطینه عادی به قرنطینه هوشمند تبدیل می‌شود؛ بدین معنا که افرادی که واکسینه می‌شوند می‌توانند از مزایای واکسیناسیون استفاده ببرند.



 



وی ادامه داد: به دنبال برداشتن بسیاری از محدودیت‌ها هستیم. با شیوع کرونا مردم مجبور به ماندن در منازل خود شدند. شرایطی را ایجاد خواهیم کرد که افراد واکسینه شده دارای محدودیتی برای مسافرت و کسب‌وکار نباشند، و به امید خدا شاهد شکوفایی کشور پس از اتمام واکسیناسیون خواهیم بود.



 



وی تصریح کرد: با اجرای این برنامه دیگر نیازی به بسیاری از محدودیت‌ها نیست و هر فردی که واکسینه می‌شود می‌تواند با اپلیکیشن وزارت بهداشت QR کد را دریافت نماید و با ارائه آن بسیاری از کارها را انجام دهد.



 



وزیر بهداشت تاکید کرد: در شرایط حاضر، مردم نیاز به  فعالیت های اجتماعی و اقتصادی و سایر موارد دارند که با تدوین دستورالعمل های مرتبط با قرنطینه هوشمند و ابلاغ آن به سراسر کشور این برنامه اجرایی خواهد شد.

 

تامین واکسن مورد نیاز استان تهران و سرعت و شتاب واکسیناسیون در پایتخت

با تامین گسترده واکسن و تلاش شبانه روزی ارکان نظام بهداشت و سلامت کشور، اگر چه سیر کاهشی ابتلا به کرونا و بستری بیماران ادامه دارد که نوید بخش کنترل کووید- ۱۹  و در نهایت قطع زنجیره این ویروس است اما مهمتر از همه سرعت و شتاب بخشیدن به واکسیناسیون در سراسر کشور و از جمله استان تهران با محوریت پایتخت با جمعیت نزدیک به ۱۰ میلیون نفر است.



 



واکسیناسیونی که اگر با همین سرعت ادامه یابد بسیار زودتر از پیش بینی ها پایتخت نشینان پایان کرونا را جشن خواهند گرفت.



 



اگر چه فرمانده ستاد مقابله با کرونا استان تهران به تاریخ و زمان خاصی برای پایان واکسیناسیون در این استان اشاره نکرده است اما به گفته او با توسعه مراکز واکسیناسیون، سرعت واکسیناسیون در استان تهران پرشتاب شده است.



 



تنوع در سبد واکسیناسیون، متقاضیان برای تزریق واکسن را افزایش می دهد

علیرضا زالی  ادامه داد : درباره افزایش استقبال عمومی در حوزه واکسیناسیون در همه دنیا بخشی از جمعیت برای واکسیناسیون مراجعه نکردند که بین ۱۵ تا ۲۵ درصد است که در کشور ما نیز باید چنین الگویی وجود داشته باشد؛ لذا با اقداماتی همچون در دسترس بودن، تنوع جغرافیایی و همچنین تنوع در سبد واکسیناسیون می توان استقبال را افزایش داد.



 



زالی تاکید کرد: امیدواریم واکسن های داخلی نیز در آینده نزدیک که دارای کیفیت و اثربخشی خوبی هستند به این سبد اضافه شوند و در استقبال عمومی نقش موثری داشته باشند.



 



به گفته وی، در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شده است که با مدیریت هوشمند محدودیت ها به گونه ای باشد که داشتن کارت واکسیناسیون برای ارائه خدمات اجتماعی مورد استفاده قرار بگیرد.



 



با اجرای محدودیت هوشمند دیگر لازم نیست همه افراد محدود شوند، چون مردم نیاز به تجارت و فعالیت های اجتماعی و فرهنگی دارند و جامعه با رعایت شیوه نامه های بهداشتی می تواند به زندگی عادی باز گردد و این ثمری جز رونق کسب و کارها نخواهد داشت.



 



براساس آمار ارائه شده از سوی جمعیت هلال احمر تاکنون ۵۲ میلیون و ۳۹۰ هزار دُز واکسن از سوی این جمعیت وارد کشور شده است.



 



تاکنون ۳۷ میلیون و ۷۴۸ هزار و ۷۱۰ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۶ میلیون و ۶۰ هزار و ۹۵۱ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۵۳ میلیون و ۸۰۹ هزار و ۶۶۱ دُز رسید.

 

نگاهی نوید بخش

این روزها با نهضت واکسیناسیون، حرکت جهادی دولت سیزدهم در این امر، پای کار آمدن سپاه و بسیج زیر نظر وزارت بهداشت، به رغم برخی مخالف ها، می توان گفت، امید است که تا سه ماه دیگر - به گفته کارشناسان و مسوولان- کار واکسیناسیون در تهران و دیگر شهرها پایان یابد.



 



امری که می تواند نوری نوید بخش برای رونق کسب و کار و تولید در ایران اسلامی در همه جنبه ها باشد.



 



اگرچه تا پایان بحران کرونا در سراسر جهان شاید یک سال زمان نیاز باشد و اقناع مخالفان واکسیناسیون اجباری چه در تهران، چه در ایران و چه در جهان وقت بر باشد، اما عزم دولتمردان و مسوولان استان تهران به تبعیت از دولت نشان می دهد، که کلید توسعه کشور را به خوبی می دانند. کلیدی که مبتنی بر برداشتن بلای شوم ویروس کرونا از سر مردم است تا بتوان در فضایی ایمن، اصلی ترین مانع را برای رونق تولید برداشت.



 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/الف
کد خبر: ۱۱۶۹۶
۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۳
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha