۰۳۰۱
به گزارش تهران پرس، آمارها نشان می‌دهد جمعیت سالمند کشور از ۶درصد در سال‌۷۵، اکنون به حدود ۱۰درصد رسیده است. این افزایش نشان می‌دهد برنامه‌ریزی برای خدمت‌رسانی به این قشر که تعدادشان رو به فزونی است، ضرورت دارد. ارگان‌های مختلف ازجمله مدیریت شهری مسئولیت ارائه خدمات به سالمندان یا جهان‌دیدگان را به‌عهده دارد و از این‌رو لایحه «شهر دوستدار سالمند» در شورای شهر پنجم ارائه و تصویب شد؛ لایحه‌ای که در راستای تحقق مطالبات سالمندان و برخورداری آنها از حقوق شهروندی، تدوین شده و براساس این مصوبه سالمندان بالای ۶۵سال پس از ثبت‌نام در سامانه تهران من، کارت منزلت دریافت می‌کنند و با ارائه آن می‌توانند رایگان از خدمات فرهنگی، ورزشی و حتی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، استفاده کنند؛ اقدامی که به‌گفته دبیر‌کل کانون سالمندان شهر تهران روی کاغذ خوب به‌نظر می‌آید اما کافی نیست و طرح‌ها و مصوبات شهری مربوط به سالمندان باید بازنگری و اصلاح شوند؛ چراکه تعداد زیادی از سالمندان نمی‌توانند از تسهیلات کارت منزلت بهره‌مند شوند.

 

فرزانه بشردوست می‌گوید: «سالمندان با توجه به ناتوانی‌های جسمی قطعا نیاز به امکانات خاصی دارند. مثلا برای این افراد استفاده از اتوبوس و مترو سخت است یا نمی‌توانند از پله‌های اماکن فرهنگی و ورزشی شهرداری بالا بروند. بنابراین کارت منزلت زمانی می‌تواند مفید باشد که اولا سالمند قادر باشد به‌تنهایی و بدون هیچ مشکلی در شهر و اماکن عمومی تردد کند و ثانیا زیرساخت‌های شهر آماده پذیرش حضور سالمندان باشد.»

 

سازمان ملل، معیار عددی مشخصی برای تعریف سن سالمندی ندارد، اما روی این اصل توافق دارد که ۶۰سالگی، سن سالمندی است. از این‌رو دبیر‌کل کانون سالمندان شهر تهران هم تعیین گروه سنی ۶۵سال به بالا در لایحه تهران شهر دوستدار سالمند را منطقی نمی‌داند و می‌گوید: «این سن باید به ۶۰ و حتی ۵۵سال تقلیل یابد.» او به مناسب‌نبودن معابر عمومی در شهر هم اشاره و عنوان می‌کند: «اقداماتی در راستای مناسب‌سازی‌ شهر صورت گرفته است اما با توجه به گستردگی شهر تهران هنوز به استانداردها نرسیده‌ایم و بسیاری از معابر شهر هنوز برای رفت‌وآمد سالمندان مناسب‌سازی‌ نشده‌اند.» احیای اردوهای تفریحی، زیارتی و گردشگری هم مطالبه دیگر جهان‌دیدگان است که بشر‌دوست به آن اشاره و تأکید می‌کند: «قطعا برای تهیه و ارائه کارت منزلت به سالمندان بودجه و اعتبار زیادی اختصاص داده شده است اما در همه اماکن مانند سینماها، سالن‌های تئاتر، موزه‌ها و... کارایی ندارد. بنابراین امیدواریم در این دوره، مدیریت شهری اجرای طرح برگزاری اردوهای دسته‌جمعی و اعزام گروهی سالمندان به مکان‌های تفریحی، زیارتی، گردشگری و... را احیا کند؛ چراکه سالمندان همواره در معرض افسردگی قرار دارند و برگزاری تورهای گروهی قطعا در شاداب‌سازی‌ روحیه و افزایش امید به زندگی‌شان مؤثر خواهد بود.»

 

 

جهان‌دیدگان تکریم می‌شوند

تکریم سالمندان در اولویت مدیریت شهری قرار دارد. عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران این موضوع را بیان می‌کند و می‌گوید: «مناسب‌سازی‌ معابر و اماکن عمومی و استفاده از خدمات و امکانات مختلف شهری اعم از فرهنگی، اجتماعی، هنری، ورزشی و... مطالبات سالمندان است که در این دوره تلاش می‌شود اقدامات در هر دو مقوله به موازات و با سرعت بیشتری پیگیری شوند.»

 

سیداحمد علوی هم با تأیید کارایی نداشتن کارت‌های منزلت، عنوان می‌کند: «کارت‌های منزلت برای استفاده از مجموعه‌های فرهنگی، ورزشی، تفریحی و... تهیه شده بود اما مباحث مالی مجموعه‌های خدمت‌رسان اجازه نداد این طرح موفق شود؛ چراکه برخی از مجموعه‌های فرهنگی، تفریحی و... وقتی با مشکلات مالی مواجه شدند از مسئولیت پذیرش رایگان یا خدمت‌رسانی توأم با تخفیف، شانه خالی کردند و عملا کارت‌های منزلت بلااستفاده شدند.»

 

او ادامه می‌دهد: «نواقص این طرح را شناسایی کرده‌ایم و مطالعات اولیه هم شروع شده ‌که در نهایت یا منجر به افزایش کارایی کارت‌های منزلت خواهد شد یا طرح دیگری جایگزین خواهیم کرد.» این عضو شورای شهر تهران در پایان تأکید می‌کند: «جهان‌دیدگان دارای تجارب بسیار ارزشمندی هستند که قطعا باید از آنها بهره گرفت و این افراد سرمایه‌های جامعه محسوب می‌شوند و تکریم آنها اولویت مدیریت شهری است.»

 

 

منبع: همشهری

انتهای پیام/الف
کد خبر: ۱۱۶۹۹
۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۳
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha