۲۰۲۰۱۰۱۰۰۲۴۸۳۵۶۴۹۶
شیوا قاسمی‌پور عضو هیئت رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار تهران پرس با اشاره به ساختارهای معیوب نظام آموزش و تربیت کشور بیان کرد: ما در این حوزه ساختار خوبی به نام سند تحول بنیادین آموزش و پرورش داریم که اگر به آن عمل کنیم، بسیاری از مشکلات و ساختارهای اشتباه موجود مرتفع خواهد شد اما متاسفانه تاکنون نسبت به این موضوع کوتاهی شده است.

 

عضو هیئت رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عنوان کرد: باید در این دوره به دولت جدید کمک کنیم تا ساختارهای اشتباه در حوزه نظام آموزشی مرتفع شود و ساختارهای مناسبی که وجود دارد و مغفول مانده، مورد توجه قرار گیرد.

 

قاسمی‌پور در ادامه به لزوم بکارگیری نیروی انسانی پویا و فعال در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در این خصوص آنچنان که باید و شاید خوب عمل نکردیم، شاید بتوان گفت مجلس گذشته نیز در قوانینی مانند ساماندهی نیروی انسانی به این روند اشتباه کمک کرد؛ به عنوان نمونه نیرویی که به عنوان سرباز معلم بوده است، پس از اتمام دوره خود به سهولت وارد آموزش و پرورش می‌شود که وجود چنین نیروهایی که از تخصص لازم نیز برخوردار نیستند، مشکلات زیادی را در حوزه آموزش و پرورش پیش می آورد.

 

این نماینده مجلس تصریح کرد: اگر می خواهیم آموزش و پرورش ما با مشکل مواجه نشود، باید در حوزه ساماندهی نیروهای انسانی فقط از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی به صورت تربیت دبیر و تربیت معلم اقدام کرد و جذب نیرو در این حوزه بر اساس ترحم و ملاحظه کاری نباشد.

 

عضو هیئت رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه به بحث میزان سن در جذب نیرو در نظام آموزشی اشاره کرد و گفت: ما در این حوزه می‌توانستیم به جای محدودیت سنی ۲۲ سال، میزان سن را ۲۶ سال درنظر بگیریم و به جوانانمان فرصت دهیم که از راه دانشگاه فرهنگیان وارد آموزش و پرورش شوند.

 

وی ادامه داد: مجلس در سال گذشته به صورت موقت ۲۲ سال را به ۲۴ سال تغییر داد اما باید در آینده این میزان سن افزایش یابد. این درحالی است که درخصوص بکارگیری سرباز معلم یا نیروی حق التدریس از نیروهای ۳۵ تا ۴۵ ساله نیز استفاه می شود.

 

قاسمی‌پور در پایان با تاکید بر لزوم توجه به کیفیت آموزشی در مدارس نیز خاطرنشان کرد: در طول این سال‌ها کیفیت آموزشی به شدت پایین آمده است که بایستی هزینه و وقت بیشتری برای این موضوع اختصاص داد. همچنان که عدالت آموزشی و آموزش رایگان نیز از موضوعاتی است که باید بتوانیم در سطح کشور اجرایی کنیم.

 

 

انتهای پیام/الف
کد خبر: ۱۱۶۹۴
۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha