n00297233-b
مجید قیصری نویسنده دفاع مقدس در گفت و گو با خبرنگار تهران پرس با بیان اینکه زمانی که حس کردم حرف هایی برای گفتن در حوزه ادبیات جنگ دارم، وارد عرصه نویسندگی شدم، گفت: تجربیاتی از جنگ داشتم که وقتی از جنگ برگشتم شروع به نوشتن کردم. حدود ۲۳ سال است که در این حوزه مشغول شده ام و کارهایم را از حوزه ادبیات جنگ آغاز کرده ام.

وی در پاسخ به این سوال که "آیا تفاوتی میان هنرارزشی (دفاع مقدس) و سایر موضوعات هنری می بینید؟" اظهار داشت: ما هنر غیر ارزشی نداریم. یکی از مشکلاتی که در ادبیات هنر وجود دارد این است که حیطه را محدود می کنیم که مردم این حرکت را ملی نمی بینند و باید گفت که دفاع مقدس از باب ادبی، تکه ای از جنگ محسوب می شود و آنچه که در سطح جامعه است، مردم به ادبیات جنگ تمایل دارند و باید به این نکته هم توجه کرد که تمایل ذاتی مردم به زندگی است تا مرگ اما این هنر به جمعیت محدود نمی شود و مهم این است که در حوزه ادبیات در حوزه جنگ باید آثار خلق شود و این آثار خلق می شود و ادامه می یابد.

قیصری در پاسخ به سوال دیگری با این موضوع که "در جشنواره های خارج از کشور به هنر با موضوع جنگ با چه رویکردی توجه می شود؟" گفت: در ادبیات فرانسه بخشی با عنوان ادبیات پایداری وجود دارد و بخشی از تاریخشان است و بسیار هم به آن افتخار می کنند. وقتی جنگی رخ می دهد غرور ملت را آنجا نشان می دهد که آیا ما توانستیم پایداری کنیم یا مانند کشوری مثل کویت نبودیم و این افتخار نصیب ملت ما شده است که آدم هایی بوده اند که از همه چیزشان گذشتند در تاریخ ما که دوره ای را رقم زدند که ما سال های سال به آن افتخار می کنیم.

وی با بیان اینکه فرهنگ دفاع مقدس باید توسط ابزارهای مختلف همچون هنر به نسل های امروزی منتقل شود، افزود: حرکت هایی همچون سفر به مناطق عملیاتی دفاع مقدس خیلی حرکت اثرگذار و مثبتی است اما نسبت به جمعیت کشورمان باید فراگیری بیشتری داشته باشد وفرصتی باشد که همه مردم بتوانند حضور در این مناطق را تجربه کنند چرا که معتقدم حضور مردم در این مناطق می تواند اثرگذاری زیادی در آشناسازی نسل امروزی با واقعیت های دفاع مقدس داشته باشد و این گونه فضاها می تواند اثرگذاری ماندگاری در جامعه برای قدردانی و پاسداشت مقام شامخ شهدا داشته باشد.

این نویسنده دفاع مقدس تاکید کرد: مردم ما با حضور در مناطق عملیاتی دفاع مقدس می توانند از دیده ها و شنیده هایشان خاطره ای نگارش کنند و این خاطره ها باید در جایی ثبت و آرشیو شود و تمرینی باشد برای نسل های امروزی که با استفاده از هنرشان و مطالعه و همچنین حضور در مناطق عملیاتی دفاع مقدس، مانع از فراموشی ادبیات و هنر دفاع مقدس شوند و روز به روز شاهد خلق آثار کیفی هنری و ادبی توسط نسل های امروزی در خصوص دفاع مقدس باشیم.

انتهای پیام/
کد خبر: ۱۱۶۴۱
۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۲
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha