آرش-رصافی
گروه فرهنگ و هنر تهران پرس؛ آرش رصافی؛ متولد ۱۳۵۰ در کرمانشاه و فارغ التحصیل کارشناسی کارگردانی وکارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشکده سینما تئاتر است. از جمله سوابق وی می توان به هنرجوی انجمن سینمای جوانان ایران دفتر کرمانشاه. ساخت فیلمهای غبار ؛ ورطه ؛تولد یک فیلمساز؛مرگ یک مترسک، دروغ،مرآت به صورت هشت میلیمتری. ساخت فیلمهای تلفن؛ زمین؛ کانی کاو؛ پرده سفید؛ صورتکها؛ مسافر ؛ چای قند پهلو ؛ بان لرزان و مستند بلند عبور باید ( بصورت مشترک با نیما عباس پور)در قطع ویدئو.تدوین وتصویربرداری بیش از ۵۰ فیلم کوتاه؛ مستند وداستانی .سرپرست دفاتر انجمن سینمای جوان کرمانشاه؛ کرج وتهران ازسالهای ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۵ . تدریس دروس فیلمنامه، کارکردانی وتدوین فیلم کوتاه از سال ۱۳۷۷ در انجمن سینمای جوان ، ، مسؤل هماهنگی تولیدات دفاتر انجمن و کارشناس ارشد تولید در انجمن سینمای جوانان ایران از سال ۱۳۸۵ و هیات مدیره انجمن فیلم کوتاه ایران از۱۳۹۲تا کنون و ... اشاره کرد. وی سالها به عنوان داور بخش فیلم جشنواره های مقاومت و پایداری بوده است و به همین دلیل گفتگویی با وی انجام دادیم تا از کیفیت و اثرگذاری فیلم های کوتاه دفاع مقدس برایمان بگوید.

رصامی با بیان اینکه از سال ۶۸ به واسطه حضور در سینمای جوان به عنوان هنر جو با مقوله سینما آشنا شده است، گفت: البته قبل تر هم به دلیل علاقه پدرم به فیلم و سینما، ما را با این جریان آشنا کرده بود. از همان سال۶۸ فعالیت های خودم را شروع کردم و تا الان به شکلهای مختلف ادامه پیدا کرده است.

کارگران حوزه دفاع مقدس ادامه داد: بنده به واسطه آشنایی با بسیاری از دوستانی که با مقوله دفاع مقدس آشنایی نزدیک داشتند یا به شکلهای مختلف در جنگ حضور داشتند و همچنین این که بنده در کرمانشاه به دنیا آمدم و به این واسطه ارتباط نزدیکی با مقوله جنگ داشتم و دوستانی زیادی داشتم که در همین محل زادگاهم به شهادت رسیدند با مقوله دفاع مقدس آشناتر هستم و در اولین فیلم هایی که ساختم به مضمون دفاع مقدس اشاره کردم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تفاوتی میان هنرارزشی (دفاع مقدس) و سایر موضوعات هنری هست، گفت: این تفاوت در محتوا و و موضوع است. آن چیزی که این مضمون و محتوا رو به درستی به مخاطب انتقال می دهد؛ بستری است که برای انتقال این مفهوم ایجاد می کنیم و این همان ساختاری است که ما به عنوان هنرمند برای ارائه آن مفهوم در نظر می گیریم. از منظر پرداخت هنری و نکات زیبایی شناسی تفاوتی وجود ندارد، ولی به لحاظ مضمون و محتوا این تفاوت وجود دارد و این تفاوت کار را برای انتقال این مفهوم ارزشمند سخت می کند و کار ساده ای نیست.

رصامی اثرگذاری سفر به مناطق عملیاتی دفاع مقدس را برای آشنایی نسل امروز با واقعیت های جنگ را مثبت ارزیابی کرد و افزود: من فکر می کنم پدیده راهیان نور تاثیر بسیار زیادی داشته است. بسیاری از دوستان و آشنایانی که آشنایی با مقوله دفاع مقدس نداشتند و حتی علاقه مندی نمی دیدم در آنها، با حضور در راهیان نور این دوستان بسیار تحت تاثیر قرار گرفتند و شناخت و برداشت و بینششان نسبت به این مقوله تغییر کرد و علاقه مند شدند که شناخت بیشتری از آن سال ها به دست بیاورند.

وی ادامه داد: برای این که هنرمند بتواند دیدگاه و جهان بینی خود را انتقال دهد چند مسئله مهم است، اول اینکه شناخت و جهان بینی کافی از آن مقوله داشته باشد؛ دوم این که به آن مقوله اعتقاد داشته باشد؛ سوم این که راه انتقال این مفهوم درونی خودش را بلد باشد و این چیزی نیست جز بیان هنری و تسلط بر شناخت ابزار و شناخت های متفاوت هنری. چیزی که باعث می شود که مقوله ارزشی دفاع مقدس در هنر به مخاطب به درستی منتقل شود، همه مواردی است که برشمردم. یعنی باید شناخت کافی داشت و پژوهش و تحقیق کافی در این زمینه انجام داد و بعد این که به این پیامی که می خواهیم انتقال بدهیم باید راه را هم بلد باشیم.

این کارگردان دفاع مقدس افزود: اگر راه را درست انتخاب نکنیم شناختمان و اعتقاد به تنهایی کافی نیست و باعث می شود که علی الرغم اینکه هنرمند نیت و هدف متعالی دارد به دلیل اینکه راه مناسبی انتخاب نکرده است برای انتقال این پیام و مفهوم در سطح باقی بماند و در حد شعار باقی بماند و بر مخاطب خودش تاثیر نمی گذارد و باید یاد بگیریم چگونه از راه هنر و ابزار هنری آن مفهوم را به زیبا ترین شکل سینمایی خودش انتقال بدهیم.

وی با اشاره به ضعف فیلم های کوتاه در حوزه دفاع مقدس گفت: متاسفانه آثار بخش فیلمنامه در حوزه مقاومت بسیار آثار ضعیفی بودند و متاسفانه خیلی از آثاری که بنده در جشنواره های مختلف هنری با آنها مواجه هستم این مشکل را دارند و متاسفانه به شدت ما در زمینه آثار ارزشی به خصوص در زمینه دفاع مقدس و راهیان نور مشکل داریم؛ که فکر جدیدی باید در این زمینه بشود. برای علاقه مندانی که در این زمینه کار می کنند باید به آنها روشهای درست انتقال ایده را آموزش دهیم.

رصامی در پایان گفت: علی الرغم تلاش های تمامی دوستانی که در جشنواره های مقاومت مشغول به کار هستند؛ این جشنواره ها هنوز نتوانسته است تاثیر خود را به درستی بگذارد و مخاطب خود را به درستی پیدا کند و هنوز هم در بین طیف های مختلف جامعه به درستی شناسایی نشده و در حقیقت معرفی نشده که این نیاز به کار و تلاش بیشتر و البته پژوهش در زمینه هایی که این غفلت را ایجاد کرده است دارد.

وی تاکید کرد: مسئله ی دیگر بحث تولید است که با هدف و برنامه ریزی باید به تولید هم فکر کنیم. از آدم های هنرمند و با اعتقاد و جهان بینی ارزشی بخواهیم که به شکلی که قابلیت ارائه برای جشنواره های مقاومت را داشته باشد اثر هنری را تولید بکنند و تعامل با مراکز مختلف مانند انجمن سینمای جوان می تواند جشنواره را در بین کسانی که در نقاط دورتر هستند گسترش دهد.

انتهای پیام/

 
کد خبر: ۱۱۴۸۷
۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha