۳۳۶۵۹۱۷
به گزارش تهران پرس؛ به رغم هشدار کارشناسان دانشگاه علم و صنعت مبنی بر وضعیت مخاطره آمیز و ضرورت ایمن‌سازی این مکان، تاکنون اقدام موثری از سوی متولیان امر انجام نشده است و در این راستا کارشناسان نیز معتقدند که بی توجهی به این موضوع جان مردم را به خطر می اندازد.

حدود ۲۰ روز قبل طی مذاکرات معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران در خصوص ساماندهی این گودال با مسئولان فرمانداری و شهرداری شهرستان قدس مقرر شد، گودال و کارگاه‌های بازیافت خاک و نخاله واقع در منطقه کوی فرزان این شهر ظرف یک هفته به صورت کامل ساماندهی و ایمن سازی شود؛ اما تا به امروز اقدامی در این خصوص انجام نشده است.

تعلل از سوی متولیان امر در ساماندهی گود کوی فرزان در حالیست که ساختمان های کنار این گود به ارتفاع ۳۰ متر قرار گرفته اند.

به اعتقاد کارشناسان، این موضوع بسیار خطرآفرین است چراکه ۲ سال قبل و پس از وقوع زلزله، زمین منطقه ترک خورده و کارشناسان فرمانداری و شهرداری پس از بررسی منطقه اعلام کردند خطر رانش ساختمان‌ها به داخل گود بسیار زیاد است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در خصوص تعلل در ساماندهی این گود گفت: تسریع در روند مقاوم سازی گود اطراف ساختمان های کوی فرزان یکی از مسائلی که در الویت کاری استانداری تهران قرار دارد و بارها با مسئولان ذی ربط در این خصوص مذاکره شده است.

عبدالرضا چراغعلی پیشتر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق آخرین استعلام ما مسئولان فرمانداری شهرستان قدس طی نامه ای اعلام کردند که در آخرین جلسه بحران که در این خصوص با حضور متولیان امر برگزار شد معدن‌دار و مشاور شهرداری که بیشترین نقش را در ساماندهی این گود دارند، در جلسه حاضر نشدند.

وی ادامه داد: در آخرین مصوبه جلسه فرمانداری این شهرستان مقرر شده با توجه به احتمال رانش زمین در اطراف ساختمان های مشرف به معدن شن و ماسه،‌ شهرداری قدس در اسرع وقت جلسه ای با حضور نمایندگان فرمانداری، صنعت معدن و تجارت، نظام مهندسی، مشاور طرح، مالک معدن پیمان شن برگزار کند تا تصمیمات لازم برای مقاوم سازی گودال مذکور اتخاذ شود.

به گفته چراغعلی همچنین به منظور پیشگیری از هرگونه حوادث ناگوار در فصول پیش رو شهرداری باید تا اجرای کامل پروژه مقاوم سازی گودال نسبت به ترمیم نقاط حادثه خیز اقدام های لازم و موثری را انجام دهد.

گود کوی فرزان جابه‌جا یا تعطیل می‌شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران در مصاحبه قبلی خود نیز در خصوص گود کوی فرزان گفته بود: با مسئولان شهرداری و فرمانداری در خصوص گود کوی فرزان مذاکره شده و ظرف چند روز آینده نیز از مسئولان امر خواسته می شود نسبت به رفع خطر در کوتاهترین زمان ممکن و در دراز مدت نیز برای جداسازی عملکرد گود با بافت مسکونی برنامه ریزی های لازم صورت گیرد یا نسبت به پایان یافتن فعالیت گود در این منطقه اقدام شود.

عبدالرضا چراغعلی، یادآوری کرد: این گود حدود چهار دهه قدمت دارد و در ۲ دهه گذشته بخش خصوصی ضمن مدیریت گود، بخشی از اراضی آن را به تعاونی های مسکن واگذار کرده است.

وی افزود: در گود کوی فرزان مجموعه بهره برداران در حال استفاده از منابع موجود هستند و طبیعی است که نوع عملکرد مسکونی با فعالیت های معدن مغایرت دارد.

شهردار قدس باید کوی فرزان را ساماندهی کند

معاون فنی و عمرانی فرماندار قدس نیز در مصاحبه قبلی خود با خبرنگار ایرنا گفته بود: سال گذشته سه جلسه بحران با حضور متولیان امر برای ساماندهی گود کوی فرزان برگزار و شهردار این شهر موظف شد با توجه به نظر کارشناسان و بنابر طرح تفضیلی اقداماتی را در این خصوص انجام دهد.

علیرضا ناصری پور افزود: براساس نظر کارشناسان امر، نقشه ای برای این گود طراحی و مقرر شد تا در آنجا علاوه بر دیوار چینی و احداث یک کمربندی در خیابان، با ایجاد یک خیابان بین منازل و گود فاصله ایجاد شود اما تاکنون اقدامی از سوی شهرداری در این خصوص انجام نشده است.

به گفته وی، این موضوع از سوی دستگاه های متولی بخصوص شهرداری شهر قدس پیگیری شد و متولیان امر موظف هستند هر چه سریع تر نسبت به وظایف خود در خصوص این گود اقدام کنند.

ناصری در پاسخ به این پرسش که چرا گود فرزان در منطقه مسکونی قرار گرفته است، اظهار داشت: قبل از مسکونی شدن منطقه مورد اشاره، این گود در منطقه کوی فرزان قرار داشت و پس از آن شهرداری بدون در نظر گرفتن مسائل زیست محیطی و مضررات بعدی، با اولویت دادن به مسائل اقتصادی، برای ساخت مسکن در این منطقه مجوز صادر کرده است.
کد خبر: ۱۱۴۲۸
۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۴
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha