۱۰۴۹۲۹۵_۵۶۸
مهدی خانعلی زاده کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی تهران پرس درباره مزایای پیوستن ایران به سازمان شانگهای تصریح کرد: اعلام رسمی پیوستن دائم ایران به پیمان شانگهای، مسیر جدیدی برای تحریمِ تحریم‌های امریکا باز کرد.

 

خانعلی زاده با توضیح رویکرد ۲۰ سال گذشته روسیه و چین بیان کرد: چین و روسیه نسبت به ۲۰ سال پیش بسیار تغییر کرده اند و این تغییرات باعث می‌شود ایجاد شبکه تجاری بین ایران و کشور‌های منطقه به طور ویژه چین و روسیه به بی اثرکردن تحریم‌ها کمک کند.

 

وی ادامه داد: به عنوان نمونه در مذاکرات وین طرف غربی تلاش کرد فروش یک میلیون بشکه نفت به چین را به عنوان یک امتیاز به ایران بفروشد و اعلام کرد که اجازه فروش نفت ایران به چین و دریافت پول آن را داده است. با پیوستن ایران به گروه شانگهای، امریکا دیگر نمی‌تواند این را به عنوان برگ امتیاز به ایران بفروشد.

 

کارشناس مسائل سیاسی افزود: براساس تعهداتی که در پیمان شانگهای وجود دارد، موضوع فروش نفت به چین و حتی بیش از آن نیز رخ می‌دهد، به نحوی که ایران می‌تواند شبکه انرژی خود را بین چین و روسیه توزیع کند. همین مسئله موجب می‌شود که طرف امریکایی دست پایین تری در مذاکرات داشته باشد.

 

 

دستاورد‌های اقتصادی پیمان شانگهای برای ایران

خانعلی زاده تصریح کرد: دستاورد اقتصادی عضویت ایران در پیمان شانگهای این است که به جای یک بلوک شرقی با قدرت متمرکز -هر کس می‌خواست علیه امریکا باشد به بلوک شرقی شوروی می‌پیوست- اکنون یک بلوک شرقی که قدرت متمرکز بالاتر و حاکمیت ندارد -بلکه مجموعه‌ای از قدرت‌ها هستند که آن را شکل دادند- علیه هژمونی امریکا شکل گرفته است. پیش بینی می‌کنم که طی سال‌های آینده از این اتفاق به عنوان یک نقطه عطف در تغییر نظام بین‌الملل نام ببرند.

 

 

از فرصت شانگهای برای تثبیت کشور به عنوان قدرت برتر منطقه‌ای استفاده کنیم

وی عنوان کرد: پیمان شانگهای برخلاف چیزی که گفته می‌شود؛ نمونه ناتوی شرقی نیست به این دلیل که جهان از دوران گذار عبور کرده و از جهان تک قطبی و هژمونی امریکا به دوقطبی منعطف رسیده است با این تفاوت که چین الان به عنوان یکی از قطب‌ها تلاش سیاسی و نظامی علیه کشور‌های دیگر ندارد، یعنی مخالف رویکرد کنونی ایالات متحده امریکا و اتحاد جماهیر شوروی در زمان جنگ سرد است.

 

کارشناس مسائل سیاسی در توضیح بیشتر گفت: چین اکنون به دنبال افزایش قدرت و تاثیرگذاری اقتصادی خود است. این عرصه و فرصت پیش آمده را باید قدر بدانیم و از آن برای تثبیت ایران به عنوان قدرت برتر منطقه‌ای استفاده کنیم.

 

 

تمام راه‌ها در دولت قبل به طور عامدانه بسته شد، غیر از راه مذاکره با غرب

خانعلی زاده با اشاره به رویکرد دولت قبل درگره زدن مسائل کشور به غرب، عنوان کرد: رویکرد دولت تدبیر و امید فراتر از معطل کردن کشور به غرب بوده است، شواهد این را نشان می‌دهد و تحلیل بسیاری از کارشناسان نیز بر همین مبناست که اساسا در دولت قبل تمام کانال‌های دیپلماسی عامدانه حتی به قیمت جان مردم و وضعیت نامناسب معیشتی مسدود می‌شد تا اعمال فشار به حاکمیت به منظور مذاکره با امریکا صورت گیرد.

 

وی ادامه داد: شاهد بودیم چندماه پس از امضای برجام در تیر ۹۴، رئیس جمهور چین با یک قرار داد پر و پیمان به ایران آمد و می‌خواست با ایران قراردادی به امضا برساند، اما در این سفر حتی پروتکل‌های دیپلماتیک تشریفات هم رعایت نشد و آقای روحانی به استقبال رئیس جمهور چین نرفت و سفر سه روزه، یک روزه به پایان رسید!

 

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: در تمام مدت دولت قبل پیشنهاد شد، ایران عضو شانگهای شود و یک قراردادی دوجانبه با چین، روسیه و یا کشور‌های منطقه داشته باشد، اما دولت آقای روحانی و وزارتخانه آقای ظریف اساسا همه این راه‌ها را مسدود می‌کردند تا حرف خود را به کرسی بنشانند و بگویند که هیچ راهی جز مذاکره با غرب نیست.

 

خانعلی زاده مطرح کرد: ماجرای واکسن نمود عینی ماجرا است که علیرغم انعقاد قرارداد واردات واکسن به کشور و پرداخت پول آن، سخنگوی دولت به طور رسمی علت را امضا نکردن اف‌ای تی اف عنوان کرد. درحالی که دو هفته پس از حضور دولت جدید در راس کار، نه تنها این مشکل برطرف شد بلکه قرارداد‌هایی که در دولت قبل بسته شده بود، بدون اینکه حرفی از اف‌ ای تی اف زده شود، فقط با یک تلفن و ابتکار دیپلماتیک وصول شد.

 

 

تبعات رویکرد غربگرایانه دولت تدبیر و امید در رسانه‌ای تاکید شود

کارشناس مسائل سیاسی تشریح کرد: تلاشی که امریکا برای تحریم ایران در دو دهه اخیر انجام داده بود همانطور که «ریچارد ام نفیو» طراح نظام تحریمی علیه ایران گفته بود، ایجاد رنج برای مردم ایران بوده تا این رنج منجر به آشوب، خشونت و اعتراض به حاکمیت شود تا از این طریق، بتوانند حاکمیت را به تغییر رفتار و پذیرش خواسته‌های غیرقانونی امریکا وادار کنند.

 

خانعلی زاده در پایان خاطر نشان کرد: رویکرد دولت تدبیر و امید در معطل کردن کشور و گره زدن به مذاکره با غرب، باید توسط رسانه‌ها بازنشر و به مردم منتقل شود تا متوجه باشند اساسا در دنیای فعلی به دلیل تحریم کسی را محروم نمی‌کنند بلکه به بهانه تحریم، محروم می‌کنند. وقتی شما بتوانید بهانه تحریم را بگیرید تمام مشکلات اقتصادی نیز رفع می‌شود مگر اینکه سیاست مداری در داخل کشور باشد که نگاهش به غرب باشد.

 

 

انتهای پیام/الف
کد خبر: ۱۱۱۹۴
۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha