۵۶۰۸۰۸۶
 

عطا بهرامی کارشناس اقتصاد بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی تهران پرس  با اشاره به پیوستن ایران به سازمان شانگهای تصریح کرد: سازمان شانگهای بزرگترین سازمان امنیتی، اقتصادی دنیا بعد از ناتو است و حضور ایران در این سازمان فرصت های بسیار خوبی برای پیشرفت کشور دارد و جلوی سلطه طلبی های غرب به ویژه امریکا را می‌گیرد و به عبارتی آنتی ناتو است.

 

 

بهرامی با تاکید بر اهمیت ایران برای اعضای شانگهای از جمله چین و روسیه توضیح داد: ایران برای روسیه مهم است؛ به این دلیل که ایران در منطقه یک سنگری ایجاد کرده است و می تواند جلوی سلطه امریکا در خاورمیانه را بگیرد.

 

وی ادامه داد: ایران برای چین هم بسیار اهمیت دارد چون باعث می شود که جریان انرژی آنها قطع نشود. به هر حال چینی‌ها می‌دانند اگر ایران منزوی شود، کشورهای عربی یک قطره نفت نیز به چینی‌ها نخواهند داد و به همین دلیل کشورهای عربی الان با آنها کار می‌کنند چون می‌خواهند ایران را از دور خارج کنند. اگر امریکا و کشورهای عربی نیز، ایران را حصر کنند، می‌توانند چین را هم محاصره کامل کنند ازین جهت چینی‌ها سعی می‌کنند با ایران تعامل بالایی داشته باشند.

 

کارشناس اقتصاد بین‌الملل افزود: در دوره آقای روحانی رفتار بدی با چینی‌ها صورت گرفت حتی زمانی که رئیس جمهور چین به ایران آمد به او توهین شد و برخورد خوبی با چینی‌ها صورت نگرفت. اما چینی‌ها سخت گیری نکردند و این رابطه را قطع نکردند و نفت ایران را هم خوب خریدند به طوری که تا الان نیز بیشترین خرید نفت ایران توسط چین صورت می گیرد.

 

بهرامی عنوان کرد: سازمان شانگهای اگر از لحاظ اقتصادی تعمیق نشود به جایی نمی رسد و با توجه به اینکه قدرت اصلی اقتصادی این سازمان نیز چین است و ذخیره ارزی بالایی دارد، می خواهد یک کمربند جاده‌ای در تکمیل مبنایی این سازمان هزینه کند که این کار بدون حضور ایران پیش نخواهد رفت.

 

وی بیان کرد: البته این سازمان یک تعرفه تدریجی دارد که ایران دراین هشت سال گذشته به آن بی توجه بود که عضو شدن ایران در این سازمان، هم مشکل نفت ما را حل می‌کند که می توانیم به راحتی بفروشیم و هم مشکل بخش زیادی از صادرات ما را مرتفع می‌کند و در مجموع بازار جدیدی در اختیار ایران قرار می‌دهد.

 

کارشناس اقتصاد بین‌الملل در پایان اظهار داشت: این سازمان شانگهای تناقضاتی هم دارد از جمله حضور هند در این سازمان که زائد است به این دلیل که متحد امریکاست و در مانورهای نظامی نیز شرکت نمی کند لذا بی معناست در این سازمان حضور داشته باشد که در این خصوص بی تجربگی صورت گرفته است.

 

 

انتهای پیام/الف
کد خبر: ۱۱۱۴۲
۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha