زاکانی۱
به گزارش گروه اجتماعی تهران پرس، علیرضا زاکانی، شهردار تهران در نشستی با رؤسا و مدیران عامل سازمان ها و شرکت های تابعه شهرداری تهران گفت: این دیدار آخرین جلسه از سلسله جلسات با مدیران شهرداری است و تقریبا با همه سطوح مدیریتی این دیدارها برگزار شد. در این جلسات ارائه طریق و انتقال تجارب برای برون رفت از مشکلات و ایجاد شرایط بهتر بسیار مغتنم است.

او افزود: در سه ضلعی شهر، شهروند و شهرداری، اوضاع شهر مناسب نیست اما چیزی که بیش از همه آزار دهنده است بی هویتی ، تبعیض و فاصله شمال و جنوب است. شهر در شرایط فعلی زیبنده شهروندان نیست ؛ آنها ناراضی اند و سرمایه های اجتماعی ما در طول انقلاب کمتر از همیشه است و شهرداری نیز باید در کنار سایر نهادها سهم خود را در این زمینه بپذیرد.

شهردار تهران ادامه داد: شهرداری با شرایط مطلوب فاصله جدی درد تا به یک نهاد خدمتگزار اجتماعی تبدیل شود و این موضوع نیاز به تغییر ماهوی دارد. آنچه که ناظر به آینده باید رقم بخورد این است که شرایط را به سمتی ببریم که یک الگو بسازیم و اگر به تعبیر رهبری معظم، این کار را انجام دهیم نماد کارآمدی نظام اسلامی را به اثبات رساندیم.

زاکانی اضافه کرد: با این کار شهرداری به درجه بالایی از کارآمدی و خدمتگزاری می رسد و رضایتمندی مردم حاصل شده و شهر شرایط زیست، آسایش و رفاه را پیدا کرده و می تواند پیشرفت، نماد سازی و نمودسازی جدی برای کشور و حتی فراتر از کشور داشته باشد .

او تاکید کرد: خط تلاش اول این است که آینده مطلوب و چشم انداز مناسب را خوب تعریف کنیم و برنامه های عملیاتی مرتبط با آن را به صورت دقیق استخراج کنیم و با هویت دادن به مردم و نخبگان شرایط را به سمتی ببریم که بتوانیم از همه ظرفیت ها در جهت تحقق این آینده مطلوب بهره ببریم.

شهردار تهران افزود: باید ظرفیت حاکمیتی و حکومتی، قوای سه‌گانه و نهادهای حاکمیتی و حکومتی را ناظر به این آینده مطلوب با خود هم داستان و همراه کنیم و بدون این کار، انباشتگی مشکلات مرتفع نخواهد شد. مثلا در ۷ خط موجود مترو علاوه بر ۲۳ ایستگاه، حداقل ۶۰ هزار میلیارد تومان برای خرید واگن می خواهیم و ۳۶۴ واگن موجود از رده خارج شده و بیش از دو سوم آن نیاز به اورهال دارد.

زاکانی عنوان کرد: ۱۰ سال است که دولت سهم خود را در اتوبوس و مترو نداده و بررسی طلب های شهرداری از دولت نشان می دهد که بدهی های دولت سر به فلک می کشد. مثلا با وزارت نفت مذاکره کردیم و پیشنهاد دادیم که اگر نمی تواند پول بپردازد ، تهاتر کنیم تا با استفاده از آن امکانات بیاوریم. در واقع این نهادها باید سهم خود را از پایتخت بودن بپردازند و علاوه بر وظایف قانونی خود باید این همکاری فراتر از قانون رقم بخورد.

او یادآور شد: خط بعدی ناظر به حضور جدی مردم در صحنه برای تغییر است و بدون مردم قطعا در این کار ناکام خواهیم بود. برای تکمیل خطوط باقیمانده مترو ‌۱۸۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و این مسأله نیاز به اراده، فکر، ذهن و خلاقیت مردم دارد و شهر باید بر مدار قابلیت مردم اداره شود. اما مردم اعتماد ندارند و در سالهای گذشته با شهرداری نیز رابطه خوبی نداشتند و ما وظیفه داریم این ضعف و کمبود را جبران کنیم و با نوکری، خدمت و فداکاری اعتماد آنها را جلب کنیم.

شهردار تهران گفت: نکته دیگر بحث یکپارچه و بر پایه فناوری دیدن شهر و ساختن یک شهر هوشمند است. اگر بناست که مترو بسازیم باید بلیط آن را ۲۰ هزار تومان در نظر بگیریم. در حال حاضر اما از ۶ هزار تومانی که محاسبه شده دو هزار تومان سهم ما و دو هزار تومان سهم مردم است و دولت نیز که سهم خود را نپرداخته است. با این وضعیت متروی بیشتری نخواهیم داشت و باید برای توسعه ساخت مترو از امکانات مردم و مجموعه بخش خصوصی ، خرید راهبردی کنیم. در واقع مردم سهم خود را بپردازند و مابقی را از طریق خرید راهبردی انجام دهیم.

او تصریح کرد: در شهر هوشمند فرد پولدار و ثروتمند باید سهم خود را که طبیعتاً بیشتر است بدهد و افرادی که در مضیقه هستند حتی سهم‌اندک خود را نیز نپردازند. در واقع شهر باید مطابق با اقتضائات اداره شود نه به صورت مساوی و این کار با هوشمندی امکان پذیر است و با هوشمندسازی خرید راهبردی به یک ارائه خدمت واقعی تبدیل می شود.

زاکانی یادآور شد: هوشمندسازی امری قهری و به معنی این است که بتوانیم ظرفیت های فناوری و نخبگان را به هم پیوند دهیم و شهر هوشمند را بسازیم. اگر بخواهیم هر کدام از این سطوح را آغاز کنیم نقطه شروع را باید از شهرداری بگذاریم و باید به صورت توامان به روح ‌و جسم شهر توجه کنیم. در واقع اگر تحولات کالبدی در شهر انجام نشود شهر دچار عقب افتادگی می شود و این کار نیز ضرورت دارد اما مقدم بر آن ، به یک تحول نرم افزاری در فرهنگ و اجتماع نیاز دارد.

او توضیح داد: شهر را برای شهروندان می خواهیم و با این تاکید ، ۲۱ هزار معتاد متجاهر در شهر وجود دارد که حتی یک مورد آن نیز برای ما مناسب است.

شهردار تهران گفت: در برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت که تعریف شده ، برای این چارچوبهای ذکر شده همه معاونت ها مکلفند برنامه های خود را ارائه‌ دهند تا شرایط کمی و کیفی تحقق این برنامه را داشته باشیم. در ابتدای کار اقدامات جدی را خواهیم داشت تا سند مورد نظر تهیه شود و این امر با کارگروه‌های مختلف شروع شده است.

زاکانی اضافه کرد: اولین کارویژه ما نگهداشت شهر است. باید پیشتازی ارائه خدمت را در شهر آنگونه داشته باشیم که در مسائلی مانند پسماند ، فضای سبز، رفت و روب شهر و خدمات شهری به صورت جدی در چندماه اول قدم برداریم و دوره های خاصی برای تشدید خدمت فراهم کنیم. نکته دیگر ناظر به خدمات اجتماعی است و شهرداری محور همه ظرفیت های مختلف قرار بگیرد و در موضوعاتی مانند کودکان کار و معتادین متجاهر چهره شهر را تغییر دهد.

او عنوان کرد: بخش سوم جنبه فرهنگی-تبلیغی دارد به طوری که اگر شهر قانون مداری و نظم و آرامش را به ما القا کند، قابل تحمل می شود .خط تلاش بعدی ناظر به رفاه و ایجاد نشاط و تفریح است، یکی از مسائل کرونا این است که جامعه را دچار از هم گسستگی و مردگی می کند و باید تهران را زنده کنیم و سهم خود را در این رابطه بپردازیم.

شهردار تهران تاکید کرد: خط تلاش پنجم ناظر به کرونا است، باید خدمات و ظرفیت های شهرداری در بخش های مختلف را به هم پیوسته کنیم و خودمان میدان دار خدمت شویم و با ایجاد یک قرارگاه در سطح خدماتی، کار خود را ارائه کنیم .

او با اشاره به اینکه اشتباه دولت قبلی این بود که همه مسئولیت در حوزه کرونا را به وزارت بهداشت سپرد، تاکید کرد: بهداشت و درمان بخشی از موضوع کرونا و واکسن بخشی از بهداشت و درمان است. در واقع دولت نمی تواند به تنهایی متکفل همه ابعاد این موضوع باشد و نیازمند خدمات اجتماعی و توجه به کسانی که از این موضوع آسیب دیدند، هستیم. در وهله بعد نیازمند خدمات فاصله گذاری اجتماعی هستیم تا شهر را زنده کنیم و آن را تعطیل نکنیم. باید بتوانیم با ایجاد شرایط خاص خدمت رسانی و فاصله گذاری اجتماعی مناسب، امور مختلف و خدمت رسانی های متعدد در شهر مانند سینماها و مدارس را ادامه دهیم.
کد خبر: ۱۱۰۹۷
۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha