photo_2021-09-04_03-34-58
به گزارش خبرنگار تهران پرس، در سال‌های اخیر پدیده دستفروشی در خیابان‌ها و معابر عمومی رشد و گسترش قابل چشم‌گیری داشته است که بارها شاهد برخورد و جمع‌کردن بساط آنها توسط شهرداری و ارگان های مربوط و فرار دستفروشان بوده ایم. این فرارها و بازگشت مجدد برای دستفروشی یک مسئله بزرگ شهری است که  نباید به راحتی از آن عبور کرد و  باید مورد توجه و پیگری قرارگرفت تا هر چه زودتر برطرف شود.

 

طبق گفتگوی پیروز حناچی شهردار سابق تهران با چند رسانه داخلی، طبق قانون شهرداری نسبت به سد معبر، وظیفه دارد، از طرفی برای امرار معاش این قشر آسیب پذیر باید مسیری را فراهم کرد، بازارچه محلی که موضوع دائمی ماست در حال پیگیری هستیم.

 

وی ادامه داد:  از طرفی نیز شهروندان و ساکنان به خصوص کسبه محله ها که هزینه‌های مالیاتی به دولت پرداخت می‌کنند از شهرداری منطقه ها و شورای محله ها انتظار دارند که پیاده روها و معابر محلی باز باشد و ما هم وظیفه قانونی برای بازگشایی داریم .

 

حناچی در پایان گفت: بهترین راهکار برای این معضل ایجاد بازارهای محلی است که به صورت روزانه و یا ساعتی در مکانی مشخص به صورت ثابت در روز  باز  باشند.

 

دلایل رشد اصلی دستفروشی چیست؟


طبق پژوهش میدانی انجام شده توسط کارشناسان، در شهر تهران ۶ دلیل اصلی رشد دستفروشی را رکود اقتصادی، فراهم نبودن کار و شغل مناسب، از بین رفتن مشاغل، ناتوانی نظام سیاست گذاری اجتماعی و  عدم حمایت سازنده به خصوص از قشر جوان و همینطور وجود سیستم کسب و کار نامنظم (درست شدن شرکت های پیمانکاری و شکل گیری واسطه گری و مافیا) می توان در کلا نشهر تهران عنوان کرد.

این نوع فعالیت های غیر رسمی ۱۵ الی ۵۰ درصد درآمد خالص ملی هر کشور در حال توسعه را به خود اختصاص می دهد.

 

خانم غفوری کارشناس و مددکار اجتماعی در گفتگو با خبرنگار تهران پرس گفت: ۸۰ درصد دستفروشان که در کنار خیابان ها مشغول به کار هستند غیر از درآمد حاصل از دستفروشی درآمد دیگری ندارند حتی یک سوم آن ها از گرفتن یارانه یا کمک معیشتی دولتی محروم هستند.

 

وی افزود : برای پایان دادن و از بین رفتن این معضل می توان با ایجاد زیر ساخت های قانونی و فراهم کردن فضای مناسب حق مالکیت برای دستفروشان به وجود آورد. به این معنا که مکان های خاصی در هر منطقه از شهر برای فعالیت و امرار معاش دستفروشان به صورت ثابت و رایگان و یا با درصدی کمی از فروش در اختیار دستفروشان قرار بدهند تا دستفروشان نیز احساس امنیت شغلی داشته باشند.

 

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که این فضا و بستر در اختیار دستفروشان قرار داده نشود این افراد برای تامین نیازهای زندگی و معیشتی خود مجبور می شوند تن به کارهای خارج از عرف و به سمت آسیب های اجتماعی بدتری سوق داده شوند.

 

غفوری گفت: امروزه در هر منطقه ای از شهر به خصوص کلان شهرها فضاهای بی دفاع زیادی وجود دارد که می‌توان با تمهیدات لازمه و طراحی بروز و با ایجاد غرفه های مختلف این فضا های بی دفاع شهری را به فضاهایی که قابلیت تبدیل شدن به بازارچه یا نمایشگاه های محلی یا شهری که نیاز مردم آن منطقه را برطرف می‌کنند فراهم کرد.

 

وی در پایان افزود: البته با همکاری و مشارکت درست و صحیح و به خصوص نظارت مستقیم شهرداری و عوامل شورایاری منطقه باید این فضاها در اختیار این قشر آسیب پذیر قرار داده شود زیرا اکثر این فضاها به صورت پیمانکاری یا واسطه ای اداره می شوند که به نوبه خود باعث ایجاد فساد و شکل گیری مافیا در آن منطقه می‌‌شود.

خبرنگار:محمد ترابی
کد خبر: ۱۰۵۶۹
۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۲
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha