photo_2021-08-30_23-05-01
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی تهران پرس؛ حدود ۴۰ روز بعد از تخریب شیر ضلعِ جنوب شرقی میدان حر و پرسش هایی که نسبت به آغاز عملیات بازسازی آن مطرح شد، مجسمه جایگزین آن، ۲۱ تیر ماه ـ سر جایش قرار گرفت .

اکنون ۵۰ روز است که شیر جدید در میدان حر قرار گرفته است و این میدان دیگر آن چهار شیر هم شکل و هم رنگ خود را ندارد.

شیرهای جدید در راه میدان حر هستند

علی بیات ، رئیس اداره زیباسازی شهرداری منطقه ۱۱ در گفتگو با خبرنگار اجتماعی تهران پرس با تاکید بر حفظ و نگهداری آثار قدیمی و با ارزش این منطقه گفت: اهمیت این امر در منطقه ۱۱ با توجه به وجود پردیس حکومتی و بیت رهبری دوچندان است.

وی در خصوص با موضوع ترمیم مجسمه شیرهای میدان حر ادامه داد: بنای سازمان زیبا سازی بر این بوده که با توجه به اینکه جنس مجسمه ها فایبرگلاس بوده و مرور زمان و اثرات طبیعی در چندین دهه گذشته باعث تخریب آنها شده، مجمسه هایی با علم‌روز و از جنس تمام بتن قالب گیری، ساخته و جایگزین شیرهای فعلی میشود.

 

رئیس اداره زیباسازی شهرداری منطقه ۱۱ خاطرنشان کرد: متاسفانه طی ناهماهنگی های صورت گرفته در اولین اقدام قبل از اینکه مجسمه های جدید حاضر شوند اقدام به تخریب یکی از مجسمه های دور میدان شده است و حواشی فراوان در چند ماه اخیر رقم خورده است.

 

بیات گفت: در هر صورت شیرهای میدان حر تخریب می شدند، زیرا امکان ترمیم آن ها وجود نداشت. از همین رو ساخت مجسمه های جدید و جایگزین آن با مجسمه های قدیمی در دستور کار قرار گرفت.

 

وی از ساخت مجسمه سه شیر دیگر میدان حر خبر داد و گفت: اکنون این مجسمه ها در حال قالب گیری و آماده سازی است و این سه مجسمه به شکل بهتری جایگزین خواهند شد. این اطمینان را هم به همشهریان محترم دادند که شکل و شمایل میدان حر با کمترین تغییر به حالت قبل باز می گردد.

رئیس اداره زیباسازی شهرداری منطقه ۱۱ در پایان گفت: برای ساخت مجسمه های میدان حر از جنس مرغوب استفاده شده است.

 

در همین رابطه یکی از اهالی قدیمی منطقه یازده به خبرنگار تهران پرس گفت: شیرهای اصلی که از ابتدا در میدان حر نصب شده، جنس داخلشان از یک نوع بتن سبک بوده و جنس رویه ی مجسمه ها از فایبرگلاس تشکیل شده است و به همین خاطر هم بوده که چندین سال در مقابل باد و باران و تغییرات آب و هوایی دوام آورده و تخریب نشده است.

 

یکی دیگر از شهروندان تهرانی بیان کرد: شیر جدید میدان حر، اصالت یک مجسمه را ندارد و بتنی که حتی آن را رنگ هم نکرده اند نمی تواند جای مجسمه ای که ۵۰ سال قدمت داشت را پر کند.

 

اکنون سوالات زیادی پیرامون میدان حر در اذهان عمومی شکل گرفته است که آیا تخریب مجسمه هایی که قدمت چندین ده ساله دارند نیاز بوده؟ آیا راهی برای ترمیم و ماندگار کردن آنها وجود نداشت؟ آیا مطالعات و تحقیقات کافی برای انجام چنین پروژه ای بدرستی صورت گرفته است یا نه؟

از طرفی اگر راهی جز تخریب این شیرها وجود نداشته است، چرا مسئولین ذی ربط تعامل بهتری با مردم نداشتند و نتوانستند حس اعتماد و اطمینان بین خود و مردم را ایجاد کنند! حتی این مسئولان بسیاری از نظرات خود که می بایست پیش از تخریب شیر میدان حر صورت می گرفت را از طریق رسانه ها به گوش مردم هم نرساندند.

تخریب و جا بجایی ۳ شیر دیگر میدان حر در حال پیگیریست اما اینبار ممکن است برای فرار از رسانه و توجیه عملکرد خود، این شیرها را به صورت شبانه و غافگیرانه عوض کنند.

 










خبرنگار و عکاس: مطهره ملکی، محسن موسوی
کد خبر: ۱۰۴۴۰
۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha