pic-29866-1445320818
جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی تهران پرس از تبدیل محل ارز ۴۲۰۰ تومانی به رانت و دلالی انتقاد کرد و گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی باید به کالاهایی اختصاص داده شود که بتوان شبکه توزیعش را کنترل و مدیریت کرد و اگر با ارز ۴۲۰۰ کالا را وارد کنند و با قیمت آزاد آن را قیمت گذاری کنند این صحیح نیست و یک نوع رانت و فساد محسوب می شود و در حق مردم بی عدالتی است.

وی ادامه داد: متاسفانه ارز ترجیحی، به رانتی تبدیل می شود و باید ببینیم که کجا ارز را می توان اختصاص دهیم که قابل کنترل و نظارت دقیق باشد تا از رانت و فساد جلوگیری شود و تا زمانی که کنترل به طور دقیق و اصولی نباشد، همچنان تخصیص ارز ترجیحی بی فایده خواهد بود و اثرات آن چنانی نخواهد داشت.

قادری با بیان اینکه شبکه توزیع در کشورمان کنترل شده نیست و به همین دلیل مجالی برای رانت خواران به وجود آمده است، خاطر نشان کرد: یقینا اگر از یک سو ارز دولتی و ترجیحی برای وارادات کالا در نظر گرفته شود و از سوی دیگر قیمت گذاری ها به نفع مردم نباشد، از نظر اقتصادی هیچ دلیلی ندارد که چنین روشی ادامه داشته باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به بی عدالتی در یارانه پنهان کالاها اظهار داشت: مردمی که توانایی مالی دارند و می توانند کالاهای اساسی بیشتری را خریداری کنند، یقینا بیشتر می توانند از یارانه پنهان بهره ببرند و در این صورت حق مردمی که توانایی مالی کمتری دارند ضایع می شود.

وی تصریح کرد: باید راهکار اساسی برای یارانه پنهان و ارزهای ترجیحی یافت شود، تا جایی که مکانیزم توزیع را تحت کنترل داشته باشیم تا ارز ۴۲۰۰ تومانی به مردم برسد و مطلوب است که ارز تخصیص یابد اما اگر بنا باشد ما فقط رانت ایجاد کنیم، بهتر آن است که ارز با نرخ آزاد در اختیار واردکنندگان قرار گیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان گفت: البته حذف ارز ترجیحی برای همه کالاها شاید ممکن نباشد و نیاز به بررسی زیادی دارد و باید کارهای کارشناسی صورت بگیرد تا در نهایت کاری صورت بگیرد که به نفع مردم باشد؛ مثلا نمی توان ارز ترجیحی نان را حذف کرد چون به ضرر مردم است.

انتهای پیام/
کد خبر: ۱۰۴۳۰
۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۲
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha