۴۸c23ec4-3898-40fb-90f0-67c0e93fa339
گروه سیاسی تهران پرس؛ روز شنبه ششم شهریور کنفرانس بغداد برگزار با حضور روسای جمهوریی همچون مکرون رئیس جمهور فرانسه، السیسی رئیس جمهور مصر، عبدالله دوّم پادشاه اردن و شیخ تمیم امیر قطر برگزار شد و وزیران امور خارجه کشورهای ایران، ترکیه و عربستان سعودی نیز به عنوان همسایگان قدرتمند عراق و همچنین از امارات محمد بن راشد آل مکتوم حاکم دوبی و از کویت نیز صباح خالد الحمد الصباح به عنوان نخست وزیر این کشور در اجلاس بغداد حاضر شدند.

دولت الکاظمی چندی پیش اعلام کرد که به دنبال برگزاری یک نشست منطقه‌ای با حضور همسایگان عراق است و بر همین اساس، دعوتنامه‌هایی به کشور‌های مختلف از سوی بغداد جهت شرکت در این کنفرانس ارسال شد.

رهبران و مقام های شرکت کننده در نشست همکاری و مشارکت بغداد در بیانیه پایانی این نشست بر حمایت از تلاش های دولت جمهوری عراق در بازسازی و ارائه خدمات و پشتیبانی از زیر ساخت ها و تقویت نقش بخش خصوصی تاکید کردند.

گفتنی است باوجود آنکه مصطفی الکاظمی با ارسال دعوت نامه‌ و اعزام وزیر خارجه عراق به صورت رسمی از سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران برای حضور در نشست بغداد دعوت به عمل آورد ولی دولت جدید کشورمان با هوشمندی خود را وارد بازی آمریکا و فرانسه نکرد و به حضور وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست بسنده کرد.

از نکات جالب این نشست، عکس یادگاری حاضران در نشست بغداد بود. حسین امیر عبداللهیان با ایستادن در ردیف اول رسماً جایگاه وزیر خارجه ایران در عراق را همسطح شاهان قطر و اردن، رئیس جمهور فرانسه و رئیس جمهور مصر تعریف کرد و همین عمل او، واکنش های مختلفی را در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به همراه داشته است.


«مهدی خانعلی زاده کارشناس امور بین‌الملل در توئیتی نسبت به این عمل عبداللهیان نوشت: "پرستیژ" یک مفهوم علمی و دیپلماتیک در راستای تامین منافع ملی است.»


وی با انتشار مشترک تصاویر نشست بعداد و اقدام عبداللهیان، آن را با تصویر غیرمتعارف ظریف با امیر کویت در اجلاس سازمان ملل در سال ۱۳۹۴ مقایسه کرد، به طوری که ظریف به شکلی عجیب در حال رایزنی با امیر کویت است!

به نظر می رسد جایگاه اقتدار دیپلماسی، یکی از رمزهای موفقیت جمهوری اسلامی ایران در ۴ دهه گذشته است و هر جا که ما از این جایگاه با دنیا صحبت کردیم، موفق بوده ایم اما هر جا که به بهانه دیپلماسی خنده، کشور را وابسته به آمریکا و غرب نشان دادیم، تجربه هایی تلخی همچون برجام را تجربه کردیم؛ این در حالی است که موضوع گیری متقدارانه ایران در برجام در دولت یازدهم حسن روحانی می توانست، باعث شکل گیری تفاهم نامه ای با ضمانت های اجرایی بیشتری باشد و این گونه نباشد که ایران به عنوان عمل کننده به مفاد برجام، در مقابل آمریکا و کشورهای اروپایی که تعهداتی نسبت به اجرای برجام نداشته اند، قرار بگیرد. امیدواریم مسئولان امور خارجه کشورمان با تداوم اقتدار دیپلماسی در دولت سیزدهم بتوانند به بهترین شکل در مجامع بین المللی از حقوق ملت ایران دفاع کنند.

انتهای پیام/
کد خبر: ۱۰۳۵۵
۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha