www.gahar_.ir_mataleb_12.02.98-5
به گزارش تهران پرس، منطقه ١٨ تهران که در سال ١٣۵٩ بعنوان منطقه جدید به شهر تهران الحاق گردیده در جنوب غربی شهر تهران واقع است. اراضی این منطقه عمومًا مسطح و دارای شیب ملایم از شمال به جنوب می باشد. هسته اولیه منطقه ۱۸ روستایی بود به نام یافت آباد که با گسترش مهاجرت توسعه و رشد یافته است و اغلب کاربری های آن قبل از توسعه شهری و ساخت و ساز کشاورزی بوده است.

 

اکثر اراضی این منطقه را در چند دهه پیش باغات و مزارع کشاورزی تشکیل می داده است که با توسعه تهران به طرف غرب بخشی از اراضی مذکور تحت پوشش توسعه شهری قرار گرفته است.

 

در طرح جامع ساماندهی، تهران به ۵ حوزه شمالی، جنوبی، مرکزی، شرقی و غربی تقسیم شده است. منطقه ١٨ بهمراه مناطق ١۵، ۱۶، ۱۷، ۱۹ و ۲۰ در حوزه جنوبی استقرار یافته است. در طرح ساماندهی به لحاظ استقرار حرم حضرت عبدالعظیم و مرقد امام (ره) و گورستان بهشت زهرا، هویت حوزه جنوبی را مذهبی عنوان نموده است، که این امر بیشتر در مناطق ١٩ و ۲۰ قابل قبول است و با عملکرد غالب منطقه ١٨ که صنعتی و انبارداری و حمل و نقل است، سازگاری چندانی ندارد.

 

در طرح جامع فرمانفرمائیان منطقه ١٨ به عنوان بخش کوچکی از منطقه مرکزی تهران محسوب شده است. همچنین به دلیل عبور خط آهن تهران ‐ تبریز از شمال آن و انفصال از بافت تهران و همچنین عدم توجه به طرح به این محدوده نقش حاشیه ای داشته چراکه در ساختارتهران به عنوان جزئی از کالبد شهر نقش ایفا نمی کرد.

 

منطقه ۱۸ شهرداری تهران با رشد توسعه روستای یافت آباد به عنوان هسته اولیه و بصورت بافت حاشیه ای که به دلیل موقعیت استقرار مناسب به عنوان مدخل تهران و قیمت پائین اراضی، جاذب مهاجران کم درآمد و کارگران کارخانجات بوده، پدید آمده است به طوری­که در سال ١٣٧۵، ۲۹۶۲۴۳ نفر جمعیت داشته که بسیار کمتر از جمعیت پیش بینی شده در طرح ساماندهی برای سال ۱۳۷۵ (بیش از ۴۱۰ هزار نفر) می باشد.

 

به لحاظ ماهیت طبقاتی و نوع مشاغل ایجاد شده و خصوصیات فرهنگی و اقتصادی ساکنین که اکثر مراجعین به شهر تهران تشکیل یافته ، بافت مسکونی ایجاد شده بسیار پر تراکم (تراکم خالص مسکونی ۷۱۸ نفر در هکتار و سرانه زمین ۱۳/۹۲ متر مربع)و بسیار ریزدانه و معابر بادسترسی کم عرض تشکیل گردیده است. بخش وسیعی از اراضی این منطقه (حدود ۷۴۵ هکتار) به کمربند سبز تهران اختصاص یافته که در مجاورت محدوده ۲۵ ساله قرار گرفته است. این منطقه به عنوان منطقه ای حاشیه ای در برگیرنده ۲۳/۴ درصد دامداری های تهران صنایعی با عملکرد فرامنطقه ای همچون شیر پاستوریزه، کیان تایر، بازار آهن و … می باشد.

 

جمعیت منطقه ۱۸ تهران


جمعیت منطقه بر اساس آخرین سرشماری نفوس مسکن سال ۹۰و احتساب( ۰۸/ درصد) رشد سالیانه ۴۱۶۲۶۶ نفر می باشد که از این تعداد ۳۹۰۶۲۹نفر ( ۹۵ درصد) در محدوده و ۲۵۶۳۷ نفر ( ۵ درصد ) درحریم سکونت دارند این منطقه به لحاظ جمعیت در رتبه ششم شهر تهران قرار دارد و تراکم خالص آن ۷۶۰ نفر در هکتار و ناخالص آن ۱۰۰ نفر در هر هکتار می باشد . از کل جمعیت محدوده ۲۱۲۳۰۳ نفر  مرد و ۲۰۳۹۶۳نفر زن می باشد.

 

مساحت منطقه ۱۸ تهران


مساحت منطقه ۸۰۸۳ هکتار بوده که از این مساحت ۳۷۸۹ هکتار در محدوده و ۴۲۹۴ هکتار در حریم می باشد.

 

موقعیت منطقه ۱۸ تهران


منطقه ۱۸ شهرداری تهران که در جنوب غربی این شهر واقع شده از شمال به بزرگراه فتح و ۴۵ متری جاده کرج (آذری) ، از شرق به جاده ساوه (آیت ا… سعیدی)، از جهت غرب به بزرگراه آزادگان و از سوی جنوب نیز به جاده ساوه (آیت ا… سعیدی) و بزرگراه آزادگان محدود می­گردد. اراضی این منطقه عموماً مسطح و دارای شیب ملایم از شمال به جنوب می باشد. محدوده حریم این منطقه تا اراضی قلعه حسن‌خان در تقاطع جاده مخصوص و قدیم کرج امتداد می‌یابد.

 

خصوصیات اقلیمی منطقه ۱۸ تهران


منطقه ۱۸ در دشتهای جنوبی تهران گسترش یافته و با اختلاف ارتفاعی که با کوههای البرز دارد باعث پیدایش جریانات هوایی محلی بین کوه و دشت می شود. نوع آب و هوای منطقه نیمه صحرایی است و اختلاف دمای متوسط این منطقه بین ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی گراد می باشد. تعداد روزهائیکه دمای این منطقه در طول سال بیش از ۴۰ درجه می باشد بین ۵ تا ۷ روز است که در قسمت جنوبی تر این منطقه یعنی هوای قم در طول سال ۱۰ تا ۲۰ روز دمای هوا بالای ۴۰ درجه است.

هوای منطقه ۱۸ در اوایل فروردین ماه رو به گرمی می،گذارد و با فرا رسیدن اردیبهشت افزایش حرارت روزانه سرعت بیشتری می یابد. بطوریکه در اواخر این ماه غلبه گرما کاملاً محسوس است و بیشترین دمای سال در ماه مرداد است و پس از نیمه شهریور هوا به تدریج خنک می،شود. میزان بارش این منطقه بین ۱۷۰ تا ۲۲۰ میلی متر متغیر است و بیشترین میزان بارش در ماههای آذر و دی است. در تمام تابستان هوا خشک و بدون بارندگی است. جریان عمومی هوا در این منطقه بادهای باران زای غربی می،باشد. امتداد این جریانات با جهت کلی کوههای البرز تقریباً موازی است و تأثیر کوههای مذبور بعنوان عامل کاهش دهنده سرعت باد در دره های کوهپایه ای جنوبی ظاهر می شود. پیشروی دامنه،های جنوبی ارتفاعات شرق کرج سبب انحراف بادهای سطحی بسوی منطقه ۱۸ می گردد و سرعت نسبی باد را در این منطقه افزایش می دهد.

 

خصوصیات صنعتی منطقه ۱۸ تهران


منطقه ۱۸ با داشتن ۱۰۰۰ هکتار اراضی کاربرد صنعتی رتبه اول را از لحاظ مساحت در کل سطح شهر تهران داراست. به نحوی که بیش از ۳۰ درصد منطقه را اراضی صنعتی تشکیل می دهند. بخش صنعت در قیاس با سایر فعالیتها ۴۳ درصد از کل شاغلین منطقه را تشکیل می دهد. منطقه ۱۸ در مقایسه با سایر مناطق تهران از لحاظ تعداد شاغلین در بخش صنعت رتبه دوم را پس از منطقه ۱۵ داراست.

 

خصوصیات خدماتی منطقه ۱۸ تهران


فعالیتهای خدماتی در سال ۱۳۸۵ در حدود ۴۹ درصد از کل شاغلین منطقه را جذب نموده است. در مقابل کل شاغلین در فعالیتهای خدماتی شهر تهران معادل ۶۷ درصد می باشد. بدین ترتیب درصد شاغلین در فعالیتهای خدماتی منطقه ۱۸ به مراتب پایین تر از شهر تهران می باشد. بعبارت دیگر فعالیتهای خدماتی از نظر درجه اهمیت در ساختار اقتصادی شهر تهران بمراتب بیشتر از منطقه ۱۸ بوده است.

 

ایستگاه‌های مترو منطقه ۱۸ تهران



  • ایستگاه متروی آزادگان

  • ایستگاه متروی نعمت‌آباد




اماکن شاخص منطقه ۱۸ تهران


امامزاده زید


امامزاده زید از نوادگان امام زین العابدین علیه السلام مربوط به دورانهای تاریخی پس از اسلام بوده اند که در محله وصفنارد، کوچه امامزاده زید واقع می باشد. بارگاه امامزاده زید در جنوب غربی تهران و شامل حرم و آرامگاه مسلمانان است. معماری زیبای درون و بیرون حرم قابل توجه می باشد. مسیر دسترسی به امامزاده زید از باند ضلع غربی بزرگراه آیت اله سعیدی با علائم مشخص شده است.

 

بوستان نرگس


مساحت کل بوستان ۲۶ هکتار و مساحت فضاهای سرپوشیده آن حدود ۵۰۰۰ متر مربع این مجموعه فرهنگی، تفریحی، ورزشی ویژه استفاده بانوان طراحی و احداث گردیده است. این مجموعه شامل استخر و سونا، مهد کودک، نمازخانه، کلینیک، گل و گیاه، رستوران، کتابخانه، مخازن آب، آتش نشانی، آب خام و شرب، موتور خانه مرکزی، آبیاری محوطه، دریاچه، باغ راه های اصلی و فرعی، رینگ تندرستی، اجرای تونل پارچه ای به شکل نیم دایره و به ارتفاع ۱۲ متر و تعداد پایه های سازه ۶۴ عدد، پست برق داخلی، پست برق پاساژ، زمین های ورزشی شامل: فوتبال بدمینتون، بسکتبال، والیبال، فوتبال و پیست اسکیت و دوچرخه سواری محوطه بدنسازی، به همراه پارکینگ، سرویس های بهداشتی، نگهبانی است.

 

ترشنبه


روستای «ترشنبه» قدمت دیرینه دارد و قدیمی های آن می گویند که تا ۱۸۰سال پیش شخصی به نام «حسام الشکر مالک» صاحب تمام این محدوده بوده است و با فوت وی این زمین ها به فرزندانش به ارث رسیده و آنها هم بخشی از زمین ها را وقف کردند. به همین دلیل هم بیشتر زمین های این روستا وقفی است.

 

توسعه فضاهای فرهنگی و هنری، احداث موزه شهدا


لزوم احداث مکانی جهت نگهداری و حفاظت از آثار شهدای ۸ سال دفاع مقدس و تبیین مفاهیم ایثار و شهادت برای نسل های حال و آینده همچنین گرد آوری آثار و بقایای جنگی با یادمان ها و یادبودهایی به صورت هنرهای تجسمی جهت انتقال فرهنگ ملی به نسلهای بعدی.

دارای ۲ طبقه به همراه زیرزمین شامل فضاهای اداری، سالن همایش با ظرفیت ۱۰۰ نفر با گالری و نمایشگاه و همچنین فضاهای خدماتی و تاسیساتی است.

 

انتهای پیام/
کد خبر: ۱۰۰۶۲
۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha