۸ff7a59e-b467-4f75-93da-82542cd2b03f
به گزارش خبرنگار اجتماعی تهران پرس؛ سردار حسن حسن‌زاده، فرمانده سپاه محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ صبح امروز در نشست ستاد هماهنگی قرارگاه پدافند زیستی امام رضا(ع) (طرح شهید سلیمانی) که با حضور دکتر علیرضا زالی فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران، مسئولین دانشگاه های علوم پزشکی و جمعی از فرمانده نواحی و لشکر ۲۷ محمد رسول الله به میزبانی سپاه تهران بزرگ برگزار شد، ضمن تسلیت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) اظهار کرد: این جلسه برای شروع به کار مجدد طرح شهید حاج قاسم سلیمانی به واسطه ضرورت و تاکیدات مقام معظم رهبری در بیستم مرداد ماه سال جاری برگزار شده است.

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد در خصوص آغاز به کار مجدد طرح شهید حاج قاسم سلیمانی افزود: در برخی از این جلسات فرمانده محترم کل سپاه و وزیر محترم بهداشت و درمان حضور داشتند. همچنین جلسانی در ستاد مبارزه با کرونای تهران بزرگ، جلساتی داخلی در سپاه و جلسه‌ای با حضور دکتر زالی، فرمانده ستاد مبارزه با کرونای تهران بزرگ برگزار شده است.

فرمانده سپاه محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ گفت: تصمیم برگزاری نشست امروز و واگذاری تمامی اختیارات به صورت منطقه‌ای در تهران در جلسه‌ با دکتر زالی گرفته شد.

وی خاطرنشان کرد: بیستم مردادماه مقام معظم رهبری فرمودند که این بیماری طغیان کرده است، به نظر بنده استفاده از این الفاظ برای درک بهتر عمق فاجعه است. امروز پس از حدود ۱۹ ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور، برای نخستین مرتبه متاسفانه تعداد مبتلایان به ویروس کرونا طی یک روز از ۵۰ هزار نفر عبور کرد و رکورد روزانه تعداد جانباختگان و افراد بستری شده در بخش ویژه بیمارستان بر اثر این ویروس منحوس زده شد.

لزوم بیماریابی برای کنترل ویروس کرونا

سردار حسن زاده با بیان اینکه مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنان خود در بیستم مرداد ماه فرمودند: «تعداد تلفات روزانه ۵۰۰ الی ۶۰۰ نفر کم نیست و دردناک است»، تصریح کرد: جان باختن روزانه ۴۵۰ نفر یک فاجعه انسانی بود که امروز تعداد جان باختگان این فاجعه انسانی به بیش از ۵۰۰ نفر رسیده است و این یک اتفاق دردناک و یک مصیبت بزرگ است.

فرمانده سپاه محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ با تاکید بر اینکه باید راهکارها به تناسب بحران از نظر کمی و کیفی ارتقا پیدا کند، تأکید کرد: به فرموده مقام معظم رهبری یکی از نکات مهم در کنترل شیوع ویروس کرونا، بیمار یابی است.

وی ادامه داد: این تجربه را که با همکاری، هم افزایی و محله محور کردن بحث پیشگیری و درمان مبتلایان به ویروس کرونا به دست آوردیم و موفقیت‌ چشم گیری در آن داشتیم، در طرح شهید حاج قاسم سلیمانی کسب کردیم. در این طرح نه تنها تجربه بلکه نیروهای آموزش دهنده و آماده به خدمت پرورش یافتند و همچنین تعامل خوبی بین سپاه و بسیج با وزارت بهداشت شکل گرفت که این ارتباط باید توسعه و گسترش پیدا کند.

 

توجه ویژه به واکسیناسیون همگانی

سردار حسن زاده با اشاره به موضوع واکسن کرونا گفت: مقام معظم رهبری در سخنرانی بیستم مرداد ماه نکات ارزشمندی را مطرح کردند و فرمودند تولید واکسن کرونا داخلی بستر واردات این واکسن را گسترش داد، در گذشته مشکلاتی در خصوص واردات واکسن وجود داشت که با تولید انبوه واکسن کرونای داخلی تسهیل شده است.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند یکی از مشکلات مردم تهیه دارو است، افزود: در برخی از مناطق دارو کم و در بخشی دیگر دارو به قیمت آزاد فروخته می‌شود. از طرفی ازدحام جمعیت در داروخانه‌ها منجر به شیوع بیشتر این ویروس می‌شود. طی چند روز گذشته شنیده می‌شد که دریافت یک سرم و دارو در منزل حدود ۳۵۰ هزار و ۴۰۰ هزار تومان هزینه برمی دارد که در تعطیلات این قیمت تا سقف یک میلیون تومان نیز افزایش پیدا کرد! این افزایش قیمت از جمله معضلاتی است که برای جامعه ایجاد شده است.

فرمانده سپاه محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ تاکید کرد: عدم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی یکی از مهم‌ترین نکاتی است که مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره کردند. در برخی از استان‌ها از جمله تهران درصد رعایت این شیوه نامه به کمتر از ۴۰ درصد رسیده است!

به گفته سردار حسن‌زاده در مقطعی با اطلاع رسانی خوبی که در طرح شهید حاج قاسم سلیمانی و صداوسیما صورت گرفت، درصد رعایت شیوه نامه های بهداشتی از سوی مردم به بیش از ۸۰ درصد افزایش پیدا کرده بود.

وی در خصوص رعایت شیوه نامه های بهداشتی در مراسم‌های عزاداری روزهای اخیر بیان کرد: سازمان بسیج مراسم های بزرگ عزاداری در حوزه‌های نظم و انضباط، رعایت پروتکل های بهداشتی، توزیع ماسک رایگان و مواد ضدعفونی کننده را به خوبی پوشش داد.

فرمانده سپاه محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ با بیان اینکه نهضت احسان عمومی و نهضت مواسات که مسجدمحور و محله‌محور پیگیری خواهد شد، یکی دیگر از نکات مطرح شده مقام معظم رهبری در بیستم مرداد ماه است، گفت: رعایت شیوه نامه ها و پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و افزایش حساسیت مردم نکته مهمی است که باعنوان رزمایش بزرگ شهید حاج قاسم سلیمانی در بسیج دنبال می‌شود.

سردار حسن زاده در ادامه خاطر نشان کرد: به زودی این رزمایش‌ ها در مناطق مختلف تهران توسط خواهران و برادران بسیجی برگزار خواهد شد و به همراه دکتر زالی در این رزمایش ها شرکت خواهیم کرد.

وی بیان اینکه تاکنون ۱۰ مشکل در حوزه شیوع ویروس کرونا در تهران را احصا کرده‌ایم، گفت: حل هر یک از این مشکلات بخش عمده‌ای از ۹ مشکل دیگر را برطرف می سازد که بسیج می تواند در این عرصه تأثیرگذار باشد.

فرمانده سپاه محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ خاطرنشان کرد: ابتلاء هر فرد به ویروس کرونا منشاء نیاز به دارو، مراجعه به مراکز درمانی، ازدحام در داروخانه ها و گران شدن دارو و… است. امروز یکی از مشکلات ما کمبود دارو است، با برطرف شدن این کمبود آیا بیمارستان خلوت می شود و یا ازدحام افراد در داروخانه ها کاهش پیدا می کند؟

وی با تاکید بر اینکه اکنون در وضعیت بحرانی قرار داریم، گفت: می توان برای هر یک از این مشکلات چندین راهکار ارائه کرد، به طور مثال برای کاهش ازدحام داروخانه ها، داروخانه های سیار راه اندازی شود. ما آمادگی لازم را برای این موضوع داریم اما این راهکار نمی تواند این معضل را برطرف کند و یا به دولت اجازه واردات چندین برابر دارو داده شود اما این اقدامات آیا از میزان تلفات روزانه کرونا کم می کند؟

سردار حسن زاده ادامه داد: خستگی کادر درمان یکی از نکات مهم دیگر است؛ این افراد در کانون کرونا قرار دارند اما هنوز خانواده های کادر درمان واکسن کرونا را تزریق نکرده اند که این خود یک معضل بزرگ است زیرا کادر درمان از کانون کرونا به منازل خود می روند. از طرفی حجم مراجعه به مراکز درمان نیز افزایش پیدا کرده است که این امر حجم کار کادر درمان را چندین برابر افزایش داده است.

وی با تاکید بر اینکه باید در یک بازه زمانی مشخص برنامه‌ریزی کنیم تا تعداد تلفات و مبتلایان جدید به ویروس کرونا را کاهش دهیم، تصریح کرد: در این حوزه بسیج نقش موثری دارد بگونه ای که بتواند مردم را بدون ترس و وحشتی از این ویروس، پای کار بیاورد.

سردار حسن زاده با بیان اینکه باید درصد رعایت شیوه نامه و پروتکل های بهداشتی بین مردم بیش از ۸۰ درصد افزایش یابد، اظهار کرد: در صورت دستیابی به این مهم تعداد مبتلایان جدید به ویروس کرونا ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت.

این فرمانده سپاه گفت: در صورتی که تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا کاهش پیدا کند، میزان تقاضای دارو و مراجعه مردم به مراکز درمانی و آمار فوتی‌ها بر اثر ویروس کرونا نیز کاهش پیدا می کند‌. بنده به‌عنوان خادم شما معتقدم در این حوزه بسیج می‌تواند اثرگذار باشد.

وی از از راه‌اندازی گشت با حضور همراهان سلامت برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبر داد و گفت: از روز گذشته این گشت ها شروع به کار کرده اند. مردم نیز تا کنون از حضور این گشت ها استقبال کرده اند. همچنین این گشت های پیاده و موتوری از فردا به صورت گسترده به کار خود ادامه خواهند داد.

 

ظرفیت واکسیناسیون ورزشگاه آزادی طی ۳ روز ۲ برابر خواهد شد

فرمانده سپاه محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ با تاکید بر اینکه روزانه ۶۰۰ نفر جان خود را بر اثر ابتلا به ویروس کرونا از دست می‌دهند و ما نمی‌توانیم رفتاری داشته باشیم که با این میزان تلفات، هماهنگی نداشته باشد، گفت: باید ظرفیت واکسیناسیون در تهران ارتقا یابد و به طور مثال ظرفیت واکسیناسیون در ورزشگاه آزادی را می توان دو برابر ارتقا دهیم و در همین خصوص مقرر شد دکتر مالمیر مسئول بسیج جامعه پزشکی، طی سه روز اقدامات لازم را برای دستیابی به این مهم انجام دهد.

وی خاطر نشان کرد: در صورت امکان مراکز واکسیناسیون باید به صورت دو شیفت به مردم خدمات ارائه دهد. برخی مواقع بین مسئولین رقابت های کاذبی ایجاد می شود و هر کدام به دنبال راه‌اندازی مراکز واکسیناسیون جدیدی هستند اما نمی‌توانند این مراکز را به‌خوبی پشتیبانی کنند!

سردار حسن‌زاده بیان کرد: در بازدید از یکی از مناطق تهران متوجه شدیم که برای جلوگیری از ازدحام مردم در کنار مرکز واکسیناسیون که وجود داشت، به دنبال راه اندازی مرکز جدیدی هستند و در این راستا هزینه های زیادی صرف شده است اما نتوانستند آن را تکمیل کنند و همچنان به علت کمبود امکانات این مرکز شروع به کار نکرده است در صورتی که می توانستند در همان مرکز به صورت دو شیفت به مردم خدمات ارائه دهند.

وی ادامه داد: همچنین می توان پس از اتمام کار مراکز جامع سلامت، تزریق واکسن صورت گیرد؛ در این صورت جلوی بسیاری از رفت و آمد مردم گرفته می‌شود اما دستیابی به این مهم نیازمند یک اراده قوی است. برای کنترل ویروس کرونا هر کاری که بتوانیم انجام خواهیم داد؛ اکنون در یک وضعیت بحرانی قرار داریم که باید سعی کنیم از این وضعیت عبور کنیم و یک ماه دیگر که به یک نقطه مطلوبی دست پیدا کردیم، تخصصی تر کارها را پیگیری خواهیم کرد.

سردار حسن زاده در حوزه نظارت عنوان کرد: این حوزه به دو بخش نظارت عمومی و نظارت تخصصی و حاکمیتی تقسیم می‌شود. نظارت پس از اتمام تعطیلی ها بسیار مهم است، باید یک نماینده از سوی مسئولین شبکه بهداشت و درمان به همراه نیروهای بسیج به نظارت تخصصی و حاکمیتی بپردازند.

این فرمانده سپاه با اشاره به نظارت عمومی نیز گفت: با اجازه سردار سلامی، گشت‌های پیاده و گشت های موتوری با عنوان همیار سلامت برای نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی راه اندازی شدند که این گشت ها از فردا به صورت جدی کار خود را آغاز می‌کنند؛ برای دستیابی به این مهم از تمامی ظرفیت های ارگانها استفاده خواهد شد. گشت های موتوری با کاورهای محسوس در میادین و گذرگاه‌های شلوغ و درب های خروج و ورود مترو حاضر می شوند که ماسک های رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهند.

وی گفت: تمامی بسیج ادارات و اصناف موظف به راه‌اندازی شورای مبارزه با کرونا شده اند، همچنین بسیج محلات موظف هستند به بسیج اصناف کمک کند تا اصناف در محله ها به رعایت پروتکل های بهداشتی توجه بیشتری داشته باشند. بازار بزرگ تهران بر عهده بسیج اصناف است که به زودی مرکز واکسیناسیون بازار را راه اندازی خواهند کرد. همچنین بسیج محلات و اصناف باید در مجتمع‌های بزرگ تجاری حضور داشته باشند.این حضور یادآور رعایت پروتکل های بهداشتی به مردم است. این نظارت به مدت ۲۱ روز در قالب یک رزمایش انجام می شود.

سردار حسن‌زاده با تاکید بر لزوم حمایت از مردم بیان کرد: با معرفی خانواده های نیازمند از سوی شبکه بهداشت و سلامت، بسیج از آن خانواده حمایت خواهد کرد. متاسفانه اکنون تمامی اعضای یک خانواده مبتلا و یا مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا هستند و این ما هستیم که باید با حمایت از آنان اجازه خروج از خانه را به آنها ندهیم.البته این موضوع تحکمی نیست

بسیجیان مایحتاج خانواده های مبتلا را با یک تماس تهیه می‌کنند

سردار حسن زاده با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم افراد مبتلا برای تهیه اقلام مورد نیاز خود در کوچه و خیابان حضور پیدا کنند، گفت: خانواده ها می توانند با بسیج محلات تماس بگیرند و درخواست کنند که آنها اقلام مورد نیاز شان را تهیه و به درب منزل آنها برسانند. البته این موضوع تحکمی نیست اما برای کنترل ویروس کرونا در کشور لازم است.

فرمانده سپاه محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ از راه اندازی مجدد تیم‌های حمایتی بسیج برای مراجعه به درب منازل و اهدای ماسک، مایع ضدعفونی کننده و بروشورهای آموزش نکات بهداشتی خبر داد و گفت: باید مشاوره های پزشکی مجدد در اختیار مردم قرار گیرد‌.

وی در ادامه با اشاره به شروع به کار مجدد تیم های حمایتی طرح شهید حاج قاسم سلیمانی بیان کرد: خواهران و برادران بسیجی در این تیم‌ها حضور پیدا می‌کنند، از فردا تا پایان هفته رزمایشهایی در مناطق مختلف تهران در این خصوص برگزار خواهد شد و از هفته آینده، در طول هفته سه رزمایش برگزار خواهیم کرد.

 

امیدبخشی به بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان ها نجات بخش است

سردار حسن زاده با تاکید بر روحیه امید بخشی گفت: بسیج طلاب در بیمارستان ها حضور پیدا خواهند کرد تا به کادر درمان در حوزه خدماتی و درمانی کمک کنند. حضور طلاب در بیمارستان ها منجر به امید بخشی به کادر درمان و بیماران می شود.

این فرمانده سپاه با اشاره به ۴۰ هیئت رزمندگان گفت: این هیئات در زمان جنگ راه اندازی شده اند و تا کنون چندین مرتبه برای کمک به کنترل ویروس کرونا اعلام آمادگی کرده اند که تهیه آبمیوه طبیعی به آن ها سپرده خواهد شد.

وی با بیان اینکه می خواهیم از تمامی توان خود استفاده کنیم تا مردم لزوم همراهی برای کنترل ویروس کرونا را احساس کنند، گفت: ان شاءالله با کمک الهی کاهش جانباختگان و افراد مبتلا به ویروس کرونا را شاهد باشیم.

با اجرای طرح شهید سلیمانی روزانه جان ۴۰۰ نفر نجات پیدا کرد

سردار حسن زاده با بیان اینکه در اجرای اولیه طرح شهید حاج قاسم سلیمانی تعداد جانباختگان از ۴۷۰ نفر به ۷۰ نفر کاهش یافت، ادامه داد: این آمار بیانگر نجات روزانه جان ۴۰۰ نفر است، این دستاورد با همکاری کادر درمان و مردم و سایر نهادها (هلال احمر، شهرداری، بسیج و…) محقق شد.

فرمانده سپاه محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ در ادامه مطرح کرد: در تهران بطور میانگین بیش از ۱۵۰ نفر جان خود را از دست می‌دهند. بسیج طلاب نیز از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا کنون با سازمان بهشت زهرا تهران در خصوص تدفین جانباختگان مبتلا به این ویروس همکاری دارند و این همکاری ادامه خواهد داشت. ما یقین داریم در این مسیر خداوند کمک خواهد کرد.

 

انتهای پیام/
کد خبر: ۱۰۰۸۷
۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۲
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha