۵۷۸۸۶۶۰۱


 

به گزارش تهران پرس،  حسین اکبری کارشناس مسائل منطقه دیشب ۲۶ مردادماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی آخرین تحولات افغانستان پرداخت.


 


 اکبری با اشاره به اینکه پیش از این در گذشته ذهنیتی نسبت به طالبان وجود داشت لذا طالبان دوره گذشته را پشت سر گذاشته است گفت: امروز که بحث از طالبان می‌کنیم خیلی از اتفاقات جدید افتاده است، هرکسی الان بخواهد افغانستان را تحلیل کند باید به چند مولفه اصلی بپردازد.


 


وی با اشاره به اینکه طالبان را آمریکایی‌ها آوردند اظهار کرد: الان جریانی آمده و قرار است حاکم شود، طالبان دوره‌ای را پشت سر گذاشته و الان به این مرحله رسیده است، آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم در افغانستان حضور داشتند، اما اکنون شرایط جدیدی ایجاد شده است.


 


این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه طالبان الان شرایطش متفاوت شده است افزود: طالبانی که الان به میدان وارد شده با آمریکا می‌جنگید و درگیر بود و امروز طالبان با پشتیبانی مردم افغانستان و کمک مردم، آمریکا را از افغانستان بیرون کرده است، ناتو در این قضیه هم شکست خورده است.


 


وی با اشاره به اینکه پرونده ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان را باید مورد بررسی قرار داد گفت: آمریکا ۲۰ سال در افغانستان بود تا رفاه را برای مردم ایجاد کند، اما رفاه و آبادانی ایجاد نشد بلکه ۷۲ درصد مردم افغانستان معتقدند که شرایط به لحاظ امنیتی و اقتصادی بدتر از گذشته شده است، آمریکا هیچ دستاوردی در افغانستان نداشت.


 


اکبری با اشاره به اینکه آمریکا خیلی از جریانات سیاسی افغانستان را در خدمت خودش به کار گرفت گفت: آمریکا ضربه سنگینی خورده است و مردم مخالف حضور آمریکا در افغانستان بودند، افغان‌ها تاریخ طولانی دارند.


 


وی با اشاره به اینکه سال ۵۸ بود که شوروی می‌خواست افغانستان را اشغال کند افزود: آمریکا در هر تصمیمی در داخل افغانستان دخالت می‌کرد، آمریکا تلاش می‌کرد تا در افغانستان مواضع خودش را داشته باشد لذا از تمام ابزار‌ها استفاده می‌کرد، اما هیچ دستاوردی در افغانستان نداشت، جمعیت افغانستان به طور گسترده افزایش پیدا کرده است به طوری که آن‌ها درصدد مبارزه با آمریکا بر آمدند.


 


این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه مردم افغانستان طالبان را به آمریکا ترجیح دادند و لذا درگیری صورت نگرفت ادامه داد: دولت از توان نظامی خود استفاده نکرد و طالبان حاکم شد آمریکا شکست بزرگی خورد.


 


اکبری با اشاره به اینکه آمریکا و ناتو شکست سختی خوردند اظهار کرد: مذاکره آمریکا با طالبان غلط بود، آمریکا که بود که می‌خواست با طالبان مذاکره کند، آن‌ها حکومت افغانستان را در حاشیه نگه داشتند، محیط افغانستان از قومیت‌های مختلف شکل گرفته است و لذا نسبت جمعیت این آمار را مطرح می‌کند، حدود ۴۰ درصد مردم افغانستان پشتو،۳۰ درصد ازبک و ۲۰ درصد شیعیان هستند و مجموعه این جمعیت همیشه در حکومت‌های گذشته سهم خودشان را داشتند.


 


وی با بیان اینکه هر کسی که بخواهد نقش قومیت‌ها را در افغانستان نادیده بگیرد به جایی نمی‌رسد گفت: طالبان از روز اولی که آمد مطرح می‌کند که همه شخصیت‌های افغانستان برگردند و با هم مذاکره کنند تا به راهکاری برسند، طالبان آمده و می‌خواهند مشروعیت دولت را به رسمیت بشناسند.


 


این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه در حال حاضر محیط افغانستان شرایط عادی دارد و خلاف آنچه که تبلیغ می‌کردند طالبان به دنبال ایجاد دولت وحدت ملی است خاطرنشان کرد: طالبان امروزه تجربه تلخ گذشته را می‌خواهد جبران کند و این که افراط گرایی در دنیا شکست خورده است و این موضوع فقط مربوط به افغانستان نیست.


 


اکبری با اشاره به اینکه هرکجا جریان افراط گرا بود نتوانست حکومت کند گفت: امروز آن‌ها با نگاه متفاوتی نسبت به آینده به جلو پیش آمده‌اند، در تنظیم روابط با کشور‌های همسایه طالبان پیش‌بینی‌هایی را کرده است و با خیلی‌ها مذاکره کرده اند و با خیلی‌ها توافقاتی داشتند، به نظر می‌رسد.


 


وی با اشاره به اینکه آمریکا مجبور شد تا افغانستان را ترک کند ادامه داد: شرایط گذشته با شرایط امروز متفاوت است، ما در همسایه افغانستان زندگی می‌کنیم لذا امنیت این کشور برای ما مهم است، ما با طالبان هم ارتباطاتی داشتیم و در سنوات گذشته طالبان به صورت رسمی به ایران آمدند و وزارت خارجه به صورت علنی به عنوان قدرتی که پایه نسبی در افغانستان دارد با آن‌ها صحبت کرد، لذا این ارتباطات نشان داد که ما کار درستی انجام دادیم و حتی ما تلاش می‌کردیم در مقطعی بین دولت و طالبان واسطه شویم تا جنگ داخلی در افغانستان ایجاد نشود.


 


این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه از چند ماه قبل ایران همزمان با طالبان و دولت افغانستان مذاکره می‌کرد گفت: جامع‌ترین نشست بین گروه‌های مختلف افغانستان در مقایسه با نشست دوحه و مسکو، نشست تهران بود. نقش ما به عنوان همسایه بزرگ در کنار افغانستان که دارای مرز مشترک هستیم کمک کننده است.


 


وی با اشاره به اینکه نقش ما نقش میانجی بود تا کمک کنیم افزود: این موضوع در جلوگیری از جنگ‌های داخلی در افغانستان بی تاثیر نبود، طالبان با داعش جنگیده است در خیلی از جا‌ها که طالبان با داعش می‌جنگید آمریکا از داعش حمایت می‌کرد و آمریکا صحنه را خالی کرده است.


 


اکبری با اشاره به اینکه داعش نظام حکومتی مبتنی بر خلافت داشت افزود: طالبان برای خود مبنایی دارد و بر اساس آن مبانی با داعش اختلاف دارد، لذا داعش شکست خورده است.


 


اکبری با اشاره به اینکه طالبان گفته است که در داخل و محیط افغانستان می‌خواهد ساز و کار و حکومت خودشان را تشکیل دهند و لذا با خیلی از کشور‌ها رایزنی می‌کنند افزود: طالبان با شرایط جدید قرار است حکومت مشترک با همه اقوام و جریانات مختلف تشکیل دهد، اگر این قدرت در افغانستان تقسیم شود و مبتنی بر رای مردم باشد و مردم در حکومت نقش داشته باشند به نظر می‌رسد که شرایط بهبود پیدا کند.


 

 


انتهای پیام/الف

 

کد خبر: ۱۰۰۱۹
۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۶
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha