۲۰۸۲۴۹۵
سعدالله زارعی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی تهران پرس ضمن تشریح عرصه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: محیط داخلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی تا حدودی محیط قطعیت است، به این دلیل که افراد در محیط داخلی برخورداری از اختیارات، ظرفیت ها و مشروعیت ها وجود دارد و افراد براساس این داشته ها می توانند تصمیم گیری و یک چارچوبی را مشخص کنند.

 

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: محیط خارجی سیاست خارجه نیز به عدم قطعیت معروف است. چرا که در این محیط، فاکتورها و ظرفیت های محیط داخل، وجود ندارد.

 

زارعی تصریح کرد: متاسفانه در دولت آقای روحانی شاهد یک وارونگی در عرصه سیاست خارجی بودیم؛ یعنی محیط قطعیت ما (محیط داخل) تبدیل به محیط عدم قطعیت تبدیل شده بود و آقای روحانی هر چیز داخلی را وابسته به عامل موثر خارجی می‌دانست، در نتیجه مسائل داخلی ما از تصمیمات تا اجرا به محیط بیرونی وابسته بود.

 

دولت روحانی در محیط خارجی دچار انفعال شد

وی در توضیح بیشتر بیان کرد: آقای روحانی تصور می کرد حل مشکل ایران در محیط خارجی است و می تواند ظرفیت های خارجی را به نفع حل مسائل داخل ایران پای کار بیاورد. درحالی که این تصور کاملا غیرمنطقی و غیرعلمی بود.

 

زارعی اظهار داشت: آقای روحانی به دلیل همین رویکرد و دیدگاه نتوانست در برابر موانع و سیاست های طرف های مقابل از خود تحرکی نشان دهد و یا کنشی داشته باشد. در نتیجه دولت ایشان در محیط خارجی دچار انفعال شد و منتظر بود تا طرف مقابل یک کنشی از خود نشان دهد و آنها متناسب با آن کنش عمل کند.

 

وی افزود: شاهد بودیم زمانی که ترامپ رئیس جمهور ساربق امریکا در سال ۱۳۹۷ از برجام خارج شد، آقای روحانی گمان کرد که می تواند با کمک اروپا، خلاء فقدان حضور امریکا را پر کند، در حالی که تلقی آقای روحانی اشتباه بود و در نهایت پس از دو سال و نیم مذاکره با طرف اروپایی، تا روز آخر حضور ایشان، روند مذاکرات به نتیجه ای نرسید به گونه ای که حتی موفق به باز کردن یک سوئیفت نشدند و درهای اروپا به روی ما کاملا بسته ماند.

 

کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: یک انگاره غلط در دولت آقای روحانی وجود داشت مبنی براینکه مشکل دنیا با جمهوری اسلامی مشکل ادبیات و زبان است و چون ما بلند نبودیم با طرف های خارجی خوب صحبت کنیم، از این جهت دچار مشکل هستیم. لذا اگر فردی که زبان انگلیسی را روان و جامع صحبت می کند، وارد گود مذاکرات شود و بنای ما نیز بر مذاکره باشد، طرف مقابل نیز تغییر مسیر می دهد اما این اتفاق نیفتاد. نتیجه شد شبیه فردی که با پیچیدن جاده او می‌پیچید اما یکبار که او پیچید، جاده نپیچید!

 

در دولت آقای روحانی مذاکره و توافق به هر قیمت تبدیل به هدف شده بود

زارعی با تاکید براینکه مذاکره نمی تواند یک هدف باشد، بیان کرد: مذاکره یک ابزار است. اما در دولت آقای روحانی مذاکره و توافق به هر قیمت تبدیل به هدف شده بود و در نهایت نیز آقای روحانی گرچه شعار توافق با هر میزان از موفقیت را داد، اما طرف مقابل بازهم حاضر نبود میزان نازلی از منافع را در اختیار دولت ایران قرار دهد.

 

وی با تاکید براینکه در همه جای دنیا، محیط همسایگی در دیپلماسی محیط اولویت است، عنوان کرد: در دولت آقای روحانی عکس این قضیه بود و محیط منطقه ای به عنوان یک محیط کم ارزش تلقی می شد. به همین دلیل نیز رابطه با کشورهای عربی، افغانستان، پاکستان در سیستم آقای روحانی اصلا اهمیت نداشت و از اولویت خارج شده بود.

 

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: آقای روحانی گمان می کرد اگر با امریکا مشکل را حل کند، می تواند با دیگر کشورها مانند عربستان و امارات نیز مشکلات را حل کند. اما این برداشت نادرست از سیاست خارجی منجر به ناکامی و عدم موفقیت در این عرصه شد و هیچ دستاوردی حاصل نشد.

 

 

وزارت خارجه باید بازسازی شود

زارعی با تاکید بر اینکه وزارت خارجه باید بازسازی شود، عنوان کرد: دولت آقای رئیسی در اولین گام باید، تعریف جدیدی از سیاست خارجی و اولویت های آن درنظر بگیرد و بر اساس آن نیز علامت هایی به محیط بیرون دهد که مشخص شود در فاز جدیدی از روابط خارجی هستیم.

 

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به وزیر پیشنهادی دولت جدید برای وزارت خارجه بیان کرد: با توجه به گزینه پیشنهادی آقای رئیسی برای وزارت خارجه، به نظر می‌رسد ایشان به دنبال تقویت رابطه با همسایگان است و درصدد است در بین همسایگان، حوزه عربی را اولویت دهد. به این دلیل که ما در کشورهای عربی غرب و جنوب ایران دچار یک مشکلاتی هستیم. ضمن اینکه ظرفیت هایی نیز بخصوص در بخش انرژی در حوزه عربی وجود دارد که گسترش روابط ایران با این حوزه، می‌تواند بسیاری از مشکلات ایران را حل و فصل کند.

 

 

فصل جدید روابط منطقه‌ای با حضور گزینه پیشنهادی وزارت امور خارجه

زارعی در تکمیل سخنان خود گفت: گرایش دولت به انتخاب فردی با سابقه کار در حوزه عربی برای گزینه وزارت خارجه، علامتی است به کشورهایی که سابقا با این فرد کار کرده اند به طوری که انتخاب این گزینه را یک علامت خوب تلقی می کنند مبنی براینکه ایران می خواهد در حوزه عربی به خصوص کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، صفحه جدیدی از روابط باز کند.

 

وی با تاکید براینکه به دولت آقای رئیسی باید فرصت داد، خاطرنشان کرد: برخی با این شعار که فرصت آزمون و خطا نیست، به گونه ای وانمود می کنند که دولت آقای رئیسی در یکی دوماه اول بایستی رویکرد یک ساله و دو ساله دولت را داشته باشد. درحالی که دولت تا بخواهد بسیاری از چارچوب ها و اصول خود را مستقر کند، زمان می خواهد و باید به دولت این زمان را داد.

 

کارشناس مسائل سیاسی در پایان افزود: زمان ارزیابی دولت آقای رئیسی حداقل دو سال پس از شروع بکار دولت است و نباید در ارزیابی ها و در قضاوت ها عجله کرد. باید به دولت میدان داد تا بتواند با اطمینان خاطر مسیر ترسیم شده خود را به نتیجه برساند.

 

 

انتهای پیام/الف

 
کد خبر: ۹۸۷۲
۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha