زالی
به گزارش گروه اجتماعی تهران پرس، علیرضا زالی در جمع خبرنگاران با اشاره به موارد بیماری کرونا در تهران گفت: در مجموع تا ساعت ۸ صبح امروز ۹۶۲۰ بیمار در بیمارستان های تهران بستری هستند.

وی ادامه داد: همچنین در بخش مراقبت‌های ویژه ۲۵۴۰ بیمار تحت مراقبت قرار دارند.

زالی با اشاره به موارد جدید کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در تهران گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته مجموعاً ۱۹۰۰ بیمار جدید در بیمارستان‌های تهران بستری شدند. همچنین مراجعین سرپایی به مراکز بهداشتی درمانی در تهران طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۵ هزار نفر بوده است که چهار هزار نفر آنها به بخش بهداشت و ۲۱ هزار نفر نیز به مراکز سرپایی مراجعه کرده‌اند.

به گفته وی، همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۵۶ بیمار کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های تهران بستری شده اند.

زالی درباره روند واکسیناسیون کرونا در تهران نیز گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۹۷هزار و ۲۰۰ دوز واکسن در تهران تزریق شده است و مجموع آمار واکسیناسیون در تهران به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دوز رسیده است که از این میان ۶۱۷ هزار نفر هر دو دوز اول و دوم را دریافت کرده‌اند.

زالی در پاسخ به سوالی درباره راهکار برون رفت از شرایط فعلی بیماری در کشور گفت: دو راهکار برای عبور از بحران فعلی وجود دارد؛ ابتدا آن که همه کشور اعم از ظرفیت‌های درون‌زا و برون‌زا برای واردات واکسن بسیج شوند. باید برای واردات واکسن کار جمعی جهادی انجام شود و از همه ظرفیت های دیپلماسی و اقتصادی استفاده شود.

زالی تاکید کرد: لازم است به هر طریق ممکن از بازارهای استاندارد جهانی، واکسن دریافت شود. مهمترین مسئله همین موضوع است. جز این هم راهی وجود ندارد

وی ادامه داد: راه حل دوم نیز گرچه تصمیم بسیار تلخی است اما برای آنکه تا حدی ترمز مرگ و میر بیماری در کشور و تهران کشیده شود، مجبور هستیم تصمیم تلخ دو هفته لاک داون را بپذیریم. البته در این زمینه باید همه کشور همکاری کنند. یعنی لاک داون باید تصمیم حاکمیت باشد نه تصمیم یک وزارتخانه یا دستگاه.

وی در این زمینه افزود: تمام برنامه‌های اقتصادی مردم از قبیل عوارض، مالیات، پرداخت حق کارفرما و غیره باید در این دو هفته تعطیل شود و فرصت جدیدی داده شود. بنابراین تمام اسناد الزام آور اقتصادی برای کسبه و مردم عادی در این دو هفته باید متوقف شود. همچنین لازم است فرآیندهای مختلف اجتماعی کاهش یابد.

زالی تأکید کرد: این دو هفته لاک‌داون نیز باید هر چه سریعتر انجام شود؛ چرا که هرچه زمان بگذرد این ویروس دلتا بیشتر در سطح شهر می چرخد و آن موقع دیگر هر اقدامی اثربخشی خود را از دست خواهد داد.

وی گفت: از طرف دیگر لاک‌داون زیر دو هفته هم ارزشی ندارد و نباید انجام شود.

زالی افزود: همچنین اقناع سازی مردم بسیار مهم است؛ چرا که در لاک‌داون مردم آسیب می‌بینند و باید کمک کرد و بسته‌های مختلف حمایتی فراهم شود. در مجموع بالا بردن سطح واکسیناسیون عمومی و انجام لاک‌داون تنها راه قطعی برای مدیریت بیماری است و راه دیگری وجود ندارد.

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران همچنین گفت: دانشگاه‌های خط مقدم مبارزه با کرونا الان از نظر نیروی انسانی و منابع مالی در وضعیت بحرانی قرار دارند و تقریباً دانشگاه ها در خشکسالی مالی به سر می‌برند. لازم است هر طور که شده و از هر منبعی به صورت اورژانسی شارژ مالی برای دانشگاه‌ها صورت گیرد.

وی افزود: لازم است نیروهای انسانی جدید و تازه نفس به دانشگاه ها ملحق شوند و بالاخره تصمیم ملی برای نیروهای خسته بهداشت و درمان گرفته شود و مشوق‌هایی از جمله تبدیل وضعیت و ارتقای شغلی برای آنها در نظر گرفته شود. این موارد از جمله راه‌حل هایی است که در کوتاه مدت می توان پیش بینی کرد.

وی همچنین گفت: با توجه به سرایت پذیری بالاتر ویروس دلتا، طولانی تر بودن و بار بالاتر ویروس در مبتلایان و از آنجا که تغییری در شرایط فعلی مدیریت بیماری شاهد نیستیم، طبیعتاً انتظار نداریم که فعلاً تغییر چندانی در وضعیت بیماری ایجاد شود. اگر مداخلات مذکور به صورت جدی در سطح کشور اعمال نشود طبیعتاً بعید است که آمار فعلی فروکش کند.

انتهای پیام
کد خبر: ۹۸۲۵
۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha