۱۴۴۹۴۳۹۵_۴۲۱
به گزارش تهران پرس،  هادی سید عسگری کارشناس سیاسی درباره زمان از سرگیری مذاکرات احیاء برجام گفت:  طبیعتا تا استقرار دولت و وزیر خارجه جدید، نمی‌توان تاریخ دقیق برای آغاز مذاکرات وین مشخص کرد، ولی با توجه به اینکه تصمیم کلی نظام بر احیاء برجام است، بازگشت به مذاکرات طولانی نخواهد شد.

 


وی افزود: سرنوشت برجام در دولت سید ابراهیم رئیسی وابسته به متغیر‌های متعددی است و نمی‌شود در این خصوص تحلیل قطعی داشت. در صورتی که ایران بتواند از طریق ایجاد اهرم‌های جدید، نظیر تغییر معادلات منطقه یا اقدامات دیپلماتیک و اقتصادی جایگزین برجام، موازنه را به نفع خود تغییر دهد، می‌توانیم منتظر احیاء برجام با همان شرایط نسخه اولیه باشیم که البته با توجه به احتمال بالای تغییر موازنه کنگره به نفع جمهوری خواهان در انتخابات آتی این توافق، توافق موقت و ضعیف خواهد بود.


 


کارشناس سیاسی اضافه کرد: بر اساس شرایط داخلی ایران خصوصا از حیث اقتصادی، باز چند سناریو مطرح خواهد بود، اما بصورت کلی این سناریو عملا خروجی جز مرگ رسمی برجام ندارد.


 


وی افزود: بصورت کلی هنوز نمی‌توان تصویر دقیقی از آینده برجام ترسیم کرد. هم در ایران و هم در آمریکا شرایط برای موفقیت مذاکرات بسیار مبهم و پیچیده شده است و امید بستن به شکل گیری توافقی پایدار در این زمینه، بیش از اینکه ریشه در واقعیات داشته باشد، ریشه در تخیلات و بازی‌های رسانه‌ای دارد.


 


گفتنی است؛ اخیرا خبرنگار وال استریت ژورنال در توئیتی به نقل از یکی از مقامات اتحادیه اروپا اعلام کرد که پیش بینی می‌شود مذاکرات هسته‌ای ایران در وین از اوایل ماه سپتامبر آغاز شود. این مقام اروپایی در ادامه با تاکید بر اینکه این فقط یک حدس است، گفت که ما امیدواریم که به محض آغاز کار دولت آقای رئیسی، مذاکرات از همانجا که متوقف شد، از سر گرفته شوند. مقامات ایرانی در طول مذاکرات بر سر ادامه گفت‌وگو‌های هسته‌ای از جایی که مذاکرات در ۲۰ ژوئن متوقف شده بود، اختلاف نظر نداشته و اعتراضی نکردند.


 


سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه کشورمان هم در نشست خبری خود، در این باره گفت که گفت‌وگوها را هیچ وقت ترک نکردیم، یک فرآیند دموکراتیک انتقال قدرت در ایران انجام شده است و تغییراتی در تیم های اجرایی ایران صورت می گیرد، این موضوع نشان از شکوه ایران است. آقای رئیسی در سخنان روز تنفیذ و تحلیف خود به صراحت اعلام کرد که در خصوص رفع تحریم های ظالمانه آمریکا علیه مردم ما لحظه ای تردید ندارد، البته همه این ها در چهارچوب منافع ملی ایران انجام خواهد گرفت، لذا طبیعی است باید منتظر باشیم دولت مستقر شود و وزرا تعیین شوند و این مسیر ادامه پیدا خواهد کرد.


 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران


انتهای پیام/الف

کد خبر: ۹۷۹۹
۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۴
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha