photo_2021-08-04_06-18-05
به گزارش خبرنگار تهران پرس، امیررضا قاسمی دانش آموز ده ساله تهرانی بعد از قهرمانی در مسابقات استانی و نائب قهرمانی کشوری، در مسابقات UCMAS (برنامه حساب ذهنی) مالزی ۲۰۲۱ در سطح higher B توانست مقام سوم جهانی را کسب کند.

مسابقات جهانی چرتکه (UCMAS) مالزی ۲۰۲۱ به صورت آنلاین و با حضور هفده هزار دانش آموز از سی کشور جهان برگزار شد.

به همین مناسبت از امیررضا دعوت کردیم تا به همراه مادرش در مؤسسه هوش برتر (که دوره آموزش چرتکه خود را در آنجا طی کرده است) حضور پیدا کند و گفتگویی با او درباره موفقیتهایش در سطوح مختلف داشته باشیم.

میشه خودتون رو معرفی کنید؟

من امیررضا قاسمی هستم. کلاس چهارم را در دبستان شهادت خوانده ام و ساکن شهرک شهید فکوری هستم.

چرا چرتکه را انتخاب کردید و از چه زمانی وارد این رشته شدید؟

از تابستان ۹۷ بعد از اتمام کلاس اول وارد این رشته شدم و هر روز علاقه ام به آن بیشتر و بیشتر میشد. و یک ترم تا پایان دوره ام باقی مانده است. اسم مربی ام سرکار خانم رستمی است که زحمت زیادی برایم کشیده و لطف زیادی به من داشتند.

 

از مادر امیررضا پرسیدیم:

چه شد امیررضا را به این سمت هدایت کردید؟

امیررضا از سن کودکی هوش زیادی داشت و علاقه مند بود عددها را یاد بگیرد و جمع و حتی ضرب آنها را بداند. پیش خودش اعداد را با هم جمع میبست و حتی یک جورایی ضرب آنها را هم محاسبه میکرد و به ما می گفت، همین باعث شگفتی و تعجب ما میشد. به این ترتیب فهمیدیم که تا حدی با مفهوم ضرب آشناست و متوجه شدیم که استعداد خاصی در امیررضا وجود دارد. من سالها قبل از تولد امیررضا راجع به کلاسهای چرتکه و محاسبات ذهنیِ هیجان انگیز بچه ها چیزهایی شنیده بودم و خدا را شکر در نزدیکی ما هم یکی از مؤسسات خوب آموزش چرتکه وجود داشت. امیررضا را ثبت نام کردم و خودش هم علاقه زیادی به یادگیری چرتکه نشان داد. زحمات خانم رستمی و وقت زیادی که خودم برای تمرین امیررضا در منزل میگذاشتم به اینجا رسید که استعداد امیررضا بیشتر و بیشتر کشف شد و توانست در مسابقات استانی تیرماه ۹۸ در استان تهران رتبه اول را به دست آورد و به مسابقات کشوری ۹۹ راه پیدا کند. امیررضا در اولین حضورش در مسابقات کشوری، مقام دوم کشوری را کسب کرد و برای شرکت در مسابقات جهانی انتخاب شد. محدودیتهای کرونایی باعث شد مسابقات جهانی به صورت آنلاین برگزار بشود.

وی ادامه داد: پدر امیررضا همیشه میگفت که چرتکه سه چیز لازم دارد (مربی خوب، استعداد و تمرین) که خدا را شکر هر سه تایش برای امیررضا فراهم شده بود.

صحبتمان را با امیررضا ادامه دادیم:

آقا امیررضا هفته ای چند ساعت آموزش می دیدی و برای مسابقات جهانی چقدر تمرین کردی؟

کلاسهای من هفته ای یک ساعت بود و برای مسابقات جهانی هم تمرین زیادی کردم و روزی یک تا ۱ونیم ساعت و ۶۰-۴۰ محاسبه را با مادرم تمرین می کردم.

سطح مسابقات تا چه حدی بود؟

برای من خیلی سخت نبود چون قبلش تمرین زیادی کرده بودم و اختلافم با نفر دوم خیلی جزئی بود. البته تا حدی هم به خاطر مشکل اینترنت و قطع و وصلی های زیاد، به مشکل برخوردیم. در یکی دو مورد عددی که محاسبه کرده بودم را سیستم جور دیگری فرستاد. و همین اینترنتی بودن، کار را یک مقدار سختتر میکرد.

آیا چرتکه بر روی یادگیری درسهای دیگر شما در مدرسه هم تأثیری داشته است؟

بله و چون ما خیلی زود در چرتکه وارد ضرب و تقسیم میشویم، موقع یادگیری اینها در مدرسه مشکلی نداشتم.


خانم جعفری (مدیر مؤسسه هوش برتر) در این باره توضیح داد: چون هدف از چرتکه پرورش دو نیمکره چپ و راست مغز است و دانش آموزان از هر دو دست در کار با چرتکه استفاده میکنند،هم توان محاسبات ریاضیاتی در دانش آموزان پرورش پیدا میکند و در درسهای ریاضی و بعدها فیزیک موفق ترند و هم در درسهایی مثل فارسی و اجتماعی و غیره بهتر ظاهر میشوند. به علاوه چون چرتکه تمرکز زیادی نیاز دارد در تمرکز روی حرفهای معلم و یادگیری دروس بسیار مؤثر است.


کدام پیروزی یا شکست در خاطرت مانده است؟

 کسب مقام اول استانی چون اولین موفقیت مهمی بود که در سطح بالا بدست می آوردم برایم به یادماندنی شد.


خانم جعفری در مورد فعالیت مؤسسه اش و سطح دانش آموزان و موفقیت آنها گفت: سطح دانش آموزان مؤسسه ما خوب است و موفقیتهای زیادی را در سطح استانی، کشوری و جهانی بدست آورده اند و امیررضا هم که جزء بچه های بسیار باهوش و خاص مؤسسه ماست. یو سی مس (UCMAS) یک روش جدید و نوآورانه است که در سال ۱۹۹۳ توسط دینو ونگ کشور مالزی ابداع شد. بهترین بازه یادگیری محاسبات ذهنی چرتکه سن ۱۳-۵ سالگی است و عموماً هم دانش آموزان ۱۳-۸ ساله به مسابقات جهانی راه پیدا میکنند.

 


عکاس و خبرنگار: خانم معصومه علی‌پور

کد خبر: ۹۶۶۰
۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۷
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha