۱۴۰۰۰۵۱۳۰۰۰۱۴۵_Test_PhotoN






به گزارش تهران پرس، محمدمهدی اسماعیلی، دبیر کمیته فرهنگی دولت سیزدهم در برنامه «پرونده ویژه» شبکه ۳ سیما ضمن اشاره به مبانی فرهنگی در دولت آیت‌الله رئیسی اظهار داشت: ۴۰ روز از انتخابات می‌گذرد و رئیس‌جمهور منتخب مشخص شده است. پس از انتخاب ایشان، کمیته‌هایی از جانب او که پیشتر هم تشکیل شده بود، فعال‌تر شدند.







 تشکیل کمیته‌های تخصصی با حضور شخصیت‌های برجسته علمی و سیاسی کشور 


وی افزود: بلافاصله ایشان کار تشکیلاتی و مبتنی بر اصول علمی و عقلانی را آغاز کرد. نگاه رئیس جمهور منتخب این بود که بایستی یک برنامه روشن برای اداره کشور از مجموع بحث‌ها و مباحثی که در انتخابات آغاز و مطرح شده بود و به یک نقطه‌ای رسیده بودند، حالا در قالب سندی کامل و جامع آماده شود.


دبیر کمیته فرهنگی دولت سیزدهم با بیان اینکه آیت‌الله رئیسی در قوه قضائیه تجربه خوبی در راستای تدوین سند تحول قضایی داشت، توضیح داد: این تجربه خوب موجب شد آقای رئیسی با همان مدل موفق در این دوره حدود ۴۰  روز،‌ مدلی را در دستور کار قرار دهند و کمیته‌های تلفیقی تشکیل شود. در این کمیته‌ها شخصیت‌های برجسته علمی و سیاسی کشور که سابقه حکمرانی در حوزه‌های مختلف داشتند، فعالیت خود را ذیل یک کمیسیون و کمیته‌های تخصصی آغاز کردند. از جمله کمیته‌ای که بنده دبیر آن بودم به نام کمیته فرهنگی فعال شده بود.



 

 


 برنامه تحولی در وزارتخانه‌ها با سند تحول


وی گفت: در این تقسیم‌بندی صورت گرفته برای تدوین سند تحول، مراحل ۹ گانه‌ای پیش‌بینی شد که خروجی آن به برنامه تحولی در وزاتخانه‌ها و ساختارهای موجود در دولت می‌انجامید. بحث اول، ضرورت شناسایی وضع موجود بود. در این راستا، هم وزرای دولت دوازدهم و هم مسئولین حاضر،‌ خدمت آقای رئیسی می‌آمدند و گزارش وضع موجود می‌دادند. از سوی دیگر نیز ما نماینده‌هایی را در وزارتخانه‌های مختلف مستقر کردیم که آنها با افراد مصاحبه کرده و اطلاعات و فرایند دقیقی را برای دولت سیزدهم جمع‌آوری و احصاء کردند. هر چند ما به گزارش‌های رسمی اکتفا نکردیم، اما از نزدیک موارد و اطلاعات را جمع‌آوری کردیم.



 


 سند تحول موجب افتخار حاکمیت است


اسماعیلی به گام دوم انجام شده در این راستا اشاره کرد و گفت: شعار اصلی دولت آیت‌الله رئیسی، مبارزه با فساد است، از این رو ایشان تأکید کردند که در همه وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی، گلوگاه‌های فساد شناسایی و مسدود شود. این اتفاق بسیار مهم است و چنانچه سند تحول در عرصه‌های مختلف منتشر شود، این سند باعث افتخار برای حاکمیت خواهد بود و گلوگاه‌های فساد مشخص می‌شود. مثلاً در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ردیف بودجه «فصل پنجم» محل فساد و گلوگاه است. از این قبیل موارد شناسایی شده و برای حل آنها برنامه تحولی تدوین شده است از این رو هریک از کمیته‌ها چند سند تحولی و مبنایی و موضوعی آماده کرده‌اند.


دبیر کمیته فرهنگی دولت سیزدهم درباره اولویت فرهنگی این دولت هم توضیح داد: ما معتقدیم در دوره‌های مختلف، فرهنگ مظلوم بوده است. به حدی که مسائل اقتصادی و فوری در اولویت قرار دارند که به حق هم بوده است. به همین دلیل همیشه دولت‌ها به مسائل اولویت‌دار اقتصادی گرایش دارند. اما آنچه مردم از دولت آیت‌الله رئیسی توقع دارند این است که فرهنگ در جایگاه خود قرار گیرد و نگاهی که آیت‌الله رئیسی به حوزه فرهنگ دارند، کامل است، بدین صورت که در نگاه ایشان، فرهنگ بخش مجزایی نیست.



 


 فعال ساختن تشکل‌های مردمی رویکرد اصلی است


وی افزود: فرهنگ در وجه کلان حاکمیت در همه فعالیت‌ها وجود دارد و حاکم بر فعالیت‌هاست. مثلاً یک فعالیت اقتصادی بدون پیوست فرهنگی امکان اجرا ندارد، بنابراین مسئولیت دولت انقلابی و مردمی این است فرهنگ را در همه اجزاء و اضلاع و فعالیت‌های عمومی کشور ساری و جاری کند، چرا که رهبر انقلاب فرمودند فرهنگ همانند هوا است. بنابراین همه فعالیت‌ها باید ذیل فرهنگ باشد.


اسماعیلی نگاه دوم فرهنگی آیت‌الله رئیسی را ساختاری دانست و عنوان کرد: وزارتخانه‌ها که وظیفه مستقیمی در مدیریت فرهنگی دارند، موضوع هدایت، حمایت و نظارت را در دستور کار دارند و در حوزه فرهنگی، راهبرد اصلی هم همین است که فعالیت‌های توسط خود مردم صورت گیرد. دولت وظیفه حمایتی و نظارتی را انجام می‌دهد. ما در دولت مردمی و انقلابی آیت‌الله رئیسی تلاش داریم در حوزه فرهنگ به جای تصدی‌گری، حمایت، هدایت و نظارت را در دستور کار داشته باشیم و در عین حال، فعال ساختن تشکل‌های مردمی رویکرد اصلی است.



 


 چند چهره در سایت معرفی شده دولت سیزدهم برای وزارت ارشاد از سوی مردم معرفی شد؟


اسماعیلی درباره انتخاب وزرا در سه وزارتخانه فرهنگی گفت: ابتکار خوبی توسط آیت‌الله رئیسی در انتخاب اعضای کابینه صورت گرفته و آن، معرفی سایتی بود که افراد می‌توانستند شخصیت‌های شاخص را که دارای ویژگی هستند برای تصدی مسئولیت‌های مهم دولت معرفی کنند. این سایت بلافاصله بالا آمد و یکی از کارهای اصلی ما در کمیته فرهنگی این بود افراد معرفی شده از سوی شخصیت‌های مختلف را بدون استثنا در هر کارگروه بررسی کنیم. مثلاً برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این سایت بیش از ۱۴۰ نفر معرفی شدند، ۱۳۰ نفر هم برای وزارت گردشگری و ۹۶ نفر برای وزارت ورزش و جوانان معرفی شده بودند. پس از آن کمیته‌های تخصصی تشکیل شد تا رزومه افراد بررسی شود. همه اسامی یک به یک بررسی شدند و به راحتی، افراد معرفی شده کنار گذاشته نشدند.


وی در پایان گفت: در انتخاب و بررسی نهایی، بحث‌های جدی صورت می‌گرفت و در نهایت مصاحبه‌های تخصصی انجام شد. این فرایند عالمانه و منطقی و مبتنی بر هم‌اندیشی، حفظ منافع کشور و با توجه به تجارب در کنار جوانگرایی بود که همه در افراد مدنظر قرار می‌گرفت.



 

 

منبع: فارس


انتهای پیام/الف


کد خبر: ۹۶۴۲
۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha