کیانوش جهانپور
کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت و سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفتگو با خبرنگار اجتماعی تهران‌پرس در خصوص ضررهای مالی کرونا به مردم و قشر ضعیف جامعه اظهار کرد پدیده مقابله با کرونا به جز قسمتی که مربوط به سلامت می شود، ضرر مردم بوده است.

وی ادامه داد: در دنیا ویروس کرونا خسارت‌های اقتصادی را در کنار عواقب و پیامدهای اجتماعی و حتی روانی و روانشناسی ایجاد کرده است و با توجه به اینکه این ویروس از نظر بیولوژیک مرگ‌بار و مشکل ساز می‌باشد، بشر ناگزیر این خسارت ها را پذیرفته است.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت و سخنگوی سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد حاکمیت ها و دولت ها ناگزیر برخی از خسارت ها را با تحقق اعمال محدودیت ها پذیرفتند تا از خسارت های جانی و مالی کووید ۱۹ کاسته شود.

دولت خسارت های ناشی از ویروس کرونا را جبران نکرد

وی افزود: برگترین غول های اقتصادی دنیا سالانه ده‌ها میلیون دلار از شروع ویروس کرونا خسارت دیدند که عمده این خسارت ناشی از اعمال محدودیت ها بود. همچنین کسب و کارهای شبانه قاعدتاً با اعمال محدودیت ها دچار خسارت شدند که بسیاری از این خسارت ها از سوی دولت در کشور ما جبران نشده است به جهت اینکه دولت توان مالی جبران این خسارت‌ها را لزوم نداشته است و این نکته قابل قبول است اما ما ناچار و ناگریز به اعمال محدودیت ها هستیم.

جهانپور تصریح کرد: منع تردد شبانه مهمترین محدودیتی است که اثر بخشی آن اثبات شده است که اگر این محدودیت به درستی اعمال شود، هم مانع از تردد هم مانع از تبعات آن که از جمله برگزاری مهمانی ها و دورهمی ها و تجمع افراد می شود.

آنگونه که باید و شاید محدودیت های کرونایی اعمال نشد

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت و سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: همچنین اعمال محدودیت در تردد های شبانه، ساعت کار ناوگان حمل و نقل عمومی را نیز کاهش می‌دهد که این موارد در قطع زنجیره انتقال ویروس موثر است.

وی اظهار کرد: ما در وزارت بهداشت، درمان و آموزش معتقدیم که محدودیت ها آنگونه که باید و شاید و بر اساس مصادیقی که این وزارتخانه به ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرده که بسیاری از آن‌ها نیز در این ستاد به تصویب رسیده است، متاسفانه در میدان عمل چه در ترددهای بین شهری و چه در ترددهای شهری اجرا نمی‌شود.

هدف از محدودیت ها ارتقای وضعیت سلامت جامعه است

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت و سخنگوی سازمان غذا و دارو بیان کرد: تمامی محدودیت‌های اعلام شده برای ارتقاء وضعیت سلامت، پیشگیری از شیوع بیماری، کاهش پیک، جلوگیری و کوتاه کردن خیزهای مکرر بیماری در کشور است و تا زمانی که بیماری در کشور مهار نشده باشد، این محدودیت‌ها ادامه دارد.

دولت در تقبل خسارت های ناشی از کرونا باید پیشگام باشد

به گفته وی قطعاً در اعمال محدودیت های ناشی از کرونا قشری که درآمد ثابت ناشی از حقوق دولتی نداشتند به شدت آسیب دیدند؛ از همین رو یکی از مواردی که دستگاه های دیگر به جز وزارت بهداشت در ستاد ملی مقابله با کرونا و در قرارگاه مدیریت کرونا شاید آنگونه که وزارت بهداشت متقاضیان بود محدودیت‌های تصویب شده در این ستاد را با در نظر داشتن همین اختلالات و دشواری ها اعمال نمی کنند، این دشواری ها لزوم مربوط به حوزه سلامت نیست و شامل حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی می‌شود از همین رو محدودیت ها آنگونه که باید و شاید اعمال نمی شود.

اسرار ما برای لغو طرح ترافیک در جامعه پیامد خوبی ندارد!

جهانپور در خصوص چرایی عدم لغو طرح تریک در تهران اظهار کرد: در این خصوص انتقادها وجود دارد؛ نمی‌خواهیم دوباره در حوزه گلایه هایی که در گذشته مطرح کردیم دوباره ورود کنیم‌.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت و سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: باید دولت ها شرکت های دولتی و نهادهای عمومی در تحمل خسارت های ناشی از شروع به ویروس کرونا پیشگام باشند تا تحمل خسارت از سوی مردم راحت تر باشد.

وی در پایان گفت: اصرار برای لغو طرح ترافیک که لغو آن منجر به کنترل بیماری می‌شود برای مردم مثبت نیست و پیام خوبی ندارد تحمل مردم را کاهش می دهد اما به طور کلی انتقاد داریم؛ این نهادهای عمومی و دولتی هستند که باید در تحمل خسارت‌ها پیشگام باشند.

انتهای پیام/
کد خبر: ۹۵۸۶
۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۸
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha