۲۰۲۰۰۶۱۰۳۰۷۰۴۳۳۷۶۸
مجید نصیرایی سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار تهران پرس با اشاره به طرح صیانت از فضای مجازی که توسط مجلس شورای اسلامی مطرح شده است، اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم که در چند سال اخیر در کشورمان مطرح شده است و روز به روز هم تشدید می شود، حضور مردم در فضای مجازی و عملا گره خوردن آن با زندگی مردم است و روز به روز شاهد افزایش توسعه کسب و کارهای اینترنتی و فعالیت های آموزشی،پژوهشی،اجتماعی و فرهنگی در فضای مجازی هستیم و این موضوع نشان می دهد که زندگی مردم جامعه ما و بشر امروز، هر روز بیشتر نسبت به گذشته به فضای مجازی گره خورده است و شاهد افزایش کسب و کارهای اینترنتی هستیم و متاسفانه ما در این خصوص چهارچوب، ضابطه و قانونی که براساس آن بتوانیم منافع کاربران فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را تضمین کنیم، نداریم.

وی وابستگی برخی اپلیکیشن های اشتغال زایی در فضای مجازی مثل تاکسی اینترنتی را وابسته به گوگل و خارج از کشور دانست و ادامه داد: در کشورمان بیش از ۸۰۰ هزار نفر به عنوان تاکسی اینترنتی در بستر گوگل مشغول به کار هستند و سوال اینجاست که اگر گوگل اراده کند که این خدمات را در کشورمان محدود و حذف نماید، عملات می بینیم که ۸۰۰ هزار نفر بیکار می شوند و این موضوع می تواند به خانواده این عزیزان لطمه های سنگینی وارد کند.

 

عدم فیلترینگ و حمایت از کسب و کارهای اینترنتی جزو اولویت های طرح صیانت از فضای مجازی

نصیرایی ادامه داد: متاسفانه مسئولان و دولت ها، هیچ تدبیری برای مدیریت فضای مجازی کشورمان نداشته اند و  اکنون می بینیم که در دوران کرونا، فضای آموزشی کشورمان هم به فضای مجازی گره خورده و اکثریت آموزش های مدارس، دانشگاه ها، حوزه ها علمیه و پژوهشی و علمی در بستر فضای مجازی شکل گرفته و برای تحقق بخشی این کار از پلتفرم های داخلی و خارجی استفاده شده است که هیچ ضمانتی ندارند و هر لحظه ممکن است که این پیام رسان ها خدماتشان را قطع کنند و به کشور آسیب بزنند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هر روز بیشتر از گذشته شاهد ارائه خدمات گسترده تر توسط پیام رسان های مختلف اعم از داخلی و خارجی هستیم و باید هر چه سریعتر برای ساماندهی این فضا، اقدامات عملی صورت  بگیرد، تصریح کرد:  در این طرحی که پیش نویس آن توسط مجلس شورای اسلامی آماده شده است، بند بند آن در کمیسیون های تخصصی با حضور متخصصین، نمایندگان مجلس، کارشناسان و فعالان حوزه فضای مجازی و ... بررسی خواهد شد و در نهایت هر چه به نفع مردم باشد به تصویب می رسد و صراحتا می توان گفت که حمایت از کسب و کارهای اینترنتی و عدم فیلترینگ یکی از اولویت های طرح صیانت از فضای مجازی است.

 

شایعات قطع اینترنت و فیلترینگ مضحک است

وی با بیان اینکه طرح صیانت از فضای مجازی به دنبال فیلترینگ نیست، افزود: فیلترشدن موضوعی نیست که بر روی آن تمرکز کنیم چرا که امروزه نرم افزارهای مختلفی برای رفع فیلتر وجود دارد و هیچ تمرکزی بر فیلترینگ نداریم اما شاهد هستیم که رسانه های ضدانقلاب و برخی داخلی ها، به اشتباه این گونه به مردم القا می کنند که نمایندگان مجلس به دنبال طرح فیلترینگ و قطع اینترنت در کشور هستند! این خط فکری خنده دار و مضحک است و یقینا این گونه نیست.

 

تولید ۲۰ هزار محتوا علیه پیش نویس طرح صیانت از فضای مجازی توسط رسانه های ضدانقلاب و داخلی

نصیرایی گفت: در طول سه هفته گذشته که طرح صیانت از فضای مجازی در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است، شاهد تولید بیش از ۲۰ هزار محتوا علیه این پیش نویس مجلس هستیم که بیشترین رسانه هایی که در این خصوص مانور می دهند شامل رسانه های امریکایی، صهیونیستی، عربستانی و انگلیسی همچون بی بی سی فارسی، اینترنشنال، من و تو و... هستند و متاسفانه برخی رسانه های داخلی هم با این رسانه ها همراهی می کنند و سوال ما این است که از کی تا به حالا، این رسانه های ضدانقلاب دلسوز مردم ایران شده اند؟

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با رد شایعات در خصوص قطع اینترنت در کشور افزود: بیهوده شایعه راه می اندازند که اینترنت قرار است که قطع شود، چنین صحبت هایی اصلا صحت ندارد و ما اگر به فکر صادر کردن انقلاب اسلامی به جهان هستیم، فضای مجازی یکی از مهمترین بسترها برای این کار است و یقین داشته باشید که امریکا و صهیونیست خواستار قطع اینترنت در کشور هستند تا ارتباط ایران با خارج از کشور به طور کامل قطع شود.

 

رفع فیلترینگ تلگرام یکی از بندهای طرح صیانت از فضای مجازی است

نصیرایی در ادامه با بیان اینکه طرح صیانت از فضای مجازی باعث جلوگیری از تخلفات فضای مجازی و همچنین انتشار شایعات می شود، افزود: وقتی فضای مجازی ساماندهی شود، همه باید مسئول و پاسخگوی انتشار اخبار در فضای مجازی باشند و اگر شایعه ای منتشر نموده اند باید جوابگو باشند و علاوه بر آن، این طرح مانع از تخلفات فضای مجازی مثل سایت های قمار و شرط بندی می شود.

وی در پایان تصریح کرد: در طرح صیانت از فضای مجازی، اگر چهارچوب ها رعایت شود ممکن است که برخی از شبکه های اجتماعی همچون تلگرام که اکنون فیلتر هستند، رفع فیلتر شوند.

 

 

 

انتهای پیام/
کد خبر: ۹۵۳۹
۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۳
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha