روحانی۲۲
 

گروه سیاسی تهران پرس؛ دولت حسن روحانی آخرین جلسه هیئت دولت را در حالی برگزار کرد که تنها چند روز دیگر تا عمر دولت باقی مانده است؛ حال ارزیابی ها از عملکرد دولت دوازدهم از سوی کارشناسان آغاز می‌شود تا مشخص شود، کابینه روحانی، کشور را در چه شرایطی تحویل دولت سیزدهم می‌دهد. افکار عمومی بر اساس آنچه در کشور به صورت عینی قابل ارزیابی است، معتقد است که « دولت روحانی نه اهل تدبیر بود و نه امیدآفرین»!

 

دولتی که با تدبیر و امید با وعده تامین معیشت مردم از طریق مذاکره آمد اما نه معیشت مردم تامین شد و نه در مذاکرات دستاورد موفقی داشت؛ مروری بر وعده های دولت حسن روحانی اعم از عزت پاسپورت، عبور از یارانه ها با درآمد سرشار، وزارت زنان، به کار گیری جوانان، چرخش سانتیریفیوژها و چرخ اقتصاد کشور و... همه نشان می دهد که هیچ کدام از آن ها جامعه عمل نپوشید!

 

در آخرین دیدار دولت دوازدهم با رهبر معظم انقلاب نیز عملکرد دولت مورد ارزیابی رهبر انقلاب قرار گرفت. در این دیدار رهبر انقلاب نتیجه شکست سیاست دولت را به صراحت این گونه بیان فرمودند که «هر جا که کارها را منوط به غرب و مذاکره با آن و آمریکا کردید ناموفق بودید و هر جا که بدون اعتماد به غرب، حرکت و از آنها قطع امید کردید موفق بودید و پیش رفتید» رهبر انقلاب اسلامی همچنین تأکید کردند: «مطلقاً نباید برنامه‌های داخلی را به همراهی غرب منوط کرد زیرا حتماً شکست خواهد خورد».

 

اما بی‌انصافی است که دولت روحانی را تنها قامت یک تیم شکست خورده ارزیابی کنیم؛ بلکه باید تاکید کرد که دولت حسن روحانی «خالق پدیده‌هایی» بوده است که از ابتدای انقلاب تا سال ۹۲ اصلا نمی توان اثری از آن در مدیریت کشور دید. پدیده هایی چون «سلطان‌ها»، «بورس سراسر قرمز»، «دلار ۳۰ هزار تومانی»، «حقوق های نجومی»، «دلار جهانگیری»، «برجام» و... همه توسط دولت روحانی خلق شده است.

 

ظهور«سلطان های ریز و درشت در عرصه اقتصادی» یکی از این موارد که بسیار جای پرداخت دارد و خود به شاخه های متعددی دسته بندی می‌شود؛ «سلطان سکه، سلطان شکر، سلطان ارز و دلار، سلطان پوشک، سلطان حقوق های نجومی، سلطان مسکن، سلطان سیمان و چند ده سلطان دیگری» همه در این دولت به وجود آمد و هر کدام از این سلاطین به نوعی فضای جامعه را ملتهب و بازار را با گرانی مواجه کرد.

 

در ادامه و به منظور ثبت در تاریخ، نمونه هایی از این سلطان ها‌ که زیر سایه بی کفایتی و رانت دولت شکل گرفته اند، اشاره می شود؛

 

سلطان سکه

سلطان سکه یا همان حمید مظلومین؛ فردی که در سال ۹۶ به نوچه‌های خود دستور داده بود تمام سکه‌های نقدی در بازار تهران را بخرند تا او با احتکار سکه‌ها بتواند تعیین کننده قیمت روز سکه شود و البته سودهای میلیاردی به جیب بزند.

حمید مظلومین یا همان سلطان سکه که به همراه همدستش محمد اسماعیل قاسمی در سال ۹۷ بازداشت شد؛ طبق گفته فرمانده انتظامی تهران بزرگ، این فرد پیش از این هم به‌عنوان دلال سکه دستگیر شده بود. او با پسرش در این زمینه همکاری می‌کرده است که در حال حاضر پسرش با قید ضمانت آزاد است. شخصی که سرکرده معاملات فردایی در بازار تهران بوده، به‌عنوان نوچه این فرد فعالیت می‌کرده است.

 

سلطان کاغذ

رییس پلیس تهران در دی ماه ۹۷ از بازداشت سلطان کاغذ خبر می دهد؛ به گفته سردار رحیمی پلیس پایتخت، گروهی ۱۶ نفره که بالغ بر ۳۰ هزار تن کاغذ را با ارز دولتی وارد کشور کرده و آن را احتکار کرده بودند دستگیر کردند.

رییس پلیس تهران درباره جزییات این پرونده گفت: "این افراد بخشی از این کاغذ‌ها را با قیمت آزاد به فروش رسانده بودند و همچنین بخشی دیگر از ارز دولتی که برای واردات کاغذ دریافت کرده بودند صرف امور دیگر کرده یا قیمت ارز آزاد در بازار به فروش رسانده بودند."

 

سلطان موز

در دوره دوم دولت روحانی با گران شدن موز در کشور زمزمه هایی درباره سلطان موز بلند شد و اسم پدر داماد حس روحانی به عنوان سلطان موز بر زبان ها دست به دست چرخید.

به گونه ای که محمد حسین بهشتی پدر داماد رئیس جمهور در واکنش به این اخبار منتشر شده مدعی شد: در حالی به من برچسب سلطان موز می‌زنند که در هفته در نهایت ۵ تریلی واردات موز دارم که از هفته آینده دیگر ندارم.

 

سلطان گوشت

در ایام التهاب بازار گوشت، صف های طولانی برای خرید گوشت شکل گرفته بود. قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز با افزایش ۲۰۰درصدی، حدود سه برابر قیمت سال ۹۶ در بازار عرضه شد، به طوری که تا ۱۲۰هزار تومان رسید.

در این میان پای پرونده سلطان گوشت هم به قوه قضائیه باز می شود و جانشین جهادکشاورزی استان تهران به عنوان نفر اول این پرونده بازداشت می شود.

 

سلطان ارز دولتی

در میان متهمان ارزی کشور در چند سال اخیر؛ قربانعلی فرخزاد به عنوان سلطان ارز دولتی مطرح شد؛ فرخزاد با سواد چند کلاس ابتدایی بیشترین ارز جهانگیری را دریافت کرده بود و قرار بوده که با این ارز کالاهای اساسی برای کشور وارد کند اما با ورود به سوداگری در بازار ارز سود هنگفت ناشی از اختلاف ارز دولتی با بازار آزاد را به جیب زد. این فرد که به قول خودش قبلا در شغل در و پنجره سازی فعالیت داشته نزدیک ۵۰۰ میلیون دلار ارز با نرخ دولتی دریافته کرده که با احتساب دلار ۱۲هزارتومانی، نشان میدهد وی ۴۰۰۰میلیارد تومان از این طریق پول نامشروع کسب کرده است.

بنابر اعلام دادستانی کشور، فرخزاد بزرگ‌ترین شخص حقیقی دریافت‌کننده تسهیلات از نظام بانکی کشور و بزرگ‌ترین متهم ارزی چند سال اخیر است

 

سلطان خودرو

نجوا لاشیدایی و وحید بهزادی، زوج جوان دهه شصتی متهم ردیف اول و دوم پرونده اختلاس و کلاهبرداری ۳۳۰۰ میلیارد تومانی از شرکت خودروسازی سایپا در سالهای ۹۶ و ۹۷ است.

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه وقت، در بیست و ششمین نشست خبری، اقداماتی از قبیل مشارکت در اخلال کلان در نظام پولی و ارزی منجر به قاچاق ارز از طریق ثبت سفارشات صوری و حواله جات و امورات صرافی بدون مجوز، اخلال در نظام توزیعی نیازمندی‌های عمومی کشور از طریق پیش خرید بیش از ۶ هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو از شرکت سایپا، مشارکت در عملیات پولشویی سازمان یافته به میزان ۳۲ هزار میلیارد ریال و موضوعات مربوط به سکه را جزو جرایم این دو مفسد اقتصادی برشمرد و طبق گفته اسماعیلی  از منزل متهمه ۲۴ هزار و ۷۰۰ سکه تمام بهار آزادی به علاوه یکصد کیلوگرم طلا کشف شد.

 

 سلطان پوشک!

احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت‌رئیسه مجلس در سال ۹۷ در خصوص شکل گیری سلطان پوشک مطرح کرد: تمام واردات و صفر تا صد پوشک در ایران در اختیار یک فرد ترکیه‌ای بوده و مسئولان دولت تمام اختیارات در این بخش را به این فرد خارجی داده‌اند.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود تصریح کرد: حدود ۶۰ درصد تولید پوشک کشور دریکی از شهرهای استان زنجان در اختیار اتباع غیرایرانی هست که به راحتی می تواند هر اقدامی درخصوص عدم عرضه و قیمت گذاری انجام دهد

 

 و سلاطین سیمان!

رضا جمارانیان رئیس انجمن کارفرمایان صنعت سیمان هفته گذشته در یک برنامه تلویزیونی خبر از وجود سلاطین سیمان داد و عنوان کرد: ما در سیمان، سلطان نداریم، سلاطین سیمان داریم و مشخص است چه کسانی هستند. ۷۰ درصد سیمان خریداری شده در یک سال گذشته در اختیار پانزده نفر بوده است!

 

در کنار این سلطان های ریز و درشت دیگری که در این دولت شکل گرفتند، شاهد بودیم افراد نزدیک به دولتمردان نیز به فساد آلوده شدند، مانند دختر وزیر، برادر رئیس جمهور، برادر معاون رئیس جمهور، رئیس اسبق بانک مرکزی و چندین مسئول دولتی دیگر که پرونده های فساد برای آنها در جریان است. اتفاقی که نشان می دهد شکل گیری فساد آنهم به این گستردگی به دلیل بی کفایتی و ناکارآمدی دولتمردان بسیار به سهولت صورت گرفته است و این گونه نبوده که فساد به صورت فردی شکل بگیرد بلکه دولتی ها نیز در جریان وقوع فسادهای گسترده در کشور مقصران اصلی محسوب می شوند و بر همین مبنا شاید بتوان به صراحت شخص "حسن روحانی" را اولین «خالقِ سلطان پروری» در طول چهل ساله انقلاب دانست؛ به این دلیل که زمینه شکوفایی مفسدان و سلاطین را در هشت سال سکانداری اش بر جایگاه ریاست جمهوری فراهم‌ کرد و به آنها میدان فعالیت گسترده برای به تاراج بردن سرمایه های کشور داد.

 

مع الوصف، اما این امید می رود که پایان دولت روحانی، مهر مختومی بر  پایان حکمرانی این سلاطین نوظهور اقتصادی باشد و بساط آنها به طور کامل از  جمهوری اسلامی برچیده شود و آغاز دولت مردمی و عدالت خواه آیت الله رئیسی، فصل جدیدی از شکوفایی دولتمردانی مردمی، خدوم و پاک دست باشد...علی برکه الله.

 

 

انتهای پیام/الف
کد خبر: ۹۵۴۰
۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha