به گزارش تهران پرس، مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای  اسلامی با انتقاد از تاخیر دولت در ابلاغ آیین نامه اجرایی نظام تعرفه‌گذاری آب و برق اظهار داشت: قانون بودجه ۱۴۰۰ مصوبات خوبی در حوزه انرژی به ویژه در حوزه صنعت آب و برق داشت که برخی از آنها آغاز یک ریل‌گذاری برای آینده محسوب می‌شود.
۱۳۹۹۱۱۱۱۰۰۰۵۴۲_Test_PhotoO

به گزارش تهران پرس، مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای  اسلامی با انتقاد از تاخیر دولت در ابلاغ آیین نامه اجرایی نظام تعرفه‌گذاری آب و برق اظهار داشت: قانون بودجه ۱۴۰۰ مصوبات خوبی در حوزه انرژی به ویژه در حوزه صنعت آب و برق داشت که برخی از آنها آغاز یک ریل‌گذاری برای آینده محسوب می‌شود.



 


وی افزود: یکی از این موضوعات تغییر نظام تعرفه‌گذاری برمبنای مدل افزایش پلکانی موسوم به IBT است. که بر همین اساس پرمصرف‌ها باید هزینه فیش خود را به صورتی پرداخت کنند که یارانه‌ای به آنها تعلق نگیرد و حتی جریمه هم بشوند تا منابعی برای اعطای یارانه به افراد نیازمند تأمین شود و حتی موجب رایگان شدن آب، برق و گاز طبقه محروم و تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی باشد که این موضوع در بند «ی» تبصره ۸ مصوب بودجه شده است.



 


عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: این اعتراض وجود دارد که چرا هنوز آیین‌نامه نظام تعرفه‌گذاری صنعت آب و برق ابلاغ نشده است ولی همچنان ما پیگیر این موضوع هستیم و متأسفانه با وجود گذشت بیش از ۴ ماه از سال جاری هنوز این آیین‌نامه از سوی دولت ابلاغ نشده است.



 


نماینده تهران در مجلس گفت: اعمال ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس درباره نظام تعرفه‌گذاری صنعت آب و برق را ثبت کرده و تقدیم هیأت رئیسه کردم که مسیر رسیدگی آن دنبال شود.



 


شریعتی افزود: اعمال ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس درباره چرایی عدم ابلاغ آیین‌نامه نظام تعرفه‌گذاری آب و برق علیه دولت براساس بودجه ۱۴۰۰ است و با آنکه این آیین‌نامه از سوی وزارت نیرو به هیأت دولت ارسال شده  است اما مشخص نیست چرا این موضوع از سوی هیأت وزیران ابلاغ نشده و چهار ماه از عدم ابلاغ آن می‌گذرد.



 


وی عنوان کرد: ریل‌گذاری بعدی در صنعت آب و برق خیلی مهم است که مربوط به افزایش تعرفه برق صنایع بزرگ و پرمصرف انرژی است که این صنایع نه تنها شدت انرژی را کاهش نداده‌ و مسئولانه عمل نکرده‌اند و حتی با مصرف بی‌رویه و خارج از الگوی مصرف منابع کشور را در حوزه انرژی به نحوی مصرف کردند که هم‌اکنون شاهد افزایش شدت مصرف انرژی هستیم و در همین راستا  تعرفه برق این صنایع افزایش کرده است.



 


عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: افزایش تعرفه برق برای صنایعی که محصولات خود را با قیمت‌های جهانی عرضه می‌کنند عاملی شده که آنها متقاعد شده‌اند نیاز برق‌شان را به طور کلی از شبکه سراسری قطع کنند و در همین راستا برخی صنایع به سمت احداث نیروگاه اختصاصی برق رفته‌اند؛ برخی از این صنایع به دنبال جدا کردن برق خود از شبکه سراسری و اتصال به شبکه برق اختصاصی‌شان هستند و می‌کوشند برای خود نیروگاه احداث کنند که البته ضوابط و شرایطی را لازم دارد.



 


شریعتی درباره ضوابط و شرایط احداث نیروگاه‌های برق اختصاصی صنایع توضیح داد: این نیروگاه‌ها بایستی هم پربازده باشند تا به شبکه گاز و سوخت کشور فشاری نیاورند؛ فعلاً تفاهم‌نامه ۱۰ هزار مگاواتی برق بین این صنایع با وزارت نیرو منعقد شده است.



 


وی افزود: با آنکه این کار زمان می‌برد و اجرای آن ۲ تا ۳ سال طول می‌کشد ولی قدم خوبی محسوب می‌شود که اگر این کار زودتر صورت می‌گرفت در تابستان سال جاری شاهد کمبود ۱۰ هزارمگاواتی برق صنایع نبودیم.



 


عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اجرای نظام افزایش پلکانی تعرفه‌گذاری برق صنایع در اصلاح الگوی مصرف کمک می‌کند ولی در مجموعه کم‌کاری دولت در این سال‌ها منجر به وضعیت بحرانی فعلی شده است.



 

 

منبع: فارس


انتهای پیام/الف


کد خبر: ۹۳۳۳
۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۴
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha