کرونا ویروس کرونا واکسن کرونا واکسیناسیون
به‌گزارش گروه اجتماعی تهران پرس، آمارهای رسمی منتشر شده از شرایط همه‌‌گیری کرونا در سراسر کشور نشان می‌دهد ویروس دلتا با قدرت درحال فعالیت است و با سرعتی غیرقابل تصور تمامی کشورمان را آلوده کرده و درحال افزایش محدوده فعالیت خود در خوشه‌های کوچک شهرستانی است تاجایی که اکنون ۲۳۲ شهرستان کشور در شرایط حاد و بحرانی همه‌گیری قرار گرفته‌اند.

در این زمینه کارشناسان بهداشت و درمان معتقدند روند فعالیت سریع دلتا در سراسر ایران به دلیل قدرت سرایت بالای این نوع از ویروس است که می‌تواند در کوتاه‌ترین مدت ممکن تعداد موارد ابتلای بالایی در منطقه فعالیت خود ایجاد کند.

به گفته این گروه تاکید دارند این نوع رفتار ویروس دلتا در واقع یکباره حجم سنگینی از بیمار را به مراکز درمانی تحمیل خواهد کرد که سبب زمینگیر شدن نظام بهداشت و درمان در منطقه می‌شود و در نهایت افزایش تعداد موارد فوتی مستقیم و غیر مستقیم این اتفاق شوکه کننده خواهد شد، به همین دلیل بهترین راهکار برای کنترل این ویروس ممانعت از شکل‌گیری خوشه‌های بیماری و گردش آزاد ویروس در جامعه است.

این اظهار نظر کارشناسان درست زمانی مطرح شده که می‌بینیم به گفته مسئولان میزان توجه به پروتکل‌های بهداشتی نزولی شده و در برخی نقاط حتی به زیر ۴۰ درصد رسیده و نکته نگران کننده‌تر اینجاست که همچنان روند واکسیناسیون افراد براساس سند عمومی واکسیناسیون آنطور که لازم است پیش نمی‌رود.

مشکلات اجرایی طرح واکسیناسیون عمومی اگرچه از سوی مسئولان به موضوع واردات گره زده شده اما واقعیت امر اینجاست که ظاهرا در شرایط همه‌گیری با ویروس دلتا بهترین و موثرترین راهکار افزایش سطح ایمنی در جامعه با استفاده از واکسیناسیون عمومی است.

اهمیت انجام واکسیناسیون اینجاست که با افزایش تعداد موارد واکسینه شده بدون تردید چرخه ابتلا در کشور کمتر و کمتر می‌شود و البته افرادی که به عنوان بخش آسیب‌پذیر جامعه شناخته می‌شوند نسبت به این ویروس منحوس ایمنی‌بیشتری خواهند داشت.

به گفته کارشناسان اصلی‌ترین دستاورد انجام به موقع واکسیناسیون کاهش نرخ بیماران بدحال در سراسر کشور است، چون براساس تحقیقات انجام شده احتمال بیمار شدن افرادی که واکسن تزریق کرده‌اند نیز وجود دارد اما نکته اصلی اینجاست که با کنترل تعداد موارد بستری در سراسر ایران به نوعی فرصت مناسبی برای کادر درمان ایجاد می‌شود که بتوانند خدمات بهتری به بیماران بدحال احتمالی ارایه کنند که مجموع این فرایند کاهش نرخ مرگ‌ومیر خواهد شد.

اما بررسی آماری در سراسر کشور نشان می‌دهد که حتی اگر از مشکلات واردات و بدقولی برخی از فروشندگان واکسن به ایران نیز بگذریم می‌بینیم ظاهرا این مهم هنوز در میان مسئولان بهداشت و درمان جدی گرفته نشده به صورتی روز گذشته هیچ آماری از میزان تزریق واکسن ارایه نشده و احتمالا تزریقی انجام نشده که همین روند می‌تواند نتیجه‌ای نگران کننده در از بین رفتن دستاوردهای سیاست‌های گذشته باشد، چون ویروس منحوس یک روز دیگر آزادانه تعداد بیشتری از هموطنان را آلوده کرده است.

به گفته کارشناسان بهداشت ودرمان شاهد مثال نا مناسب بودن روند واکسیناسیون با شرایط موجود فعالیت ویروس منحوس در سراسر کشور دقیقاً جایی روشن می‌شوند که یکی از مقامات ارشد وزارت بهداشت رسماً در رسانه ملی از مردم عذرخواهی کرد و در پی آن می‌بینیم در بحرانی‌ترین شرایط همه‌گیری یک روز بدون واکسیناسیون را تجربه کرده‌ایم.

شهرستان‌ها یکی پس از دیگری قرمز می‌شوند

این درحالی است که درست زمانی که همه مسئولان بهداشت و درمان تاکید دارند مهمترین راهکار مدیریت پیک پنجم با ویروس جهش یافته دلتا رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است تعطیلات پایان تیرماه از راه رسید و علی‌رغم تمام محدودیت‌ها شاهد افزایش حجم بالای تقاضای سفر در سراسر کشور بخصوص مناطق ییلاقی شدیم.

اتفاقی که قطعا می‌تواند در آینده‌ای نزدیک تغییرات معناداری در تعداد مبتلایان جدید و البته موارد فوتی اثرگذاری داشته باشد؛ اما گویی دلتا با سرعت وارد عمل شده و در دومین روز آغاز تعطیلات شهرستان‌های بیشتری از کشورمان را در گیر کرده و به رنگ قرمز آورده است؛ به صورتی که براساس آمارهای جدید وزارت بهداشت تعداد شهرستان‌های قرمز کرونایی در ایران رشدی معادل .... را تجربه کرده و مجموعا به رقم ۲۳۲ شهرستان رسیده است.

از سوی دیگر کاهش معنادار تعداد شهرستان‌های نارنجی و زرد کاملا حکایت از بحران شکل گرفته در سراسر ایران دارد و احتمالاً دومین ماه از تابستان ۱۴۰۰ با آمارهایی شوکه کننده از نرخ ابتلا، بستری و نهایتا فوتی آغاز می‌شود که می‌توانستیم مانع از آن باشیم تنها با دو کار ساده رعایت اصول فاصله‌گذاری اجتماعی و البته واکسیناسیون عمومی در کمترین زمان ممکن.

البته کارشناسان بهداشت و درمان با تجزیه و تحلیل نمودارهای فعلی براین باورند در ده روز آینده با افزایش تعداد موارد فوتی از مرز ۸۹۰۰۰ فوتی ناشی از کرونا با سرعت عبور می‌کنیم که این به معنی افزایش هزینه‌های مدیریت پیک پنجم و دقیقاً مخالف اظهار نظر وزیر بهداشت است. به‌هرحال براساس آمارهای جدید هم اکنون ۲۳۲ شهر کشور در وضعیت قرمز ، ۱۱۷ شهر در وضعیت نارنجی و ۹۹ شهر در وضعیت زرد متاثر از بیماری کرونا قرار دارند.

بر اساس این گزارش علاوه بر شهرهای قرمز قبلی، شهرستان‌های زیر قرمز خواهند شد: آذرشهر، سراب، عجب شیر (آذربایجان شرقی)، ارومیه، شاهین دژ، ماکو، چایپاره (آذربایجان غربی)، خلخال، مشگین شهر، گرمی (اردبیل)، سمیرم، شاهین شهر و میمه، فریدن، فلاورجان، نجف آباد، گلپایگان (اصفهان)، ساوجبلاغ (البرز)، آبدانان (ایلام)، دیلم (بوشهر)، زیرکوه، قائنات (خراسان جنوبی)، چناران (خراسان رضوی)، اندیمشک، بندرماهشهر، بهبهان (خوزستان)، ابهر، خدابنده، خرمدره، زنجان (زنجان)، دامغان، شاهرود (سمنان)، آباده، ارسنجان، استهبان، اقلید، سپیدان، فسا، مرودشت، پاسارگاد، کازرون (فارس)، آبیک، آوج (قزوین)، الیگودرز، کوهدشت (لرستان)، اراک، دلیجان، زرندیه (مرکزی)، اسدآباد، همدان (همدان)، شهرکرد، فارسان (چهارمحال و بختیاری)، بیجار، سنندج (کردستان)، بافت، بردسیر، ریگان (کرمان)، سنقر، صحنه، گیلانغرب (کرمانشاه)، آستانه اشرفیه، رضوانشهر، سیاهکل، شفت، صومعه سرا، طوالش، لاهیجان (گیلان)، اشکذر (یزد).

انتهای پیام/
کد خبر: ۹۲۶۳
۳۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۷
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha