photo_2021-07-20_01-51-05
به گزارش خبرنگار تهران پرس، امامزاده سیده ملک خاتون در محله قدیمی اتابک که در آن زمان جزئی از خاک شهر ری به شماره میرفت واقع شده است.

اکنون در دل این محله بانوی از نسل باب الحوائج علیه السلام آرام گرفته که باعث زینت و برکت در این محله و منطقه شده است.

این امامزاده در تهران خیابان امام علی علیه السلام بعد از پل خیابان خاوران خروجی ذوالفقار (اتابک) خیابان سید جوادی واقع شده که هر ساله مورد بازدید هزاران نفر قرار می‌‌گیرد و همواره مراسمات فرهنگی ، مذهبی و حماسی زیادی دراین آستان مقدس برگزار می‌شود.

 


 


سیده ملک خاتون که نام کامل او شیرین دخت اسپهبد رستم طبری و معروف به ام‌الملوک ملکه از فرمانروایان آل بوبه بود و طبق زیارتنامه موجود بانویی از نسل امام موسی کاظم علیه السلام بوده است.

نام پدرش اسپهبد رستم باوندی معروف به رستم دوم دوازدهمین حاکم از سلسله باوند بود او برادر و جانشین شهریار دوم بود که مذهب تشیع در اسلام را پذیرفت و یکی از پیروان حضرت علی علیه السلام شد.

او اولین زن حکومت گر شیعی مذهب در تاریخ ایران و از خاندان باوندیان طبرستان بود که در سیاست ، مدیریت و فرهنگ توانایی بسیار زیادی داشت و مورد توجه مورخین قرار گرفته بود.

ولادت وی به سال ۳۳۹ هجری قمری در مازندران برمی‌گردد. او از شعبان ۳۸۵ تا زمان فوتش ۴۰۷ هجری قمری رسما حکومت را کامل در دست داشت و به صورت قانونی بر ری حکومت می‌کرد.

آنچه درباره سید ملک خاتون روایت شده است او شاهزاده و دخت‌ایرانی بود که در دوره جوانی همسرش را به دلایل نامشخص از دست می‌دهد و چون فرزندانی کوچک داشت، خود سید ملک خاتون به عنوان فرماندار حکومت ری انتخاب می‌شود.

براساس روایات گفته شده بین اهالی محله زمانی که سلطان محمود غزنوی برای کشور گشایی قصد حمله به ری را می‌کند در نامه به فرماند دار ری این گونه می‌نویسد که یا تسلیم شوید یا ملک ری را به خاک و خون می‌کشم.

سیده ملک خاتون در جواب نامه‌ می‌نویسد، اگر پیروز میدان شوی از یک پیرزن برده‌ای که به جزء رسوایی چیز دیگری کسب نکرده ای و اگر هم شکست بخوری از یک زن شکست خورده‌ای که با این شکست تمام اعتباری و قدرتی که داشته‌ای را از دست می‌دهی.

سلطان محمود غزنویی که عرصه را تنگ می‌بیند تا زمان سلطنت خود هیچگاه به ری حمله نکرد.

 


 

بنای اصلی حرم از آثار زمان سلطنت فتحعلی شاه قاجار می‌باشد که در سال ۱۳۰۹ هجری قمری طبق کتیبه سنگ مرمر و کاشی موجود در مرقد توسط نواب عمه ی سلطنت خانم ملقب به محترم السلطنه بنت بدیع الملک میرزایی عمادالدوله تعمیر و مورد باز سازی قرار گرفت است.

همچنین در سال ۱۳۸۱ شمسی به دلیل فرسودگی و تخریب ضریح چوبی که در زمان قاجار ساخته شده بود، مجددا یک ضریح از جنس طلا توسط استاد روزگاریان در اصفهان ساخته شده و در این مکان نصب گردیده است.

 



 

برای این مجموع سه درب بزرگ برای ورود و خروج مردم در نظر گرفته اند که دو درب آن فعال و باز می‌باشد.همین طور یک درب ورودی به بخش برادران و یک درب ورودی به بخش خواهران برای زیارت حرم مطهر تهیه و به کار رفته است.

 


 

درب ورودی اصلی (ورودی شمالی) آستانه مقدس سیده ملک خاتون  واقع در خیابان سید جوادی در محله اتابک دارای یک حوض با چندین آبشار و یک ایوان با نمای آجری و کاشی کار می‌باشد.

درب ورودی جنوبی که به بازار روز اتابک ختم می‌شود، می‌توان گفت دو جنبه فرهنگی دارد، هم می‌توان زیارت کرد هم گشت و گذار در بازار، به قول معروف هم فال هست و هم تماشا می‌توان با یک تیر دو نشان زد، هم غذا روح را تامین کرد هم غذا جسم.

 


 


 

 

در آستانه مقدس علاوه بر آرامگاه سیده ام‌الملک ، پنچ شهید گمنام مهمان سیده ملک خاتون می‌باشند و در این مکان آرم گرفته اند.

پیکر مقدس این شهداء در حیاط آستانه از ورودی درب اصلی به سمت غرب واقع شده است که باعث دوچندان شدن فضای معنوی آستانه نیز شده است.این پنچ شهید در مناطق عملیاتی رمضان / کربلایی ۵ / والفجر مقدماتی / والفجر ۸ و میمک به درجه رفیع شهادت رسیده اند و در صبح چهارشنبه همزمان با اربعین حسینی در سال ۱۳۸۲ تشیع و به خاک سپرده شده اند.

 



 

 

با وجود خیابان تنگ ، باریک و پر از ازدحام موتور و ماشین این مکان مقدس جلوه و شکوه بی نظری به منطقه داده است که می‌توان با کمی همکاری و تدیبر مشکلاتی از این قبیل را پشت سر گذاشت تا مردم با خیال راحت ، بدون ایجاد مزاحمت و ترافیک برای سایرین و کسبه محل از این مکان مقدس بازدید کنند و علاوه بر زیارت باعث رونق منطقه شوند و تجربه‌ی بی‌نظیر را در کنار خانواده داشته و  مهمان آستانه مقدس سیده ملک خاتون باشند.

 


عکاس و خبرنگار:آقای محمد ترابی
کد خبر: ۹۲۰۹
۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۹
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha