۲۰۲۰۰۹۱۰۹۹۲۴۹۸۰۱۳۷
 

عباس مقتدایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی تهران پرس با اشاره به پیش نویس مذاکرات وین عنوان کرد: آقای عراقچی پیش نویسی را با همکاری طرف‌های غربی تنظیم کرده است که آن پیش نویس هنوز از نظر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، مورد ارزیابی کامل قرار نگرفته است.

 

مقتدایی در ادامه عنوان کرد: در روزهای آینده مفاد این پیش‌نویس، مورد بازخوانی و تطبیق با قوانین جمهوری اسلامی ایران قرار خواهد گرفت.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به بدعهدی و زیاده خواهی آمریکایی‌ها اظهار داشت: ما نه مثل آمریکایی‌ها از سر نقض پیمان برآمده‌ایم و نه مانند کشورهای اروپایی رویکردهای فریبکاری و مکاری را در پیش گرفته‌ایم، بلکه همواره اعلام کرده‌ایم بر عهد و پیمان خود پایبند هستیم البته توقع نیز داریم که طرف مقابل میز از زیاده خواهی و فریبکاری دست بردارد.

 

مقتدایی با اشاره به قانون اقدام راهبردی مجلس بیان کرد: قانون اقدام راهبردی در مجلس یازدهم برای لغو کامل تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران به تصویب رسیده و دولت مکلف است آن را اجرا کند.

 

وی ادامه داد: ما در دور پنجم و ششم مذاکرات، دیدگاه‌های خود را مطرح کرده‌ایم. مواضع ما کاملا بر اساس حقوق بین‌الملل و موضوعات مبتنی بر‌ منافع کشورمان در کنار پذیرفتن مسئولیت بین‌المللی است. به همین جهت اکنون آمریکایی‌ها باید تصمیم بگیرند که آیا می خواهند بدعهدی کنند یا می خواهند نقض عهد خود را جبران کنند!

 

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه بدعهدی آمریکایی‌ها یعنی تداوم بی ثباتی در جهان و سوءاستفاده از نهادهای بین‌المللی، گفت: چنانچه آمریکایی‌ها از عدم توفیق در تحریم‌ها و فشار حداکثری به این نتیجه رسیده باشند که نمی توانند با زبان زور با ملت ایران صحبت کنند، در چنین حالتی است که ما به آنها اجازه می‌دهیم به روندهای برجامی بازگردند.

 

مقتدایی با بیان اینکه ما حسن نیت خود را نشان داده‌ایم و به عهد و پیمان خود نیز پایبند بوده‌ایم، عنوان‌کرد: اما صبر جمهوری اسلامی ایران ابدی نیست و ما این صبر راهبردی را برای این اتخاذ کرده‌ایم تا بتوانیم منافع بیشتری را برای ملت های منطقه و خودمان حاصل کنیم و براساس این‌ منافع تا وقتی که لازم باشد اقدامات حقوق بین‌الملل را دنبال می‌کنیم.

 

وی با تاکید بر اینکه هنوز منافع ملت ایران به طور کامل از سوی طرف مقابل رعایت نشده است، عنوان کرد: طرف‌های مقابل در مذاکرات ادعا می‌کنند که بخشی از تحریم‌ها را مرتفع خواهند کرد، اما در مقام عمل این اتفاق نمی افتد.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت: پذیرفتنی نیست که ما به مفاد برجام به نحو کامل‌ عمل کنیم اما طرف مقابل زمینه بهره‌مندی ایران از منافع برجام را ایجاد نکند.

 

مقتدایی با بیان اینکه غربی‌ها در موضوع برجام با استانداردهای دوگانه عمل می‌کنند، عنوان کرد: غربی‌ها از یک سو با آمریکای بدعهد همکاری می‌کنند و از سوی دیگر با ایران که بیشترین میزان همکاری با آژانس را داشته است، قلندرانه و غیرمنطقی برخورد می‌کنند‌. اما کشور مستقلی مثل ایران نمی پذیرد که با زبان زور با او سخن گفته شود.

 

 

انتهای پیام/الف
کد خبر: ۹۱۴۷
۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha