۲۲۴۹۸
به گزارش گروه اجتماعی تهران پرس؛ محمد نفریه امروز در آیین اهدای  ۱۰۰۰ دستگاه اکسیژن‌ساز به مراکز سالمندان تحت نظارت با حضور وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور و ساتیا دورایسوامی نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد افزود: ۸۰۰ دستگاه اکسیژن‌ساز بین ۱۸ استان بین مراکز نگهداری سالمندان از سراسر کشور توزیع شده و به محض رسیدن ۲۰۰ دستگاه باقیمانده، آنها نیز در ۱۳ استان توزیع خواهند شد.

وی با اشاره به ۶ دستگاه که برای آیین افتتاح در محل بهزیستی نگهداری شده، گفت: بقیه دستگاه‌های اکسیژن ساز در مراکز مستقر شده است و این ۶ دستگاه نیز بعد از پایین مراسم بین مراکز توزیع خواهد شد.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: اکنون بیش از یکهزار مرکز در کشور برای نگهداری سالمندان، معلولان و بیماران روان مزمن فعالیت دارند که بیش از ۳۵۰ مرکز برای سالمندان هستند. دستگاه‌های اکسیژن ساز پس از مراکز سالمندان بین مراکزی توزیع شده‌اند که جمعیت بیشتری سالمند دارند.

نفریه تاکید کرد: دستگاه‌های اکسیژن‌ساز همین الان در حال بهره برداری است و امیدواریم بتوانیم خدمات خود را به گروه سالمندان در کشور توسعه دهیم.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: با شروع پاندمی کرونا در جهان با هشدار وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی کشور کمیته بیماری واگیردار تشکیل داد. این اقدام دو ماه بعد از اینکه اولین مورد مثبت کرونا در ایران شناسایی شد، انجام گرفت برای همین توسط پزشکان در این کمیته اقدامات پیشگیرانه انجام شد.  اولین بخشنامه کرونا نیز یک ماه قبل از اینکه اولین مورد مثبت در ایران شناسایی شود، صادر شد که ۶ دستورالعمل بهداشتی داست.

نفریه با بیان اینکه طی بهمن‌ماه سال ۹۸،  سه بخشنامه صادر شد، افزود: این امر پنج روز قبل از اولین مورد شناسایی‌شده بود.  بهزیستی داوطلبانه همه مراکز را وارد قرنطینه خودخواسته کرد. بیش از ۹۰ پروتکل در مراکز بهزیستی از مراکز سالمندان تا شیرخوارگاه‌ها از مراکز اقامتی تا آموزشی و توانبخشی با همکاری وزارت بهداشت انجام شد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه بیماری کرونا هزینه مراکز ما را زیاد کرد از نهادهای ملی و بین‌المللی استمداد طلبیدیم. با همکاری نهادهایی مانند بنیاد مستضفان و ستاد فرمان امام و دیگر سازمان ها اقدامات خوبی در مراکز انجام شد. اولین سازمان بین المللی که کمک‌های خود را به ما ارزانی کرد صندوق ملل جمعیت متحد و بعد یونیسف بود.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: میزان مرگ و میر در مراکز تحت پوشش بهزیستی به دلیل اقدامات پیشگیرانه نسبت به نرم جهانی و حتی نسبت به کشورهای جهان اول بسیار پایین تر و قابل تامل تر بود مثلا اقدام برای آموزش از راه مجازی دور کودکان معلول توسط سازمان جهانی بهداشت در منطقه تقدیر شد.

نفریه افزود: در دوران کرونا، واکسیناسیون مراکز سالمندان در اولولیت قرار گرفت و تقریبا صد در صد مراکز بهزیستی واکسینه شدند. به طور متوسط همه مراکز ۸۰ درصد دوز اول و ۶۰ درصد دوز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند و در حال حاضر میزان ابتلا و مرگ و میر بسیار کم شده است.

کبیری نماینده صندوق جمعیت ملل متحد نیز در این برنامه گفت: از برنامه‌ریزی برای تاب‌آوری گروهی که در بسیاری از جوامع، تنها می‌مانند، تحت تاثیر قرار گرفتم. کارهای انجام‌شده در بهزیستی برای نجات زندگی این سالمندان، قابل تحسین است. به‌حداقل رساندن مرگ و میر در آسایشگاه‌ها کار بسیار سختی بوده است اما نشان می‌دهد ظرفیت بهزیستی چقدر بالا است که این نرخ را کاهش داده است.

وی با تحسین توزیع دستگاه ها با سرعت بالا از سوی سازمان بهزیستی کشور قول داد که ۲۰۰ دستگاه باقیمانده در گمرک به زودی ترخیص خواهد شد.

انتهای پیام
کد خبر: ۹۱۲۵
۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۸
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha