۳۴۹۱۹۳۸
 

به گزارش تهران پرس، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز(چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت با اشاره به سالگرد ۲۳ تیر روز انعقاد برجام گفت: روز ۲۳ تیر ماه سال ۹۴ بود که ما به توافق رسیدیم و به همین دلیل این روز به عنوان روز گفتگو و تعامل سازنده نامگذاری شد.

 

روحانی تاکید کرد: یکی از اهداف مهم برای دولت یازدهم و دوازدهم، احقاق حق ملت در زمینه مسائل فناوری‌های مدرن، تجارت، اقتصاد و فعالیت‌های اقتصادی و تولید بود که این هدف اصلی در دولت یازدهم انجام و در دولت داوزدهم هم تکرار شد.

 

وی تاکید کرد: برخی مسائل در سال‌های گذشته در جامعه وجود داشت که به ذهن مردم این چنین آمده بود که قطعنامه هایی در سازمان ملل تصویب شده و ذیل فصل ۷ هم قرار دارد و دیگر کاری نمی‌توان کرد.

 

رئیس‌جمهور گفت: کاری که دولت یازدهم انجام داد و در تاریخ کشور ما بعنوان یک فعالیت ارزشمند و حرکت مهم در فعالیت‌های سیاسی و بین‌الملل ثبت است اینکه ما در ۱۰۰ روز اول توانستیم به یک توافق موقتی با ۱+۵ برسیم و با این توافق ادامه تحریم‌ها متوقف شد.

 

روحانی در ادامه گفت: می‌توان از طریق گفتگو و تعامل سازنده مسائل پیچیده و مهمی که بین کشور ما و کشورهای بزرگ وجود دارد را حل و فصل کرد. یک فکری بود که با مذاکره این گره باز نمی‌شود و در نهایت باید در میدان زورآزمایی مسائل را حل کنیم.

 

وی ادامه داد: ما توانستیم در سال‌های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ سرمایه ها را جذب کنیم و پتروشیمی و پالایشگاه را توسعه دهیم و باعث شد که بتوانیم در جنگ اقتصادی بایستیم.

 

رئیس‌جمهور تاکید کرد: برخی می‌گویند ممکن است دنیا توافق را بشکند. قرآن به پیامبر می‌گوید هر عهدی با کفار می‌بندید آنها می‌شکنند. خب یک آدم مجنون در آمریکا آمد و تحت فشار اسرائیل، عربستان، افراطیون آمریکا و ضدانقلاب قرار گرفت. به ترامپ گفتند اگر تو از برجام بیرون بیایی، برجام باقی نمی‌ماند چراکه ایران هم از برجام خارج می‌شود و دیگر کسی تو را مقصر نمی‌ماند.

 

روحانی گفت: ترامپ در این مساله فریب خورد. ترامپ به هیچکدام از اهدافش نرسید چراکه می خواستند اقتصاد ایران فروبپاشد.

 

وی با بیان اینکه صنعت هسته ای ما باقی ماند، گفت: آنها می‌خواستند فردو کاملا تعطیل شود. اینها در سایه ایستادگی ملت بود چراکه مذاکره پشتوانه می‌خواهد.

 

رئیس جمهور با بیان اینکه آنچه ما در سایه مذاکره می‌خواستیم بدست آوردیم، گفت: امروز زندگی مردم کاملا تحت فشار است. کار آسانی نیست وقتی درآمد ۶۰ میلیارد دلاری کشور حذف می‌شود، بتوان کشور را اداره کرد.

 

روحانی با تاکید بر اینکه در سال باید ۴۰ تا ۵۰ میلیارد واردات داشته باشیم، گفت: مردم باید بدانند همه مشکلاتی که امروز داریم برای این است که واردات به موقع انجام نمی‌شود.

 

وی تاکید کرد: چرا وقتی تیم ملی مذاکرات در مذاکرات پیروز می‌شود سخت‌مان است که کف بزنیم! می گویند دولت کاری نکرده است؛ دروغ شاخدار می گویند که در دولت یازدهم و دوازدهم کاری نشده؛ دروغ به نظام نبندید و حرف ناروا نزنید.

 

روحانی افزود: اگر سه گل زده شد و یک گل خوردیم ما پیروزی قطعی داریم. چرا وقتی تیم ملی ما در مذاکرات پیروز می شود چرا برایمان سخت است کف بزنیم و تعظیم کنیم؟ این جناح و آن جناح ندارد.

رئیس جمهور تصریح کرد: اگر اصل ۶۰ لطمه نمی‌خورد‌که در آذرماه لطمه خورد، و اگر ۱۱ آذر لطمه نمی خوردیم در اسفند ماه برجام تکمیل شده بود و مردم عید و فروردین دیگری می دیدند.

 

روحانی خاطرنشان کرد: امروز سفره‌ای آماده است، هرچند فرصت را از دولت دوازدهم گرفتند اما امیدواریم دولت سیزدهم نتیجه بگیرد. ما امید داریم به قول خود عمل کنیم. در تحریم کارهایی که باید انجام دادیم و اگر مردم گزارش وزیر خارجه را بخوانند متوجه می‌شوند.

روحانی گفت: مذاکره بدون هدایت‌های رهبر انقلاب و مقاومت‌های مردم به نتیجه نمی‌رسید.

 

 

منبع: مهر

 

انتهای پیام/الف
کد خبر: ۹۰۲۴
۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha