thumbs_b_c_faa078441b8afe5658e88c6ca85f889d
 

فریدون عباسی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی تهران پرس با بیان اینکه مشکل قطعی های مکرر برق قابل پیش بینی بود، عنوان کرد: از ابتدای مجلس یازدهم با بررسی که انجام دادیم متوجه کمبود توجه به سرمایه گذاری در تولید برق شدیم.

 

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: طی برگزاری جلسات متعدد سعی کردیم مشکلات موجود را استخراج کرده و در قانون بودجه در جهت رفع آنها قدم برداریم.

 

 

وضعیت فعلی صنعت برق ناشی از مشکل مدیریتی است

عباسی عنوان کرد: وضعیت فعلی صنعت برق به مشکل مدیریتی در کشور بر می گردد. به این دلیل که آینده نگری درخصوص تولید برق کافی صورت نگرفته است و دستگاه های اجرایی نیز متناسب با کشاورزی و یا تولید صنعتی اقدامی نکردند.

 

وی بیان کرد: اگر می خواهیم تولید را بالا ببریم به آب نیاز داریم ودر این راستا اگر تاکید بر برقی شدن چاه ها است، بایستی مراقب نیروگاه های برق نیز باشیم. چراکه نمی شود از این موجودی چاه ها را برقی کنیم.

 

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: بایستی متناسب با افزایش سطح استفاده جامعه از وسایل برقی، به فکر توسعه نیروگاهی باشیم. ضمن آنکه اگر کشورهای اطراف ما نیاز به برق دارند و صادرات برق نیز برای ما صرفه اقتصادی دارد به فکر تولید و یا ساخت نیروگاه باشیم.

 

 

رمزارزها؛ نفعی برای عموم جامعه ندارد

عباسی با اشاره به موضوع رمزارزها نیز بیان کرد: رمز ارزها از جمله پدیده هایی است که عده ای برای کسب منفعت شخصی به سمت آن هجوم برده اند و می خواهند با هزینه کم، سرمایه زیادی را به چنگ بیاورند.

 

وی ادامه داد: پدیده رمزارزها به دلیل ارزانی گاز و برق در کشور رخ می دهد. ازاین جهت عده ای، دستگاه های پرمصرفِ دست دوم را از کشورهای خارجی وارد می کنند و کارگاه یا مجتمع راکدی را تبدیل به مراکز رمزارز می کنند.

 

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: نزدیک به ۲۰۰۰مگاوات دستگاه برای رمز ارز چه مجاز و چه غیرمجاز در نظر گرفته شده است که این مسئله تولیدی که منجر به منافع مردم شود، نیست.

 

عباسی بیان کرد: یک عده خاصی چون دستگاه های دولتی از این رمزارزها فایده می برند و در جهت حل مشکلات خود به دلیل محدودیت های انتقال پول توسط کانال های رسمی بانکی از ارز دیجیتال استفاده می کنند.

 

وی با بیان اینکه دولت برای رمزارزها برنامه هماهنگ ندارد، گفت: اگر نقل و انتقال پولی وجود دارد، بانک مرکزی باید به صورت رسمی و یا درجاهایی رمز ارز تولید کند و مشخص باشد که منافع اشخاص در این نیست.

 

 

بهای مصرفی برق به نیروگاه های برق تخصیص یابد

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به روند تولید برق در کشور عنوان کرد: پولی که از مردم برای بهای مصرفی برق گرفته می شود باید به نیروگاه ها تخصیص داده شود تا آنها اتلاف شبکه را کم کنند، تعمیرات لازم را انجام دهند و تعهدات خود را به پیمانکاران عملی کنند.اما این اتفاق نمی افتد و اجازه فعالیت به بخش خصوصی به دلیل نوسانات و نوعی لاابالی گری در تصمیم گیری، داده نمی شود.

 

عباسی اظهار داشت: این مشکلات ناشی از مشکل مدیریتی و نشناختن موضوع است؛ یعنی دولتمردان نفهمیده‌اند که تولید صنعتی و کشاورزی نیازمند برق است و بر مبانی نظری غلط، اقدام به سرمایه گذاری در توسعه نیروگاه ها نکردند و با یک خیال واهی مدعی شدند که ما مصرف را مدیریت می کنیم.

 

وی با اشاره به امکان پیش بینی گرمای فعلی کشور و کمبود برق افزود: دولتمردان ما علی رغم ادعاهایشان به هیچ وجه به داده های هواشناسی درباره گرمای هوا توجهی نکرده اند تا بتوانند به موقع فکر و تدبیری درست اتخاذ کنند.

 

 

لزوم توجه دولت به نیروگاه هسته ای، انرژی خورشیدی و باد

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: اکنون زمان گذشته است و نمی شود برق اضافه ای خلق کرد مگر اینکه از خارج وارد کنیم. البته دولت اقداماتی انجام داده است اما باید این اقدامات پیشگیرانه انجام می شد و نمی گذاشت به  مرحله خاموشی برسد.

 

عباسی تصریح کرد: عدم استفاده از برق آبی با توجه به بارندگی کم، قدم برنداشتن دولت در توسعه صنعت هسته ای به بهانه های واهی که برق هسته ای گران است- علیرغم نظر متخصصان امر که تاکید بر کارا بودن نیروگاه هسته ای در پایداری شبکه و تنظیم فرکانس دارند- و عدم فعالیت موثر در حوزه انرژیِ خورشیدی و باد، موجب وقوع چنین وضعیتی در کشور شده است.

 

وی در ادامه تاکید کرد: توسعه انرژی خورشیدی و بادی لازم است، اما در کنار آن بایستی در مواقعی که باد نمی وزد و یا خورشید نیست و با تاریکی مواجه هستیم، نیروگاه هسته ای جایگزین این منابع تولید برق شود.

 

عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم دولت جدید بعد از روی کار آمدن بگویند موجودی چیست و چه چیزی را تحویل می گیرند و از آن به بعد نیز می خواهند چه اقدامی انجام دهند. باوجود اینکه کم کاری و سوءمدیریت در این دولت وجود داشته، مشکلات را گردن گذشته نیندازند و برای نجات مردم از وضعیت موجود راهکاری بیندیشند و سعی کنند یک توسعه متوازن داشته باشند تا دیگر به وضعیت گذشته برنگردیم.

 

 

انتهای پیام/الف
کد خبر: ۸۹۱۲
۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۲
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha