۱۳۹۷۰۹۲۰۱۳۴۸۰۷۶۲۵۱۶۱۱۳۹۶۴
 

حجت الاسلام علی سرلک عضو هیئت علمی دانشگاه هنر در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر تهران پرس عنوان کرد: یک جامعه پویا و متعالی، جامعه‌ای است که آرامش در آن وجود داشته باشد؛ لذا مولد‌های آرامش و آن چیزی که آرامش را به وجود می‌آورد، باید در جامعه فعال باشند.

 

سرلک ادامه داد: یکی از مهمترین منابعی که ایجاد آرامش می‌کند، استحکام خانواده است و اینکه روابط انسان‌ها در صحنه اجتماع در بخش‌های کاری و علمی برمبنای روابط انسانی باشد نه روابط جنسیتی. اگر روابط جنسیتی شد و بین زن و مرد پالس‌ها و پیام‌های جنسیتی رد و بدل شد، آن جامعه به تلاطم و ناآرامی و به نوعی رفتار‌های بیمارگونه نزدیک می‌شود.

 

 

پوشش؛ ابزار ایجاد آرامش در جامعه/ مراحل چهارگانه حجاب 

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر با بیان اینکه حجاب و عفاف روابط انسان‌ها را بر اساس روابط انسانی شکل می‌دهد، گفت: پوشش یک ابزار برای ایجاد آرامش در جامعه است و اذهان و افکار را از تلاطم‌های نابجا نجات می‌دهد. البته ممکن است یک جامعه‌ای از این جهت آرامش داشته باشد، اما از جهات دیگری به تلاطم و ناآرامی برسد.

 

سرلک با بیان اینکه جوامعی که برای رشد و پیشرفت طرحی دارند، باید نسبت به متغیر روابط انسانی زن و مرد هم یک برنامه‌ریزی جدی داشته باشند، افزود: هدف گذاری اسلام در مسئله پوشش نیز برای این است که اذیت و ایذایی در کار نباشد. البته پوشش مرحله چهارم حفظ این روابط انسانی قرار دارد و سه مرحله قبل شامل گویش و کلام، لباس، تماس و رفتار است.

 

 

مسئولیت گریزی، تلاطم و ناپایداری اجتماعی نتیجه عدم توجه به روابط انسانی در جامعه

وی در توضیح بیشتر بیان کرد: رعایت حجاب باید در تمام چهار مرحله مدیریت و برنامه‌ریزی شود. اگر این اتفاق بیفتد، حتما جامعه بیشتر به سمت مسئولیت پذیری و خانواده، سوق پیدا می‌کند. تشکیل زندگی، پذیرش مسئولیت‌های خانوادگی نیز طبیعی‌تر نمود می‌یابد و به تعبیر قرآن «مودت و رحمتی» که ویژگی اصلی یک خانواده طبیعی است، بیشتر به چشم می‌خورد.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اظهار داشت: اگر فضای انسانی فضایی پر از پیام‌های جنسیتی باشد، آن وقت شاهد مسئولیت گریزی، تلاطم و ناپایداری در خانواده و افزایش طلاق‌های حقوقی و طلاق‌های عاطفی خواهیم بود و آسیب‌های دیگری که از این رهگذر ایجاد خواهد شد.

 

سرلک با اشاره به نحوه حضور افراد در فضای مجازی عنوان کرد: امروز فضای مجازی دیگر فضای مجازی نیست، بلکه کاملا تبدیل به یک فضای حقیقی شده است. فقط ظرف بروز و ابراز افراد متفاوت می‌شود.

 

وی با تاکید بر اینکه بایستی درمقوله ایجاد فرهنگ عفاف و حجاب کار‌های بسیار جدی انجام داد، گفت: اصل این است که به خانواده به معنای واقعی کلمه اصالت داد و در این راستا ازدواج بهنگام و آگاهانه صورت گیرد. زمانی که روابط خانوادگی نیز یک روابط گرم، جذاب و پویا باشد، خلائی باقی نمی‌ماند تا محیط‌های دیگری کنجکاو برانگیز و یا تحریک برانگیز باشد.

 

 

الزامات مراعات‌ها و دقت‌ها در فضای مجازی

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر در ادامه تاکید کرد: البته در فضای مجازی نیز؛ طبیعتا مراعات‌ها و دقت ها، در جزئیاتی، چون پروفایل، استیکر‌ها و در نوع چت‌ها از موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

سرلک با اشاره به نقش هنرمندان در عرصه فرهنگ اظهار داشت: هنرمندان با بینش عمیق هنری، با تولیدات موثر و تمایل آفرین هنری خود به عنوان نمونه در سریال ها، سینما، در طراحی لباس، در فضای رفتار هنرمندان می‌توانند تاثیرگذار باشند؛ لذا اگر یک جامعه‌ای بخواهد به فرهنگی دست پیدا کند، دروازه و پل ورود آن هنر است.

 

وی با ابراز تاسف از اینکه به اندازه کافی تولیدات موثر و فراوان هنری در کشور وجود ندارد، گفت: هنرمندان بزرگی در مجموعه‌های گوناگون داریم، اما نیاز متراکم و متنوع بسیار فراوان در بحث هنر داریم که اقتضا می‌کند در هنر سرمایه گذاری بیشتری بکنیم.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر در ادامه خاطرنشان کرد: دولتمردان نیز باید به هنر به عنوان یک تفنن و یک زائده نگاه نکنند. بلکه به مسئله هنر و هنرمند با یک نگاه جامع، عمیق و درست که مبتنی بر فلسفه متعالی شناخت انسان باشد و موجب پرورش و تعالی انسان شود، نگریسته شود تا در حوزه‌هایی مانند حجاب، خانواده، موضوعات اخلاقی و انسانی دیگر شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

 

 

انتهای پیام/الف
کد خبر: ۸۹۷۸
۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha