۱۶۴۶۱۰۱۶۶
به گزارش تهران پرس؛ اعضای شورای اسلامی شهر تهران در سیصد و هشتمین جلسه شورا، به بررسی شصت و پنجمین صورتجلسه کمیسیون فرعی نامگذاری شورای شهر تهران پرداختند و با رای و نظر خود آن را تایید کردند؛ از این رو نیم نگاهی به زندگی‌نامه و شخصیت این چهره ها می پردازیم.

در بین اسامی نامگذاری شده و یا تغییر نام معابر اسامی بزرگانی از جمله «علی دایی»، سردار حاج «احمد متوسلیان» و اسامی چندین تن از روزنامه نگاران از جمله جاوید الاثر «کاظم اخوان» خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و دیگر مشاهیر ادب و هنر به گوش می رسید.


بزرگراه «فتح» به نام متوسلیان

در جریان قرائت شصت و پنجمین صورتجلسه کمیسیون فرعی نامگذاری شورای اسلامی شهر تهران، یکی از پیشنهادات، نامگذاری بزرگراه فتح به نام حاج احمد متوسلیان بود که اعلام شد چون هنوز خبری از شهادت این فرمانده در دست نیست و بیش از سه دهه در اسارت نیروهای اسرائیل است، از عنوان شهید برای این نامگذاری استفاده نشد.

«احمد متوسلیان» در ۱۵ فروردین ۱۳۳۲ در یکی از محلات جنوب شهر تهران به دنیا آمد و دوران تحصیل ابتدایی را در دبستان اسلامی مصطفوی به پایان رساند و ضمن تحصیل، به پدرش در بازار تهران در شغل شیرینی‌فروشی کمک می‌کرد؛ وی پس از پایان دوره ابتدایی، وارد هنرستان صنعتی شد و در سال۱۳۵۱ دیپلم گرفت.

او سپس به خدمت سربازی اعزام شد و در شیراز دوره تخصصی تانک را گذراند و پس از آن، به سرپل ذهاب اعزام شد؛ او در سال ۱۳۵۶ در رشته مهندسی الکترونیک دانشگاه علم و صنعت ایران پذیرفته شد.

احمد متوسلیان فرمانده لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله در جنگ ایران و عراق بود و وی یکی از چهار فرد ربوده شده ایران در لبنان در سال ۱۳۶۱ است که بعد از گذشت ۳۹ سال هنوز از سرنوشت او و همراهانش خبری نیست.


بلوار بی‌نام غربی کنار مجموعه آزادی به نام علی دایی

پیشنهاد دیگری که در این جلسه ارایه شد، نامگذاری بلوار بی‌نام غربی کنار مجموعه آزادی به نام علی دایی بود و اعلام شد که این پیشنهاد با درخواست جمعی از روزنامه نگاران و خبرنگاران ورزشی نویس و به دلیل جایگاه و شهرت این فوتبالیست سابق تیم ملی در جهان و در سال های اخیر در شبکه های اجتماعی مطرح می شود.

اما «علی دایی» کیست؟ شاید کمتر کسی باشد که با نام این اسطوره فوتبال ایران و آقای گل جهان آشنایی نداشته باشد؛ او در سایر کشورها و در بین طرفداران ورزش فوتبال محبوب است.

دایی زاده ۱۴ بهمن ۱۳۴۸ و بازیکن بازنشسته فوتبال تیم ملی ایران و باشگاه پرسپولیس است که علاوه بر بازی در لیگ برتر ایران، سابقه حضور در لیگ‌های ستارگان قطر، امارات و بوندسلیگا آلمان را هم در کارنامه دارد؛ او بهترین گلزن تاریخ تیم ملی ایران و دوشادوش «کریستیانو رونالدو» آقای گل جهان به‌شمار می‌رود؛ در نظرسنجی‌های سایت ای‌اف‌سی بهترین مهاجم تاریخ جام ملت‌های آسیا و نیز بهترین مهاجم بعد از انقلاب در ایران انتخاب شد.

همچنین نام وی از سوی ای‌اس‌پی‌ان در لیست ۱۰ بازیکن برتر تاریخ فوتبال آسیا قرار گرفته‌است و با زدن ۱۰۹ گل در ۱۴۸ بازی ملی، رکورد بیشترین گلِ زده در بازی‌های ملی فوتبال مردان جهان را داشته است و با زدن ۱۴ گل، رکورد بیشترین گلزنی را در ادوار جام ملت‌های آسیا در اختیار دارد.

اکنون با موافقت شورای شهر تهران، بلوار بی نام غربی کنار مجموعه آزادی به نام این فوتبالیت محبوب نامگذاری شده است.


۱۰ کوچه به نام اهالی فرهنگ و خبرنگاران خورد 

در این جلسه شورای شهر تهران، تعدادی از کوچه‌های خیابان قائم مقام فراهانی در منطقه ۶ تهران به تناسب حوزه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نام شماری از اهالی فرهنگ و رسانه و خبرنگاران شهید پیشنهاد شد.

در این زمینه برای کوچه های یکم، سوم، پنجم، هفتم، دوم، چهارم، ششم، هشتم، دهم و دوازدهم در خیابان قائم مقام فراهانی اسامی بزرگانی همچون، «نسیم شمال» شاعر و روزنامه نگار پراوزه دوره پهلوی اول که به شهادت رسید، «میرزا صالح شیرازی» از چهره های اولیه مطبوعات ایران، «صدیقه دولت آبادی»، «مریم عمید سمنانی» ۲ روزنامه نگاری که در نشر فرهنگ روزنامه نگاری کرده و زحمات زیادی کشیدند؛ پیشنهاد شده است.

همچنین کوچه چهارم در خیابان قائم مقام فراهانی به نام «کیومرث صابری فومنی» که با نام «گل آقا» شهرت دارد، کوچه ششم به نام «کاظم اخوان» خبرنگار شهیدی که در معیت سردار بزرگ اسلام حاج احمد متوسلیان به اسارت نیروهای اسرائیلی درآمده بود و کوچه هشتم به نام «احمد بورقانی» چهره نامدار روزنامه نگار معاصر ایران از همکاران مجلس ششم، کوچه دهم و دوازدهم به نام «ادیب الممالک فراهانی» و «یوسف اعتصام الملک» پدر پروین اعتصامی که ایشان نیز روزنامه نگار بودند، تغییر نام خواهند یافت.

در راستای نامگذاری خیابان ها به نام بانوان و بنا به درخواست خانم های شورای شهر، کوچه رضا واقع در منطقه ۳ بنام «مجتهده بانو نصرت امین اصفهانی» و کوچه حافظ در منطقه ۱۱ بنام «طوبی آزموده» تغییر نام می یابند.

بانو «نصرت امین اصفهانی» از نویسندگان شهیر ایرانی است که در سال ۱۲۶۵ به دنیا آمد و از زنان فقیه و مجتهد دنیای اسلامی و از اساتید حوزه علمیه اصفهان بود. وی در اصفهان به تحصیل پرداخت و به مراتب علمی والایی رسید و بالاخره به دریافت اجازه اجتهاد نائل شد.

وی عمر خود را یکسره به تالیف و تدریس گذراند و تالیفات متعددی همچون سیر و سلوک در روش اولیاء، مخزن العرفان و ۱۵ جلد تفسیر کامل قرآنی دارد که جملگی به نام یک بانوی ایرانی منتشر می شد. این بانوی گرانقدر در سال ۱۳۶۲ شمسی درگذشت.

همچنین «طوبی آزموده» مؤسس دبستان ناموس بود و این مدرسه را با پشتکار و مبارزه حفظ کرد؛ او نخستین دبیرستان دخترانه در تهران را نیز در سال ۱۳۰۷ تأسیس کرد. این بانوی بزرگوار در سال ۱۳۱۵ در سن ۶۰ سالگی درگذشت.

در این جلسه شورای شهر تهران همچنین از تصمیم این کمیسیون برای تغییر نام خیابان «لادن» در منطقه ۲ بنام «خلخال»، کوچه «شقایق» در منطقه ۲ بنام «نمین»، کوچه «کاج» در منطقه ۲ بنام «بیجار»، خیابان «شقایق» در منطقه ۶ بنام «فومنات» و کوچه «نصر» در منطقه ۶ بنام «صومعه سرا» خبر داد.

اعضا شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه با ۱۴ رای موافقت خود را با این نامگذاری ها و تغییرنام ها اعلام کردند.

از "متوسلیان" و "اخوان" تا "علی دایی" روی خیابان‌های پایتخت

کمیسیون فرعی نامگذاری را چقدر می شناسیم؟  

کمیسیون نامگذاری شورای اسلامی شهرT کمیسیونی فرعی به منظور نامگذاری و تغییر نام شهرک‌ها، خیابان ها، کوی‌ها، ‌میادین، بازارها، سرای‌ها، گذرگاه ها، پردیس‌ها، بوستان ها، کوچه‌ها، بن‌بست‌ها و اماکن عمومی در داخل حوزه شهری تهران در کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیست‌شهری شورای اسلامی پایتخت است که با حضور سه نفر از اعضای کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیست‌شهری، رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر تهران، مدیرکل روابط عمومی و بین‌الملل شورای اسلامی شهر تهران، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری تهران و یک نفر نماینده منتخب از سوی فرهنگستان زبان و ادب فارسی تشکیل می‌شود.

جلسات کمیسیون با حضور ۲ سوم اعضا رسمیت خواهد یافت و مصوبات آن با رأی اکثریت اعضای حاضر معتبر و پس از پیشنهاد به شورا و تصویب آن در صحن علنی شورا قابل اجرا خواهد بود؛ دبیرخانه این کمیسیون در اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری تهران است و مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری تهران به عنوان دبیر کمیسیون تعیین می‌شود.

جلسات کمیسیون به ضرورت هر ۱۵ روز یک‌بار در محل شورای اسلامی شهر تهران تشکیل می شود و صورت جلسات کمیسیون باید در دفتر مخصوص ثبت و به امضای اعضای حاضر در هر جلسه برسد.

ارائه پیشنهاد جهت نامگذاری یا تغییر نام معابر و اماکن عمومی شهر تهران به کمیسیون مربوط در شورای اسلامی شهر تهران آزاد و دبیرخانه کمیسیون موظف به دریافت و ثبت کلیه پیشنهادهای رسیده و طرح آن در جلسات مربوط و اعلام نتیجه به اشخاص حقیقی یا حقوقی پیشنهاد دهنده است.

هم‌چنین به منظور سهولت در انجام امور کارشناسی و تسریع در فرآیند نامگذاری و تغییر نام معابر، این کمیسیون موظف است نسبت به تشکیل کمیته‌های کارشناسی و نامگذاری و تغییر نام معابر و اماکن عمومی در هر منطقه شهرداری تهران با حضور شهردار منطقه (رئیس کمیته)، مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه (دبیر کمیته)، یک نفر نماینده از انجمن‌های شورایاری محلات منطقه (در صورتی که انجمن‌های شورایاری در آن منطقه تشکیل شده باشد) با معرفی ستاد اجرایی انجمن‌های شورایاری،  یک نفر نماینده تام‌الاختیار بنیاد شهید انقلاب اسلامی تهران که منطقه شهرداری در حوزه آن بنیاد قرار دارد، امام جماعت یکی از مساجد منطقه با معرفی شورای هماهنگی امور مساجد تهران، یک نفر کارشناس مطلع امور اجتماعی ـ فرهنگی آشنا به تاریخ و ادبیات به انتخاب و معرفی شهردار منطقه، با اولویت اساتید دانشگاه یا فرهنگیانی که در همان منطقه ساکن باشد و نماینده تام‌الاختیار فرماندهی ناحیه مقاومت بسیج که منطقه شهرداری در حوزه آن فرماندهی قرار دارد، اقدام کند.
کد خبر: ۸۸۴۲
۱۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha