۱۳۹۹۰۹۱۹۰۰۰۳۸۲_Test_PhotoN
گروه اقتصادی تهران پرس_مصطفی قهرمانی؛ تورم شدید در بازار مسکن و عدم توانایی مالی مردم برای خرید و حتی اجازه مسکن به یکی از موضوعات و دغدغه های اصلی جامعه تبدیل شده است، به طوری که اگر تا چند سال گذشته می شد که با پس انداز پول و اخذ وام بانکی صاحب خانه شد، این امر در تهران به یکی از محالات برای قشر متوسط و ضعیف تبدیل شده است. متاسفانه در طول دوران ۸ ساله دولت حسن روحانی شاهد ساخت و ساز در کشورمان نبودیم و آخوندی وزیر وقت مسکن و شهرسازی در مصاحبه های مختلف اعلام کرده بود که مفتخر است که باعث پیشرفت مسکن مهر نشده است و از سوی دیگر در دوران تصدی اش در این وزارتخانه، مانع از ساخت و ساز مسکن در سطح کشور شد و همین امر باعث شد که امروز در تهران و کلانشهرها با کاهش عرضه مسکن و افزایش تقاضا مواجه شویم و همین امر باعث افزایش قیمت نجومی مسکن در کشور شد.


زمانی که دولت حسن روحانی روی کار آمد متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در تهران حدود ۳ میلیون تومان بود و هم اکنون بر اساس آخرین گزارش‌های بانک مرکزی متوسط قیمت مسکن در تهران به ۳۰ میلیون تومان نزدیک شده‌است. در این میان وقتی مقامات حوزه مسکن قیمت هر متر مسکن ملی را کمتر از ۴ میلیون تومان ارزیابی می‌کنند، مشخص است که گرانی زمین در ایران به یک مشکل اساسی در حوزه ساخت و ساز و اسکان تبدیل شده‌است.

به طور کلی دو عامل قیمت زمین و هزینه مصالح و خدمات ساختمانی، هزینه ساخت ساختمان‌های مسکونی را تشکیل می‌دهند که قیمت زمین به ویژه در شهر‌های بزرگ، نقش پررنگ‌تری در تعیین هزینه‌های ساخت دارد. آنطور که تاکنون وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده، در سطح کل کشور، سهم زمین در هزینه‌های تمام‌شده مسکن در سال ۱۳۸۴ حدود ۴۷ درصد بوده که در سال ۱۳۹۲ به ۵۶ درصد افزایش یافته‌است، البته پیش‌بینی می‌شود با توجه به محدودیت زمین این روند افزایشی باشد.

هزینه ساخت هر متر مسکن در سال ۹۲ حدود ۵۰۰ هزار تومان

در حالی که پیش از این سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران هزینه ساخت هر مترمربع واحد مسکونی را برای سال ۹۲ در پایتخت رقمی معادل ۶۴۰ هزار تومان اعلام کرده‌بود، سازمان نظام مهندسی کشور، این رقم را برای کل کشور مترمربعی ۵۰۰ هزار تومان تعیین کرده که به این ترتیب، ساخت‌وساز در تهران حداقل ۲۸ درصد گران‌تر از سایر شهر‌ها برآورد شد.

این تعرفه، برای ساختمان‌های سه تا پنج طبقه اعلام شده‌است. بر این اساس، هزینه ساخت هر مترمربع واحد مسکونی در اکثر ساخت‌وساز‌های پایتخت که در سه تا پنج طبقه احداث می‌شود، از سوی نظام مهندسی تهران مترمربعی ۶۰۰ هزار تومان برای سال ۹۲ اعلام شده‌است.

هزینه ساخت مسکن در سال ۱۴۰۰

بر اساس اعلام سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان که هر سال جدول هزینه‌های ساخت هر مترمربع واحد مسکونی را در تهران به تفکیک تراکم و تعداد طبقات و بر اساس بخشنامه سازمان برنامه‌وبودجه، تنظیم و ابلاغ می‌کند، قیمت ساخت هر مترمربع ساختمان در سال ۱۴۰۰ برای واحد‌های یک تا پنج طبقه حدوداً متری ۳ میلیون تومان و بین شش تا ۱۰ طبقه متری ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ۱۱ تا ۱۴ طبقه حدوداً متری ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ۱۵ طبقه به بالا متری ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده‌است.


با این همه، آمار‌های به دست آمده در خرداد ماه سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که هزینه ساخت و ساز در شهر‌های بزرگی مانند تهران و مشهد به ازای یک مترمربع زیربنا به حدود ۶ میلیون تومان رسیده‌است. آنچه باید مورد نظر قرار بگیرد این است که این مبلغ فقط هزینه ساخت و ساز است و هزینه عوارض شهرداری، بیمه، نظام مهندسی و سایر سازمان‌ها را نیز باید به مبلغ فوق اضافه کرد که با احتساب آن‌ها حداقل به ۶ الی ۷ میلیون تومان خواهد رسید.

۶۰۰ هزار خانه خالی در تهران!/ بودجه ۱۴۰۰ جوابگوی ساخت سالانه یک میلیون مسکن نیست

این روزها تورم شدید و نجومی در بازار مسکن مشاهده می کنیم و در طول دو سال گذشته قیمت مسکن با رشد چشمگیری مواجه شده است و همین امر باعث شده که خریداران برای خرید مسکن، با مشکلات عدیده ای روبرو شوند، به خصوص در شهر تهران که قیمت ها با رشد شدیدتری روبرو بوده است و با حضور دلالان در بازار مسکن، هر فردی یک قیمتی برای مسکن خود مشخص کرده و شاهد نابسامانی در بازار مسکن هستیم.

محمد سرگزی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار  تهران پرس با بیان اینکه اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی تا حد زیادی می تواند مانع از احتکار مسکن شود، تاکید کرد: متاسفانه افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی کشورمان باعث شده که شاهد افزایش قیمت مسکن در تهران و کلانشهرها باشیم و قیمت ها آنقدر نجومی شده که با حقوق های امروزی نمی توان اقدام به خرید مسکن کرد و به همین دلیل، مجلس شورای اسلامی در اولین قدم، طرح اخذ مالیات بر خانه های خالی را به تصویب رساند تا از این طریق مانع از فعالیت دلالان در بازار مسکن شود و این سودجویان با احتکار مسکن، مانع از عرضه مسکن در بازار نشوند چرا که این روند، افزایش قیمت را به دلیل افزایش تقاضا به دنبال دارد.

وی معتقد است این طرح بعد از تصویب مجلس، توسط دولت ابلاغ شده است و دلالانی که از عرضه مسکن در بازار خودداری می کنند، مالیات سنگین باید پرداخت کنند و این عمل باعث می شودکه مسکن خود را در بازار جهت فروش و یا رهن و اجاره عرضه کنند.

۲ میلیون و ۸۰۰ هزار خانه خالی در کشور!

براساس گفته عضو کمیسیون عمران مجلس، پدیده احتکار مسکن باعث شده که به آماری بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار خانه خالی در سراسر کشور برسیم که این امر باعث تشدید شکاف میان عرضه و تقاضا شده است و سهم تهران، ۶۰۰ هزار خانه خالی است و همین امر باعث شد که نمایندگان مجلس بر تصویب طرح اخذ مالیات بر خانه های خالی تاکید داشته باشند و یقینا اجرای این طرح می تواند تا حدی تورم موجود در حوزه مسکن را کاهش دهد.


سرگزی ادامه داد: متاسفانه در طول سال های گذشته به دلیل نگاه سیاسی به حوزه مسکن به خصوص در دوران آخوندی وزیر راه و شهرسازی وقت، مسکن زیادی در سطح کشور ساخته شد و همین امر باعث شد که امروز با کاهش عرضه مسکن در کشور مواجه شویم و به دنبال آن، قیمت مسکن افزایش چشمگیری داشته است که مجلس برای حل این مشکل، طرح جهش تولید و تامین مسکن را پیشنهاد داده است که اجرای آن باعث می شود که دولت با در اختیار قرار دادن زمین ارزان و رایگان و همچنین مصالح ساختمانی ارزان قیمت، باعث ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور شود.

اعتبار ۲ هزار میلیاردی جوابگوی اجرای طرح جهش تولید مسکن نیست

وی با بیان اینکه باید تسهیلات ویژه ای برای ساخت مسکن در کشور لحاظ شود، افزود: طرح جهش تولید و تامین مسکن که از سوی مجلس مطرح شده است، در صورت تصویب نهایی می تواند مهمترین عامل برای افزایش تولید مسکن در کشور باشد و نیاز است که دولت در بودجه ۱۴۰۰ اعتبار ویژه ای به این امر اختصاص دهد اما متاسفانه می بینیم که اعتبار ۲ هزار میلیاردی برای بازآفرینی شهری و طرح اقدام ملی مسکن در بودجه ۱۴۰۰ که توسط دولت ارائه شده است، جوابگوی طرح جهش تولید مسکن نیست و برای اجرای این طرح اعتباری حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان نیاز است.

متوسط قیمت مسکن در تهران فاجعه است

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌و‌گو با تهران پرس با بیان اینکه عمده شهروندان تهرانی قدرت خرید مسکن ندارند، گفت: طبق آخرین گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت هر متر مسکن در تهران قریب به ۳۰ میلیون تومان رسیده است که این موضوع در نوع خودش یک فاجعه است، چرا که مردم با حقوق های پایین هرگز توانایی خرید مسکن را در تهران نخواهند داشت و همچنان شاهد رشد پدیده اجاره نشینی در تهران خواهیم بود.

وی ادامه داد: متاسفانه نرخ اجاره خانه هم در تهران سر به فلک کشیده است و بعد از نوروز، قطعا با افزایش قیمت دوباره اجاره خانه ها مواجه خواهیم بود و مستاجران هر سال بار بیشتری را باید بر دوش بکشند و عدم برنامه ریزی مسئولان دولتی برای حل مشکلات مسکن و مستاجران باعث شده که مردم با مشکلات عدیده ای دست به گریبان شوند.


نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه با اشاره به اینکه مردم اسیر سیاست های اشتباه و غلط مسئولان دولتی و به ویژه وزارت راه و شهرسازی شده اند، معتقد است که فقط حقوق های نجومی می تواند باعث خرید مسکن با قیمت های نجومی شود و عمده مردم که با حقوق های کارمندی و کارگری امورات خود را می گذرانند، همچنان باید حسرت به دل بمانند که بتوانند توانایی خرید خانه داشته باشد و متاسفانه خرید خانه در حاشیه های شهرتهران هم با افزایش قیمت روبرو بوده است.

به اعتقاد وی، سیاست های غلط یک وزیر در وزارت راه و شهرسازی در طول ۷ سال باعث شد که امروز در موضوع مسکن به اینجا برسیم و به جای اینکه سالانه یک میلیون مسکن در کشورمان ساخته شود، کار ساخت و ساز تعطیل شد و این موضوع باعث شد که امروز با افزایش تقاضا و کاهش عرضه روبرو باشیم و از سوی دیگر دلالان بر طبل افزایش قیمت ها می کوبند و این موضوع هم باعث تشدید قیمت خانه درتهران و کلانشهرها شده است.

این نماینده مردم تهران معتقد است که هر سال باید ۲۰۰ هزار واحد روستایی در کشور مقاوم سازی می شد اما به دلیل سیاست های غلط یک وزیر، این کار صورت نگرفت و به همین دلیل یک زلزله کوچک باعث تخریب زیاد در روستاهای کشورمان می شود و جان هموطنان روستایی را با خطر مواجه می کند

کاهش ۳ درصدی قیمت مسکن در پایتخت با اخذ «مالیات بر خانه های خالی»

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون جهش و رونق تولید مجلس در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی تهران پرس با اشاره به کاهش قیمت مسکن در شهر تهران گفت: اجرای طرح اخذ مالیات بر خانه های خالی در شهر تهران باعث شد که شاهد کاهش قیمت مسکن در تهران و کلانشهرها باشیم و این در حالی است که همه ساله در خرداد ماه شاهد تورم شدید در حوزه مسکن بودیم اما امسال این موضوع تکرار نخواهد شد.

وی با بیان اینکه اخذ مالیات بر خانه های خالی باعث باعث ترمز افزایش قیمت مسکن در تهران شد، ادامه داد: طبق گفته مسئولان بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی، اجرای قانون اخذ مالیات بر خانه های خالی باعث شد که همچنان شاهد کاهش قیمت مسکن در تهران باشیم و از سوی دیگر، باید تلاش کرد که با سیاست افزایش تولید مسکن در تهران، باعث افزایش عرضه و کاهش قیمت ها شد.به گفته زارع، متاسفانه بعد از سال ۹۷ شاهد تورم شدید در بازارهای کشور هستیم که موضوع مسکن هم از این موضوع جدا نبود اما بحمدالله مجلس شورای اسلامی در تلاش است با وضع سیاست هایی، مانع از افزایش قیمت مسکن شود و یقینا اجرای طرح تولید جهش مسکن می تواند بیش از پیش امید را در دل مردم در زمینه خانه دار شدن، زنده کند.


سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت و جهش تولید مجلس معتقد است متوسط قیمت خرید و فروش واحدهای مسکونی شهر تهران در فروردین ماه سال ۱۴۰۰ نسبت به ماه قبل از آن بیش از ۳ درصد کاهش یافته است و امیدوارم که اجرای چنین طرح هایی باعث کاهش بیشتری در حوزه مسکن شود تا اقشار ضعیف جامعه هم بتوانند صاحب خانه شوند.

تورم بازار مسکن ناشی از بی‌تدبیری در مدیریت شهری است

مهدی چمران کاندید منتخب شورای شهر تهران در یادداشتی اینستاگرامی تورم موجود در بازار مسکن را ناشی از بی‌تدبیری مدیریت شهری دانست.

وی در این یادداشت آورده است: طبق اعلام بانک مرکزی، در ۱۲ ماه پارسال قیمت متوسط ساختمان در شهر تهران ۳/۸۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

قاعدتا تورم بالا و افزایش همه قیمت‌ها به افزایش ساختمان نیز می‌انجامد ولی چرا ۸۰ در صد.


سیاست‌های عجیب و شکست‌خورده وزارت راه و شهرسازی در متوقف ساختن ساختمان‌سازی و عدم تدبیر یا بی‌تدبیری مدیریت شهری و عدم پایبندی به ترغیب و تسهیل ساخت و ساز مورد نیاز مردم به افزایش لجام‌گسیخته قیمت‌های مسکن کمک کرد و توقف مستمر پروژه‌های عمرانی شهر و ساختمان‌سازی را سبب شد.

در ادامه این یادداشت آمده است: شورای شهر و شهرداری بایستی با برنامه‌ریزی درست به تسهیل ساختمان‌سازی روی آورند و شورای کارآمد و جهادی می‌تواند این معضل را حل نماید.

باید دلالان را از بازار مسکن حذف کنیم

فرهاد بیضایی کارشناس حوزه مسکن در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی تهران پرس با بیان اینکه اخذ مالیات از خانه های خالی یکی از روش های موثر برای ساماندهی بازار مسکن بوده است، گفت: تا زمانی که سوداگران و دلالان در بازار مسکن حضور دارند، شاهد نوسانات قیمت در حوزه مسکن خواهیم بود اما اخذ مالیات بر خانه های خالی که توسط مجلس به تصویب رسیده است، می تواند عاملی برای کاهش انگیزه دلالان برای خرید خانه و پدیده احتکار برای افزایش قیمتش باشد.

وی ادامه داد: طرح اخذ مالیات بر خانه های خالی باعث می شود که اگر یک دلال اقدام به خرید خانه کرد اما آن را نفروخت و یا اینکه به عنوان رهن و اجاره در بازار عرضه نکرد، در طول سال محتمل مالیات های سنگین شود و به همین دلیل او مجبور است که مسکن خود را در بازار عرضه کند و این گونه شاهد افزایش عرضه مسکن در بازار خواهیم بود.

این کارشناس حوزه مسکن گفت: باید کاری کرد که نگاه غیرمصرفی از حوزه مسکن برداشته شود و فقط مصرف کنندگان اصلی اقدام به خرید خانه کنند و تا زمانی که دلالان در این بازار رخنه کرده باشند، نمی توانیم امیدی به کاهش قیمت مسکن در تهران و کلانشهرها داشته باشیم.


بیضایی گفت: مسئولان باید نظارت کافی بر بازار مسکن و قیمت مصالح ساختمانی داشته باشند چرا که رها شدن این بازار باعث قیمت گذاری سلیقه ای و افزایش تورم در حوزه مسکن خواهد شد و باید نظارت کافی در این خصوص وجود داشته باشد تا مصالح ساختمانی همچون سیمان که در داخل کشورمان تولید می شود، با قیمت دلار محاسبه و به فروش نرسد چرا که برای تولید آن، از یارانه انرژِی استفاده شده است.

دولت عملکرد مناسبی در اجرای طرح جهش تولید مسکن ندارد

محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی در خصوص تصویب طرح جهش تولید و تامین مسکن و مزایای اجرای آن توسط دولت، گفت: طرح جهش تولید و تامین مسکن طرح فاخری است و افرادی که این طرح را تهیه کرده‌اند همانند آقای نیکزاد با چالش‌ها و نقاط قوت بازار مسکن آشنا هستند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ساخت یک میلیون واحد مسکونی در طرح جهش تولید و تامین مسکن پیش‌بینی شده است، عنوان کرد: در همه جای دنیا مسکن از جمله مشاغل و اقداماتی است که نیازمند حمایت دولتی بوده و جهش تولید مسکن رونق ۵۰۰ شاخه شغل را به همراه دارد و موجب اشتغالزایی بسیار زیادی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه اجرای طرح جهش تولید و تامین مسکن احتکار مسکن را بی‌معنا می‌کند، عنوان کرد: هر کجا که عرضه کاهش پیدا کند شاهد احتکار می‌شویم، اگر روند احداث مسکن مهر در سطح کشور ادامه پیدا می‌کرد هیچ زمانی دچار کمبود مسکن و شرایط فعلی نمی‌شدیم.


نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تجربه نشان داده است که دولت فعلی در اجرای اقدامات جهادی عملکرد مناسبی ندارد، تصریح کرد: امیدواریم دولت بعدی پس از روی کار آمدن اجرای طرح جهش تولید و تامین مسکن و برطرف کردن مشکلات به وجود آمده در این زمینه را در اولویت قرار دهد.

طرح جهش تولید مسکن، می تواند عاملی برای بهبود بحران مسکن باشد

بیش از یک سالی می شود که مجلس شورای اسلامی، طرح جهش تولید مسکن را پیشنهاد کرده است و برای تصویب نهایی آن، جلسات متعددی را با کارشناسان حوزه اقتصادی و مسئولان دولتی برگزار نموده است؛ طرحی که به پشتوانه آن دولت مکلف می شود که سالانه ساخت یک میلیون مسکن در کشور را کلید بزند و از سوی دیگر، با در اختیار قرار دادن زمین رایگان و همچنین مصالح ساختمانی با قیمت دولتی، باعث شود که مسکن با قیمت پایین در اختیار افرادی که تا به امروز موفق به خرید مسکن نشده اند، قرار بگیرد اما گویا دولت فعلی، انگیزه کافی برای اجرای این طرح را ندارد و باید در انتظار بود تا دولت جدید با ریاست آیت الله رئیسی، تا چه اندازه مصمم در اجرای این طرح خواهد بود تا امید تازه ای در دل مستاجران و اقشار ضعیف جامعه باشد.

انتهای پیام/
کد خبر: ۸۵۰۳
۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha