به گزارش خبرنگار تهران پرس، «عمارت امیرسلیمانی» در جنوب ‌شرق تهران، واقع در  منطقه ۱۵ و در همسایگی کوه بی‌بی  شهربانو قرار گرفته‌است.

این بنای دو طبقه با نمایی سفید و آبی رنگ در دل بوستان بزرگ آزادگان، قرار دارد.

این جاذبه تاریخی در ضلع غربی بوستان بزرگ آزدگان محله مشیریه، یکی از آثار تاریخی دوران قاجار می باشد که می تواند یادآور خاطرات دوران گذشته ی قاجار برای بازدیدکنندگان باشد.

عمارت امیر سلیمانی، عمارتیست پنهان از دید بازدیدکنندگان در میان شلوغی‌های جنوب ‌شرق و نیازمند توجه بیشتر که در دوران کرونا بیشتر از گذشته از دید مسئولین پنهان مانده است.

برای پیدا کردن عمارت امیر سلیمانی ابتدا باید از بزرگراه آزادگان وارد محله مشیریه شد سپس باید به بوستان بزرگ آزادگان که در مقابل بوستان پردیس بانوان، قرار دارد وارد شده  در انتها به سمت پارکینگ بوستان در جهت غرب بوستان حرکت کرده که درآنجا دیوارها و ستوان های تراشیده ی این عمارت را می توان مشاهده کرد.

قدمت عمارت تاریخی امیر سلیمانی به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی اول برمی‌گردد.

 


 

کاخ سفید قاجار

 

این بنا متعلق به «امیرمصطفی امیرسلیمانی (مشیرالسلطنه) » فرزند عضدالملک از اعیان و محترمین تهران و رئیس ایل قاجار است. پدر امیر مصطفی امیر سلیمانی «علی ‌رضاخان عضدالملک »اولین نایب‌السلطنه احمدشاه قاجار و پسر موسی‌خان قاجار و از ایل قاجار بود که در دربار چند تن از شاهان قاجار خدمت می‌کرد.

آن زمان امیر سلیمانی عمارت خود را در باغی به وسعت ۱۲۰ هکتار که شامل شهرک رضویه، مشیریه، کیانشهر، میدان خراسان و... در جنوب‌شرق تهران و نزدیک کوه بی‌بی شهربانو بنا کرد که خان به همراه خانواده خود برای گذراندن تعطیلات و سرکشی از زمین های خود سالی یک بار به این مکان می آمدند.

 


 

به گفته ی یکی از کارمندان عمارت کوشک امیر سلیمانی : ((این عمارت ۱۰۵ سال پیش شاید هم بیشتر ساخته شده و در سال ۱۳۹۹ مجددا طی چند دوره مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.))

وی افزود: ((عمارت کوشک امیر سلیمانی با زیر بنای حدودا ۵۰۰ متر مربعی با حدود ۴۰ باغبان بنا شده است. زعفران، برنج و انواع میوه‌ها و همچنین پیست اسب سواری ، دامداری و دامپروری در این باغ وجود داشته است که از آن همه فعالیت و هیاهو الان فقط درختان سر به فلک کشیده کاج به چشم می خورد که قدمتی یک قرنی دارند . در زیر این عمارت قناتی پر از آب خنک و گوار وجود داشت که امروزه این قنات به دلایل نامشخصی خشک شده است.))

 


 

کوشک امیر سلیمانی بسیار چشمنواز بوده و معمار آن نامش پنهان است، پنج در چوبی با شیشه‌های رنگارنگ که در زمان تابش نور آفتاب جلوه بی نظیری را به رخ بازدید کننده می کشد در طبقه اول به کار رفته است با ورود به ساختمان نخستین چیزی که به چشم می‌آید، حوض دایره ای شکل و کوچکیست که با سرامیک های رنگارنگ تزئین شده است که در شبستان عمارت قرار دارد. برخلاف حوض بی جان بیرون عمارت ، این حوضچه لبریز از آب است و صدای شرشر آن سکوت داخل سالن را شکسته است.

اطراف حوضچه، دو اتاق روبه روی هم و در قرینه همدیگر به چشم می‌آید که درحال حاضر به کتابخانه تبدیل شده و در یک سال گذشته با اوج گیری کرونا تبدیل به انباری خالی از سکنه شده است در کناره‌های حوضچه دو راه‌ پله قرار دارد که به طبقه بالا راه دارد، طبقه بالا شاه‌نشین است، سالنی بزرگ اما خالی و بدون هیچ وسیله ای و جلو اتاق‌ها و دور تا دور ساختمان بالکن بزرگی است که از آنجا می‌توان به خوبی همه زوایای بوستان را تماشا کرد.

 





 

امروزه این بنای تاریخی زیر نظر معاونت اجتماعی شهرداری منطقه ۱۵ تهران قرار گرفته، که از نظر گردشگری می تواند فضای مناسبی برای دوستداران بنا های تاریخی باشد و به دلیل وجود بنا داخل بوستان برای علاقمندان به محیط زیست و طبیعت گردان نیز می تواند فضای مناسبی برای دورهمی های خانوادگی باشد.

 

عکاس: محمد ترابی
کد خبر: ۸۴۰۱
۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha