ظهره وند
 

ابوالفضل ظهره‌وند دیپلمات و سفیر سابق ایران در ایتالیا و افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی تهران پرس درباره راهبرد‌ها و راهکار‌های پیش روی دولت سیزدهم در وزارت خارجه بیان کرد: یکی از مهمترین مولفه‌ها برای موفقیت آقای رئیسی در عرصه سیاست خارجی، دستگاه وزارت خارجه و مدیریت حاکم بر آن است که بتواند از درون این سازمان را به خوبی راهبری و در جنبه‌های رویکردی آن‌ها را توجیه کند.

 

ظهره‌وند افزود: یکی از مشکلات این سال‌های وزارت خارجه -که باید از آن به عنوان یک آفت یاد کنیم- این بود که وزارت خارجه نتوانست رویکرد‌های متناسب و متناظر با رویکرد‌های انقلاب را در دستور کار قرار دهد. مدیریت وزارت خارجه در این سال‌ها درایت لازم را نداشت و حتی معتقد بوده که دیپلماسی قربانی میدان شده است که این تفکر وحشتناکی است.

 

تغییرات مدیریتی و رویکردی در وزارت خارجه بسیار اهمیت دارد

این دیپلمات کشورمان تصریح کرد: آقای رئیسی باید توجه کند که شخصیت‌ها و افراد مختلف به صورت مستقیم و غیرمستقیم در وزارت خارجه مداخلاتی را انجام می‌دهند و معمولا با توصیه، افراد را در وزارت خارجه نفوذ می‌دهند تا رئیس جمهور اجازه انجام تغییرات لازم را پیدا نکند؛ لذا آقای رئیسی باید وزیری را انتخاب کند که کاملا با خودشان همسو و همراه باشد.

 

سفیر سابق ایران در ایتالیا و افغانستان عنوان کرد: ایجاد تغییرات مدیریتی و رویکردی در وزارت خارجه بسیار اهمیت دارد؛ هرچند که تلاش‌های قوی برای عدم تحقق چنین کاری وجود دارد؛ زیرا هر نوع تغییر در مدیریت و رویکرد دستگاه وزارت خارجه هم راستا با آقای رئیسی، موجب از بین رفتن سازوکار‌های ضعیف و ناقص گذشته می‌شود. یعنی تغییرات مدیریتی دقیقا ایران را وارد عرصه بایسته و شایسته خود در عرصه منطقه و بین الملل می‌کند.

 

کلید پیروزی رئیسی در سیاست خارجی؛ وزارت خارجه و مدیر همسو با خود

ظهره‌وند تاکید کرد: آقای رئیسی باید بداند کلید پیروزی در عرصه سیاست خارجی، وزارت خارجه است و کلید اصلی در وزارت خارجه، مدیری همسو و هم راستا با رئیس جمهور است. از همین رو نباید اجازه دهد که گزینه وزیر خارجه را به او تحمیل کنند.

 

وی افزود: اکنون لابی‌ها برای معرفی گزینه وزارت خارجه شروع شده و برخی به دنبال این هستند که فرد همسو با افراد و جریان‌های متنفذ در وزارت خارجه را به رئیس جمهور منتخب معرفی کنند، لذا آقای رئیسی باید نسبت به این موضوع متوجه باشد. در غیر این صورت به وضعیت دولت‌های قبلی دچار خواهد شد که از همین ناحیه آسیب دیدند.

 

 

تفکر انقلاب؛ گمشده وزارت خارجه

این دیپلمات سابق کشورمان تصریح کرد: آن چیزی که در وزارت خارجه گمشده است، تفکر انقلاب است و اگر چنانچه مدیریت متحول شود، تمام ملاحظات مقام معظم رهبری و آقای رئیسی و انتظارات ملت اتفاق می‌افتد.

 

ظهره‌وند در پایان خاطرنشان کرد: بایستی هم سازمان وزارت خارجه از درون متحول شود و هم ماموریت‌ها و مسئولیت‌های خارجی تحول یابند. در غیر این صورت اگر در فرم و شکل باقی بمانیم و تنها ظاهر حفظ شود که حرکت ما در چارچوب سیاست‌های کلی است، در باطن همانی می‌شود که در یک نوار، باورهای و عقاید مکتوم خود را بیرون ریخته و گفتند ما قربانی میدان هستیم که این برای کشور فاجعه بود.

 

انتهای پیام/الف
کد خبر: ۸۳۱۰
۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha