۶۶۱۰۱۹۶_۷۳۱






به گزارش تهران پرس، محمد لسانی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: هشتک «رأی ـ بی ـ رأی»، نه به جمهوری اسلامی، سرنگونی و برانداز در زمان انتخابات از خارج از مرز‌ها برای تأثیرگذاری در مشارکت مردم هدایت می‌شد و ۴ تا ۵ کمپ منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای روی این هشتک‌ها متمرکز بودند و حدود ۱۰ هزار حساب هرکدام با ۲ تا ۳ هزار نفر در این هشتک‌ها فعالیت می‌کردند.


وی اضافه کرد: این هشتک‌ها یک جنبه شخصی مانند رأی ـ بی ـ رأی و یک جنبه تقابل با ساختار‌های حاکمیت مانند براندازی و سرنگونی داشت.


لسانی افزود:، اما ۱۷۰ هزار حساب در فضای مجازی داشتیم که موافق و مبلغ دعوت مردم به انتخابات بودند.


وی گفت: رسانه‌های فارسی زبان بیگانه متمرکز بر ایجاد یأس و ناامیدی در میان ایرانیان بودند، اما با حضور مردم در عرصه انتخابات تا حد زیادی شکست خوردند.


لسانی افزود: این رسانه‌ها به ویژه در فضای مجازی حتی با ترساندن مردم می‌خواستند میزان مشارکت را کاهش دهند و پس از انتخابات نیز در بازی با اعداد، مشارکت شهروندان تهرانی را به عنوان مشارکت ملی در انتخابات نشان دادند که این مسائل لزوم افزایش سواد رسانه‌ای مردم را نشان می‌دهد.


وی گفت: رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور بر اساس نظرسنجی‌هایی که انجام شده بود، بیشتر از همه روی کاهش مشارکت سرمایه گذاری کردند.


لسانی افزود: در انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال ۹۸ به دلیل ابتدای شیوع کرونا مشارکت ۴۲ درصد بود، اما در آن دوره رسانه‌های بیگانه مشارکت نکردن در انتخابات را تبلیغ نمی‌کردند، اما در این انتخابات برای بی اعتبار کردن رأی مردم، روی مشارکت دست گذاشتند.


وی گفت: ما به عنوان کشوری با مردم سالاری نوپا نباید برای تنبیه دولت‌های ناکارآمد در انتخابات شرکت نکنیم، زیرا مشارکت در انتخابات نماد عقلانیت و نخبگی است.


لسانی افزود: تمرکز اطلاعات ما خارج از دسترس میراث دیجیتال ایران است و حفاظت از میراث اطلاعات دیجیتالی ایرانیان مهم‌تر از میراث باستانی است.


وی گفت: اکنون تمرکز اطلاعات مردم ما روی پلتفرم‌های خارجی قرار دارد که موجب شده است برای هدایت افکار عمومی با مشکل روبرو باشیم.











لسانی افزود: امروز با هزاران دهکده سایبری روبرو هستیم و دوره قبیله گرایی سایبری کار را برای ما سخت کرده است.


وی گفت: مهمترین چالش قبیله گرایی سایبری، قربانی سازی چهره ها، اشخاص و حتی دولت آینده با راهبرد تولید تنفر است.


لسانی افزود: نیاز یک کشور مقتدر، به روز کردن الگوی مردم سالاری خود در عرصه مردم سالاری سایبری است.


وی گفت: امریکا با اشرافی که بر اطلاعات دیجیتالی شهروندان خود دارد هشتک‌هایی را که مغایر سیاست‌های آن باشد، پنهان می‌کند، اما در ایران ۴ هشتک ضد انتخابات اخیر، ترند شده بود.




 جنبش تحریم انتخابات شکست خورد 


سید مصطفی خوش چشم کارشناس مسائل سیاسی نیز در این برنامه گفت: شبکه‌های فارسی زبان بیگانه و حتی رسانه‌های خارجی به وسیله امریکایی‌ها برای ایجاد فشار حداکثری بر ایران هدایت می‌شوند تا بتوانند در وین امتیاز بگیرند و اینکه مذاکرات را پس از برگزاری انتخابات کشاندند به این دلیل بود که می‌خواستند محصول فشار حداکثری را در انتخابات به دست بیاورند.


وی افزود: اگر مشارکت کمتر از ۲۵ درصد بود جنبش تحریم نتیجه می‌داد، اما مشارکت ۴۸ و هشت دهم درصد جنبش تحریم را با شکست روبرو کرد و آن‌هایی که در داخل دنبال این جنبش رفتند وزن خود را ارزیابی کردند.


خوش چشم گفت: البته دانشگاه هاروارد پژوهشی را انجام داد که کرونا ۲۰ درصد در مشارکت مردم فرانسه در انتخابات ۲۰۲۰ این کشور تأثیر داشت و دیگر بررسی‌های مراکز معتبر بین المللی نیز نشان می‌دهد همه گیری کرونا ۹ تا ۱۱ درصد در مشارکت انتخابات تأثیر دارد بنابراین حداقل میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری کشورمان را باید ۶۰ درصد در نظر بگیریم که مشارکت ایده آلی است.


وی افزود: پس از انتخابات ریاست جمهوری روش کار رسانه‌های فارسی زبان خارجی عملیات روانی بلند مدت بر ضد دولت آقای رئیسی است تا توفیق آن را کم کنند و با جعل روایت آن را دولتی افراطی نشان دهند.


خوش چشم گفت: این رسانه‌ها می‌خواهند نقاط ضعف دولت آینده را برجسته و نقاط مثبت آن مانند مبارزه با فساد را کوچک نشان دهند.


وی افزود: دولت آقای رئیسی نیاز دارد برای حل سریع مشکلات، افکار عمومی جامعه را همراه کند، اما به دلیل اینکه دولت‌ها در بهره گیری از دیپلماسی عمومی و رسانه ای، ضعیف عمل می‌کنند ممکن است این کار با دشواری همراه شود.


خوش چشم گفت: نمونه ضعف دیپلماسی عمومی در دولت کنونی نقشه راه همکاری با چین است که به دست ضد انقلاب افتاد و روایت دروغی از آن گفته شد که روی افکار عمومی تأثیر گذاشت.





رئیس جمهور منتخب به طرح جامع برای هدایت افکار عمومی و دیپلماسی رسانه‌ای دارد 


وی افزود: رسانه‌های فارسی زبان خارجی در پی هدایت افکار عمومی و در دست گرفتن آن در دولت آقای رئیسی هستند بنابراین رئیس جمهور منتخب قبل از هر کار نیاز به طرح جامعی برای هدایت افکار عمومی و دیپلماسی رسانه‌ای و استفاده از مشاوران رسانه‌ای دارد.


خوش چشم گفت: رسانه‌های بیگانه از هم اکنون تبلیغ می‌کنند دولت آقای رئیسی دولتی انقلابی ــ افراطی است در حالی که بسیاری از جوانان اصلاح طلب برای پیروزی آقای رئیسی در انتخابات کار کردند و راهبردی که آقای رئیسی و جناح انقلاب اسلامی برای دیپلماسی خارجی دارد، تحول خواهی عظیم عقلانی است و این بر عکس آن چیزی است که طرف غربی و ضد انقلاب تبلیغ می‌کنند.


وی با بیان اینکه انقلابی گری بسیار بالاتر از اصلاح طلبی است، افزود: سالهاست که امریکایی‌ها در همه حوزه‌ها به ما فشار و هزینه برای ما درست می‌کنند بنابراین بخش زیادی از توجه ما در این ۲۰ سال به امریکایی‌ها جلب شده است و به بقیه دنیا بی توجه بوده ایم.


خوش چشم گفت: سیاست خارجی جناح انقلاب اسلامی باید راهبرد جامع نگر داشته باشد و به همه کشور‌ها توجه کند و در روابط اقتصادی، تعادل بخشی داشته باشد، چون در سیاست خارجی منفعلانه رفتار کرده ایم و به جای دیگری جز امریکا و چند کشور اروپایی توجه نکرده ایم.


خوش چشم گفت: باید از دیپلماسی عمومی استفاده کرد و قضیه روسیه و چین را به مردم توضیح داد.


وی افزود: در حالی که برخی فکر می‌کنند چینی‌ها می‌خواهند جزیره ما را بگیرند، اما نمی‌دانند پس از پیروزی بایدن، بزرگترین قرارداد سرمایه گذاری مشترک تاریخ را اروپایی‌ها با چین بستند که از نظر حجم و ارزش، رکورد زد.


خوش چشم گفت: چرا اعضای ناتو که باید با وجود بایدن بیشترین تقابل را با چین ایجاد کنند بزرگترین قرارداد اقتصادی تاریخ را با این کشور می‌بندند، اما برای افکار عمومی ما قصه‌هایی را از چین تعریف می‌کنند که در مقابل قرارداد با این کشور موضع گیری کنیم؟!


وی افزود: رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور و بیگانه چنان ذهنیتی در کشور ما ایجاد کرده اند که القا می‌کنند می‌توان با بزرگترین دشمن ایران بازی برد ـ برد داشت، اما با کشور دوستی که به ما کمک کرده است نمی‌توان بازی برد ـ برد انجام داد.


خوش چشم گفت: در مسأله قفقاز که ما هزینه‌های بسیاری دادیم اکنون روسیه و ترکیه بهره می‌برند و زمانی که روسیه، ترکیه را به دلیل سرنگونی هواپیمای جنگنده آن تحریم کرد به جای اینکه ایران تأمین کننده اصلی میوه و سبزیجات روسیه شود این اتفاق نیفتاد.


وی افزود: برخی می‌گفتند نمی‌شود و امریکای لاتین آن طرف دنیاست و به ما چه مربوط است، در حالی که سال گذشته چندین تانکر بنزین به ونزوئلا فرستاده و پول آن پیشاپیش گرفته شد و باید پرسید چطور در این ۶ سال این کار نکردید؟! در حالی که رکورد صادرات فرآورده‌های نفتی از اردیبهشت تا اسفند سال گذشته زده شد.













خوش چشم با بیان اینکه ۲۷ کشور تحریم شده وجود دارد که با آن‌ها تعامل و راهبرد جامع نگر نداشته ایم، گفت: این مسائل باید در راهبرد خارجی دولت آینده در نظر گرفته شود.


وی افزود: ۶۰ تا ۸۰ هزار هزار میلیارد تومان ثروت ایرانیان خارج نشین است که با تهیه برنامه می‌توانیم با آن‌ها کار کنیم.


خوش چشم گفت: در زمینه دیپلماسی عمومی، دیجیتالی و گردشگری حرکت نکرده ایم که باید در دولت آینده این کار انجام شود و نقشه راه سیاست خارجی، هدفمند و معطوف به اقتصاد باشد.


وی افزود: در زمینه اقتصادی، توجه به ظرفیت‌های داخلی می‌تواند ما را در مقابل تحریم‌ها مقاوم کند، اما برای رشد اقتصادی باید به روابط با همسایگان و به طرح‌های بین المللی مانند راهگذر جنوب به شمال، هند و اوراسیا و جاده ابریشم بپیوندیم.


خوش چشم گفت: منافع ۷۰ تا ۸۰ کشور درگیر این طرح هاست و اگر ما به آن بپیوندیم دیگر نمی‌توانند با تحریم‌ها کشورمان را منزوی کنند.






منبع: صداوسیما


انتهای پیام/الف








کد خبر: ۸۲۶۲
۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۸
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha