N82536287-71624563 (1)
به گزارش گروه سیاسی تهران پرس؛ همزمان با دستور عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور اخذ را در سراسر کشور از ساعت ۷ صبح روز جمعه ۲۸ خرداد آغاز شد و در حال برگزاری است.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا و انتخابات میان دوره مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری امروز برگزار می شود.

 

۰۲:۰۰؛ پایان رای گیری براساس اطلاعیه شماره ۳۰ وزارت کشور ۲ بامداد  اعلام شد و شمارش آرا در کلیه شعب اخذ رای آغاز گردید.

براساس اطلاعیه شماره ۳۰ وزارت کشور ۲ بامداد پایان رای گیری اعلام شد و شمارش آرا در کلیه شعب اخذ رای آغاز گردید.

۰۱:۳۰؛ رأی‌گیری تا زمان مراجعه کنندگان ادامه دارد

 هادی طحان نظیف عضو شورای نگهبان در صفحه شخصی توئیترش نوشت: گزارش های میدانی همچنان حکایت از حضور مردم پای صندوق های رای دارد و شورای نگهبان در کنار مردم. مشارکت عمومی و حق تعیین سرنوشت، سرمایه جمهوری اسلامی است.

۰۱:۱۰؛ انتشار نامه جعلی منتسب به رئیس ستاد آیت الله رئیسی

برخی کانال های تلگرامی دقایقی پیش نامه ای منصوب به علی نیکزاد رئیس ستادهای مردمی آیت الله رئیسی مبنی بر پیروزی قریب الوقوع کاندیدای دولت قوی منتشر کرده اند.

بر اساس کسب اطلاع خبرنگار دانا این نامه جعلی و با هدف تخریب یکی از کاندیداها ساخته و منتشر شده است.

۰۰:۳۶؛ تجمع بامدادی رای دهندگان در شعب اخذ رای

تجمع بامدادی رای دهندگان در شعب اخذ رای همچنان ادامه دارد و طبق اطلاعیه ستاد انتخابات کشور، اخذ رای در شعبه‌هایی که مراجعه کننده در آنها حضور دارد تا ساعت ۲ بامداد ادامه خواهد یافت.

۰۰:۱۶؛رأی گیری تا ساعت ۲ بامداد ادامه دارد

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۳۰،اعلام کرد: بر اساس توافق ستاد انتخابات کشور و هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی به آگاهی مردم شریف ایران اسلامی و همه عوامل اجرایی و نظارتی شعب اخذ رای می رساند:

با توجه به اینکه ساعت ۲۴ جمعه مورخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ مهلت اخذ رای به پایان رسیده است، بر اساس مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا کلیه شعب اخذ رای شهر هایی که دارای مراجعه کننده هستند می ‌توانند حداکثر تا ساعت ۲ بامداد به فعالیت خود ادامه دهند. سایر شعب در صورت اتمام رای گیری نسبت به شمارش آرا اقدام کنند.

۰۰:۱۲؛ مهلت سه روزه ارسال شکایات مردمی به شورای نگهبان

هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: کسانی از نحوه برگزاری انتخابات شکایت داردند ظرف مدت ۳ روز از تاریخ اخذ رأی مستندات خود را ارائه کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اطلاعیه شماره ۱۳ را صادر کرد.

در این اطلاعیه آمده است:کسانی از نحوه برگزاری انتخابات شکایت داشته باشند، می‌توانند ظرف مدت ۳ روز از تاریخ اخذ رأی، شکایت مستند خود را به هیئت‌های نظارت استان‌ها و شهرستان‌ها و یا دبیرخانه شورای نگهبان به نشانی تهران، خیابان امام خمینی، روبروی دانشکده افسری امام علی، خیابان فلسطین جنوبی، شورای نگهبان تسلیم کنند.

متن کامل این اطلاعیه بدین شرح است:

بدین وسیله ضمن تشکر از آحاد مردم شریف ایران اسلامی و کلیه هیئت‌های نظارت و اجرایی سراسر کشور به اطلاع می‌رساند در اجرای تبصره ۱ ماده ۸۰ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، چنان چه کسانی از نحوه برگزاری انتخابات شکایت داشته باشند، می‌توانند ظرف مدت ۳ روز از تاریخ اخذ رأی، شکایت مستند خود را به هیئت‌های نظارت استان‌ها و شهرستان‌ها و یا دبیرخانه شورای نگهبان به نشانی تهران، خیابان امام خمینی، روبروی دانشکده افسری امام علی، خیابان فلسطین جنوبی، شورای نگهبان تسلیم نمایند.

بدیهی است به استناد تبصره ۲ ماده ۸۰ همین قانون، شکایاتی قابل رسیدگی خواهد بود که مشخصات شاکی یا شاکیان شامل نام، نام خانوادگی، شغل، نشانی کامل، شماره تلفن و اصل امضای شاکی را داشته باشد.

همچنین مستند به تبصره ۳ ماده ۸۰ در صورتی که شاکی بدون دلیل و مدرک و مغرضانه داوطلبان انتخاباتی را متهم نماید و عمل شاکی عنوان افترا داشته باشد، قابل تعقیب و پیگیری است.

۰۰:۰۰؛انتخابات ریاست جمهوری تا ساعت ۲ بامداد تمدید شد

با مجوز ستاد ملی کرونا انتخابات ریاست جمهوری در شعب دارای مراجعه کننده تا ساعت ۲ بامداد تمدید شد.

 

۲۳:۵۰؛ سخنگوی شورای نگهبان: مسئولین شعب تا زمانی که مراجعه کننده حضور داشته باشد، مکلف به اخذ رای هستند

سخنگوی شورای نگهبان طی پیام در صفحه توئیترش نوشت: با هماهنگی مجدد با وزارت کشور تا زمانی که مراجعه کننده حضور داشته باشد، مسئولین شعب مکلف به اخذ رای هستند.

۲۳:۴۰؛درخواست محسن رضایی برای تمدید زمان انتخابات تا ساعت ٢ بامداد

محسن رضایی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری طی انتشار پیامی توئیتری خواستار تمدید زمان انتخابات تا ساعت ٢ بامداد روز شنبه شد.

در این پیام آمده است: با توجه به تقاضای اقشار مختلف مردم به ویژه هموطنان عزیز در بعضی مناطق روستایی و شهرهای کوچک، از وزارت کشور می خواهم در صورت امکان ساعت رای گیری را به مدت ۲ ساعت دیگر تمدید کند تا همه علاقمندان به تعیین سرنوشت کشور، امکان مشارکت در انتخابات را داشته باشند.

۲۳:۳۳؛ ستاد همتی خواستار تمدید رای‌گیری تا ساعت ۲ بامداد شد

رئیس ستاد انتخاباتی عبدالناصر همتی طی نگارش نامه ای به وزیر کشور،خواستار تمدید زمان رای گیری تا ساعت ۲ بامداد شد.

 

۲۳:۳۰؛ کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری: زمان رای‌گیری را تا ساعت ۲ بامداد تمدید کنید

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت:«‌گزارش‌های متعدد مردمی حاکی از استقبال گسترده مردم به مشارکت حداکثری و ازدحام در شعب اخذ رای در سراسر کشور است.

‌از وزیر کشور تقاضای تمدید زمان رای‌گیری تا ساعت ۲ بامداد را دارم.»

۲۳:۲۴؛ سخنگوی ناجا: آماده‌باش مأموران پلیس تا اعلام نتایج ادامه دارد

سردار مهدی حاجیان معاون اجتماعی و سخنگوی نیروی انتظامی در خصوص آخرین وضعیت امنیت انتخابات در کشور اظهار داشت: خوشبختانه حضور پرشور مردم در انتخابات را شاهد بوده و با تلاش و مجاهدت همکارانم هیچگونه مشکل امنیتی وجود ندارد.

سخنگوی ناجا با بیان اینکه۳۰۰ هزار مأمور ناجا و ۳۰۰ هزار نیروی احتیاط در آمادگی کامل برای تامین امنیت انتخابات هستند تصریح کرد: ماموران تا پایان زمان رأی گیری و شمارش آرا و اعلام نتایج در آماده‌باش صد در صدی خواهند بود.

سردار حاجیان خاطرنشان کرد: تدابیر انتظامی، امنیتی و ترافیکی لازم برای حضور هرچه باشکوه‌تر مردم در پای صندوق‌های رای اندیشیده شده است.

۲۳:۱۲؛ عرف:در صورت حضور مردم در شعبه‌ها، رای‌گیری تا ساعت ۲ تمدید می‌شود

«جمال عرف» روند مشارکت مردم در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را خوب ارزیابی کرد و افزود: وقتی صف ها و حضور هموطنان را ملاحظه می کنید می بینید که روند بسیار خوبی بود، اما باید صبر کرد تا تعرفه ها شمارش شود.

وی ادامه داد: پس از شمارش تعرفه ها، صورتجلسه تنظیم شده و سپس با ناظر به توافق می رسیم و نتایج اعلام می شود.

معاون سیاسی وزیر کشور در پاسخ به این پرسش که با توجه به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا احتمال تمدید رای گیری تا ساعت ۲ وجود دارد، گفت: اگر در شهرستان یا حوزه ای، مردم برای رای دادن حضور داشته باشند، حتما انتخابات تا ساعت ۲ بامداد تمدید می شود.

رییس ستاد انتخابات کشور همچنین در گفت وگویی تصریح کرد: آمار و ارقامی که در باره نتایج انتخابات از سوی منابع غیررسمی اعلام می‌شود به هیج وجه اعتبار ندارد و بیشتر شبیه تخمین و پیش گویی است و در صورت ایجاد مشکل وزارت کشور با متخلفان برخورد قانونی خواهد کرد.

وی اضافه کرد: نسبت به اعلام چنین آمارهایی به طور قطع باید رسیدگی شود. اگر اعلام این آمار منجر به مشکلات سیاسی و امنیتی شود اعلام کنندگان باید پاسخگو باشند.

عرف عنوان داشت: تنها مرجعی که باید رسما نتایج را اعلام کند وزارت کشور است. این وزارت‌خانه هم اعلام آمار را با هماهنگی هیات‌های نظارت مرکزی در شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی انجام خواهد داد.

رئیس ستاد انتخابات کشور افزود: خواهش من از همه عزیزان در رسانه‌ها این است که پیشگویی نکنند و در این مورد باعث ایجاد مشکلات نشوند. به لحاظ قانونی وزارت کشور مجبور است که موارد را پیگیری کند.

۲۳:۰۷؛ قالیباف:مشکلاتی در توزیع تعرفه وجود دارد

قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران در ستاد انتخابات کشور گفت : انتخابات یک فرایند حساس و پیچیده است. در همه جغرافیای کشور چه صندوق های ثابت چه سیار مشغول به کارند. هیات های اجرایی چه هیات های نظارت و چه رسانه ها چه دستگاه های امنیتی چه دستگاه هایی که سلامت و بهداشت را تامین می‌کنند، در همه کشور درگیر هستند تا انتخاباتی برگزار شود. در راس آن از مردم تشکر میکنم که در این شرایط کرونایی وقت گذاشتند در انتخابات شرکت کردند.

وی افزود :صبح من شاهد بودم در یکی از حوزه ها در حقیقت در آغاز کار یک اشکالی در احراز هویت آنلاین پیش آمده بود. در برخی حوزه ها تا ساعت ۱۰ این اشکال طول کشید. از جهت فنی مشکلی نبود اما عملا مجریانی که کار اجرا را می‌کردند منتظر تایید بودند که آفلاین کار کنند و اخلال ایجاد شد و مردم در صف منتظر شدند که این مشکل رفع شود.

قالیباف افزود: کمبود تعرفه در کشور نداریم اما توزیع تعرفه اشکالاتی دارد. همکاری خوبی بین بخش نظارتی و اجرایی بوده البته در حوزه شوراها نظارت مجلس مسئولیت داشت ولی در حوزه مجلس و خبرگان و ریاست جمهوری شورای نگهبان کارهای نظارتی را می‌کند.

رئیس مجلس با بیان اینکه برگزاری چهار انتخابات همزمان سختی خودش را دارد، گفت: این اشکالات با پیگیری حل می شود. اینها تاثیری در صحت انتخابات ندارد ولی بعضا مردم در هوای گرم در شروع کار در صف منتظر شدند و من به سهم خودم عذرخواهی می کنم.

قالیباف در مورد ابعاد ملی و بین المللی حضور مردم گفت : بدون شک انتخابات مظهر مردم سالاری دینی است. انتخابات بدون شک سرمایه بزرگ سیاسی و اجتماعی ماست. یک فرصت بزرگ در اختیار مردم است که بر همان اساس نقد هایی که به مردم سالاری دینی دارند مطرح کنند. یک پنجره تغییر مدیریتی کشور است، چه در حوزه محلی و شهرداری ها و چه در قوه مجریه در سطح ملی انجام شود.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: انتخابات، پنجره تغییر مدیریتی کشور در حوزه محلی و شهرداری ها و قوه مجریه است و اثرات ملی و بین المللی دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با ابراز امیدواری از اینکه دولت جدید بتواند به وعده هایی که داده عمل و به گلایه مندی مردم رسیدگی کند، خاطرنشان ساخت: شعب اخذ رأی تا ساعت ۱۲ شب باز بوده و طبق دستور ستاد مقابله با کرونا امکان تمدید آن تا ساعت ۲ و نیمه شب نیز وجود دارد لذا امیدواریم مشارکت مردم در انتخابات خوب باشد و دولت آینده با همراهی دو قوه دیگر کمک کنند تا با همدلی و همکاری پاسخ زحمات و حضور مردم را با کار درست و خوب بدهند.

۲۳:۰۶؛ اتمام رای گیری در روستاهای استان تهران در ساعت ۲۲/ رای گیری در شهرهای تهران ادامه دارد

شکراله حسن بیگی در مورد زمان رای گیری اظهار داشت: با توجه به تفویض اختیار به استانداران و هماهنگی با هیئت نظارت شورای نگهبان و هیئت نظارت مجلس و احصا نظرات فرمانداران کار رای گیری در روستاهای تهران در ساعت ۲۲ به اتمام رسید.

وی ادامه داد: البته رای گیری از افرادی که داخل شعبه هستند انجام می شود.

رئیس ستاد انتخابات استان تهران تاکید کرد: رای گیری در تمامی شهرهای استان تهران ادامه دارد.

۲۳:۰۱؛قالیباف از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد

همزمان با ادامه برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران، ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، نخستین میان‌دوره‌ای مجلس یازدهم و دومین میان‌دوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، دقایقی پیش از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد.

رئیس مجلس در این بازدید، ضمن تشکر و خداقوت به دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات، در جریان روند برگزاری انتخابات قرار گرفت.

۲۲:۵۰؛ پیام آیت‌الله جنتی خطاب به ناظران شورای نگهبان

آیت الله جنتی، دبیر شورای نگهبان خطاب به ناظران شورای نگهبان پیامی صادر کرد.

پیام آیت الله جنتی بشرح زیر است:

"فرزندان انقلابی‌ام

مجاهدت شما در سنگر نظارت بر انتخابات در این شرایط سخت و با وجود بیماری منحوس کرونا اگر با نیت الهی انجام شود یقینا اجر و پاداش بزرگی نزد خدای متعال دارد.

سفارش میکنم شما را به رعایت بی طرفی و اخلاق. در این ساعات پایانی کارتان را با اتقان کامل انجام دهید.

از صمیم قلب از حضور مسئولانه شما در عمل به وظیفه بزرگ امانتداری از آراء مردم تشکر و قدردانی می نمایم.

دعاگوی شما

احمد جنتی

۲۸ خرداد ۱۴۰۰"

۲۲:۴۲؛ درخواست شورای هماهنگی ستادهای مردمی رئیسی از شورای نگهبان جهت تمدید زمان رأی‌گیری

شورای هماهنگی ستادهای مردمی سید ابراهیم رئیسی، با ابراز تأسف از اختلالات پیش‌آمده در روند اخذ آرا از آحاد ملت غیور ایران اسلامی در آغازین‌ساعات شروع فرایند انتخابات، اطلاعیه‌ای صادر کرد.

متن این اطلاعیه به این شرح است:

امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام فرمود:

جَعَلَ اللهُ سُبحانَهُ حُقوقَ عِبادِهِ مُقَدَّمَهً لِحُقوقِهِ.

خداوند سبحان حقوق بندگانش را مقدمه رسیدن به حقوق خود قرار داده است.

متأسفانه گزارش‌های مختلف ارسالی به این ستاد، حاکی از آن است که صبح امروز و در دو ساعت اولیه آغاز رأی‌‎گیری، ارتباط سامانه‌های فنی رأی‌گیری الکترونیک با مرکز، حدود یکصد دقیقه قطع بوده و بنابراین با وجود استقبال کم‌سابقه مردم برای مشارکت در انتخابات و همچنین پاسخ به دعوت رهبر معظم انقلاب برای حضور پرشور در این رویداد مهم، شمار زیادی از مردم عزیز ایران، به‌رغم ساعت‌ها ایستادن در صفوف طولانی، موفق به دادن رأی خود نشدند.

شورای هماهنگی ستادهای مردمی سید ابراهیم رئیسی، با ابراز تأسف از اهمال مسؤولان اجرائی در این زمینه و همچنین با توجه به اهمیت بالای اخذ آرای تک‌تک هم‌میهنان عزیز، از شورای محترم نگهبان قانون اساسی می‌خواهد نسبت به تمدید زمان انتخابات تمهیدات لازم را فراهم آورد.

۲۲:۴۱؛ تمدید زمان رای گیری به مدت ۲ساعت تا ساعت ۲۴

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه ۲۹خود اعلام کرد: با موافقت وزیر کشور، زمان اخذ رای به مدت دو ساعت دیگر، یعنی تا ساعت ۲۴تمدید گردید.

متن کامل این اطلاعیه، بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ستاد انتخابات کشور

اطلاعیه شماره ۲۹

نظر به حضور گسترده هموطنان عزیز در شعب اخذ رای و تشخیص وزیر کشور، اخذ رای برای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، میاندوره ای مجلس شورای اسلامی و میاندوره ای مجلس خبرگان رهبری در کلیه شهرهای سراسر کشور به مدت دو ساعت دیگر، یعنی تا ساعت ۲۴ تمدید گردید.

۲۱:۵۵؛ ساعت اخذ رای تا ساعت ۲۴ امشب تمدید شد

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهان گفت: طبق هماهنگی انجام شده با وزارت کشور ساعت اخذ رای تا ساعت ۲۴ امشب تمدید شد.

 

۲۱:۴۶؛ موسوی:هرگونه گمانه‌زنی رسانه‌ای درباره میزان مشارکت، فاقد اعتبار است

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: میزان مشارکت مردم در انتخابات از طریق ستاد انتخابات کشور اعلام می‌شود و هرگونه گمانه‌زنی رسانه‌ای در باره میزان مشارکت، فاقد هرگونه استناد و اعتبار است.

سید اسماعیل موسوی دبیر ستاد انتخابات کشور در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص آمار و ارقام منتشر شده در برخی از رسانه‌ها در مورد میزان مشارکت مردم در انتخابات امروز تاکنون گفت: میزان مشارکت مردم در انتخابات صرفاً از طریق ستاد انتخابات کشور اعلام خواهد شد و هرگونه گمانه‌زنی رسانه‌ای در باره میزان مشارکت، فاقد هرگونه استناد و اعتبار است.

وی تأکید کرد: در خصوص اعلام آمار و ارقام میزان مشارکت در انتخابات، مردم صرفاً به اطلاعیه های رسمی ستاد انتخابات کشور توجه کنند.

۲۱:۱۲؛ اطلاعیه شماره ۲۸ ستاد انتخابات کشور صادر شد/ تمدید زمان رای گیری به مدت ۱ساعت تا ساعت ۲۲

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه ۲۸خود اعلام کرد: با موافقت وزیر کشور، زمان اخذ رای به مدت دو ساعت دیگر، یعنی تا ساعت ۲۲ تمدید گردید.

متن کامل این اطلاعیه، بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ستاد انتخابات کشور

اطلاعیه شماره ۲۸

نظر به استقبال گسترده هموطنان عزیز برای شرکت در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، میاندوره ای مجلس شورای اسلامی و میاندوره ای مجلس خبرگان رهبری و موافقت وزیر کشور، اخذ رای در کلیه شهرهای سراسر کشور به مدت یک ساعت دیگر، یعنی تا ساعت ۲۲ تمدید گردید.

همچنین تمدید یا عدم تمدید رای گیری در شعبات روستایی حسب مورد با تشخیص استاندار و با هماهنگی و موافقت هیات نظارت استان خواهد بود.

۲۱:۱۱؛ مشاور وزیر کشور: آمار منتشرشده در فضای مجازی صحت ندارد

روح الله جمعه ای مشاور وزیر کشور در توئیتی نوشت: برابر با قانون انتخابات تنها مرجع اعلام آمار رسمی میزان مشارکت، آرای ماخوذه نامزدها و ... وزارت کشور می باشد و هیچ یک از آمار منتشره در فضای مجازی صحت نداشته و مورد تائید نیست و تبعات ناشی از این اقدام غیرقانونی متوجه انتشاردهندگان اینگونه شایعات است.

۲۱:۰۶؛ شورای نگهبان: دریافت ۵۷۵۲ گزارش تخلف انتخاباتی

پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان اعلام کرد: از زمان آغاز رسمی فرآیند رای گیری تا ساعت ۱۹:۰۰ روز جمعه ۲۸ خرداد، ۵۷۵۲ مورد گزارش مردمی از تخلفات انتخاباتی در سامانه مردم ناظر ثبت شده است که از این میان تعداد ۷۷۸ شکایت بین ساعات ۱۶ الی ۱۹ توسط مردم به ثبت رسیده است.

گفتنی است از بین ۵۷۵۲ مورد گزارش ارسالی از آغاز فرآیند رای گیری تاکنون، ۲۸۹۹ مورد مربوط به عوامل اجرایی، ۷۱۹ مورد مربوط به داوطلبان، ۳۱۸ مورد مربوط به عوامل نظارتی و ۱۸۱۶ مورد در خصوص سایر تخلفات به ثبت رسیده است که که توسط کارشناسان ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات پیگیری و دنبال شده است.

به استحضار مردم شریف می‌رساند، نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و رسیدگی به تخلفات مربوط به آن، بر عهده شورای نگهبان نیست و مردم از ثبت شکایات نسبت به این انتخابات در سامانه مردم ناظر خودداری نمایند.

۲۰:۴۰بازدید سخنگوی قوه قضاییه از ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قصاییه از ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات شورای نگهبان بازدید کرد.

۲۰:۱۹؛ سخنگوی ستاد انتخابات کشور: می توانیم تا ساعت ۱۲ شب انتخابات را تمدید کنیم

سید اسماعیل موسوی درباره تمدید زمان انتخابات اظهار کرد: براساس قانون به مدت ده ساعت رای گیری را از ساعت ۷ صبح تا ۱۷ انجام داده و سپس دو ساعت تمدید کردیم. مجدد استان ها درخواست تمدید داشتند و ما هم انتخابات را تا ساعت ۲۱ تمدید کردیم. در ادامه هم اگر ضرورتی داشت، مجدد ساعت رای گیری تمدید می شود.

وی ادامه داد: تمدید مهلت رای گیری براساس هماهنگی وزارت کشور وشورای نگهبان انجام می شود. با توجه به اینکه انتخابات شوراهای اسلامی هم برگزار می شود، در روستاهایی که جمعیت کمتری دارند، ممکن است الان هم انتخابات به پایان رسیده باشند. برای تمدید مجدد ممکن است براساس شرایط استان ها یا شهرستان ها تصمیم گیری شود.

موسوی در پایان گفت: انتخابات را تا ساعت ۱۲ شب می توانیم تمدید کنیم و پس از آن ساعت، درهای شعبه را می بندیم و حداکثر تا ساعت ۲ بامداد از افراد داخل شعبه رای گیری انجام می شود.

۲۰:۰۳؛ رئیس ستاد انتخابات کشور: روند رای‌گیری به خوبی در حال انجام است

جمال عرف گفت: شاهد مشارکت خوب مردم در صحنه انتخابات هستیم؛ امیدواریم روند انتخابات به خوبی پیش برود و همانطور که مردم عزیز کشورمان از صبح امروز مشارکت خوبی داشتند، عصر امروز هم، مشارکت با شور و شعف بیشتری ادامه یابد.

وی ادامه داد: تاکنون گزارش‌های خوبی در خصوص رعایت دقیق و کامل شیوه نامه‌های بهداشتی از سوی مردم و مجریان انتخابات از شعب به ستاد انتخابات رسیده و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

۲۰:۰۱؛ آمار مشارکت تا ساعت ۱۹:۳۰ امروز؛ ۲۲ میلیون نفر

بر اساس اخبار رسیده، میزان تا ساعت ۱۹:۳۰ امروز میزان افراد احراز صلاحیت شده برای شرکت در انتخابات از مرز ۲۲ میلیون عبور کرد.

با آغاز موج جدید حضور مردم برای شرکت در انتخابات در ساعات پایانی رای گیری، میزان مشارکت افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد.

۱۹:۵۴؛ کدخدایی: شکایت‌هایی درباره کمبود تعرفه‌ها واصل شده است/ پیگیری می‌کنیم

عباسعلی کدخدایی عصر امروز در اتاق مانیتورینگ شورای نگهبان در جمع خبرنگاران، گفت: انشاءالله تلاش های امروز، خیر و مصلحت کشور را به دنبال داشته‌ باشد.

وی درباره میزان مشارکت، گفت: مشارکت خوب است و انشاءالله بهتر هم می شود و تا ۱۲ شب هم زمان رأی گیری ادامه دارد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره تخلفات انتخاباتی، گفت: تخلفات مربوط به صبح بود و الان هم درباره تبلیغات و کمبود تعرفه شکایت هایی واصل شده است که پیگیری می‌شود و جای نگرانی نیست.

کدخدایی درباره سامانه مردم ناظر و شکایاتی که در این سامانه واصل شده است، گفت: مواردی که نیاز فوری بود، رسیدگی شد، تذکر دادیم و برطرف شد. مسئله خاصی که الآن قابل توجه باشد، وجود ندارد و بررسی بیشتری را می‌طلبد و بعدا در این باره صحبت خواهم کرد.

۱۹:۲۹؛آغاز شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری ایران در هند

شمارش آرای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در شعبه اخذ رای دهلی نو آغاز شد.

فرآیند اخذ رای از ایرانیان مقیم هند دقایقی پیش پایان یافت.

۱۹:۱۵؛بازدید دادستان کل کشور از ستاد انتخابات کشور

حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور عصر امروز(جمعه) با حضور در محل ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ابتدا به همه دست اندرکاران امر مهم انتخابات خسته نباشید عرض می‌کنم و به مردم عزیزی که تا این لحظه پای صندوق های رای حضور پیدا کردند دست مریزاد می‌گویم.

وی عنوان کرد: آنهایی که تاکنون حضور پیدا نکردند، از این فرصت استفاده کنند و تا پایان ساعتی که قانونی هست، خودشان را به صندوق برسانند و دِین خود را به شهدا و کشور ادا کنند. ما نباید فراموش کنیم شهدای بزرگواری را که در راستای اقتدار و امنیت کشور جان خود را از دست دادند، باید پاسدار خون آنها باشیم.

دادستان کل کشور تاکید کرد: امیدوارم گله‌ها، ضعف‌ها و اشکالاتی که احیانا در مسائل اجرایی کشور دیده می‌شود، توسط نظارت مردم، سوالات و مطالبات آنها برطرف شود و به پایین‌ترین حد برسد.

منتظری گفت: در اهمیت حضور در انتخابات جمهوری اسلامی ایران همین مقدار بس که فکر نمی‌کنم در هیچ کجای دنیا انتخاباتی را بتوانیم سراغ داشته باشیم که اینقدر در مقابلش می‌ایستند، تلاش می‌کنند و هزینه می‌کنند تا مردم حضور پیدا نکنند و با یک حالت سردی برگزار شود.

وی اضافه کرد: خود این امر نشان دهنده اهمیت انتخابات جمهوری اسلامی ایران و نشان دهنده این است که چقدر کشور عزیز ما می‌تواند با حضور فعال مردم اقتدار بیشتری پیدا کند و مردم حتما به این امر توجه دارند.

دادستان کل کشور بیان کرد: امیدواریم که در ساعات باقیمانده امروز بتوانند این اقتدار را هر چه بیشتر و امنیت پایدار کشور را پایدارتر کنند.

منتظری در رابطه با ارزیابی خود از میزان مشارکت تاکید کرد: تا به حال که ما رصد می‌کردیم مشارکت خوب بوده است و ان شاءالله ساعات باقی مانده بهتر باشد. میزان مشارکت در مقایسه با دوره های قبل را باید از دست اندرکارانی که آمار در اختیار دارند، پرسید.

۱۹:۱۰؛ بازدید اعضای شورای نگهبان از ستاد انتخابات کشور

جمعی از اعضای شورای نگهبان از ستاد انتخابات کشور بازدید کردند.

آیت‌الله مدرسی یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان و فضل الله موسوی و هادی طحان نظیف از اعضای حقو‌قدان شورای نگهبان، دقایقی پیش ضمن دیدار با عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور از ستاد مرکزی انتخابات وزارت کشور بازدید کردند.

۱۹:۱۸؛ زمان اخذ رای تا ساعت ۲۱ تمدید شد

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۲۷، زمان اخذ رای در سراسر کشور را به مدت دو ساعت دیگر، یعنی تا ساعت ۲۱ تمدید کرد.

در این اطلاعیه آمده است: نظر به حضور هم‌وطنان عزیز برای شرکت در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری، ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری و موافقت وزیر کشور، اخذ رای برای انتخابات‌های مذکور به مدت دو ساعت دیگر یعنی تا ساعت ۲۱ تمدید گردید.

۱۹:۰۶؛ شبکه‌های اجتماعی در تسخیر #مردم_میدان

در فاصله چند ساعت تا پایان زمان رای‌گیری، کلیدواژه #مردم_میدان در توییتر فارسی ترند یک شد.کاربران ذیل این کلیدواژه بر مشارکت حداکثری در انتخابات ریاست‌جمهوری و تاثیر آن بر کارآمدی دولت آینده و حل مشکلات تاکید داشته و معتقدند مشارکت حداکثری، رمز پیروزی مردم در برابر دشمنان است.

۱۹:۰۰؛ دولت روحانی باز هم مردم را کلافه کرد/ صندوق های سیار به بیمارستانها نرفته اند؟

اخبار وارده از برخی بیمارستانها و مراکز درمانی حاکی از این است که از ۱۴ بیمارستان تهران تنها به یک مرکز درمانی صندوق های سیار ارسال شده است.

برآورد ها حاکی از این است که سوء مدیریت دولت و وزارت کشور در اخذ رای از صبح امروز تا کنون دست کم باعث عدم اخذ رای از ۱۰ درصد مراجعه کنندگان به صندوق ها شده است.

عذرخواهی وزیر کشور از آحاد مردم، رفع موانع اخذ رای و دعوت مجدد از افرادی که نتوانستند رای بدهند ضروری است.

۱۸:۵۰؛ آمار مشارکت در انتخابات تا ساعت ۱۸ امروز؛ ۱۷ میلیون نفر

بر اساس آمار رسیده، تا ساعت ۱۸ امروز حدود تعداد ۱۷/۳۵۰/۰۰۰ از شرکت کنندگان در انتخابات ۱۴۰۰ در سامانه احراز هویت شده اند.

این آمار به دلیل برخی مسائل نظیر قطع شدن و یا ثبت آفلاین، دارای تغییر جزیی است.

۱۸:۴۳؛ اطلاعیه ستاد انتخابات خارج از کشور در مورد تمدید زمان رای‌گیری

ستاد انتخابات خارج از کشور در مورد تمدید زمان رای‌گیری در شعب اخذ رای در خارج از کشور بیانیه‌ای منتشر کرد.

در این اطلاعیه‌ اعلام کرده است: به اطلاع هموطنان مقیم خارج از کشور می‌رساند، به کلیه سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور این اختیار داده شده است تا در صورتی که افرادی هنوز رای نداده‌اند و در شعب اخذ رای باقی مانده باشند، زمان رای‌گیری را تا اخذ رای از کلیه این عزیزان تمدید کنند.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، روز جمعه ۲۸ خرداد ماه از ساعت ۷ صبح آغاز شد.

از مجموع ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر واجد شرایط رای دهی در انتخابات در کل کشور، ۲٩ میلیون و ۹۸۰ هزار و ۳۸ نفر مرد و ۲۹ میلیون و ۳۳۰ هزار و ۲۶۹ نفر زن هستند.

سن قانونی رای دهندگان ١٨ سال متولدین ٢٨ خرداد ١٣٨٢ و قبل از آن و تعداد رای اولی‌ها یک میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ نفر است که ۷۰۶ هزار و ۹۸۸ نفر مرد و ۶۸۵ هزار و ۱۶۰ نفر از این تعداد زن هستند.

۱۷:۴۶؛ دریافت ۴۹۷۴ گزارش تخلف انتخاباتی تا ساعت ۱۶

پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان با انتشار سومین گزارش سامانه مردم ناظر تاکید کرد: از زمان آغاز رسمی فرآیند رای‌گیری تا ساعت ۱۶:۰۰ روز جمعه ۲۸ خردادماه ۴۹۷۴ مورد گزارش مردمی از تخلفات انتخاباتی در سامانه «مردم ناظر» ثبت شده است که از این میان، تعداد ۲۵۳۶ شکایت از عوامل اجرایی گزارش شده که توسط کارشناسان ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات پیگیری و دنبال شده است.

شکایت از تاخیر در آغاز فرآیند رأی‌گیری، کُندی عملکرد دستگاه‌های الکترونیکی احراز هویت، درج نام داوطلبان انصرافی ریاست جمهوری در آگهی‌های شعب اخذ رأی، پرسش عوامل اجرایی از مردم در خصوص اینکه قصد شرکت در کدام انتخابات را دارند، عدم ارسال صندوق سیار به برخی مراکز بیمارستانی و روستاها، از عمده‌ترین شکایات و گزارش‌های ثبت شده در سامانه مردم ناظر است.

 

۱۷:۴۳؛ آمار ارائه شده در فضای مجازی حدس و گمانه‌زنی است

سخنگوی شورای نگهبان گفت: آمار ارایه شده در فضای مجازی حدس و گمانه زنی است؛ نتیجه اولیه بعد از تجمیع از سوی شورای نگهبان اطلاع رسانی خواهد شد.

 

۱۷:۳۹؛ درخواست آیت الله جنتی برای رای گیری دستی به جای الکترونیکی

آیت الله جنتی، رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات با صدور نامه ای خطاب به عبدالرضا رحماین فضلی، وزیر کشور خواستار رای‌گیری کاغذی به‌جای رای گیری الکترونیکی به دلیل کندی و اخلال در روند رای گیری در انتخابات شوراها شد.

 

۱۷:۱۳؛ زمان اخذ رای در سراسر کشور تا ساعت ۱۹ تمدید شد

نظر به استقبال عموم مردم برای شرکت در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، میاندوره ای مجلس شورای اسلامی و میاندوره ای مجلس خبرگان رهبری و موافقت وزیر کشور، اخذ رای برای انتخابات های مذکور در سراسر کشور به مدت دو ساعت دیگر، یعنی تا ساعت ۱۹ تمدید گردید.

 

۱۶:۵۰؛ فاقدین سواد و یا کسانی که نقص عضو دارند با یک همراه باسواد به شعب مراجعه کنند

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۲۵ تاکید کرده است: به اطلاع آن دسته از رای دهندگان عزیزی که از نعمت سواد محرومند و یا به دلیل نقص عضو قادر به نوشتن رأی خود نیستند می رساند که برای شرکت در انتخابات و دادن رأی می توانند به همراه شخصی با سواد از افراد خانواده و یا فردی مورد اعتماد، به شعب اخذ رأی مراجعه و پس از انتخاب نامزد مورد نظر خود، با کمک وی نام و نام خانوادگی را در برگ رأی نوشته و سپس آن را به صندوق رأی بیندازند.

ضمناً مسئولین شعب ، اعم از اعضاء شعبه، نمایندگان فرماندار، ناظرین شورای نگهبان، عوامل انتظامی و نمایندگان نامزدها و بازرسین به هیچ وجه مجاز نیستند برای رأی دهندگان اقدام به نوشتن رأی نمایند.

همچنین به اعضای محترم شعب اخذ رأی توصیه می شود:

اولا: به رأی دهندگان تذکر دهند که نام نامزد مورد نظر خود را حتماً در برگ رأی مربوط به همان انتخابات درج نمایند.

دوماً: توجه داشته باشند که برگ های رأی هر انتخابات در صندوق مربوط به همان انتخابات انداخته شود.

 

۱۶:۳۲؛ هیچ شخص یا مجموعه‌ای حق دخالت در امر نظارت بر انتخابات را ندارد

هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات در اطلاعیه شماره ۱۲ تاکید کرد: به اطلاع می رساند از آنجا که نظارت بر انتخابات صرفاً بر عهده شورای نگهبان می‌باشد، لذا هیچ شخص یا مجموعه‌ای تحت عنوان نظارت و یا هر عنوان دیگر حق دخالت در امر نظارت بر انتخابات را نخواهد داشت.

هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و اولین میان دوره یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و دومین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری.

 

۱۶:۰۶؛ «پرسش از مردم در خصوص اینکه قصد شرکت در کدام انتخابات را دارند» تخلف است

شورای نگهبان در دومین گزارش سامانه مردم ناظر آورده است: از زمان آغاز رسمی فرآیند رای گیری تا ساعت ۱۴:۰۰ روز جمعه ۲۸ خرداد، ۴۱۳۳ مورد گزارش مردمی از تخلفات انتخاباتی در سامانه مردم ناظر ثبت شده است که توسط کارشناسان ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات پیگیری و دنبال شده است.

شکایت از تاخیر در آغاز فرآیند رأی گیری، کُندی عملکرد دستگاه‌های الکترونیکی احراز هویت، درج نام داوطلبان انصرافی ریاست جمهوری در آگهی‌های شعب اخذ رأی، پرسش عوامل اجرایی از مردم در خصوص اینکه قصد شرکت در کدام انتخابات را دارند، از عمده‌ترین شکایات و گزارش‌های ثبت شده در سامانه مردم ناظر است.

بر اساس اعلام شورای نگهبان، نظارت بر انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا بر عهده این شورا نیست و مردم از ثبت شکایات نسبت به این انتخابات در سامانه مردم ناظر خودداری نمایند.

گفتنی است چنانچه گزارش‌های ارسالی مردم بر اساس مواد قانونی، فاقد عنوان متخلفانه یا وصف مجرمانه باشد و یا بصورت کلی، مبهم و غیر مستند ارسال شده باشد قابلیت پیگیری نخواهد داشت و گزارش‌های دریافتی پس از ارزیابی و صحت سنجی و احراز وقوع تخلف به مراجع ذی‌ربط ارسال خواهد شد و در فرآیند تأیید صحت انتخابات مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

شورای نگهبان به مردم اطمینان داده که با استفاده از کمک مردم و هزاران ناظر در سراسر کشور، سلامت انتخابات را تأمین و از آرای مردم پاسداری و صیانت خواهد کرد.

 

۱۵:۲۲؛ شرط شرکت در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۲۴ تاکید کرده است: به اطلاع کلیه هموطنان عزیز درحوزه های انتخابیه «تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس»، «آستانه­ ی اشرفیه»، «تفرش، آشتیان و فراهان»، «گچساران و باشت»، «بهار و کبودرآهنگ» می‌رساند به استناد تبصره ۵ ماده ۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، در انتخابات میاندوره ای مجلس شورای اسلامی کسانی حق رای دارند که در انتخابات قبلی آن دوره در همان حوزه رای داده اند و یا در هیچ یک از حوزه های انتخابیه شرکت نکرده و رای نداده باشند.

همچنین کلیه هموطنان عزیز استان های تهران، قم، خراسان رضوی و مازندران می توانند در انتخابات دومین میاندوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری شرکت نموده و به نامزد یا نامزدهای مورد نظر خود رای دهند.

مجدداً تاکید می‌گردد عموم واجدین شرایط در هنگام مراجعه به شعب اخذ رای نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی، خصوصاً استفاده از ماسک و همراه داشتن خودکار شخصی اهتمام نمایند».

 

۱۳:۴۷؛ برای اخذ رأی هیچ مدرک دیگری به جز شناسنامه قابل قبول نیست

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه ۲۳ خود اعلام کرد: اخذ رأی در کلیه شعب ثابت و سیار فقط با ارائه شناسنامه و شماره ملی توسط شخص رأی دهنده امکان پذیر است و هیچ مدرک دیگری به جز شناسنامه قابل قبول نیست.

در این اطلاعیه آمده است به اطلاع کلیه هموطنان عزیز و اعضای شعب اخذ رأی می‌رساند سن انتخاب کنندگان ۱۸ سال تمام یعنی متولدین ۲۸-۰۳-۱۳۸۲ یا قبل از آن می‌باشد که می‌توانند به شعب اخذ رأی مراجعه و به نامزد مورد نظر خود رأی دهند.

همچنین اخذ رأی در کلیه شعب ثابت و سیار فقط با ارائه شناسنامه و شماره ملی توسط شخص رأی دهنده امکان پذیر است و هیچ مدرک دیگری به جز شناسنامه قابل قبول نمی‌باشد.

ضمناً به کلیه رأی دهندگان گرامی توصیه می‌شود از موکول کردن حضور خود در شعبه به ساعات پایانی به جهت ازدحام جمعیت خودداری نمایند.

 

۱۳:۲۳؛ مشکل تاخیر در اخذ آرا رفع شد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: گزارش‌هایی به ویژه درباره تاخیر در اخذ آرا دریافت کردیم که با پیگیری‌های انجام گرفته، رفع شد.

کدخدایی افزود: از مردم می خواهیم رای دادن را به تاخیر نیاندازند.

 

۱۳:۰۷؛ مشارکت مردم در ساعات اولیه نسبت به دوره‌های گذشته بیشتر بوده است

استاندار تهران گفت: آمار آرای ماخوذه هنوز به طور دقیق مشخص نیست اما میزان حضور مردم نسبت به ادوار گذشته در این ساعات بیشتر شده است.

بندپی ادامه داد: مردم حضور در پای صندوق‌های رأی را به ساعات آخر نیندازند.

وی افزود: وجود مورد یا مشکل امنیتی را در هیچ کجا شاهد نبودیم.

استاندار تهران خاطرنشان کرد: هنوز از زمینه میزان استفاده از تعرفه‌ها آمار دقیقی نداریم، اما در هیچ شعبه‌ای هم گزارشی از کمبود یا نبود تعرفه نداریم.

 

۱۲:۴۲؛ دریافت ۲۰۰۰ گزارش مردمی تا ساعت ۱۰ صبح

شورای نگهبان در گزارش شماره یک سامانه مردم ناظر اعلام کرد: از زمان آغاز رسمی فرآیند رای گیری تا ساعت ۱۰:۰۰ صبح روز جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ بیش از ۲۰۰۰ گزارش مردمی، در سامانه مردم ناظر ثبت شده است که بیشترین شکایات از تأخیر در آغاز فرآیند رأی دهی و کندی عملکرد دستگاه‌های الکترونیکی احراز هویت بوده است.

این گزارش‌ها بلافاصله پس از ثبت در سامانه توسط کارشناسان جهت پیگیری و بررسی بیشتر ارجاع شد و برخی نارسایی‌های ساعات اولیه رأی گیری با تلاش عوامل اجرایی و نظارتی برطرف شد.

گفتنی است در این دوره از انتخابات نیز همه مردم عزیز در کنار هزاران نفر از اعضای شبکه نظارت شورای نگهبان در انتخابات می‌توانند از طریق رصد عملکرد عوامل اجرایی و نظارتی، در تأمین سلامت انتخابات مشارکت کرده و زمینه برگزاری یک انتخابات سالم و قانونی با شکوه در روز جمعه ۲۸ خردادماه را فراهم نمایند.

مهمترین تخلفات انتخاباتی شامل اخلال در فرآیند رأی گیری، تبلیغات غیر مجاز، خرید و فروش رأی، تهدید یا تطمیع مردم در امر انتخابات، سوء استفاده از امکانات دولتی، جانبداری مجریان یا ناظران از داوطلبان و کوتاهی عوامل برگزاری انتخابات در انجام وظایف قانونی است که مردم می‌توانند از طریق سامانه «مردم ناظر» به شورای نگهبان گزارش نمایند.

 

۱۲:۳۰؛ حضور پرشور مردم پای صندوق های رای در سراسر کشور

 

۱۱:۵۳؛ ارسال صندوق‌های اخذ رای مناطق سخت‌گذر با یک فروند بالگرد

 

۱۱:۲۱؛ عرف: در ابتدای کار اخلال‌هایی داشتیم که اعلام کردیم به صورت آفلاین رای ها گرفته شود

جمال عرف درباره اخلال در روند رای گیری گفت: در ابتدای کار اخلال‌هایی داشتیم که اعلام کردیم به صورت آفلاین رای ها گرفته شود هم‌اکنون در فرآیند رای گیری مشکلی نداریم.

وی افزود: مسئولین شعب در هر جا مشکل فنی وجود داشت شعب حتما به شکل دستی رای گیری کنند.

 

۱۱:۱۹؛ رحمانی فضلی: رای گیری در هیچ حوزه ای متوقف نشده است

وزیر کشور در حاشیه حضور در ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران در خصوص اخلال در روند فرآیند رأی گیری گفت: ما به صورت طبیعی ۷۰ هزار شعبه داریم، گاهی برق می‌رود گاهی در دستگاه اخلال ایجاد می‌شود اما در هیچ جایی رای‌گیری متوقف نمی شود.

رحمانی فضلی افزود: از ساعت ۷ صبح تا الان در هیچ شعبه‌ای فرآیند رأی‌گیری متوقف نشده است.

 

۱۱:۱۲؛ رادیو و تلویزیون در حوزه‌های اخذ رأی روشن باشد

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۲۲ از اعضای شعب اخذ رأی خواست حتماً در شعبه اخذ رأی یک دستگاه رادیو یا تلویزیون روشن در دسترس داشته باشند تا دستورالعمل­ های فوری ستاد انتخابات کشور را که از طریق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ابلاغ می‌شود، مورد عمل قرار دهند.

متن کامل این اطلاعیه، بدین شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

ستاد انتخابات کشور

اطلاعیه شماره ۲۲

به اطلاع اعضای محترم شعب اخذ رأی می رساند، حتماً در شعبه اخذ رأی یک دستگاه رادیو یا تلویزیون روشن در دسترس داشته باشند تا دستورالعمل­ های فوری ستاد انتخابات کشور را که از طریق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ابلاغ می گردد مورد عمل قرار دهند.

اطلاعیه های ستاد انتخابات کشور به منزله دستور کتبی ستاد انتخابات بوده و رعایت آن الزامی می‌باشد.

همچنین کلیه اوراق و آثار تبلیغاتی متعلق به نامزدهای انتخاباتی به هیچ عنوان نباید در محل شعبه و اطراف درب ورودی و خروجی آن وجود داشته باشد، لذا در صورت مشاهده لازم است به سرعت امحاء شود»

 

۱۰:۱۹؛اطلاعیه شورای نگهبان: تخلفات انتخاباتی را اطلاع دهید

شورای نگهبان با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که هیات مرکزی نظارت آمادگی دارد تخلفات و شکایت مربوط به همه فرایند انتخابات را به صورت مستقیم دریافت کند.

متن اطلاعیه شورای نگبهان به شرح زیر است:

«با احترام و تبریک دهه مبارک کرامت، در آستانه برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سراسر کشور، انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در استان‌های تهران، مرکزی، آذربایجان شرقی، کهکیلویه و بویر احمد، همدان، گیلان و انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان در استان‌های تهران مشهد، مازندران هیئت مرکزی نظارت آمادگی دارد تخلفات و شکایت مربوط به همه فرایند انتخابات را به صورت مستقیم از طریق ذیل دریافت نماید:

سامانه مردم ناظر: mardomnazer.shora-gc.ir

شماره تلفن متصل به شبکه های اجتماعی: ۰۹۳۶۳۲۳۳۸۳۹

شماره تلفن ثابت:۰۲۱۶۴۳۶۳۶۳۶

شماره فکس: ۰۲۱۶۴۳۶۳۴۳۱

 

۱۰:۰۳؛ تمامی شـعب آماده اخذ رأی از واجدین شرایط است

ستاد انتخابات کشور با صدور اطلاعیه ای ای شماره ۲۱، اعلام کرد: تمامی شـعب آماده اخذ رأی از کلیه واجدین شرایط، با رعایت پروتکل های بهداشتی مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا می باشد.

در این بیانیه تاکید شده است: همراه داشـتن شـناسـنامه و کارت ملی یا شماره ملی، ماسک، خودکار شخصی و نیز رعایت پروتکل های بهداشتی در هنگام مراجعه به شعب اخذ رای ضروری است .

متن کامل این بیانیه بدین شرح است:

به آگاهی هم‌میهنان عزیز می‌رساند، نظر به برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و شـشـمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور و اولین میاندوره ای یازدهمین دوره مجلس شــورای اســلامی در حوزه های انتخابیه «تهران، ری، شــمیرانات، اســلامشــهر و پردیس»، «آسـتانه اشـرفیه»، «تفرش، آشـتیان و فراهان»، «گچسـاران و باشـت»، «بهار و کبودرآهنگ» و دومین میاندوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در حوزه های انتخابیه « تهران، ساری، مشهد وقم» تمامی شـعب آماده اخذ رأی از کلیه واجدین شرایط، با رعایت پروتکل های بهداشتی مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا می باشد.

لازم به ذکر اسـت همراه داشـتن شـناسـنامه و کارت ملی یا شماره ملی، ماسک، خودکار شخصی و نیز رعایت پروتکل های بهداشتی در هنگام مراجعه به شعب اخذ رای ضروری است .

۰۹:۴۱؛ حضور پرشور مردم پای صندوق های رای در ساعات اولیه انتخابات

 

۰۸:۳۵؛ تاخیر در آغاز رأی گیری شعب، ربطی به دستگاه‌های احراز هویت ندارد

در حالی که بیش از یک ساعت از آغاز روند رای گیری می گذرد و گزارش ها از برخی سعب حاکی از عدم اخذ رای از مردم است، امیر شجاعان رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور در خصوص برخی از این گزارشات مبنی بر کُندی دستگاه‌های احزار هویت و تاخیر در آغاز فرآیند رأی‌گیری در شعب اخذ رأی گفت: دستگاه‌های احراز هویت به لحاظ فنی هیچ مشکلی ندارند.

وی افزود: اینکه دستگاه‌های احراز هویت دیر به شعب اخذ رأی تحویل داده شدند، به لحاظ رعایت موارد امنیتی یک امر طبیعی است چراکه این دستگاه‌ها باید در نزدیکترین زمان به ساعات آغاز رأی گیری تحویل شعب داده شود.

شجاعان ادامه داد: در فرآیند جدید انتخابات، دستگاه‌های احراز هویت زمانی آغاز به کار می‌کنند که نماینده هیئت اجرایی و هیئت نظارت بری انتخابات به صورت همزمان در شعبه اخذ رأی حضور داشته باشند، و قفل دستگاه را باز کنند.

وی تصریح کرد: دلیل تاخیر در آغاز فرآیند رأی‌گیری در برخی شعب اخذ رأی ارتباطی به دستگاه‌های احراز هویت ندارد و ممکن است نمایندگان هیئت اجرایی و ناظر با تاخیر در شعبه حضور پیدا کرده باشند.

 

۰۸:۳۴؛ بازدید سخنگوی شورای نگهبان از ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات

 

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در ساعات ابتدایی آغاز رای گیری از ستاد مرکزی نظات بر انتخابات در این شورا بازدید کرد.

وی پس از انداختن رأی خود به صندوق در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: این رویداد سرنوشت ساز را به مردم تبریک می گویم و طبق گزارش‌های ما، مشارکت خیلی خوبی اتفاق افتاده است.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: از همه عوامل اجرایی و نظارت بر انتخابات تقدیر و تشکر می‌کنم. مردم ما از ساعت‌های اولیه پای صندوق‌های رأی حاضر شدند و ان‌شاالله همان‌طور که مقام معظم رهبری تاکید کردند، جمهوریت نظام بار دیگر با حضور مردم تثبیت شود.

کدخدایی گفت: گاهی اوقات، ممکن است اشکالات اجرایی در ابتدای صبح در روند انتخابات به وجود آید. مشکلاتی چون دیر و یا کار نکردن سامانه‌ها در ابتدای صبح وجود داشت که خوشبختانه پیگیری شد. با پیگیری‌های معاونت اجرایی انتخابات و دوستانمان در اداره کل انتخابات، الان بسیاری از مشکلات رفع شده است.

وی تاکید کرد: ستاد ما آماده است تا اگر شکایت و گزارشی درباره مشکلات برگزاری انتخابات وجود داشته باشد، پیگیری و رفع شود.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: این رویداد برای رأی اولی ها بسیار مهم است و جشن ملی محسوب می شود.

کدخدایی تصریح کرد: مشکلات موجود در روند اخذ رأی را دقایقی پیش در ستاد مرکزی پیگیری کردم و الان بسیاری از این مشکلات حل شده است. ستاد مرکزی اگر مشکل دیگری هم وجود داشته باشد، پیگیری خواهد کرد.

 

۰۸:۱۲؛ گزارش هایی از عدم تهمید مناسب برای اخذ رای در برخی شعب انتخاباتی

برخی گزارش های مردمی از مناطق مختلف کشور حکایت از عدم تمهید مناسب در برخی شعب برای اخذ رای از حاضران دارد.

تعدادی از شعب در مناطقی نظیر حکیمیه تهران و همچنین فیروزکوه و تعدادی دیگری از شعب، مشکلاتی نظیر عدم وصل بودن سیستم احراز هویت، آماده نبودن صندوق ها و ... گزارش شده است.

 

۰۸:۰۰؛ حضور پرشور مردم در دقایق ابتدایی شروع انتخابات

تصاویر و گزارش های ارسالی از مناطق مختلف کشور، حکایت از حضور پرشور مردم در شعب اخذ رای، دارد؛ حضوری که حتی دقایقی پیش از شروع فرایند رسمی انتخابات نیز در برخی شعب، وجود داشت.

 

۰۷:۳۷؛ آغاز به کار هیئت نظارت بر انتخابات در شورای نگهبان

 

هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، نخستین میان‌دوره‌ای مجلس یازدهم و دومین میان‌دوره‌ای دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری، صبح امروز در شورای نگهبان آغاز به کار کرد.

ناظران شورای نگهبان (بین ۳ تا ۵ نفر) در شعب اخذ رأی مستقر هستند.

گفتنی است، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری همزمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، از ساعت ۷ صبح امروز آغاز شده و تا ساعت ۲۴ ادامه دارد.

 

۰۷:۱۷؛ حضور وزیر اطلاعات و دادستان کل کشور در ستاد انتخابات

 

حجت الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات و حجت‌الاسلام منتظری دادستان کل کشور به عنوان اعضای هیئت هفت نفره اجرایی انتخابات ریاست‌جمهوری با حضور در محل وزارت کشور، از ستاد انتخابات کشور بازدید کردند.

۰۷:۰۳؛ رهبر انقلاب رای خود را به صندوق انداختند

 

رهبر معظم انقلاب در دقایق ابتدایی آغاز فرایند اخذ رای، با حضور در حسینیه امام خمینی (ره)، آرا خود را برای شرکت در انتخابات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و همچنین انتخابات های میان دوره مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، به صندوق انداختند.

 

۰۷:۰۰؛ اراده و تجلی ملت در انتقال قدرت با صیانت کامل انجام شود

عبدالرضا رحمانی فضلی روز جمعه پس از دستور آغاز به کار رای گیری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و تبریک ولادت امام رضا گفت: امروز به لطف خدا توفیق داریم با همکاری و هماهنگی همه دستگاه‌های اجرایی اعم از نظارت، اجرا، قوه قضاییه، هیئت مرکزی اجرایی و نظارت، مجلس، صدا و سیما و همه دستگاه‌ها سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری و ششمین انتخابات شوراهای شهر و روستا و میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان را آغاز کنیم.

وزیر کشور ابراز امیدواری کرد: خداوند متعال به همه ما توفیق بدهد بتوانیم امروز به تکلیف خود در امانت‌داری رای مردم و صیانت از آن و برگزاری انتخابات قانونی سالم و در شرایط بهداشتی با توجه به کرونا را داشته باشیم.

رییس شورای امنیت کشور تصریح کرد: تشکر مجدد می‌کنم از همه کسانی که در بیش از ۶۶ هزار شعبه انتخابات ریاست جمهوری و بیش از ۷۵ هزار شعبه انتخابات شهر و روستا مستقر هستند و کار را با لطف خداوند متعال آغاز کنند و به یاد خداوند متعال و توکل بر او و با استقبال از مردم در حفظ رای کوشا باشند تا بتوانیم در امنیت کامل و شرایط قانونی این انتخابات را انجام دهیم.

وی ادامه داد: امیدواریم همه عزیزانی که امروز در صحنه همکاری با ما هستند اعم از نیرو های امنیتی، انتظامی، اجرایی و نظارت در هماهنگی کامل با یکدیگر مانند انتخابات گذشته باشند و کمک کند این انتخابات به خوبی برگزار شود.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: بازرسان در هر جا که هستند مرتب کار بازرسی را انجام دهند و به سرعت اگر مشکلی بود به ما اطلاع دهند. از ناظران تقاضا دارم نظارت را انجام دهند با توجه به اینکه رای مردم، اراده و تجلی آنها در انتقال قدرت است با صیانت کامل انجام شود امیدوارم هیئت نظارت این وظیفه را به خوبی انجام دهد.

انتهای پیام/ک
کد خبر: ۸۱۸۰
۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۰
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha