۲۲۷۱۵۱_۱۴۵-compressed
به گزارش تهران پرس، آخرین روزهای اسفند سال گذشته بود که طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» در مجلس یازدهم به تصویب رسید و طبق گفته سخنگوی این طرح قرار است به مدت ۷ سال به طور آزمایشی در کشور اجرایی شود.

حساسیت ها نسبت به موضوع پیرشدن جمعیت کشور باعث شد تا نمایندگان مجلس به تکاپو افتاده  تا طرحی نو برای جلوگیری از فاجعه کاهش جمعیت و پیرشدن نسل در ایران در اندازند.

در همین حال و بر اساس پیش بینی‌ها در سال ۱۴۲۰ نرخ رشد جمعیت به صفر می‌رسد در حالی که بهترین نرخ رشد جمعیت برای یک اقتصاد مولد بین ۰.۵ و ۲.۵ است که با توجه به آمارهای کنونی تا چندین دهه آینده نرخ رشد ما به صفر خواهد رسید.

این در حالی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی طبق قانون برنامه اول توسعه نرخ باروری ۶.۵ درصد به ازای هر زن بود و اجرای طرح کنترل جمعیت داده شد با این هدف که این رقم تا سال ۹۰ به رقم ۴ برسد. طرح کنترل جمعیت سال ۶۸ آغاز شد اما به جای اینکه نرخ باروری در سال ۹۰ به رقم ۴ برسد در سال ۷۱ به این رقم رسید و سپس سال ۷۹ نرخ باروری کشور به عدد ۲ و کمتر از نرخ جانشینی رسید.

کارشناسان معتقدند برنامه‌های کنترل جمعیت در کشور ادامه دارد و توزیع برخی داروهای ضدبارداری پرخطر برای سلامت زنان از جمله آنهاست. افزایش خطر لخته شدن خون،  سکته مغزی و حمله قلبی تنها بخشی از عوارض جانبی داروهای ضد بارداری است که حتی بدون نسخه و به صورت آزاد در داروخانه‌های کشور در حال توزیع است. با این حال بسیاری از کارشناسان دارویی و متخصصان حوزه زنان نسبت به عوارض خطرناک این داروها برای زنان هشدار می دهند.

داروهای کنترل بارداری خوراکی داروهای هورمونی هستند که ممکن است ترکیبی ازهورمون های استروژن و پروژستین یا پروژسترون را داشته باشند.ترکیبی از استروژن و پروژستین با مهار هورمون های لووتینیزه و هورمون تحریک کننده فولیکول از بارداری جلوگیری می کند و نقش مهمی در رشد تخمک و آماده شدن پوشش رحم برای لانه گزینی جنین دارند. پروژستین همچنین باعث ایجاد مخاطی رحمی می شود که نفوذ اسپرم به تخمک را دشوار می کند. در برخی از زنان پروژستین مانع از تخمک گذاری می شود.

انواع مختلف قرص های کنترل بارداری که حاوی استروژن و پروژستین هستند و به عنوان "تک فازی"، "دو فازی" یا "سه فازی" نامیده می شوند وجود دارد:بطور کلی سه دسته قرص ضدبارداری موجود است که شامل:قرص های ترکیبی (پروژستین و استروژن)،قرص شیردهی،قرص اورژانسی می‌باشد.گروه اول: قرص ال دی و اچ دی،گروه دوم: یاز، یاسمین، روکین،  کنتراسمین، دروسپیل.گروه سوم: مارولون یا دزوسپتیو یا دایسینل،گروه چهارم: بلارا یا چاریوا گروه پنجم: قرص تری فازیک،گروه ششم:این داروها ترکیب مشابه دارند و ضد آندروژن و ضد بارداری هستند. همچنین دیان یا سیپروترون کامپاند که قرص های کلایرت ، اتیسترون و دافنه در این گروه قراردارد.

بزرگترین شرکت تولید داروهای ضد بارداری در ایران، تحت لیسانس یک شرکت اسپانیایی که دارای سرمایه گذاری یهودی است فعالیت می کند. مهمترین هدف تاسیس این شرکت همانطور که در سایت آن آمده است:ایجاد یک شرکت تخصصی در زمینه تولید فرآورده های دارویی هورمونی به خصوص داروهای هورمون جنسی می باشد. شرکت کموگروپ متعلق به خانواده‌ی شناخته شده یهودی صهیونیست، هوگو سایمن است. امپراطوری دارویی هوگو سایمن در کشورهای مختلف خاورمیانه گسترده شده است و تاثیرات زیادی در تغییر ترکیب جمعیتی در این کشورها گذاشته است. اکتوکم زیرمجموعه‌ی این امپراطوری است که در ایران فعالیت می‌کند. محصولات این شرکت به تفکیک گروه درمانی شامل: جی‌یو سیستم و هورمون‌های جنسی و درماتولوژیکال‌ها هستند. تولیدات این شرکت شامل «تنسی»- یک قرص ضد بارداری اورژانسی- و لویتود، دروسبلین، دروسبلا، سیبل و دزولست می‌شود که همگی قرص‌های ضدبارداری ماهیانه هستند. همچنین کپسول «اکتوژست» که نوعی کپسول جایگزینی هورمون است، از دیگر تولیدات آن است.

تولید این داروها در حالی صورت می گیرد که در کتاب بارداری و زایمان ویلیامز ۲۰۱۰، سکته‌های مغزی و قلبی از عوارض قرص‌های ضدبارداری ذکر شده تا جایی که هم‌اکنون سازمان غذا و داروی آمریکا احتمال جمع‌آوری قرص‌های ضد بارداری از بازار در آینده نزدیک را به علت اثبات ارتباط مصرف آنها با وقوع سکته‌های مغزی و قلبی جدی ارزیابی می‌کند، اما متاسفانه هنوز در کشور ما این خطر بزرگ به مردم گفته نمی‌شود.همچنین این داروها در حالی براساس برخی آمار، رتبه نخست مصرف داروهای ضد بارداری را در میان زنان ایرانی به خود اختصاص داده است که توزیع و مصرف آنها در بسیاری کشورهای توسعه یافته و حتی برخی کشورهای آفریقایی غیرمجاز شناخته شده است.

در همین رابطه فاطمه محمد بیگی، رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس با بیان اینکه تاکنون ۴۴ مرتبه موضوع جمعیت از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است، می‌گوید: برگزاری جلسات و سخنرانی تأثیری در افزایش جمعیت نخواهد شد و باید خود عامل مباحث باشیم.

این نماینده مجلس معتقداست: عواملی مانند مدرنیته و فاصله گرفتن از سبک زندگی بومی و اسلامی مانند کاهش ذائقه فرزندآوری، افزایش سن ازدواج و آمار طلاق، فاصله زیاد بین فرزندان، عوامل قانونی و دولتی مانند قانون تنظیم خانواده، تنظیم خانواده دولتی تا عمق روستاها، عقیم سازی رایگان، غربالگری‌های اجباری و تأثیر نهادهای ذی نفوذ بین المللی و غربی باعث کاهش جمعیت در کشور شده است. باید المان‌ها را تغییر داد تا مباحث در ذهن ملکه شود و از دیدگاه تک یا دو فرزندی خارج شویم.

اسرائیل در راه‌اندازی برخی شرکت‌های تولید داروهای ضد بارداری نقش دارد

در همین حال؛ حسین گودرزی ، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به تصویب طرح  جوانی جمعیت کشور توسط مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر فرزندآوری و جلوگیری از حرکت کشور به سمت پیری جمعیت، طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده به عنوان یکی از بهترین اقدامات مجلس انقلابی در دستور کار   قرار گرفت.

وی افزود: طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده  یکی از طرح‌های خوب مجلس است که بر اساس این طرح مشوق‌های بسیارخوبی در راستای فرزند آوری و افزایش جمعیت کشور در نظر گرفته شده است.عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: به طور یقین اسرائیل و آمریکا و دشمنان نظام از هر روشی جهت ضربه زدن به کشور و نظام استفاده می‌کنند و شاید بزرگترین ضربه به نظام که آرام و بدون صدا و کمتر دیده می‌شود  کاهش جمعیت ایران با ترفندهای مختلف نظیر ساختن فیلم و راه‌اندازی برخی شرکت‌های تولید داروهای ناباروری است در کشور فعالیت می‌کنند.

نماینده ناظر مجلس در شورای مدیریت و توسعه سرمایه انسانی با بیان اینکه هر کشوری جهت حفظ امنیت داخلی و حفاظت از مرزهای خود، اشتغال و کلیه امور کشور نیازمند وجود جمعیت کافی است اظهار داشت: متاسفانه  طی سال‌های اخیر به صورت نگران کننده‌ای شاهد کاهش جمعیت کشور هستیم.وی افزود: در طرح  جوانی جمعیت از جنبه‌های درمانی برای فروش گسترده داروهای ناباروری و عمل‌هایی که سلامت مادر را به خطرمی‌اندازد قواعد مشخصی لحاظ شده است.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس تصریح  کرد: گاها گفته می‌شود اقتضاعات رشد و تربیت نسل با فرزند زیاد امکان پذیر نیست این  در حالی است که این اتفاق در نسل‌ها و خانواده‌های ایرانی تا دهه‌های اخیر رواج داشته و فرزندان سالم، با حیا و خلاق و پیشرو تربیت کرده‌اند. نسلی که انقلاب کرد، هشت سال دفاع مقدس و ایستادگی در برابر تمام دنیای استکبار در دو دهه اول انقلاب را به ظهور رساند عموما در خانواده‌های مبتنی بر فرهنگ سنتی و خانواده روستایی تربیت شده بودند.

دشمنان با تولید داروهای ضدبارداری دنبال عقیم کردن نسل جوان هستند

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضامبلغی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده توسط مجلس اظهار داشت: علی رغم اینکه  هم اکنون ایران کشور جوانی است ولی  اگر روند جمعیتی به  صورت فعلی  باشد  به کشور پیری تبدیل می شویم در همین راستا  نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون روزها و ساعت ها طرح جوانی جمعیت را مورد بررسی قرار دادند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس عنوان کرد: با توجه به اینکه  افزایش جمعیت سیاست صحیحی است  تولید انبوه  داروهای ضد بارداری توسط برخی شرکت های داخلی هیچ گونه توجیهی ندارد  باید از تولید این داروها جلوگیری شود .

نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی  در رابطه با فعالیت برخی شرکت های خارجی در زمینه تولید داروهای ضدبارداری در کشور  بیان کرد:  به طور یقین صهیونیسم جهانی  نه تنها برای مسلمانان بلکه برای کلیه جامعه بشریت  نقشه های پلیدی کشیده و تنها مشکلش با اسلام نیست بلکه با تمام جوامع بشری مشکل دارد.

مبلغی با بیان اینکه آرزوی صهیونیسم ها کاهش جمعیت ایران است، گفت‌: ‌صهیونیسم با نقشه های پیچیده و عجیب به دنبال مقابله با رشد جمعیت ایران است  و از هر اقدامی که سبب عقیم شدن جوانان‌، نازایی و کاهش رشد جمعیت کشور ایران دریغ  نمی‌کند در همین راستا باید هوشیار باشیم  و جهت شادابی و نشاط جمعیت  تلاش کنیم.

برخورد قانونی مجلس با هرگونه آسیب به بافت جمعیتی جوان کشور

در همین حال؛ مهدی روشنفکر،نایب رئیس فراکسیون آسیب های اجتماعی مجلس یازدهم با اشاره به طرح مجلس درباره جوانی جمعیت و خطر کاهش رشد جمعیت کشور و راهکارهای اجرایی جلوگیری از این خطر بالقوه اظهار داشت: جوانان مهمترین سرمایه‌های کشور هستند که آینده کشور در همه زمینه‌ها به آن‌ها وابسته است.

وی گفت: متاسفانه بسیاری از مسئولان با صحبت‌های شعاری از کنار مسأله جوانان می‌گذرند و متوجه آسیب‌هایی که کشور در آینده متحمل می‌شود، نیستند. در هر صورت تهیه این طرح از اقدامات خوبی بوده  است که در زمینه دفاع از جوانان و آینده کشور تدارک دیده شده و واقعاً می‌توان گفت که این طرح اولین اقدام جدی برای پرداختن به مسائل جوانان با استفاده از ابزار قانونگذاری است.

نماینده شهرستان های بویراحمد دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی همچنین درباره  فعالیت های برخی شرکت های داخلی برای تولید انبوه و گسترده  داروهای ضدبارداری که بر خلاف سیاست های افزایش جمعیت در کشور است گفت: قطعاً از جهاتی، این مسأله در تناقض با اهداف طرح می‌باشد. البته مادران باردار در این طرح مورد حمایت ویژه قرار گرفته‌اند و با مطالعه ماده‌های مختلف این طرح، این مسائل به خوبی مشخص خواهد بود که در زمینه حمایت‌های درمانی، بیمه‌ای، مرخصی زایمان، کمک به بهداشت و درمان مادران باردار و تلاش برای استقرار مادران شاغل در کنار خانواده‌های خود، مسائل خوبی دیده شده است.

وی تاکید کرد: در رابطه با تولید انبوه این داروها بخشی از کار متوجه دستگاه‌های قضایی و انتظامی است که با اقدامات خارج از قانون برخورد کنند و مجلس نیز حتماً وظیفه نظارتی خود را انجام خواهد داد.روشنفکر گفت: به عنوان مثال در همین رابطه، در یکی از مواد این طرح، بیان شده است که توزیع و ارائه رایگان اقلام پیشگیری از بارداری و تشویق به استفاده از آن‌ها در شبکه بهداشتی درمانی وابسته به وزرات بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی ممنوع است.

نایب رئیس فراکسیون آسیب های اجتماعی مجلس یازدهم در پاسخ به این سئوال که در این طرح فروش گسترده داروهای ضدبارداری که بعضاً سلامتی مادر را به خطر می اندازد لحاظ شده است، آیا قوه مجریه توان اجرای این بند از قانون را دارد؟ گفت: از لحاظ قانونی سعی شده دست نهادهای نظارتی و انتظامی بازتر شود و البته در همه موارد همکاری و تعامل وزارت بهداشت و این سازمان‌ها راهگشای بهتری خواهد بود.وی گفت: وزارت بهداشت موظف به ایجاد سازوکار مناسب جهت فروش و پخش داروهای مذکور خواهد بود و بیان شده که هرگونه فروش و پخش خارج از سامانه ردیابی و رهگیری فرآورده‌های دارویی وزارت بهداشت جرم می‌باشد و مشمول مجازات‌های درجه ۳تا۶ قانون مجازات اسلامی خواهد شد که بطور کلی جریمه‌های نقدی چند ده میلیونی، حبس تا ده سال، انفصال دائم از خدمات دولتی و عمومی، محرومیت از حقوق اجتماعی و انتشار حکم قطعی در رسانه‌ها علیه محکومین در این موارد استفاده می‌شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره برخی شرکت هایی که در زمینه تولید داروهای ضد بارداری در کشور فعالیت می کنند که تحت لیسانس یک شرکت مساله‌دار است  تصریح کرد:  درباره این نوع شرکت ها، مسائلی مطرح می‌شود و بدون شک در برخورد با شرکت‌ها و افرادی که قصد بازی با آینده کشور از راه آسیب به بافت جوان جمعیت کشور را داشته باشند، تعارفی نداریم و ضمن اینکه بر اساس مواد مختلف این طرح، موارد خوبی برای مقابله با آنها پیش‌بینی شده است، مجلس آمادگی دارد که دیگر راه‌های مخل آسیب به زندگی جوانان و آینده جمعیتی کشور را  نیز مسدود کند.

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی حتماً در صورت باز بودن راه برای هر شرکت و گروهی در زمینه تهدید نسل کشور، با قانونگذاری مقتدرانه، با آن ها مقابله خواهد کرد و چنانچه هرکسی با هر عنوانی، بصورت غیرقانونی، اقدام به فراهم سازی دارو و مواد سقط جنین در سطح گسترده کند و یا در چرخه امور مربوط به اقدامات گسترده در این زمینه دخالت داشته باشد، باید خود را از مصادیق موضوع ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی بداند و متوجه باشد که قانون در این زمینه با کسی شوخی ندارد.روشنفکر در ادامه تاکید کرد: بدون شک طرح جوانی جمعیت، یکی از طرح‌های پیچیده و مهم می‌باشد که آینده کشور را تأمین می‌کند، معتقدم مجلس باید نظارت ویژه‌ای روی این طرح داشته باشد و در صورت اجرای درست، این طرح از افتخارات همیشگی مجلس و نمایندگان خواهد بود.

درعین حال پژوهش های صورت گرفته درباره علل این پدیده نشان می دهد که اصلی ترین عامل کاهش جمعیت مشکلات اقتصادی نیست، بلکه غالب شدن سبک زندگی غلط و غربی در جامعه است چرا که متأسفانه خانواده‌های ثروتمند و سطح بالا تمایل کمتری به فرزندآوری دارند اما این موضوع در خانواده‌های متوسط و یا دارای مشکلات اقتصادی کاملاً بالعکس است.

کد خبر: ۷۹۸۴
۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۹
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha