۲۲۸۱۹۱۸
احمد صادقی، کارشناس حوزه شهری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی تهران پرس گفت: شورای شهر فعلی اعتقادی بر اینکه مدیریت بحران بر عهده مدیریت شهری است، نداشت؛ از همین هیچ اقدامی در این حوزه صورت نگرفت. عدم اعتقاد مدیریت شهری مبنی بر اینکه نباید مسئول مدیریت بحران شهر باشد، منجر شد که در این حوزه توسط مدیریت شهری فعلی عملکرد ضعیفی را شاهد باشیم.

این کارشناس حوزه شهری خاطرنشان کرد: با بررسی برنامه سوم پنج ساله شهرداری تهران که در زمان مدیریت شورای پنجم بوده است است می توان عملکرد این شورا را بررسی کرد و دریافت شاخص هایی که باید در این دوران محقق شده است اما توسط مدیریت شهری کم کاری صورت گرفته است کدامند.

صادقی ادامه داد: شاید یکی از دلایلی که شورای شهر فعلی تهران هنوز نتیجه ارزیابی برنامه سوم پنج ساله شهرداری تهران را منتشر نکرده است عدم دستیابی به شاخص‌های مدنظر این برنامه باشد. سومین برنامه پنجساله شهرداری تهران هنوز جامعه عمل نپوشیده است عدم تحقق درآمدهای پایدار شهری عدم توفیق در حوزه شهرسازی، حمل و نقل، ترافیک؛ اخذ مطالبات شهرداری تهران از دولت، از جمله ضعف های مدیریت شهری فعلی تهران است.

این کارشناس حوزه شهری بیان کرد: یکی از وظایف اصلی شورای شهر تهران نظارت در حوزه مدیریت شهری است این نظارت صرفاً به معنای نظارت بر روی شهرداری نیز بلکه شورای شهر تهران باید هم به شهرداری و هم تمامی دستگاه های که در حوزه مدیریت شهری فعال هستند، اعم از اداره های دولتی و سازمان های ملی نظارت داشته باشد.

وی اظهار کرد: برای نظارت بر روی شهرداری تهران به عنوان بخشی از مدیریت شهری پایتخت و هم نظارت بر روی مدیران شهری در سطح ملی و استانی عزم جدی داریم.

صادقی در خصوص برنامه ها اولویت های خود در ششمین دوره شورای شهر تهران گفت: شهر تهران عمرالقرای جهان اسلام است و از همین رو ما باید با توجه به اسناد بالادستی شاخص های عمرالقرای شهر جهان اسلام را به دست بیاوریم.

وی گفت: اکنون بیانیه گام دوم به عنوان سند پیشرو برای به دست آوردن شاخصه های عمرالقرای جهان اسلام است. کابل سه انجام شده بر روی بر بیانیه گام دوم کلید واژه هایی دستیابی پیدا کرده ام که این کلید واژه ها در حوزه مدیریت شهری معنا و مفهوم پیدا می کند از همین رو باید به آنها پرداخت شود و جزء اولویت‌های ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران قرار گیرد.

صادقی اذعان کرد: یکی از کلید واژه های بیانیه گام دوم که در خصوص مدیریت شهری می توان به آن اشاره کرد شهر خود ساز است شهر خودساز به معنای این است که شهر بتوانند با منابع خود شهر را اداره کند و به منابع خارج از خود وابسته نباشد.

این کارشناس حوزه شهری اظهار کرد: در این حوزه شورای شهر تهران باید یک برنامه جامع و دقیق داشته باشد تا با استفاده از ظرفیت‌های موجود شهر تهران است و یا با خلق ظرفیت‌های جدید بتواند بدون نیاز به منابع خارج از شهر شهر خود را اداره کند.

وی تاکید کرد: جامعه پذیر بودن دومین کلید واژه ای است که در بیانیه گام دوم مطرح شده و ششمین دوره مدیریت شهری باید آن را در دستور کار خود قرار دهد، بر اساس این کلید واژه تمامی مردم شهر تهران باید بتوانند در اداره شهر در حوزه اقتصادی، اجتماعی، شهرسازی و عمرانی و... خود را سهیم بدانند و بتوانند مشارکت کنند؛ بستن حضور مردم در اداره شهر باید فراهم شود؛ متاسفانه امروز این بستر به طور کامل فراهم نیست.

صادقی با بیان اینکه یکی دیگر از کلید واژه های مطرح شده در بیانیه گام دوم که میتوان در مدیریت شهری از آن به کار برد، تمدن سازی است، اظهار کرد: تهران دارای تمدن ایرانی و اسلامی است که متاسفانه نماد هیچ کدام از این تمدن های ایرانی و اسلامی نیست حتی تهران دارای نماد غربی نیز نیست؛ ششمین دوره مدیریت شهری تهران باید برنامه جامعی داشته باشد تا بتوانند شهر تهران را بتواند با نماد تمدن ایرانی و اسلامی معرفی کند و این این امر نیازمند برنامه ریزی بلندمدت است.

انتهای پیام/
کد خبر: ۷۹۱۸
۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha