به گزارش خبرنگار تهران پرس، چهارمین برنامه دمنوشی برای شهر با حضور "جعفر تشکر هاشمی"، "ناصر امانی" و "علی‌اصغر قائمی" از لیست ائتلاف مدیریت جهادی امروز (دوشنبه ۲۴ خردادماه) ساعت ۱۷:۳۰ برگزار شد.
photo_2021-06-14_02-08-34444

به گزارش خبرنگار تهران پرس، چهارمین برنامه دمنوشی برای شهر با حضور "جعفر تشکر هاشمی"، "ناصر امانی" و "علی‌اصغر قائمی" از لیست ائتلاف مدیریت جهادی امروز (دوشنبه ۲۴ خردادماه) ساعت ۱۷:۳۰ برگزار شد.


 

در ابتدای برنامه، این سه کاندید شورای شهر تهران به معرفی و سوابق کاری خود پرداختند.

 

امانی درباره انگیزه حضور خود در انتخابات شورای شهر بیان کرد: ما معتقدیم زنجیره خدمتی که در ۱۲ سال مدیریت شهری به صورت جهادی در تهران اداره می شد ابتدا کند و یکباره متوقف شد و می خواهیم این چرخ متوقف شده را به حرکت درآوریم و طعم شیرین خدمت را در حوزه مدیریت شهری به مردم تهران تقدیم کنیم و سر تهران را که بلند بود و اکنون خم شده است، مجدد سربلند کنیم. برداشت ما این است و مردم تهران نیز این را به زبان می آورند که در این دوره دوباره شهر تهران خم شده حتی از سر خم شدن گذشته و کمرش نیز درحال خم شدن است. ان شاءالله اگر خدا توفیق داد و به مدیریت شهری بازگشتیم می خواهیم هم کمر تهران را دوباره راست کنیم و هم سر تهران را بلند کنیم تا همه به آن افتخار کنند.

 

 تلاش می کنیم تا اعتبار بربادرفته شهرداری را بازگردانیم

تشکری ادامه داد: می دانیم که در صورت رای آوردن برای یک دوره چهار ساله در شورای شهر، مشابه ۱۲ سال قبلی شهرتهران، دوران سخت ما و و خانواده های ما شروع خواهد شد. ضمن اینکه می خواهیم اعتبار و قداستی که  هم در درون شهرداری و هم در بین مردم نسبت به شهرداری به عنوان یک نهاد خدمت گذار و اجتماعی وجود داشت و به دلیل عملکرد چهار سال اخیر برباد رفته، برگردانیم و با بازگشت این اعتماد، مردم دو مرتبه روی خوش خدمت و کیفیت زندگی شهری را تجربه کنند.

 

قائمی نیز در تکمیل گفته های تشکری و امانی افزود: مردم طعم خدمت بی منت و صادقانه را طی این ۱۲ سال چشیدند و آثار آن را دیدند و امیدوارم این ویروس ناکارآمدی که دامنگیر مدیریت شهری تهران هم در سطح مدیریت اجرایی و هم در سطح شورا شده است، با این ترکیبی که آن پشتوانه و کوله باری از تجربه را با خود همراه دارد، از نظام مدیریت شهری برچیده شود و دو مرتبه سربلندی به تهران برگردد.

 

افت رتبه جهانی تهران در مدیریت شهری پنجم

وی در توضیح بیشتر بیان کرد: در طی این ۱۲ سال مدیریت جهادی، تهران در مقیاس های جهانی و در رنکینگ بانک جهانی از رتبه ۱۷۶  به رتبه ۲۵ رسیده بود که این جز با کار، تلاش، همدلی و تفاهم و دست به دست هم دادن میسر نبود و باعث تاسف است که در این چهار سال، تهران از رتبه ۲۵  تقریبا به رتبه ۸۰ افت کرده است.

 

این کاندید شورای شهر ادامه داد: ضعف مدیریتی در تمام شئون مدیریت شهری تهران اتفاق افتاده است؛ در حوزه های اجتماعی و فرهنگی به شدت ضربه خورده، در حوزه مربوط به شهر هوشمند نیز این ضعف دیده می شود و امیدوارم این جمعی که کوله باری از تجربه را همراه خود دارد و این تجربه به ماحصل اعتماد مردمی است که به این تیم در ۱۲ سال داشتند، مجدد به عرصه خدمت برگردد و از آن استفاده بهینه شود و تهران به شانی که باید داشته باشد برگردد.

 

امانی در بخشی از این برنامه اظهار داشت: در دوره ای که ما در شهرداری بودیم  بنده و آقای تشکری در حوزه منابع انسانی مسئولیت مستقیم داشتیم و مستقیما در اجرا و تصمیم گیری دخالت داشتیم اما اگر این بار وارد شورای شهر شویم طبیعتا نمی توانیم در اجرا در شهرداری دخالت کنیم اما می توانیم سیاست گذاری  و نظارت کنیم  و از شهردار آینده تهران بخواهیم که خسارت معنوی  و روحی را که بر مدیران و کارکنان شهرداری وارد شد جبران کند.

 

وی با بیان اینکه هرروز با تعداد زیادی از مدیرانی مواجهیم که می گویند  ما در اختیاریم، گفت: دوره ما یک دوره برد- برد بود؛ هم برای شهروندان و هم برای کارکنان و هر دو بخش احساس می کردند که مدیریت به هر دو توجه دارد. ما نمی توانیم کارمند شهرداری را نبینیم و توقع داشته باشیم شهر خوب اداره شود و مردم تکریم شوند و کارشان به سرعت انجام شود. لذا مطمئن باشند اگر به ما اعتماد کردند و این بار نه در اجرا بلکه در سیاست گذاری  و نظارت خدمت گذار باشیم، حتما اولین اولویت ما توجه به سرمایه انسانی و بازگرداندن آن مزایا و خدمات به کارکنان شهرداری تهران به ویژه در زمینه فراهم کردن بستر مناسب برای ارتقا و رشد آنها خواهد بود.

 

امانی با اشاره به اقدامات اجرایی شان در زمینه انتصابات در شهرداری بیان کرد: ما در آن ایام مسئولیت خود، بانک اطلاعات مدیران را راه اندازی کردیم و آزمون استعدایابی برگزار کردیم و در یکی از آزمون های استخدامی ما  شش هزار نفر در آزمون استخدامی شرکت کردند و اطلاعات این افراد در بانک اطلاعاتی قرار گرفت  و پس از ارزیابی آنها برای کمبودهایشان دوره آموزشی برگزار می کردیم تا نقایصی که دارند برطرف شود. ضمن اینکه در انتصاباتمان نیز برای یک پست، لیست ۲۰ نفره به شهردار تهران می دادیم  تا برحسب اولویت یک نفر از میان انتخاب شود. ما امیدواریم در دوره آینده خاطرات خوش گذشته برای شهرداری تجدید شود.

 

مدیر شهری موفق باید در کف میدان باشد نه چسبیده به صندلی 

تشکری با بیان اینکه ۲۰ سال در حوزه ترافیک  حمل و نقل فعالیت داشته ام، گفت: راه شناخت مسائل و مشکلات متولیان امر حمل و نقل را به نوعی شناخت نیازهای واقعی مردم در این می دیدیم که در کنار مردم باشیم. بنده نیز این افتخار را داشتم که در کنار رانندگان تاکسی حسشان را با آنها تجربه کنم و به این حد نیز قانع نشدیم و در کنار رانندگان اتوبوس نیز این تجربه را داشتیم و اولین اتوبوس سه کابینه هیبریدی که وارد کشور شد، اولین راننده ای که با آن رانندگی کرد من بودم. در مترو نیز در کنار راهبران مترو می نشستیم تا با دغدغه های آنها آشنا شویم. به این دلیل که نمی توان مشکلات یک جمع را حل و فصل کرد بدون اینکه شناختی از مشکلات آنها داشته باشیم و گفتمان نزدیکی برقرار کنیم .

 

وی ادامه داد: ما با تمام اقشارو اتحادیه های مرتبط با حوزه حمل و نقل جلسات مکرر داشتیم و در این راستا از باب تفریح  نیز سعی کردیم حس یک راننده کامیون را بگیریم و با رانندگی کامیون در شهر متوجه شویم با چه مشکلاتی مواجه هستند. از همین رو اگر کسی بخواهد مدیری موفق باشد نباید به این صندلی ها بچسبد و اگر به این صندلی ها چسبید هیچ مشکلی حل نمی شود.

 

تشکری اظهار داشت: شورای پنجم زمانی که روی کار آمدند، عنوان کردند که ما شهرداری نمی خواهیم که برای حل و فصل مسائل مردم در ترک موتور سوار شود و در خیابان ها به دنبال  حل مشکلات شهر باشد. محصول این تفکر چیزی شد که امروز آن را مشاهده می کنیم.اما  از آقای قالیباف یاد گرفته ایم که چطور می شود برای مردم خدمت کرد و تا زمانی که در صحنه نباشیم  و مشکلات مردم را حس نکنیم آن مشکلات حل نمی شود.

 

هوشمندشدن شهر تهران یک فرآیند مداوم است

قائمی نیز در ادامه این گفتگوی درباره هوشمند شدن شهر تهران بیان کرد: شهرهوشمند یک پروژه نیست که بگوییم یک روز شروع و یک روز تمام می شود به این دلیل که نیاز بشر روز به روز در حال تغییر و رو به توسعه است و طبیعتا  این حوزه از خدمات باید خود را با نیاز جامعه متناسب سازی کند. ضمن آنکه  این تکنولوژی هر روز دستاوردی دارد که بر حسب آن ممکن است راهکاری جدید را پیش روی ما بگذارد. بنابراین ما با یک فرآیند و پروسه مواجه هستیم نه با یک پروژه.

 

وی در ادامه افزود: یکی از فاکتورهایی که در تعریف شهر هوشمند بیان می شود این است که مستقل از زمان و مکان بتوان خدمات را دریافت کرد و این نیازمند توسعه دسترسی پذیری در شهر است. حال ممکن است هوشمند شدن شهر چون یک فعالیت فیزیکی است و شهر نیز ابعاد محدودی دارد، یک روزی دسترسی در شهر به حد کفایت برسد، اما خدمت همواره در حال توسعه است بنابراین بحث زیرساخت ها بسیار مهم است.

 

قائمی با تاکید بر نقش کلید شورای شهر در هوشمندی شهر بیان کرد: در شرایط فعلی کشور با مشکل نظام احراز هویت غیر حضوری مواجه هستیم که برخی شهامت این را داشتند که از همین مقدورات فعلی کارهایی را انجام دهند  به عنوان نمونه برخی بانک ها بدون حضور افراد برای آنها حساب باز می کند. ما متاسفانه قوانین انجام ندادن این کارها را بیشتر داریم تا قوانین تسهیل گری این کار و باید به این بانک ها به خاطر جسارت و شهامتشان تبریک گفت و مدیریت شهری نیز باید این جسارت را داشته باشد. در برخی از امور نیز ممکن است شورای شهر و جایگاه قانون گذاری آن به کمک این جسارت بیاید و اجازه دهد مدیریت شهری کارهایی را انجام دهد که قبل از آن نمی توانست. بنابراین به نظر می رسد نقش شورا  در حوزه قانون و سیاست و مقررات  فرآیندهای دست و پاگیر بسیار کلیدی است.

 

شورای پنجم شورای شهرداری بود

این کاندید شورای شهر با تاکید بر تعامل دستگاه های خدمات رسانی شهری با یکدیگر بمنظور حل مشکلات مردم، ادامه داد: متاسفانه شان شورای شهر تا الان شورای شهرداری بوده که باید به جایگاهی که قانون اساسی برای آن تعیین کرده برگردد و در این راستا در حوزه خدمت رسانی به شهروندان، به دستگاه های خدماتی تکلیف کند که داده های خود را به اشتراک بگذارند و فرآیندهای موازی را با همدیگر ادغام کنند.

 

امانی نیز در ادامه مطرح کرد: آقای قالیباف با استفاده از تجربه های کاری خود، زمانی که وارد شهرداری شدند تاکید کردند بکوشید تا مردم برای گرفتن خدمت نیایند بلکه ما برای خدمت سراغ مردم رویم. در این راستا ناحیه محوری و سامانه ۱۳۷ راه اندازی شد که مردم برای دریافت خدمات به شهرداری مراجعه نکنند. این دیدگاه در حوزه مدیریت شهری یک دیدگاه جدیدی بود که البته ناشی از نگاه اجتماعی به مدیریت شهری بود.

 

وی افزود: علی رغم اتهامی که به آقای قالیباف زدند که شهردار سازه بود باید تاکید کرد که ایشان شهردار سازه نبود بلکه شهرداری نوین را در کشور پایه ریزی کرد که شهرداری از یک سازمان خدماتی به یک نهاد اجتماعی تبدیل شود. بر این مبنا شهرداری باید برای بالا بردن کیفیت زندگی در شهر اقدام کند و آموزش و فرهنگ و تربیت، ورزش و خانواده و اوقات فراغت نیز در دستور کار شهرداری قرار گیرد و با بزه های اجتماعی نیز مقابله کند که در این صورت باید درب شهرداری به روی مردم باز باشد و آنجا را خانه خود فرض کنند.

 

تشکری در ادامه به وضعیت معیشتی و رفاهی کارکنان شهرداری در طی این سال ها اشاره کرد و گفت: بایستی کیفیت زندگی کارکنان شهرداری به حد قابل قبول و وضعیت مطلوب برسد.

 

ویژگی های یک شهردار موفق چیست؟

امانی در ادامه تاکید کرد: در دوره مدیریت جهادی در انتخاب شهردار دقت شد، اما در دوره فعلی در انتخاب شهردار دقت لازم صورت نگرفت به گونه ای که ظرف دو سال چند شهردار جابجا شد و موجب آسیب به شهر و شهرداری شد. از همین رو انتخاب شهردار بسیار مهم است. از همین رو شهردار باید مورد توافق و اجماع ارکان نظام باشد تا بتواند با همه ارکان نظام تعامل کند و از آنجایی که تهران ام القرای شهرهای اسلامی است، بایستی شهردار نظام را قبول داشته باشد، مقتدر و جسور باشد، قانون را مانع کار خود نداند و کمک کار خود بداند و به نفع مردم تفسیر کند و دستگاه ها نیز به او کمک کنند. البته ما اصرار داریم که در کنار این ویژگی ها شهردار کسی باشد که به مسائل شهری آشنا و مسلط باشد و بدنه شهرداری نیز او را بپذیرند.

 

دوچرخه سواری شهردار مشکل گشای تهران نیست

تشکری با انتقاد از ضعف مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل به سامانه عنوان کرد: چالش مردم تهران نبود سامانه دوچرخه سواری نیست. مسئله امروز مردم کمبود و ضعف شدید سامانه های حمل و نقل عمومی است. الان اکثر خیابان های شهر که در راستای این طرح دارای نرده های آهنی شده است، بسیار پرخطر است که با توجه عدم فرهنگ سازی و عدم تناسب و شیب های تند برخی خیابان ها و اتلاف وقت شهروندان طرح خوبی نیست. بلکه جنبه نمایشی دارد. سه شنبه های شهردار تهران نیز با دوچرخه گرچه به صورت تفرجی خوب است اما مشکل گشا نیست و ای کاش برای شهردار تهران یک هلیکوپتر بیارند تا از درب منزل تا شهرداری سوار هلیکوپتر کنند تا تجمعی که به خاطر دوچرخه سواری ایشان صورت می گیرد  شکل نگیرد و وقت شهردار نیز به خدمت مردم بگذرد، وقت که نباید به دوچرخه سواری در خیابان بگذرد. ضمن اینکه بهتر است این انرژی برای اتوبوس و مترو گذاشته شود تا دوچرخه.

 

وی در پایان افزود: در طول مدیریت شورای پنجم حتی یک واگن خریداری نشد و حتی یک ایستگاه صفر تا صد کیلومتر ساخته نشد. نه تنها یک اتوبوس بی آرتی اضافه نشد بلکه ۲۰۰ دستگاه از این اتوبوس ها برای قطعات کوچک تعمیراتی کنار گذاشته شده اند و تنها سالی ۳۰ دستگاه اتوبوس به کشور وارد می شود که این نوع عملکرد شهری به نوعی فراموش کردن شهروندان تهرانی است.

 

این کاندید شورای شهر تهران در  پایان تاکید کرد: شورایی که از سیاست زدگان و یک سهامی خاص و عام باشد و به فکر تقسیم غنائم و صندلی های مدیریتی باشد نمی تواند شورای موفقی باشد. لذا مردم به دنبال کسانی باشند که تخصص و تجربه اداره شهر را داشته باشند و از کسانی باشند که دلشان به حال مردم و شهرداری بسوزد و برنامه برای آینده شهر داشته باشند.

 

انتهای پیام/الف
کد خبر: ۷۹۲۸
۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۴
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha