photo_2021-06-12_03-07-36
 

به گزارش خبرنگار سیاسی تهران پرس، نخستین برنامه «دمنوشی برای شهر»با حضور "غلامحسین جهاندار"، "عبادالله فتح اللهی" شهردار سابق منطقه۱۹و "حسن ابوتراب" از لیست ائتلاف خشت برگزار شد.

 

این سه کاندید شورای شهر تهران در ابتدای برنامه به معرفی و سوابق کاری خود پرداختند.

 

فتح اللهی در این دورهمی که توسط شهرداری تهران برگزار شد، دلیل حضور خود را از شرکت در انتخابات شوراهای شهر این گونه بیان کرد:  بنده از جمع همکاران شهرداری آمده ام که صاحب خانه هستند و می خواستم این خانه (شهر تهران) را به کس دیگری اجاره ندهند و دراختیار کسی قرار ندهند.

 

ابوتراب نیز درباره علت حضور خود اظهار داشت: شاهد فراز و فرود  بسیاری در شورا و شهرداری بودم و و شاهد این بودیم که افراد لیستی وارد مجموعه شهری شده اند. همیشه احساس می کردم باید سه اصل امنیت، آسایش و رفاه جمعی را در شهر خودمان تهران محقق کنیم، نگاه من صرفا شاخص های تخصص، تعهد و تجربه است  و به همین  دلیل احساس مسئولیت کردم. طی این دوره نیز شاهد مشکلات فراوانی در شهر تهران هستیم.

 

جهاندار نیز با بیان اینکه رویکرد حل مسئله وجه تمایز بنده است، عنوان کرد: با توجه به سابقه شهرداری و مسائلی که پیش می آمد دنبال راه حل می گشتیم که یکی از راه حل ها نیز کم کردن فاصله سند بالادستی با  بدنه کارشناسی است. من نماینده کارکنان شهرداری هستم که تخصص این کار را دارند و قرار شده بهترین خدمات را به شهر دهیم.

 

در ادامه این گفتگو فتح اللهی عنوان کرد: شهر را با دانش و برآیند تخصص شهرداری اداره کرد نه با لیست های سیاسی و می خواهیم نماد تخصص و دانش یک قرنی بلدیه در تهران باشیم.

 

ابوتراب بیان کرد: در بافت های فرسوده هنوز بی برنامه هستیم وهنوز اطلاعات کاملی نسبت به آنها نداریم علی الخصوص در این مقطعی که شهرداری تهران با کمبود مسائل مالی مواجه است.

 

جهاندار نیز در پاسخ به سوالی درباره شایسته سالاری و چابک سازی در مجموعه شهرداری بیان کرد: ما گاها دچار جوزدگی و تحت تاثیر برخی شعارها مثل جوانگرایی قرار می گیریم. درصورتی که شرایط احراز یک بحث علمی و منطقی است و برای طی کردن پله نهم یک نردبان باید پله به پله آن را طی کرد. اگر شرایط احراز برای شایسته سالاری به دقت انجام شود این قابل دفاع است. در طی این چندسال در این حوزه با چالش های مختلفی روبرو بودیم.

 

جهاندار افزود: وقتی صحبت از چابک سازی می شود فکر می کنند باید نیمی از افراد را بیرون بریزید. درحالی که این طور نیست و چابک سازی به معنای بهره وری، کاربهتر و استفاده بهینه از همه پناسیل شهرداری است.

 

این کاندید شورای شهر در پاسخ به سوالی مبنی براینکه از نگاه شما بزرگترین معضل شهر تهران چیست، با ذکر مشکلات مختلف شهر تهران عنوان کرد: در یک نگاه کلی باید گفت که ما در آب و هوا و زمین مشکل داریم.

 

ابوتراب نیز مشکل اصلی تهران را نبود مدیر کارآمد و برنامه قابل اجرا عنوان کرد و گفت: ما در زمینه های مختلفی چون آلودگی هوا و ترافیک، محیط زیست و امنیت شهر با مشکل مواجه هستیم و زمانی که مدیران کارآمد و کاردان نداشته باشیم و برنامه قابل اجرا نداشته باشیم می خواهیم چکار کنیم؟

 

وی همچنین متذکر شد که تهران در این سال ها به صورت تخصصی صرف اداره نشد.

 

فتح اللهی نیز در پاسخ به این سوال بیان داشت: شهر موجود زنده است و تهران به عنوان یک ابرشهر دارای فقدان مدیریت کارآمد و هماهنگ و با برنامه مبتنی برکارنامه بود. طی این سال ها خیلی ها برنامه می دهند اما توان تحقق آن را ندارند. در چهار سال گذشته نیز ما خیلی از این موضوع رنج بردیم.

 

ابوتراب در پاسخ به این سوال که اولین گام شورای موفق برای شهر مریض تهران چیست، اظهار داشت: در ابتدا باید بررسی کنیم کجای کار هستیم. مشکلات شهر تهران به قوت خود باقی مانده وعلی رغم آمدن ها و رفتن های مختلف در شورای شهر تهران و اجرای اقداماتی چون ساخت تونل و بزرگراه، مترو و تونل  این سوال مطرح است که آیا مشکلات سبک شده است؟

 

وی ادامه داد: شهرداری در سال های اخیر با کمبود منابع اعتباری مواجه شده است و به خاطر مشکلات در طرح تفصیلی، مسائل درآمدزایی شهر تهران قفل است که برای حل آن باید مطالعه کوتاه مدت درخصوص وضع شهر تهران وارائه  برنامه هایی برای اصلاح و برون رفت آن داشته باشیم.

 

جهاندار نیز در خصوص اولین گام خود برای حل مشکل تهران بیان کرد: بخش اعظم از مشکلات شهری مطالعه شده و پیشنهاداتی نیز دارد؛ گاها اتفاقی که می افتد این است که پیشنهاد تخصصی شهرداری در شورا  قبال توجه قرار نمی گیرد یا در شورا سیاست گذاری که می شود در بدنه و اجرا قابلیت اجرا ندارد.

 

وی افزود: مدیریت شهرداری تهران مدیریت درآمد و هزینه است که خیلی از دوستان مدیریت هزینه کردند. شهر یک موجود پویا است و باید هزینه اش را در آورد و تولید ثروت کند و قابلیت تولید ثروت در شهر وجود دارد و اولین گام برای جبران کمبود منابع بحث تولید ثروت در داخل شهر و استفاده از پناسیل های بالقوه است که باید آن را تبدیل به بالفعل کنیم.

 

فتح اللهی نیز در ادامه با بیان اینکه انباشت تجربه مدیریت شهری را برای شورای شهر به سوغات می آورم، گفت: با مطالعه شش ماهه و آسیب شناسی گذشته به یک جمع بندی و یک مدیریت هماهنگ رسیده ایم بر این مبنا که شهر به توسعه متوازن دست پیدا نمی کند مگر با مدیریت هماهنگی که مجموعه مولفه های زیستی شهر را در برگیرد.

 

وی با بیان اینکه البته باید مقدورات شهری را در نظر بگیریم، عنوان کرد: مدل ذهنی بنده نیز یک مدیریت هماهنگ است و برای این مدیریت هماهنگ چهار لایه تعریف کرده‌ایم.

 

فتح اللهی ادامه داد: هر طرح و لایحه ای که درخصوص مدیریت شهری به مجلس می رود، اختیارات آن فقیرتر می شود. شورایی ها باید این شهامت را داشته باشند که حقوق مردم را از دولت مطالبه کنند.

 

این کاندید شورای شهر در ادامه اظهار داشت: یکی از بحث ها در چهار سال اخیر این بود که دولت با شهرداری هماهنگ است اما این هماهنگی باید موجب شود امکانات در شهرداری بیاید و اگر ۵۰۰ واگن  که زیرساخت های آن فراهم است، به ناوگان شهری افزوده می شد، امروز از ۱۵ دقیقه به ۳ دقیقه جایجایی مسافر می رسیدیم و در این شرایط کرونایی شاهد چنینی وضعی نبودیم و تلفات پایین می آمد و بسیاری از مشکلات زیست محیطی ما حل می شد. این مسئله تماما به این برمی گردد که شورای شهرو مدیریت شهری چگونه حقوق مردم را از دولت مطالبه کند؟

 

ابوتراب در بخش دیگری از گفتگو درپاسخ به سوالی درباره چگونگی کاهش فاصله شمال شهر تهران با جنوب تهران بیان کرد:  در خصوص مسائل شهرسازی، موقعیت جغرافیایی، تاریخی و مسائل اقلیمی دخیل است و بر اساس همین موقعیت اقلیمی و جغرافیایی شهر تهران موجب بروز برتری شمال شهر تهران نسبت به جنوب شهر تهران شده است.

 

وی ادامه داد: در بحث مسائل فرهنگی نیز طبیعی است  کسی که می خواهد از رفاه بیشتری برخوردار باشد، حاضر است که پول بیشتری نیز دهد  تا آب و هوای مطبوع و فضای سبز کافی و فضاهای باز مناسب شهر ی استفاده کند لذا خود به خود این تعارض و تناقض بین بخش جنوب و شمال شهر همیشه خواهد بود و این فاصله را تا حدودی می توانیم از بین ببریم اما موقعیت جغرافیایی را نمی توانیم از بین ببریم.

 

ابوتراب درخصوص تقسیم خدمات بین بخش شمال و جنوب شهر تهران نیز بیان کرد: شهرداری تهران باید به عنوان برنامه کوتاه مدت کمبودهای بخش جنوب شهر تهران را برداشت کند  و پس از آن قابلیت اجرایی آن به صورت ۱۰۰ درصد محرز و منابع آن نیز تخصیص شود. اما کمتر از یک دهه است که شهرداری تهران گرفتار کمبود درآمد و اعتبار است.

 

جهاندار در پاسخ به سوالی درباره شهر هوشمند عنوان کرد: مهمترین موضوع در هوشمند شدن شهر، بحث زیرساخت است و اولین گام نیز دست یافتن به تکنولوژی ها و سرمایه گذاری درآن  است. شهر هوشمند می تواند هزینه ها را کم و خدمات را بهتر کند و این خواسته بحق مردم است.

 

این کاندید شورای شهر تهران در بحث کم کردن فاصله جنوب و شمال شهر تهران نیز اظهار داشت: قطعا در بحث پرداخت و ارائه خدمات باید این فاصله را رعایت کنیم و بحث عدالت این است آن کسی که پول بیشتری می دهد، آش بیشتری می خورد. ما باید عادلانه برخورد کنیم و اگر بخواهیم پول را از شمال شهر بگیریم و در جنوب شهر هزینه کنیم شاید به عدالت نزدیک نباشد اما با تامین بودجه ازجاهای دیگر  و تخصیص آن به جنوب شهر می توان به  کم کردن این فاصله ها کمک کرد.

 

جهاندار با بیان اینکه هوشمند سازی لازمه کار است، گفت: این موضوع زیرساخت و برنامه می خواهد و اقداماتی چون اسنپ و تاکسی های تلفنی در مسیر هوشمند شدن شهر تهران است و اگر سیاست گذاری نشود هزینه اش بیشتر می شود.

 

درپایان برنامه «دمنوشی برای شهر» فتح الهی، خطاب به مجری برنامه اظهار داشت:  دوستانی که موفق شدند و وارد شورا شدند یقه آنها را بگیرید تا پاسخگوی عملکرد خود باشند. این بد است که ما رای مردم را می گیریم بد عنوان می کنیم که نگذاشتند کار کنیم. کسی که شهر را نمی فهمد نباید بیاید در چنین مسئولیتی کار کند.

 

 

انتهای پیام/الف

 
کد خبر: ۷۸۵۳
۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۹
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha