photo_2021-06-12_16-33-00
به گزارش خبرنگار سیاسی تهران پرس، سعید جلیلی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره انتخاباتی بیان کرد: دغدغه مردم این است که چرا این موضوعاتی که بیان شد، چرا حل نمی شود؟ درباره مسکن می گویند زمین داریم و مصالح و نیروی انسانی داریم پس چرا حل نشده است؟ و اینکه چرا دولت ها عقب هستند؟ چرا راه حل ها پایدار نیست؟ مردم نگرانی دارند که آیا تورم ادامه خواهد داشت یا نه ؟می گویند پس چرا به عنوان مسائل دیگر مطرح می شود و ضریب پیدا می کند؟

 

جیلی در ادامه اظهار داشت: اگر می خواهید این مسائل را حل کنیم یک برنامه جدی می خواهد؛ اگر یک قالی ایرانی می خواهید ببافید یک طراحی و نقشه جامع می خواهد؛ کار رئیس جمهور الان این است و باید بداند و به این نقشه و به نقش وزارت خانه اشراف داشته باشد. یک شبه که برنامه نوشته نمی شود و  رئیس جمهور در بزنگاه ها باید بتواند تصمیم بگیرد.

 

این نامزد ریاست جمهوری افزود: نقش رئیس جمهور این است که از روزی که مسئولیت را عهده دار می شود زمان را چقدر مغتنم می شمارد. باید مشخص باشد چقدر این برنامه را پیش می برد و این دغدغه مردم است. رئیس جمهور رئیس همه  مردم ایران است با همه ظرفیت ها و  آیا این رئیس جمهور تعارفات را کنار خواهد گذاشت یا نه و آیا باز مشغول کارهای نمایشی خواهد شد؟

 

جلیلی درباره تحریم نیز مطرح کرد: نمی شود تحریم را انکار کرد البته مهمتر از خود تحریم بهانه تحریم است که می خواهند بخاطر آن ناکارآمدی خود را گردن آن بیندازند، کسانی که حداقل فهم از مناسبات جهانی ندارند و بر این مبنا می خواهند برای مردم نسخه بپیچیند. این دوستان کارنامه بسیار ضعیفی دارند چون تعاملات خارجی را در دو سه کشور خلاصه کرده اند که بایدن کی به در آید؟

 

وی ادامه داد: ما باید به این دغدغه مردم جواب دهیم که برای حل تحریم چه برنامه ای داریم و باید بگویم برنامه آفندی و پدافندی ما در این خصوص چیست و در این راستا نه تنها تحریم را باید بی اثر کرد بلکه باید  دشمن را از تحریم پشیمان کرد و باید برای این برنامه دهیم که تعامل سازنده و گسترده با جهان را چگونه شکل می دهم که معطل سه کشور نماند.

 

جلیلی با بیان اینکه برجام یک چک بلامحل بود، خطاب به دولتمردان گفت: شما حتی نتوانستید مذاکره کنید  و در مذاکره نتیجه بگیرید. اما همانطوری که فرصت ها را باید مدیریت کرد باید تهدیدها را به حداقل رساند.

 

این نامزد ریاست جمهوری اظهار داشت: روز اول انتخاب آقای روحانی به ایشان گفتم باید ماشین دولت را راه بیندازید چون این کندی ها دولت را به مقصد نمی رساند و باید سازوکارها را فعال کنیم.

 

جلیلی  بیان کرد: در عرصه سیاست خارجی به ضرس قاطع عرض می کنم امکان تعامل گسترده با جهان وجود دارد و می شود . اما اینها نمی توانند و اگر دولت و رئیس جمهور اشراف داشته باشد و برنامه را بداند می فهمد که کجا مشکل دارد . درباره اف ای تی اف باید با قاطعیت بگویم امضای کنوانسیون ها هیچ فایده ای ندارد و حاضرم در این باره با هر کسی مناظره کنم. چون امضای این ها تازه ابتدای راه است. رئیس جمهور باید بداند و تصمیم بگیرد.

 

وی افزود: برجام سند طلبکاری کشور است و ما باید امروز طلبکار باشیم. سیاست خارجی ما باید اقتصاد محور باشد و نقش در صادارت کشور داشته باشد وگرنه یک بهانه کافی است که کار نکنید. همچنانکه هیچ بهانه ای نمی تواند مانع پیشرفت اقتصاد کشور شود و هیچ بهانه ای نباید اجازه داد وقتی تصمیم گرفته شود آن تصمیم محقق شود.

 

این نامزد ریاست جمهوری با بیان اینکه جهش برای کشور هم ممکن است و هم ضرورت است و باید آن را فهم کرد، گفت:  اگر صحبت از این جهش می کنیم باید ماموریت از قبل تعریف شده باشد تا کشور معطل نماند، مسائل را غلط مطرح نکنیم. مردم؛ اگر می خواهیم کشور را اداره کنیم این با اداره روزمره و با اینکه بگوییم بعدا مطالعه خواهیم کرد نمی شود بلکه باید از همان ابتدای روز دولت دنبال کرد.

 

جلیلی در خاتمه خاطرنشان کرد: ایران با همه ظرفیت ها می گوید چهارسال آینده باید جهش باشد و یک جهاد و تلاش بزرگ می خواهد. ما هشت سال است سایه به سایه مسائل کشور را دنبال کرده ایم و کارنامه امروز ما روشن است و سعی کرده ایم یک برنامه واقعی که نوید جهش را می دهد ارائه دهیم.

 

انتهای پیام/الف

 
کد خبر: ۷۸۵۹
۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۵
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha