unnamed (1)
گروه اقتصادی تهران پرس؛ این روزها با داغ شدن موضوع انتخابات ریاست جمهوری و به خصوص بعد از مناظره های انتخاباتی، مجددا موضوع کسری بودجه دولت و تامین آن از جیب مردم توسط دولت مطرح شده است. مردم انتقادات فراوانی درباره ناکامی بورس در کشور دارند، چرا که با تبلیغات گسترده و دعوت دولتمردان بود که مردم به بورس روی آوردند اما بعد از مدتی شاهد قرمز شدن وضعیت بورس بودیم، به موازات آن هم افزایش نرخ ارز در طول سه سال گذشته و همچنین ناکارآمدی و عدم مدیریت صحیح دولتی باعث شد که هر روز شاهد افزایش تورم در کشور باشیم اما اینکه مسئولان دولتی بعد از بحران آفرینی در موضوعات اقتصادی، به دستکاری نرخ ارز و شرایط بورس اعتراف کردند و دلیل آن را کسری بودجه دانستند، یکی از مهمترین دلایلی است که باعث سرد شدن مردم از انتخابات شده است؛ هر چند با نزدیک شدن به انتخابات، شور بیشتری در میان مردم شکل می گیرد اما باید قبول کرد که مردم از دولت فعلی ناراضی اند و عمده ترین دلیلش، ناکارآمدی، عدم مدیریت صحیح و بحران آفرینی در وضعیت معیشت است و در این شرایط اصلا جوابگو نیستند و می توان در جمع بندی دولت تدبیر و امید، آن را دولتی ناکارآمد و عدم پاسخگو به مطالبات مردم دانست.


مهدی منصوری بیدکانی استاد دانشگاه و از کارشناسان اقتصادی هم معتقد است که تورم، کسری بودجه را تشدید می‌کند و این مساله هم از ناحیه درآمدی و هم از ناحیه مخارج حمایت می‌شود و کسری بودجه نیز تورم را گسترش می‌دهد، اما اگر دولت بخواهد بخشی از بدهی هایش را از جیب مردم طبقه متوسط یا ضعیف احیا کند، نه تنها خدا پسندانه نیست بلکه رایج در بین کشور‌ها و سازمان‌های بین المللی مانند IMF نیز نمی‌باشد اما شاهد بودیم که دولت تدبیر و امید، از چنین روشی برای تامین کسری بودجه خود بهره برد!

همتی؛ شریک سیاسی دولت روحانی و یکی از مسببان بحران اقتصادی کشور

ادعای عبدالناصر همتی یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری مبنی بر اینکه دولت کسری بودجه ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی خود را با ورود بانک مرکزی به بورس و فروش اوراق خزانه به مردم جبران کرد، از آن سوژه‌هایی بود که برخی از کاربران مخصوصا در پیام‌رسان تلگرام و اکثر سهامداران خرد در صفحه‌هایشان در توییتر به آن اهمیت دادند. اگرچه انتظار می‌رفت ادعای این نامزد انتخابات در توییتر و اینستاگرام هم مورد توجه گسترده‌ای قرار بگیرد اما این روزها به قدری بازار ادعا و اظهارنظر داغ است که کاربران توییتر و سهامداران فعال در این شبکه اجتماعی از پرداختن به خیلی از سوژه‌ها و صحبت‌ها غافل می‌شوند.


سهامداران خرد در توییتر با انتقادهای تند و تیزی به این اظهارنظرها واکنش نشان دادند و کم‌و‌بیش خواستار واکنش مسوولان بورس درباره این اظهار نظر بودند. افراد دیگری هم بودند که به ادعای این نامزد انتخابات توجه کردند و در نوشته‌هایشان به این مساله ‌پرداختند که فردی که امروز در حال مطرح کردن این صحبت‌ها است، زمانی در سمتی بوده که در این اقدامی که امروز ادعا کرده، دولت آن را انجام داده، نقش داشته است، پس اینکه امروز در مقام نامزد انتخابات چنین ادعایی را مطرح می‌کند کمی دور از انصاف و غیرقابل باور است.

نه‌تنها درباره ادعای این نامزد انتخابات بلکه درباره نامزد دیگری هم که ادعای خروج پول توسط یکی از بانک‌های کشور از بورس را داشت، حرف کلی کاربران فعال در حوزه بورس که در شبکه‌های اجتماعی درباره اظهارنظر نامزدهای انتخابات دیدگاه‌هایشان را منتشر می‌کنند، از این قرار است که متاسفانه با وجود گذشت سال‌ها پستی و بلندی در کشور هنوز در بر همان پاشنه تخریب و شعار و ایجاد جنجال می‌چرخد.

نقش همتی و شرکا در بهم‎ریختگی بازار سرمایه

جعفر قادری نماینده مجلس و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت و گو با تهران پرس درباره اظهارات اخیر عبدالناصر همتی مبنی بر جبران کسری بودجه ۱۲۰هزار میلیارد تومانی دولت با ورود بانک مرکزی به بورس و فروش اوراق خزانه به مردم می گوید: این اقدام بانک مرکزی بدهی های دولت را عقب می اندازد و در آینده دولت بعدی مجبور است این کسری ها را از محل استقراض بانک مرکزی تامین کند.

وی معتقد است چون دولت بعدی چنین امکانی را ندارد که همزمان بتواند هزینه های جاری و عمرانی دولت را پرداخت کند و هم بدهی های دوره قبل را پاسخگو باشد. ناچار است که از طریق بانک مرکزی بدهی های خود را تسویه کند و این هم یک نوع به تعویق افتادن تورم است.


قادری می گوید که دولت نباید به این شکل هزینه های خود را بالا ببرد و با این روش بدهی های دولت به مردم تبدیل به بدهی دولت به بانک مرکزی می شود و معمولا نیز چون دولت ها خود را متعهد به بازپرداخت بدهی به بانک مرکزی نمی دانند و بانک مرکزی نیز تحت کنترل و اشراف دولت هاست، نهایتا از طریق افزایش پایه های پولی و حجم نقدینگی این بدهی ها تسویه و در نهایت این هزینه ها از جیب مردم پرداخت می شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی معتقد است که این اقدام در این شرایط بازار بورس را هم بهم می ریزد چراکه وقتی عرضه اوراق بدهی دولت در بازار زیاد می شود در مقابل سهامی که وجود دارد، این باعث می شود که نقدینگی به سمت خرید اوراق دولتی برود و تقاضا برای سهام وجود نداشته باشد. بخش مشکلاتی نیز که در بورس داشتیم، شاید به این قضیه برمی گردد؛ البته درست است که از یک نظر منجر به افزایش پایه های پولی نمی شود اما از آن طرف تقاضاهایی که باید به سمت بورس می رفت، به سمت اوراق و خزانه دولتی می رود.

ایرادات زیادی به مدیریت همتی در بانک مرکزی وارد است

وی با اشاره به اظهارات عبدالناصرهمتی مبنی بر اینکه هیچ اختیاری در بانک مرکزی نداشت، می افزاید: بانک مرکزی مسئول تنظیم سیاست های پولی و ارزی است، مگر می شود اختیار نداشته باشد. شورای پول و اعتبار که سیاست های پولی و ارزی را تنظیم می کند در راس آن رئیس بانک مرکزی قرار دارد. اتفاقا در آن شرایط ایرادات و اشکالاتی به آقای همتی وارد است.

قادری ادامه می دهد: در شرایطی که تقاضا برای بورس اضافه شده بود و عرضه سهام خیلی کم بود، بانک مرکزی که آقای همتی در آن زمان مسئولیت آن را برعهده داشت، سود سپرده ها را کاهش دادند و نقدینگی را به سمت بورس کشاندند و با این کار، تقاضای شدیدی برای خرید سهام افزایش پیدا کرد و منجر به افزایش قیمت سهام شد.


وی معتقد است که بعد از آنکه دولت چون عرضه ای را به آن شکل در بورس نداشت و تمایل به خرید سهام کمتر شد، بانک مرکزی اشتباه دیگری که مرتکب شد، این بود که نرخ سود سپرده ها را افزایش داد و به این شکل سهامداران را تشویق کرد که سهامشان را واگذار کنند و این نقدینگی ها را به سمت بازار پول سوق دادند.

این نماینده مجلس در ادامه می افزاید: درآن شرایطی که نباید نقدینگی از بازار پول خارج می شد با کاهش سود سپرده ها، نقدینگی را به سمت بازار بورس سوق دادند و در شرایطی که نباید نقدینگی از بازار بورس خارج می شد با افزایش سود سپرده ها نقدینگی را به بازار پول کشاندند و برخلاف جهتی که باید، عمل کردند. لذا بخش عمده ای از بهم ریختگی بازار سرمایه برمی گردد به سیاست های غلطی که بانک مرکزی داشت.

به اعتقاد وی، ناهماهنگی بین سیاست های پولی و بازار سرمایه متاسفانه بیشترین ضربه را به بازار سرمایه زد و مشکلات جدی برای بازار سرمایه ایجاد کرد که عامل آن نیز سیاست هایی بود که توسط آقای همتی و همکارانشان در بانک مرکزی اعمال شد.


قادری در خاتمه در پاسخ به این سوال که آیا مجلس این موضوع را پیگیری خواهد کرد، می گوید: پیگیری این موضوع در مجلس مشکلی را حل نمی کند، مگر اینکه تلاش شود تا اوضاع بازار پول بدتر نشود و تلاش شود تا بازار بورس تقویت شود تا بتواند بخشی از زیان مردم را جبران کند.

انتخاب فرد اصلح، باعث بهبود شرایط اقتصادی کشور می شود

نیاز امروز کشور و انتظار مردم بهبود اوضاع بورس، بهبود وضعیت معیشت و مسائلی از این دست است که افراد زیادی درگیر آن هستند. راه رسیدن به این موضوع هم تخریب و اتهام‌زنی و شعار دادن نیست و باید راهکار و برنامه ارائه کرد. مردم این روزها به‌خوبی درک می‌کنند که چه کسی شعار می‌دهد و چه کسی برنامه دارد و دستش پر است. انتخابات ۲۸ خرداد ماه می تواند عاملی برای تغییر در اوضاع و احوال کشور به ویژه در حوزه اقتصادی باشد. ناکارآمدی دولت تدبیر و امید باعث شد که امروز با بی تدبیری این دولت، دچار ناامیدی شوند و انتخاب فردی که بتواند اوضاع مملکت را به سمت رونق اقتصادی سوق دهد، در ۲۸ خرداد ماه با حضور حماسی مردم کشور تعیین می شود و امیدوارم در نهایت شاهد سرکار آمدن مسئولانی باشیم که نسبت به مردم دلسوز باشند و به جای اینکه دست در جیب مردم بیندازند، عاملی برای تقویت و بهبود شرایط معیشتی مردم باشد.

انتهای پیام/
کد خبر: ۷۸۱۵
۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۷
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha