شهرداری تهران
 به گزارش گروه اجتماعی تهران‌پرس؛ مسئله جذب و استخدام نیروی انسانی همواره  جزو یکی از مهمترین چالش های اساسی دستگاه ها و نهاد های اجرایی کشور محسوب می شود. شهرداری تهران نیز به مانند دیگر دستگاه های اجرایی کشور کم و بیش با این چالش رو به رو است.

چندی پیش شهرداری تهران در راستای تکمیل کادر اداری  خود به  جذب نیروی انسانی اقدام کرد. به گفته «غلامحسین محمدی» رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران این فرایند استخدامی به نوعی در ساختار شهرداری تهران یک اقدام نوین و بی سابقه است.

وی   همچنین  خاطر نشان ساخت که فرایند جذب نیرو  بر خلاف ادوار گذشته بر مبنای فراخوان عمومی صورت پذیرفته و هدف شهرداری تهران از این اقدام استفاده از نیرو های جوان و متخصص دربدنه این نهاد است.

به تناسب چنین تصمیمی با موافقت سازمان اداری و استخدامی کشور، قرار بر این شد ۲ هزار و ۱۰۰ نفر از پرسنل شهرداری تهران از طریق آزمون به صورت ثابت در این نهاد استخدام شوند.

«افشین حبیب زاده» رئیس فراکسیون کارگری شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به صدور مجوز جذب در شهرداری تهران گفت: «در مهر ماه سال گذشته و با توجه به اینکه حدود ۴ سال از برگزاری آخرین آزمون تغییر وضعیت استخدامی از قراردادی به ثابت آزمایشی در شهرداری تهران می‌گذشت، در نامه‌ای به شهردار تهران از ایشان درخواست کردم جهت ایجاد ثبات و امنیت شغلی و همچنین بالا بردن انگیزه کارکنان نسبت به اخذ مجوز جذب از سازمان اداری و استخدامی کشور اقدام کند.»

رئیس فراکسیون کارگری شورای اسلامی شهر تهران  افزود : بر اساس هماهنگی‌های به عمل آمده شروع فرایند جذب ۲۱۰۰ نفر در شهرداری تهران خرداد ماه آغاز خواهد شد و تا پیش از پایان دوره پنجم شورای شهر تهران، تکلیف این نفرات تعیین می شود.

با تمامی این تفاسیر موضوع کمی پیچیده تر از آن است که به نظر می رسد. طبق آخرین گزارشات و آمارها شهرداری تهران همواره  بر حسب نیاز خود به جذب نیرو می پردازد و بر اساس اطلاعات موجود، این نهاد با مشکل مازاد نیرو دست و پنجه نرم می کند.

اما تنها مسئله به این نکته ختم نمی شود.« پیروز حناچی» شهردار تهران پیش از این عنوان کرده بود در بحث چابک سازی نیروی انسانی، تعداد پرسنل از ۶۸ هزار و ۱۲۷ نفر در شهریور ۹۶ به تعداد ۵۹ هزار و ۴۷ نفر کاهش پیدا کرده است که ۱۳.۳ درصد کاهش نیروی انسانی بدون تعدیل گسترده و فله ای را نشان می دهد. ضمن اینکه افزایش کیفیت نیروی انسانی را نیز در این دوره شاهد بودیم.

علاوه بر نکته مذکور از سال۹۶  و همزمان با روی کار آمدن نامزد های « لیست امید» در شورای اسلامی شهر تهران و مدیریت جدید در شهرداری تهران فرایند احداث پروژه های عمرانی افت چشمگیری را داشت و در نتیجه این امر شهرداری تهران کاهش در آمد و کسری بودجه سنگینی را تجربه کرده است.

با کاهش درآمد های شهری و کسری بودجه شهرداری اولویت شهرداری تهران به جای گسترش و رونق شهر حفظ و نگهداری شهر تهران در اولویت قرار گرفت و عملا ما در این دوره هیچ رونقی را شاهد نبودیم.

اکنون این سوال مطرح می شود علیرغم کاهش درآمد های شهری و کسری بودجه موجود در شهرداری تهران و مازاد نیرویی که با آن رو به روست چرا و به چه دلیل مدیران فعلی شهرداری اقدام به استخدام ۲۱۰۰ نیروی جدید در بدنه شهرداری کرده است .

علاوه بر این نیز اکنون  هنوز در برخی از بخش های شهرداری نیرو های کارآمد و قابلی وجود دارد؛ با توجه به این موضوع اکنون این سوال به میان می آید که چرا شورای شهر و شهرداری تهران در آستانه پایان مدیریت خود و با وجود مشکلات مذکور دست به چنین اقدامی زده اند.

حتی با وجود چنین اقدامی در ابتدا قرار بود تعیین و تکلیف نیرو های استخدامی تا ابتدا و یا حتی اواسط خرداد ماه انجام شود و این موضوع باید تا پایان شورای پنجم شهرداری تهران مخدومه شود.

تا کنون هیچ صحبتی از این موضوع به میان نیامده و به نظر می رسد این اقدام تنها یک اقدام نمایشی از سوی شورای شهر پنجم و شهرداری فعلی تهران بوده است. حال باید دید هدف اصلی شورای پنجم و شهرداری تهران در این اقدام بزنگاهی و در آستانه انتخابات شورا ها چه بوده است.

انتهای پیام/
کد خبر: ۷۷۳۷
۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۴
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha