۴۳۳۵۴۵۲
به گزارش تهران پرس، استفاده از قلیان در آغاز قرن بیست و یکم به صورت چرخشی از خاورمیانه شروع و در ایالات متحده و اروپا گسترش یافت. در چند قسمت از جهان، قلیان کشیدن به عنوان شکل اولیه استعمال دخانیات بویژه در بین جوانان به سرعت جایگزین سیگار شده است. تصور غلط اصلی مرتبط با این افزایش مصرف این فرضیه است که قلیان کشیدن یک جایگزین سالم‌تر برای محصولات دخانی است زیرا مواد مضر توسط آب فیلتر می‌شوند. از طرفی افزودن طعم دهنده‌ها به محصول دخانی از ناخوشایند بودن آن کاسته و در نتیجه از نظر جوانان بسیار قابل قبول است.

 

استفاده از قلیان در بین جوانان، مردان و در محیط‌های شهری شایع است. مشخصه قلیان کشیدن استفاده متناوب و اجتماعی از آن است و انگیزه‌های قابل توجه برای استعمال قلیان، معاشرت، آرامش، لذت و سرگرمی خوانده می‌شود و به این ترتیب کافه‌ها و باشگاه‌هایی که قلیان عرضه می‌کردند در بین جوانان به عنوان مد شناخته می‌شدند.

 

بنابر اعلام وزارت بهداشت، یک مرور نظام‌مند در مدت اخیر نشان داد که تخمین شیوع استفاده از قلیان در میان جوانان در مناطق مدیترانه شرقی و کشورهای اروپایی زیاد است. همچنین بررسی ملی در کویت نشان داد که ۵۷ درصد از مردان و ۶۹ درصد از زنان حداقل یک بار از قلیان استفاده کرده‌اند. در مصر نیز گزارش زیادی از میزان استفاده از قلیان وجود دارد که سن شروع آن بسیار کم است. همچنین در سوریه و لبنان، نیمی از دانشجویان دانشگاه قلیان کشیده‌اند که یک چهارم آن‌ها مرد هستند.

 

در سال ۲۰۱۵ کاهش ۳۳ درصدی سیگار کشیدن در میان دانش‌آموزان دبیرستانی در ایالات متحده گزارش شد، در حالی که استعمال محصولات غیر سیگاری از جمله قلیان ۱۲۳ درصد افزایش داشت.

 

مطالعه دیگری که در لندن در خصوص عرضه قلیان انجام شد، نشان داد که ۹۸ درصد از مشتریان آن تنباکوی معسل می‌کشیدند و نیمی از کسانی که تاکنون قلیان کشیده‌اند، ابتدا آن را در کافه‌هایی که قلیان عرضه می‌کردند، تجربه کرده‌اند.

 

شواهد کافی برای حمایت از خطرات جدی سلامتی مرتبط با قلیان وجود دارد. خطرات اولیه سلامتی شامل سرطان ریه، بیماری‌های تنفسی، وزن کم هنگام تولد نوزاد، بیماری‌های دهان و دندان، بیماری‌های عفونی مانند سل و انتشار ویروس‌هایی مانند هپاتیت و تبخال است.

 

استعمال قلیان به دلیل مقدار قابل توجهی نیکوتین موجود در تنباکو وابستگی ایجاد می‌کند و این وابستگی، چالشی برای ترک در افراد سیگاری است، مخصوصاً به دلیل بروز نشانه‌های عود مصرف حتی زمانی که انگیزه ترک آن را دارند.

 

شواهد همچنین نشان می‌دهد که اثرات قلیان می‌تواند سیگار کشیدن را برای افراد سیگاری و اطرافیان آنها تقلیدی کند. یک جلسه کشیدن قلیان معادل کشیدن ۱۰۰ سیگار برآورد شده است.

 

بنابر اعلام وزارت بهداشت، ماندگاری قلیان بسیار بیشتر از کشیدن سیگار است و هر پک مقدار زیادی دود تولید می‌کند و به دنبال آن منجر به استنشاق طولانی مدت مواد سمی می‌شود. علاوه بر این، دود دست دوم، افراد غیرسیگاری را در معرض ذرات هیدروکربن‌های معطر چند حلقه‌ای سرطان‌زا و مونوکسید کربن قرار می‌دهد و همه اینها می‌تواند به مخاطرات سلامتی منجر شود.

انتهای پیام/
کد خبر: ۷۶۰۳
۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha