۹۴۰۰۹۴_۲۵۳
 

گروه سیاسی تهران پرس؛ پس از اعلام نتایج احراز صلاحیت ها توسط شورای نگهبان؛ علی رغم اینکه محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی از طیف اصلاح طلبان احراز صلاحیت شده بودند، سخنگوی نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان با انتقاد به شورای نگهبان اعلام کرد که در انتخابات پیش رو نامزدی ندارند و از کسی هم حمایت نمی‌کنند.

 

درست چند روز پس از شروع تبلیغات نامزدها، در ۱۰ خردادماه، محسن مهرعلیزاده نامزد انتخابات ریاست جمهوری طی نامه‌ای به بهزاد نبوی رئیس نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان (ناسا) درخواست کرد تا در این نهاد حضور یابد و برنامه‌های خود را به سمع اعضای جبهه برساند.

 

آذر منصوری سخنگوی جبهه اصلاحات ایران درباره نامه محسن مهرعلیزاده به بهزاد نبوی نیز بیان کرد: « باید ببینیم این درخواست چه می‌شود چه موضعی را مجمع عمومی می‌گیرد. این یک بحث است که به عنوان سخنگو نمی‌توانم چیزی بگویم و آخرین موضع همانی است که در کانال جبهه اعلام شده است».


 

محسن مهرعلیزاده که تا کنون پاسخ مثبتی از سوی ناسا دریافت نکرده، امروز (پنجشنبه) با صدور بیانیه ای از جبهه اصلاح طلبان درخواست خود را برای جلب حمایت اصلاح طلبان مجدد تکرار کرد.


در بیانیه مهرعلیزاده آمده است: «من محسن مهرعلیزاده فرزند کوچک اسلام ناب و ایران عزیز، از تبار آذربایجان به امید ایجاد تغییر و تحول در حال مُلک و ملت به میدان سخت و سرد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ پا نهاده‌ام، باور دارم بدون حمایت شما ملت شریف ایران و همفکرانم در جبهه اصلاح‌طلبی هیچ گامی به پیش نیست».

 

اما در این میان خبرهای متعددی نیز از حزب کارگزاران منتشر می شد که نشان می داد این حزب اصلاح طلب درصدد هستند تا از عبدالناصر همتی به عنوان گزینه موردنظرشان در انتخابات حمایت کنند.

 

غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران در گفت و گو با خبرنگار سیاسی تهران پرس با اشاره به حمایت این حزب از یک کاندیدای ریاست جمهوری تصریح کرد: حزب کارگزاران در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری از همتی، صد در صد حمایت می کند.

 

کرباسچی در پاسخ به این سوال که آیا جریان اصلاح طلبان نیز از عبدالناصر همتی حمایت خواهند کرد، گفت: در این خصوص خود جبهه اصلاح طلبان باید تصمیم بگیرند و در این باره باید از نبوی رئیس نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان (ناسا) و یا خانم منصوری سخنگوی نهاد سوال کنید.


دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران تاکید کرد: ما تکلیفمان روشن است و زمانی که فردی از اعضای حزب (در انتخابات ) می آید که با منطق و برنامه های حزب سازگار است، مخالفتی با او نمی کنیم و قطعا از او حمایت می کنیم.ضمن اینکه تلاش نیز می کنند تا بدنه رای ناسا را برای حمایت از همتی جلب کنند.

 

البته غلامحسین کرباسچی دو روز بعد در روزنامه سازندگی ارگان رسمی حزب کارگزاران بطور شفاف تر بر حمایت این حزب از عبدالناصر همتی تاکید کرد.

 

و اما عبدالناصر همتی که توانسته حمایت حزب کارگزاران را کسب کند و پس از یک شوی تبلیغاتی و کناره گرفتن از مدیریت بانک مرکزی تلاش کرد تا برچسب دولتی بودن را ازخود کنار زند، این حمایت را گرچه لازم اما کافی نمی داند؛ از همین رو امروز (پنجشنبه)در اقدامی مشابه مهرعلیزاده،  طی نامه‌ای به نهاد اجماع‌ساز اصلاح طلبان (ناسا) درخواست حضور در این تشکیلات انتخاباتی برای ارائه برنامه‌های خود داده است.


در نامه‌ای که همتی به بهزاد نبوی رئیس نهاد اجماع‌ساز اصلاح طلبان داده، بر نمایندگی جبهه اصلاحات در این دوره از انتخابات تاکید کرده است.

جواد امام دبیرکل مجمع ایثارگران اصلاح طلب نیز طی گفت‌وگویی با تایید این خبر گفته است جبهه اصلاحات ایران هنوز نه درخواست همتی و نه درخواست مهرعلیزاده را نپذیرفته و هر زمان نتیجه مشخص شود اعلام می‌شود.

 

وضعیت کنونی اردوگاه جبهه اصلاح طلبان و این دو کاندید اصلاح طلبِ بلاتکلیف که در شرایط دوپهلو و دوگانه ای قرار دارد، نیاز به تحلیل و ارزیابی بیشتری دارد؛

 

گمانه زنی هایی که در این باره مطرح می شود این است که محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی که از نارضایتی مردم به دولت و همینطور از کمبود پایگاه رای مردمی شان باخبرند، در صدد هستند تا با طرح انتقادات مختلف به دولت تدبیر و امید در جریان برنامه های تبلیغاتی شان، از چسبندگی که به دولت دارند، کناره بگیرند بلکه بتوانند تعداد آرای سبد رای خود را بیشتر کنند. در این میان جلب حمایت نهاد اجماع‌ساز اصلاح طلبان نیز به گمان خودشان می تواند کمک شایانی به آنها کند.

 

البته گمانه زنی دیگری نیز در این راستا وجود دارد؛ مبنی براینکه نهاد اجماع‌ساز اصلاح طلبان (ناسا) که به دلیل حمایت از حسن روحانی و ناکارآمدی دولت در هشت سال گذشته به شدت با کاهش رای و پایگاه اجتماعی در افکار عمومی مواجه شده‌اند، در حال تلاش برای احیای بدنه رایشان و تغییر چهره از «مسبب وضع موجود بودن» به «منتقد وضع موجود بودن» هستند. از همین رو  شگرد « با دست پس زدن و با پا پیش کشیدن» را درپیش گرفته و این دو نامزد اصلاح طلب را در وضعیتی معطل نگاه داشته اند که در زمان مناسب از یکی از این دو حمایت کنند بلکه به هدف نهایی خود دست یابند.

 

قطعا رخدادهای روزهای آینده در سرنوشت جبهه اصلاح طلبان و دو نامزد بلاتکلیفِ اصلاح طلب تعیین کننده خواهد بود.

 

 

انتهای پیام/الف

 
کد خبر: ۷۶۱۲
۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۶
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha