۱۴۰۵۶۵۸۳_۱۱۱


 

به گزارش تهران پرس، علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: حدود ۱۰ روزی است که آمار بستری ها زیر ۲ هزار نفر است و حداقل ۱۰ تا ۱۴ روز بعد به زیر ۱۰۰ نفر مرگ و میر نمی رسیم و تخمین می زنیم ۱۰ روز دیگر بستری ها به زیر هزار نفر برسد و ۱۰ بعد از آن به تدریج مرگ و میر دو رقمی شود.

 

وی گفت: واکسیناسیون افراد بالای ۶۵ سال هفته آینده آغاز می‌شود و باید دانست بسیاری از افراد فقط تک دوز دریافت کرده اند و نباید فریب تزریق تک دوز را خورد و همچنان باید نکات بهداشتی را رعایت کرد.

 

وی ادامه داد: سالمندان ما بسیار منضبط هستند و ٩٠ درصد سالمندان در خانه بمانید و نکات بهداشتی را رعایت کردند اما مشکل همان جوانان و نوه ها هستند که با سالمندانشان ارتباط دارند، ممکن است یک نوه ١٠ ساله بدون علامت مبتلا شود و بیماری را به پدربزرگ و مادربزرگ منتقل کند و ما در ابتدای واکسیناسیون به دنبال کاهش مرگ و میر و در واکسیناسیون عمومی به دنبال قطع زنجیره هستیم و برای این هدف باید ٧٠ درصد مردم واکسینه شوند.

 

ایران دارای ارزانترین درمان‌های کرونا در جهان


رئیسی گفت: کرونا درمان قطعی ندارد و موثرترین درمان اکسیژن است و بقیه داروها کمکی است و بیماری که در بیمارستان بستری می‌شود ممکن است بیماری زمینه‌ای داشته باشد و بسیاری از افراد مجموعه‌ای از مشکلات را دارد و دارویی که خیلی بحث آن مطرح شده رمدسیویر بوده و قیمت آن حدود ٧٠٠ هزار تومان است و تحت پوشش بیمه قرار دارد.

 

وی گفت: ایران جزو کشورهای دنیا با ارزانترین قیمت درمان کروناست و ٩٠ درصد بیماران درمان‌های ارزان دریافت می‌کنند و قیمت رمدسیویر خارج کشور ١٠ برابر ایران بوو کیفیت درمان کرونا در ایران بالاست و موج چهارم علی رغم بستری بالا مرگ و میر کمی داشت و ما در اوج بیماری ۴٣ هزار بیمار داشتیم و میزان مرگ و میر پایین تر بود.

 

۵۶ درصد سالمندان بالای ٧٠ سال واکسینه شده اند


وی ادامه داد: کسانی که هنوز پیامک دریافت نکرده اند واکسیناسیون آنها در هفته جاری انجام می شود و ٧٠ درصد هر گروه باید واکسینه شوند تا گروه بعدی را اعلام کنیم و تاکنون ۵۶ درصد سالمندان بالای ٧٠ سال واکسینه شده اند و سرعت واکسیناسیون بالا رفته است.

 

رئیسی گفت: تعداد مراکز تجمیعی نزدیک به ٩٠٠ مورد شده است و ٢٩٠٠ تیم واکسیناتور داریم و محاسبه کرده ایم که می توان روزی ٢٩٠ هزار واکسن تزریق کنیم البته این به تعداد واکسنی که به دست ما می رسد هم بستگی دارد و سامانه واکسیناسیون ما قابل اعتماد است و پیامک به خوبی و به دقت ارسال می‌شود.

 

وی افزود: البته این احتمال وجود دارد که فردی به یک مرکز واکسیناسیون مراجعه کند و شلوغ باشد و نتواند واکسن بزند و روز بعد برای تزریق مراجعه کند البته در شهرها و روستاهای زیر ٢٠ هزار نفر و در شهرستان های زیر ١٠٠ هزار نفر واکسیناسیون به بهترین شکل انجام می شود و در تهران هم وضعیت مطلوب است و برنامه داریم به ظرفیت تزریق روزانه ۵٠٠ هزار دوز واکسن برسیم.


 


«واکسن بزنید، ٢ سال بعد می‌میرید»، صحت ندارد


سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: جاماندگان باید در سامانه واکسیناسیون ثبت نام کنند و پیامک ظرف ٢۴ ساعت برای افراد ارسال می‌شود و در سطح دنیا و ایران بحثی پیرامون واکسن هراسی راه افتاده است و به عنوان مثال یک نفر در ویدیویی می‌گوید که «واکسن بزنید ٢ سال بعد می‌میرید» و این اطلاعات درست نیست و بعد اسم پروفسور هم برای فرد می‌گذارند و این در حالی است که تعداد بسیاری از دانشمندان درباره واکسیناسیون و اثر خوب واکسن صحبت می‌کنند.برخی کشورها تا ٧٠ درصد جمعیت را واکسینه کرده‌اند و اگر موضوع مرگ  ٢ سال بعد از تزریق صحیح باشد همه مردم این کشور از بین می‌روند، پس این اطلاعات درست نیست.

 

وی درباره اینکه آیا درست است که باید دو هفته از سالمندان واکسن زده فاصله گرفت؟ گفت: با زدن واکسن ویروس وارد بدن فرد نمی‌شود و تکه‌های ویروس یا ویروس کشته شده وارد بدن می‌شود و بدن را گول می‌زنیم تا پادتن تولید شود و حافظه سلول‌ها ویروس را به خاطر نگه می‌دارد و با ورود ویروس به بدن فعال می‌شوند و نیازی نیست از افراد واکسن زده فاصله گرفت.

 

رئیسی بیان کرد: بهبودیافتگان کرونا یک ماه پس از بهبودی می توانند واکسن دریافت کنند.


 

 


واکسیناسیون بیماران خاص در تیرماه


وی درباره واکسیناسیون بیماران خاص گفت: فاز دوم واکسیناسیون دو بخش دارد که یکی سالمندان بالای ۶۰ سال و دیگری بیماران خاص مانند بیماران سرطانی، دیالیزی، هموفیلی، پیوند عضوها که تیرماه واکسینه می شوند همچنین افراد بالای ۶۰ سال تا پایان خرداد ماه واکسن دریافت خواهند کرد.

 

رئیسی بیان کرد: این مسئله وجود ندارد که با زدن واکسن آسترازنکا خون افراد دچار لختگی شود. افراد بیمار حتما با پزشک معالج مشورت کنند و با دادن نامه رسمی می توان نوع واکسن این افراد را تغییر داد البته تعداد این افراد زیاد نیست و باید دانست که واکسن های دیگر نیز ممکن است باعث بروز لختگی در خون افراد شوند.

 

وی افزود : بر اثر زدن واکسن استرازنکا به ازای هر ۲۵۰ هزار نفر یک مورد احتمال لختگی وجود دارد ولی از هر ۱۷ نفر مبتلا به کرونا یک نفر ممکن است دچار لختگی شود و عقل سلیم این را می گوید که واکسن را تزریق کنیم. ما نباید ذهن مردم را درگیر اسامی مختلف ویروس ها کنیم. روش های پیشگیری برای مقابله با بیماری کرونا یکسان است.

 

رئیسی بیان کرد: کشور آمریکا واکسیناسیون زیر ۱۸ سال را شروع کرده است و گفته اند که فعلا عارضه ای ندیده اند.در کشور ما نیز این تحقیق در حال انجام است و این موضوع برای بازگشایی مدارس بسیار مهم است.


 


واکسیناسیون معلمان و دانشجویان در مرداد ماه


وی گفت: واکسیناسیون معلم ها و دانشجویان از اوایل مرداد ماه شروع خواهد شد و باید دانست تزریق واکسن در ایران داوطلبانه است و هیچ اجباری وجود ندارد . ما هر گروهی که برای واکسن اعلام می کنیم در صورت عدم مراجعه سهمیه واکسن آنها باقی می ماند و سوخت نخواهد شد.

 

رئیسی بیان کرد : اگر برنامه ریزی ها به خوبی انجام شود و ۷۰ درصد مردم واکسینه شده باشند تا آذرماه شاید بتوان ماسک را برداشت.


 


انتهای پیام/الف

کد خبر: ۷۳۹۵
۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۰
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha