به گزارش گروه سیاسی تهران پرس، عباسعلی کدخدایی در برنامه "نگاه یک" امشب ساعت ۲۳ شبکه یک سیما گفت: استفاده حداکثری از ۵ روز دوم برای بررسی صلاحیت‌ها، بستگی دارد که چقدر کار پیش برود.



وی افزود: احتمال اینکه زودتر از پایان ۵ روز دوم، اسامی نهایی کاندیداها را اعلام کنیم، وجود دارد؛هر وقت به نتیجه برسیم، اعلام خواهیم کرد.

وی ادامه داد: ما الان جلسات متعددی از گذشته داشتیم و امروز هم صبح و بعداز ظهر جلسه داشتیم ولی هنوز تعداد و افراد برای خود ما مشخص نیست؛ ما دو سه روز آینده اعلام می‌کنیم. شکل رأی گیری شورا بصورت کتبی و مخفی است و من نمی‌دانم نفری که کنار من نشسته رأیش چیست‌.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: هیچ‌کدام از اخبار منتشره درباره نتیجه بررسی صلاحیت‌ها، صحت ندارد. خود من هم هنوز نمی‌دانم چه تعداد از داوطلبان ریاست‌جمهوری، صلاحیت‌شان احراز می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد:  برای هر داوطلب، از ۱۲ نفر اعضای شورا باید ۷ نفر رای مثبت بدهند تا صلاحیت فرد، احراز شود.

کدخدایی تاکید کرد: ما ملاک‌مان قوانین و مقررات است.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: احتمال اینکه بتوانیم تعیین کنیم که چند نفر تایید صلاحیت می‌شود هم برای ما وجود ندارد.حتی نمی‌توان درباره تعداد کاندیداهای نهایی حدس هم زد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: اگر کسی التزام به قانون اساسی را ندارد، طبیعتا نمی‌تواند رئیس جمهور شود.  اگر کسی می‌خواهد پاسدار قانون اساسی شود، باید به آن ملتزم باشد.

وی درباره رجل بودن بانوان نیز گفت:  قانون منعی برای ثبت نام‌ها ندارد و بانوان گرامی هم  ثبت نام می‌کنند و ۴۰ نفر نیز  ثبت نام کردند و صلاحیت‌شان بررسی می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: درباره داوطلبان باید دلایل مثبته‌ای داشته باشیم تا بتوانیم داوطلبان را تاییدصلاحیت کنیم.  قانون گذار شورای نگهبان را مکلف کرده که در هر دوره‌ای افراد را بررسی کند، حتی رییس جمهور یا نماینده مجلسی که یک دور حضور داشته، برای دور بعد دوباره بررسی صلاحیت می‌شود.

کدخدایی گفت: وظیفه شورای نگهبان رعایت قانون است، تشخیص مصلحت برعهده شورای نگهبان نیست.

کدخدایی گفت: شورای نگهبان درباره توصیه‌ها گوش شنوایی ندارد و به توصیه‌ها ترتیب اثر نمی‌دهد.

وی درباره ثبت نام دوتابعیتی‌ها ادامه داد: قانون مدنی تکلیف را روشن کرده که  اگر افراد تابعیت مضاعف داشته باشند طبیعتا نمی‌توانند خود را  برای پست‌ها نامزد کنند و منع قانونی است .

سخنگوی شورای نگهبان درباره نامزد پوششی گفت: کسی که به او نامزد پوششی می‌گویند ولی از نظر داشتن شرایط قانونی، شرایط را داراست، از نظر حقوقی قانون منعی برای او نگذاشته و چیزی تعیین نکرده و در واقع منعی برای کاندیداهای پوششی (آنهایی که شرایط قانونی را دارند) در قانون وجود ندارد.

وی ادامه داد: در دور گذشته بیش از هزار و ۶۳۰ نفر ثبت‌نام کردند و احتمال بود که سه هزار نفر در این دوره ثبت نام کنند؛ لذا افرادی بودند که شرایط اولیه را نداشتند و شورای نگهبان از باب نظارت خود اعلام کرد که مقرراتی را وضع می‌کنیم و به عنوان یک اعلام نظر رسمی شورا آن را به وزارت کشور اعلام کرد و وزارت کشور در این چارچوب افراد را ثبت نام کرد و در این راستا  ۵۹۲ نفر مراجعه کردند که حدود ۴۰ نفر از آن‌ها مدارک لازم را داشتند.

کدخدایی تاکید کرد: ما اعلام کردیم که فقط همین ۴۰ نفری که مدارک لازم را ارائه کردند مورد بررسی قرار می‌دهیم بنابراین بررسی‌ها از بین این ۴۰ نفر است که مدارک اولیه را برای ثبت نام ارائه کردند.

وی تاکید کرد: قانون انتخابات ریاست جمهوری  فرصتی را برای اعتراض کاندیداها  پیش‌بینی نکرده است زیرا در انتخابات ریاست جمهوری ردصلاحیت نداریم، بلکه می‌گوییم شرایط را در فلان فرد احراز کردیم و در فرد دیگری این شرایط را احراز نکردیم و اگر کسی درباره عدم‌احرازش مراجعه کند، دلایل عدم احراز صلاحیتش را به او اعلام خواهیم کرد.

کدخدایی ادامه داد: اگر دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به ما اعلام کند که مثلا فلان کاندیدا، منافع ملی را رعایت نکرده و یا تعرضی به منافع ملی کرده، مجددا صلاحیت آن کاندیدا را بررسی می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: تا روز قبل از برگزاری انتخابات اگر اسناد یا مدارکی به دست‌مان برسد که تعیین کننده باشد، آن مدارک را بررسی می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد:  قطعا تا زمانی که ما وارد چرخه روز انتخابات نشدیم، مراجع رسمی گزارشی رسمی به ما بدهند، امکان ورود و بررسی داریم ولی بعد از روز انتخابات، نمی‌توانیم.

وی ادامه داد: امروز یکی از نامزدها که احساس می‌کرد حرف‌هایی درباره او مطرح است، گزارش مفصلی درباره فعالیت‌های دوره وزارتش داد و ما هم گزارش او را در صحن شورای نگهبان قرائت کردیم. شورای نگهبان، ابدا اعمال سلیقه نمی‌کند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: خیلی از داوطلبان برنامه‌های خود را به شورای نگهبان داده‌اند و این برنامه‌ها در اختیار اعضای محترم شورای نگهبان گذاشته شد و اتفاقا اثر هم داشته است.

وی درباره تبلیغات خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم نیت خوانی کنیم، قانون انتخابات یکی دو بند به تبلیغات پرداخته است، اما خیلی حداقلی و مربوط به دهه هفتاد می‌شود و زمانی که فضای مجازی نداشتیم، باید تعریف تبلیغات مشخص شود، آیا تبلیغات در فضای مجازی اشکال دارد یا خیر، با دوستان وزارت کشور در این خصوص صحبت کردیم لذا نیازمند هستیم تا قانون‌گذار تعریف روشن و شفافی داشته باشد و نحوه برخورد با کسانی که تخلف می‌کنند باید روشن شود تا بتوانیم ساماندهی در ادوار آینده در خصوص تبلیغات داشته باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: چند روز دیگر اسامی کاندیداهای نهایی اعلام می‌شود و وارد فضای تبلیغات می‌شویم؛ کاندیداها از سخنان فریبنده و وعده‌های خلاف پرهیز کنند.

وی تاکید کرد: کشورمان مشکلات متعددی دارد که با تلاش جوانان حل خواهد شد، کسانی که وارد گردونه می‌شوند، آنچه را که می‌توانند حل کنند و به مردم اعلام کنند و صادق باشند.

کدخدایی تصریح کرد: ما قول داده ایم که هم سلامت انتخابات و هم سلامت مردم را تضمین کنیم و مردم با توجه به تدابیری که اندیشیده شده، با خیال راحت در روز انتخابات پای صندوق‌ها حاضر شوند.

در ابتدای این برنامه  کدخدایی ضمن تبریک  سوم خردادماه سالروز فتح خرمشهر و یاد و خاطره همه شهدا و پیروزی مردم فلسطین  گفت: تعدادی از مردم مظلوم فلسطین مشخصا مردم مظلوم غزه در ۱۱ روز درگیری به شهادت رسیدند. آن‌ها کسانی بودند که فقط در راه دفاع از دین و وطن خودشان فریاد می‌زدند و رژیم صهیونیستی به هیچ قاعده‌ای پایبند نیست.

کدخدایی گفت: این فتح و پیروزی که چندمین فتح و پیروزی مردم مظلوم فلسطین و مشخصا مردم غزه است را تبریک و تهنیت عرض می‌کنم‌. آن‌ها نشان دادند که مقاومت اثر دارد و اگر همه با هم متحد باشند گنبد آهنین رژیم صهیونیستی آسیب پذیر است.

انتهای پیام/