n00733912-b
 

نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس در گفت و گو با خبرنگار سیاسی تهران پرس تصریح کرد: اسناد تخلفات علی لاریجانی تحویل شورای نگهبان شد.

 

در دوره ریاست علی لاریجانی، مجلس از اعتبار و راس امور خارج شد

 

پژمانفر با اشاره به عملکرد ۱۲ ساله علی لاریجانی در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: به فرموده امام خمینی مجلس در راس امور است اما مهمترین اتفاقی که آقای لاریجانی طی این ۱۲ سال انجام داد این بود که مجلس را از اعتبار خارج کرد، یعنی مجلس را از جایگاه قوی ترین قوه در کشور که وظیفه ریل گذاری را بر عهده دارد، خارج کرد. نمایندگان مجلس نیز به جای اینکه ریل گذار در کشور باشند و وظیفه نظارتی خود را انجام دهند در فضای دیگری قرار گرفتند که این به دلیل سوء مدیریتی بود که از ناحیه آقای لاریجانی به مجلس تحمیل شد.

 

این نماینده مجلس گفت: آقای لاریجانی بعد از ۱۲ سال کار در قوه مقننه عنوان می کند که کشور درگیر یک سری از مشکلات است اما هیچ موقع به این سوال پاسخ نداد که این مشکلاتی که امروز پرچم آن را برداشته، چه بخشی از آن می توانست توسط قوه مقننه حل شود که شخص ایشان متاسفانه برای مرتفع کردن اقدامی انجام نداد.

 

لاریجانی مانع از نقش نظارتی نمایندگان می شد

 

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس مطرح کرد: گاهی پیش می آمد که نمایندگان می خواستند از ابزار نظارتی خود استفاده کرده و با متخلفین برخورد کنند، اما آقای لاریجانی مانع این می شد که نمایندگان به وظیفه نظارتی خود عمل کنند.

 

پژمانفر تاکید کرد: مجلس در دوران ریاست علی لاریجانی به تمام معنا ناکارآمد بود؛ به این صورت که ایشان یا اساسا رفتار نظارتی نمی کرد و یا اگر رفتار نظارتی انجام می داد این رفتار نظارتی منجر به اصلاح امور نمی شد.

 

اقدام لاریجانی در تنزل جایگاه نمایندگان 

 

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس با ذکر خاطر از زمان ریاست علی لاریجانی در مجلس عنوان کرد: در یکی از جلساتی که خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم، آقای لاریجانی مطرح کرد ما قوانینی داریم که دولت اجرا نمی کند که مقام معظم رهبری فرمودند مجلس باید نسبت به این موضوع تدبیر کند و در این راستا نیز پاسخگو باشد نه اینکه مدعی مسئله باشد؛ یعنی در واقع ما در مجلس باید این موضوع را حل می کردیم و در صورت کوتاهی دستگاه قضایی باید قانون تعریف کرده و جرم انگاری می کردیم.

 

پژمانفر با ذکر نمونه ای از عدم اهتمام علی لاریجانی به قانون مصوب مجلس مطرح کرد: در قانون ۲۳۴ که در ارتباط با آمرین به معروف و ناهیان از منکر و در سال ۹۴ مصوب شد بنده که آن زمان ریاست کمیسیون اصل نود را به عهده داشتم، این نکته را مطرح کردیم که دولت این قانون را اجرا نمی کند و نظر مجلس نیز این بود که به دلیل تخلف دولت و دستگاه های مختلف نسبت به قانون مذکور، این تخلف باید به دستگاه قضایی ابلاغ شود تا قوه قضاییه با متخلفین برخورد کند. اما علی رغم اینکه نمایندگان به این موضوع رای دادند، آقای لاریجانی این ابلاغ را انجام نداد و در واقع مجلس را در مسیر خود ناکارآمد کرد.

 

وی در ادامه مطرح کرد: آقای لاریجانی اجازه نداد که مجلس بتواند کاری انجام دهد و همه این اختیارات را بر اساس فشاری که در مجلس از طریق عواملش ایجاد کرده بود یک آیین نامه ای نوشتند که بر مبنای آن نمایندگان که تراز آنها باید در سطحی باشد که هر کدامشان خود را نماینده یک کشور بدانند و مسائل را بتوانند بررسی کنند، آنها را در پایین ترین سطح تنزل جایگاه داد که حتی نتوانند حرف بزنند.

 

علی لاریجانی و حسن روحانی؛ دو روی سکه / آمدن لاریجانی تمدید دولت روحانی است

 

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس با اشاره به رویکرد مشابه علی لاریجانی و حسن روحانی عنوان کرد: عوام مردم نیز آقای روحانی و لاریجانی را دو روی یک سکه می دانند و هیچ تفاوتی بین این دو قائل نیستند. حتی در تهیه لیست برای کابینه آقای روحانی کاملا جا افتاده بود که یک تقسیمی بین آقای روحانی به عنوان رئیس دولت و کسانی که سهم خواه و هم فکر علی لاریجانی بودند قرار داده شده بود که بر مبنای آن برخی وزارت خانه و معاونت ها سهم آقای لاریجانی می شد.

 

پژمانفر در ادامه مطرح کرد: امروز اگر کسی گمان می کند که آقای لاریجانی متفاوت از آقای روحانی عمل کرده است واقعا اشتباه می کند و بر این مبنا اساسا آمدن آقای لاریجانی تمدید دوران چهارساله دیگری برای آقای روحانی است. چون آقای لاریجانی واقعا یک جریان مستقلی نیست و شعارهایش نیز همان شعارهای حسن روحانی است که عنوان می کرد من نه اصلاح طلبم و نه اصولگرا و اعتدالی هستم. امروز نیز آقای لاریجانی همین مسئله را مطرح می کند که من وابسته به هیچ کدام از این جریانات نیستم.

 

این نماینده مجلس در پایان یادآور شد: شرایط علی لاریجانی سخت تر از آقای روحانی است چون جریان اصلاحاتی که با یک نگاه رحم استیجاری در پشت آقای روحانی قرار گرفتند و البته بهره اش را نیز بردند و مسئولیت های مختلفی را از معاون اولی گرفته تا استانداری و وزارت خانه سهم اصلاحات شد، امروز چندشش می آید که بخواهد با یک نگاه رحم استیجاری به آقای لاریجانی نگاه کند.

 

 

انتهای پیام/الف

 
کد خبر: ۷۰۶۳
۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۱
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha